Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 67   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)  (gelezen 102148 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
Re: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)
« Reactie #1620 Gepost op: januari 06, 2020, 10:46:46 am »

tuurlijk zijn dat allemaal terechte wensen, maar niet degene met erg hoge prio
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

FrankR

• Member
« Reactie #1621 Gepost op: januari 06, 2020, 13:16:24 pm »

Geen idee of het al gevraagd is, maar kun je de exportfunctie ook mogelijk maken voor het scherm 'soorten gezien'? Ik ken wat mensen die zelf met een excel bezig zijn (bijvoorbeeld eeuwige jaarlijsten) en het zou leuk zijn mochten ze bijvoorbeeld hun eeuwige jaarlijsten kunnen exporteren en er zelf verder mee knutselen thuis.

8< geknipt
+1
Ik heb deze wens ook al eens geuit en Hisko gaf toen als tip om met Ctrl-C en Ctrl-V de lijst in een spreadsheet te plakken. En dat werkt inderdaad, maar is niet ideaal. Juist bij deze soort lijsten is een exportfunctie op zijn plaats vind ik ook.
Dit had ik al geprobeerd, maar 'de vinkjes' kwamen niet mee (als je zonder opmaak plakt..) n de soorten staan niet gesplitst in Nederlandse en Wetenschappelijke naam. Vandaar in ieder geval ook de extra wens om dit wel in aparte kolommen te zetten. Dan kun je er in het scherm ook op sorteren hoop ik.

Bij gebieden lijkt me zo eeuwige jaarlijst gewoon erg fijn en voor mensen die heel veel in 1 gebied waarnemen een leuke extra. Zelf knutselen kan ook, maar vereist toen ook wel wat skills met excel.
Ik zei dan ook: "is niet ideaal". Wat wel leuk is dat de de linksnaar waarneming.nl in de sheet behouden blijven, voor zover ik me herinner, want het is al weer geleden. Ik doe de export alleen bij wijze van back-up overigens.
-=O=-

Frank A. Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1622 Gepost op: januari 06, 2020, 13:54:57 pm »

ik  moet zeggen dat dat control c , shift ins via soorten gezien op de nieuwe site uitermate goed in open office is te laden

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

FrankR

• Member
« Reactie #1623 Gepost op: januari 06, 2020, 17:11:03 pm »

Tuurlijk kan dat. Je kan niet je hele bestand exporteren en dan zoals je aangaf: "er functies op loslaten" o.i.d. Zie @Bob Woets.

Bovendien, hoe doe ik Ctrl-C en Ctrl-V of Shift-Ins whatever als ik 50000 waarnemingen bijv.?
-=O=-

Frank A. Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1624 Gepost op: januari 06, 2020, 17:22:04 pm »

dat hoeft dus niet, simpel via soorten gezien https://waarneming.nl/users/23/species/
even het hele scherm selecteren
copieren en plakken in je speadsheet programma
dat gaat sneller dan wij het kunne maken

FrankR

• Member
« Reactie #1625 Gepost op: januari 06, 2020, 17:46:38 pm »

Dat is ons bekend! Want ik heb dat zelf aangegeven Maar het is niet ideaal (@Rutger) want je mist een paar kolommen.

De export functie in de oude site neemt alle kolommen mee van je waarnemingen. De export functie in de nieuwe site neemt niet alle waarnemingen mee. De Ctrl-C procedure neemt je levenslijst mee, maar niet alle kolommen. Dezelfde procedure op al je waarnemingen is ondoenlijk.

Pfff, ik kan het niet duidelijker aangeven.

P.S. De login time out is een variabele in de php.ini Als er een upgrade of update is geweest van SMP staat die waarde natuurlijk weer op een belachelijke default. Zo vaak meegemaakt, dat *.ini files niet mee gepdatet werden ...
P.S.2 Typ je iets in als reactie, doe dan Ctrl-C en "bekijk"het resultaat niet. Als je er uit gegooid wordt, log je weer in en doe je Ctril-V waardoor de text in een keer in het invoerveld komt en je meteen kan verzenden ...

-=O=-

Frank A. Roos

Arp

• Admins
« Reactie #1626 Gepost op: januari 07, 2020, 11:43:50 am »

P.S. De login time out is een variabele in de php.ini Als er een upgrade of update is geweest van SMP staat die waarde natuurlijk weer op een belachelijke default. Zo vaak meegemaakt, dat *.ini files niet mee gepdatet werden ...
Uhm ... je bedoelt dat 'ie dan per ongeluk juist wel mee gepdeet is en dus weer overschreven met een verkeerde default?
Ik had al een paar keer op het SMF forum gekeken of er anderen waren met dit probleem, maar niks dus.

Uiteindelijk heb ik het zelf maar even aangekaart:
https://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=571193.0

Een bruikbare suggestie is wellicht dat er iets mis is gegaan indien de servers gemigreerd zouden zijn en ik meen dat daar onlangs sprake van was of zou zijn, al vermoed ik dat dit om de database servers ging?

Anyway, zou fijn zijn als Hisko misschien even met de mensen van SMF mee kan denken ...
Groetengedoe, Arp (the admin formerly known as Pudding4brains)
Wrn: - JungleDragon - insorg - nlsrt

FrankR

• Member
« Reactie #1627 Gepost op: januari 07, 2020, 12:45:49 pm »

Er blijkt een scherm te zijn "Cookies and sessions" voor de "Server settings" in basic configuration, waarin je de time out default kan instellen. Aanbevolen wordt: 2400 sec. Is te vinden op internet in een tutotial.
-=O=-

Frank A. Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1628 Gepost op: januari 07, 2020, 12:51:10 pm »

Er blijkt een scherm te zijn "Cookies and sessions" voor de "Server settings" in basic configuration, waarin je de time out default kan instellen. Aanbevolen wordt: 2400 sec. Is te vinden op internet in een tutotial.
maakt geen verschil. De waarde die daar staat wordt compleet genegeerd. Zoals ook op dat smf forum gemeld.

FrankR

• Member
« Reactie #1629 Gepost op: januari 07, 2020, 15:39:26 pm »

Uhm ... je bedoelt dat 'ie dan per ongeluk juist wel mee gepdeet is en dus weer overschreven met een verkeerde default?
Klopt. Ik maakte bijv. altijd een backup van mijn .profile. Later ging dat automatisch geloof ik, maar ik praat over de prehistorie  ;)
-=O=-

Frank A. Roos

Richardus

• Member
« Reactie #1630 Gepost op: januari 07, 2020, 22:12:27 pm »

Ik heb even gezocht maar kon zo gauw deze wens niet vinden, dus wellicht ben ik de enige die zich er aan stoort maar: ik kan waarnemingoverzichten niet in/uitzoomen op Android, maar moet continu van links naar rechts...krijg op geen manier de nuttige info in n handzaam overzicht.
Richard van Dellen

Maarten Hotting

• Validator Vogels
  • Admins
    • Waarneming.nl
« Reactie #1631 Gepost op: januari 08, 2020, 06:48:05 am »

Ik heb even gezocht maar kon zo gauw deze wens niet vinden, dus wellicht ben ik de enige die zich er aan stoort maar: ik kan waarnemingoverzichten niet in/uitzoomen op Android, maar moet continu van links naar rechts...krijg op geen manier de nuttige info in n handzaam overzicht.
Draai je telefoon eens een kwartslag ;)
Groet,
Maarten

Daandrukker

• Admins
« Reactie #1632 Gepost op: januari 08, 2020, 16:21:33 pm »

Draai je telefoon eens een kwartslag ;)

Ook dan krijg je nog niet het hele overzicht erop. Ik onderschrijf deze wens! Ik vind het feit dat je niet alles in n keer kan zien op je mobiel zelfs n van de grootste gebreken van de nieuwe versie van Waarneming.nl
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker

Jong? Natuur? NJN natuurlijk!

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1633 Gepost op: januari 08, 2020, 16:40:18 pm »

Want? Wat is bij jou dan niet zichtbaar en wat heb je dan voor smartphone.

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Elysia viridis
« Reactie #1634 Gepost op: januari 08, 2020, 16:44:50 pm »

iPhone 6. Ik moet zes swipe-bewegingen maken om bij het foto-icoontje te komen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, korstmossen, mossen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Heb jij ook korstmossen en mossen in de tuin? Meld het hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1635 Gepost op: januari 08, 2020, 16:49:10 pm »

dat is geen landscape .
maar een feit is wel dat je wel je best moet doen bij ontdek waarnemingen om het goed te kunnen zien

Daandrukker

• Admins
« Reactie #1636 Gepost op: januari 08, 2020, 16:54:13 pm »

Samsung Galaxy s8. Je kan dus niet direct zien of er een foto bij de waarneming staat en wat de validatiestatus is, laat staan of er commentaar op is gekomen. Bovendien moet je een stuk scrollen om de eerste waarneming te zien.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker

Jong? Natuur? NJN natuurlijk!

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1637 Gepost op: januari 08, 2020, 16:57:03 pm »

op een s10 is alle data in landscape aanwezig

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #1638 Gepost op: januari 08, 2020, 20:02:16 pm »

Op een 5 C  zijn evenzo alle data aanwezig, alleen zonder 'laatste nieuws']
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #1639 Gepost op: januari 10, 2020, 20:12:01 pm »

Hier een didelijke wens -na een verrassende constatering ,dat van kwetsbare soorten totaal geen gegevens meer zichtbaar zijn....
Ik hoop ,dat dat vroeger of later gauw verandert .
Natrlijk moet lles van deze soorten vervaagd worden, maar de Foto's....?  ?
Heeft deze site dan geen educatief streven ?

[En als dat zo zou blijven... wr een flinke aderlating t.o.v. de oude site]
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1640 Gepost op: januari 11, 2020, 07:47:39 am »

Rien, die wens is sinds de start van de nieuwe site bekend. Als Groepssamenstelling klaar is wordt dat het volgende project.

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #1641 Gepost op: januari 11, 2020, 17:07:54 pm »

:duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Arp

• Admins
« Reactie #1642 Gepost op: januari 14, 2020, 11:51:07 am »

Fijn dat het probleem met het inloggen is opgelost - dank daarvoor!

Uiteindelijk heb ik het zelf maar even aangekaart:
https://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=571193.0
Op het forum van SMF heb ik even laten weten dat het probleem lijkt te zijn opgelost. Ik weet niet of hun hulp geholpen heeft bij het vinden van een oplossing, maar misschien is het toch aardig om even te laten weten wat het was ... (?)

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1643 Gepost op: januari 14, 2020, 12:40:50 pm »

we weten niet wat de oorzaak is
clean install op een andere server is gedaan en daarna de database en attachments weer toegevoegd

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Elysia viridis
« Reactie #1644 Gepost op: januari 14, 2020, 12:44:34 pm »

Wat ik graag zou zien is een pagina met statistieken over een soortgroep of familie, met statistieken over de groep. We hebben op de nieuwe site een prachtige pagina voor elk taxon, met momenteel alleen de links naar de families en een paar soorten in die familie. Het zou mooi zijn als op de n of andere manier een overzicht te krijgen is van de soorten in het taxon, met meerdere kolommen: soort, familie, aantal waarnemingen, aantal waarnemers, aantal waargenomen exemplaren, eerste waarneming, laatste waarneming... Dus ongeveer je eigen levenslijst, maar dan specifiek voor dat taxon en voor alle waarnemingen in de database. Op die manier kun je een mooi overzicht krijgen in dat taxon.

Zie bijvoorbeeld hoe het met INaturalist is gedaan (familie Teloschistaceae).
https://www.inaturalist.org/observations?verifiable=true&taxon_id=54756&place_id=&preferred_place_id=&locale=nl&view=species&d1=2019-12-14

Ik begrijp dat het geen prioriteit heeft (eerst de belangrijke dingen overzetten), maar dit zou de site erg verbeteren.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, korstmossen, mossen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Heb jij ook korstmossen en mossen in de tuin? Meld het hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1645 Gepost op: januari 14, 2020, 14:02:22 pm »

Lucas, dat moet zeker. Op alle niveaus van de taxonomische boom .

Arp

• Admins
« Reactie #1646 Gepost op: januari 15, 2020, 04:16:09 am »

we weten niet wat de oorzaak is
clean install op een andere server is gedaan en daarna de database en attachments weer toegevoegd
Ah, okay - pragmatisch. Oorzaak onbekend, maar toch opgelost :)  :duim:

FrankR

• Member
« Reactie #1647 Gepost op: januari 15, 2020, 18:13:35 pm »

Mooie feature van de nieuwe site is dat er van een opgeladen geluid een sonogram wordt gemaakt.

Deze sonogrammen zijn van redelijke tot goede kwaliteit, maar bij korte geluidsfragmenten, bijv. zo'n 6 sec., wordt de weergave "blokkerig". Ik heb dit al eens eerder aangekaart, maar mijn opmerkingen hierover blijven voor mijn gevoel "in de lucht hangen"; het wordt mij in ieder geval nooit helemaal duidelijk of dit wordt opgepakt. Misschien ten prooi aan Hisko's voorliefde voor statistieken met grote getallen, waar de geluidsopnemers ongetwijfeld door lage aantallen uit de boot vallen door lage prio

Enfin. Ik heb net een nieuwe Raven Lite genstalleerd, en die blijkt een knop te hebben "smoothing" genaamd, die een sonogram van een kort fragment zou moeten "smoothen", maar net als waarneming.nl het "blokkerig" effect teweeg brengt.

Een lange aanloop naar drie vragen:
(1) Welke sonogram software gebruikt waarneming.nl
(2) Zit daar ook een "smooting" knop  ;) op
(3) Kan die knop uit bij korte geluidsfragmenten (nader te bepalen hoe kort)
-=O=-

Frank A. Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1648 Gepost op: januari 16, 2020, 10:53:12 am »

Frank, ik kan je vragen niet beantwoorden, maar op dit moment gaat de prioriteit naar urgentere zaken

Maarten Hotting

• Validator Vogels
  • Admins
    • Waarneming.nl
« Reactie #1649 Gepost op: januari 16, 2020, 17:11:05 pm »

Citaat
5. Als een waarneming niet zeker is kan de validator niet voor 'goedgekeurd (met bewijs)' kiezen
Vervolg op recente aanpassing: de status ' goedgekeurd (door admin) ' is nog wel mogelijk om aan een waarneming toe te wijzen. Het lijkt mij beter om dat dat ook niet mogelijk is.
Groet,
Maarten
Pagina's: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 67   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 20 queries.