Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jord

Zou de activiteit 'invallend' bij vogelwaarnemingen toegevoegd kunnen worden?
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

hiskodevries

Citaat van: Jord op januari 02, 2020, 14:47:20 PM
Zou de activiteit 'invallend' bij vogelwaarnemingen toegevoegd kunnen worden?
Jord, als na 10 jaar een extra gedrag toegevoegd zou moeten worden is deze nooit echt belangrijk geweest
waarom vielen ze in ?
slaapplaats
om te fourageren
daar heb je wel wat aan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jord

Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

hiskodevries

Citaat van: Jord op januari 02, 2020, 14:52:51 PM
opvliegend is er toch ook?
mag van mij zo weg, behalve om te zien hoe verstorend waarnemers zijn :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jord

Maar om nog even op je vraag te reageren: het geeft m.i. wel degelijk extra informatie, namelijk bijvoorbeeld hoe laat een vogel op een slaapplaats of foergeerplaats arriveert.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

hiskodevries

Citaat van: Jord op januari 02, 2020, 14:57:21 PM
Maar om nog even op je vraag te reageren: het geeft m.i. wel degelijk extra informatie, namelijk bijvoorbeeld hoe laat een vogel op een slaapplaats of foergeerplaats arriveert.
dat is op zich geen slecht argument. alleen gaan mensen dat natuurlijk te pas en te onpas gebruiken.
wat is de engelse term ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jord

Citaat van: hiskodevries op januari 02, 2020, 14:59:47 PM

wat is de engelse term ?

Oei, daar heb je me..
Kan ik zo gauw niet vinden. Ik zoek verder.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bramquist

Citaat van: Jord op januari 02, 2020, 15:31:47 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 02, 2020, 14:59:47 PM

wat is de engelse term ?

Oei, daar heb je me..
Kan ik zo gauw niet vinden. Ik zoek verder.

Dat zal incoming zijn, of toch invading?
Groeten,

Bram Quist

frankaroos

Citaat van: hiskodevries op januari 02, 2020, 14:53:58 PM
Citaat van: Jord op januari 02, 2020, 14:52:51 PM
opvliegend is er toch ook?
mag van mij zo weg, behalve om te zien hoe verstorend waarnemers zijn :)
Wat vul jij dan in in je eigen onvolprezen systeem van waarneming.nl als je een vogel slechts kort ziet en ziet opvliegen? Ben wel benieuwd.

frankaroos

Citaat van: bramquist op januari 02, 2020, 16:40:02 PM
Citaat van: Jord op januari 02, 2020, 15:31:47 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 02, 2020, 14:59:47 PM

wat is de engelse term ?

Oei, daar heb je me..
Kan ik zo gauw niet vinden. Ik zoek verder.
Dat zal incoming zijn, of toch invading?
Landing, flying in?

Jord

Citaat van: Marleen op januari 02, 2020, 17:57:11 PM
Waarom is het "invliegen" zo belangrijk? Dan zijn ze toch ter plaatsen? Of op de slaapplaats?
Waarom wil je kunnen zoeken op de minuut dat vogels aankomen? Wel interessant voor jagers wellicht.

Opvliegend lijkt mij interessanter, dan weet je dat ze daar mogelijk niet meer zijn.
Het kan een teken van verstoring zijn. Van mensen of dieren. Of andere redenen.

Groetjes, Marleen

Heel waarneming.nl zou interessant kunnen zijn voor jagers... Als je zo gaat denken, kunnen we wel opdoeken.

Er zijn veel tellers in het land, slaapplaatstellers bijvoorbeeld; voor hen is het in ieder geval interessant.
Of hoe laat arriveren de Wulpen op hun foerageerplek? Zou zomaar interessant kunnen zijn voor onderzoekers. Weet ik veel wat ze in de toekomst willen onderzoeken.

Maar goed..het was maar een ideetje..
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

RutgerB

Geen idee of het al gevraagd is, maar kun je de exportfunctie ook mogelijk maken voor het scherm 'soorten gezien'? Ik ken wat mensen die zelf met een excel bezig zijn (bijvoorbeeld eeuwige jaarlijsten) en het zou leuk zijn mochten ze bijvoorbeeld hun eeuwige jaarlijsten kunnen exporteren en er zelf verder mee knutselen thuis.

In de eeuwige jaarlijst zelf graag een scheiding tussen Nederlandse en Wetenschappelijke namen en/of weergavemogelijkheid. Nu valt de wetenschappelijke naam vaak half weg. Voorbeeld https://waarnemingen.be/users/40106/species/?period=year&species_group_id=1&start_date=&end_date=&province_id=0&use_local_taxonomy=on

Ook zou het prettig zijn als je een eeuwige jaarlijst zou kunnen weergeven bij een gebied: https://waarnemingen.be/locations/30733/species/?species_group_id=10&start_date=&end_date=&province_id=0&use_local_taxonomy=on   en dan natuurlijk ook met 'alleen eigen waarnemingen' + een exportfunctie.




frankaroos

Citaat van: Rutger Barendse op januari 04, 2020, 11:55:09 AM
Geen idee of het al gevraagd is, maar kun je de exportfunctie ook mogelijk maken voor het scherm 'soorten gezien'? Ik ken wat mensen die zelf met een excel bezig zijn (bijvoorbeeld eeuwige jaarlijsten) en het zou leuk zijn mochten ze bijvoorbeeld hun eeuwige jaarlijsten kunnen exporteren en er zelf verder mee knutselen thuis.

8< geknipt
+1
Ik heb deze wens ook al eens geuit en Hisko gaf toen als tip om met Ctrl-C en Ctrl-V de lijst in een spreadsheet te plakken. En dat werkt inderdaad, maar is niet ideaal. Juist bij deze soort lijsten is een exportfunctie op zijn plaats vind ik ook.

hiskodevries

Of je maakt een export van je data en laat daar wat functies op los.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Citaat van: hiskodevries op januari 04, 2020, 16:36:47 PM
Of je maakt een export van je data en laat daar wat functies op los.
50000 waarnemingen (niet mijn geval) exporteren en daar functies op loslaten? Of eerst een compacte gecondenseerde lijst exporteren waarop al functies zijn toegepast?

BWoets

De exportfunctionaliteit vanuit mijn waarnemingen op de nieuwe site werkt niet als je periode te lang is. Als ik probeer van 2-3 maanden alles naar een CSV te halen dan krijg ik een timeout met de groene specht foto. De oude export kon ik zonder problemen jaren exporteren.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

RutgerB

Citaat van: FrankR op januari 04, 2020, 15:10:17 PM
Citaat van: Rutger Barendse op januari 04, 2020, 11:55:09 AM
Geen idee of het al gevraagd is, maar kun je de exportfunctie ook mogelijk maken voor het scherm 'soorten gezien'? Ik ken wat mensen die zelf met een excel bezig zijn (bijvoorbeeld eeuwige jaarlijsten) en het zou leuk zijn mochten ze bijvoorbeeld hun eeuwige jaarlijsten kunnen exporteren en er zelf verder mee knutselen thuis.

8< geknipt
+1
Ik heb deze wens ook al eens geuit en Hisko gaf toen als tip om met Ctrl-C en Ctrl-V de lijst in een spreadsheet te plakken. En dat werkt inderdaad, maar is niet ideaal. Juist bij deze soort lijsten is een exportfunctie op zijn plaats vind ik ook.
Dit had ik al geprobeerd, maar 'de vinkjes' kwamen niet mee (als je zonder opmaak plakt..) én de soorten staan niet gesplitst in Nederlandse en Wetenschappelijke naam. Vandaar in ieder geval ook de extra wens om dit wel in aparte kolommen te zetten. Dan kun je er in het scherm ook op sorteren hoop ik.

Bij gebieden lijkt me zo eeuwige jaarlijst gewoon erg fijn en voor mensen die heel veel in 1 gebied waarnemen een leuke extra. Zelf knutselen kan ook, maar vereist toen ook wel wat skills met excel.

hiskodevries

tuurlijk zijn dat allemaal terechte wensen, maar niet degene met erg hoge prio
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Citaat van: Rutger Barendse op januari 06, 2020, 10:03:01 AM
Citaat van: FrankR op januari 04, 2020, 15:10:17 PM
Citaat van: Rutger Barendse op januari 04, 2020, 11:55:09 AM
Geen idee of het al gevraagd is, maar kun je de exportfunctie ook mogelijk maken voor het scherm 'soorten gezien'? Ik ken wat mensen die zelf met een excel bezig zijn (bijvoorbeeld eeuwige jaarlijsten) en het zou leuk zijn mochten ze bijvoorbeeld hun eeuwige jaarlijsten kunnen exporteren en er zelf verder mee knutselen thuis.

8< geknipt
+1
Ik heb deze wens ook al eens geuit en Hisko gaf toen als tip om met Ctrl-C en Ctrl-V de lijst in een spreadsheet te plakken. En dat werkt inderdaad, maar is niet ideaal. Juist bij deze soort lijsten is een exportfunctie op zijn plaats vind ik ook.
Dit had ik al geprobeerd, maar 'de vinkjes' kwamen niet mee (als je zonder opmaak plakt..) én de soorten staan niet gesplitst in Nederlandse en Wetenschappelijke naam. Vandaar in ieder geval ook de extra wens om dit wel in aparte kolommen te zetten. Dan kun je er in het scherm ook op sorteren hoop ik.

Bij gebieden lijkt me zo eeuwige jaarlijst gewoon erg fijn en voor mensen die heel veel in 1 gebied waarnemen een leuke extra. Zelf knutselen kan ook, maar vereist toen ook wel wat skills met excel.
Ik zei dan ook: "is niet ideaal". Wat wel leuk is dat de de linksnaar waarneming.nl in de sheet behouden blijven, voor zover ik me herinner, want het is al weer geleden. Ik doe de export alleen bij wijze van back-up overigens.

hiskodevries

ik  moet zeggen dat dat control c , shift ins via soorten gezien op de nieuwe site uitermate goed in open office is te laden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Tuurlijk kan dat. Je kan niet je hele bestand exporteren en dan zoals je aangaf: "er functies op loslaten" o.i.d. Zie @Bob Woets.

Bovendien, hoe doe ik Ctrl-C en Ctrl-V of Shift-Ins whatever als ik 50000 waarnemingen bijv.?

hiskodevries

dat hoeft dus niet, simpel via soorten gezien https://waarneming.nl/users/23/species/
even het hele scherm selecteren
copieren en plakken in je speadsheet programma
dat gaat sneller dan wij het kunne maken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Dat is ons bekend! Want ik heb dat zelf aangegeven Maar het is niet ideaal (@Rutger) want je mist een paar kolommen.

De export functie in de oude site neemt alle kolommen mee van je waarnemingen. De export functie in de nieuwe site neemt niet alle waarnemingen mee. De Ctrl-C procedure neemt je levenslijst mee, maar niet alle kolommen. Dezelfde procedure op al je waarnemingen is ondoenlijk.

Pfff, ik kan het niet duidelijker aangeven.

P.S. De login time out is een variabele in de php.ini Als er een upgrade of update is geweest van SMP staat die waarde natuurlijk weer op een belachelijke default. Zo vaak meegemaakt, dat *.ini files niet mee geüpdatet werden ...
P.S.2 Typ je iets in als reactie, doe dan Ctrl-C en "bekijk"het resultaat niet. Als je er uit gegooid wordt, log je weer in en doe je Ctril-V waardoor de text in een keer in het invoerveld komt en je meteen kan verzenden ...


Arp

Citaat van: FrankR op januari 06, 2020, 17:46:38 PM
P.S. De login time out is een variabele in de php.ini Als er een upgrade of update is geweest van SMP staat die waarde natuurlijk weer op een belachelijke default. Zo vaak meegemaakt, dat *.ini files niet mee geüpdatet werden ...
Uhm ... je bedoelt dat 'ie dan per ongeluk juist wel mee geüpdeet is en dus weer overschreven met een verkeerde default?
Ik had al een paar keer op het SMF forum gekeken of er anderen waren met dit probleem, maar niks dus.

Uiteindelijk heb ik het zelf maar even aangekaart:
https://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=571193.0

Een bruikbare suggestie is wellicht dat er iets mis is gegaan indien de servers gemigreerd zouden zijn en ik meen dat daar onlangs sprake van was of zou zijn, al vermoed ik dat dit om de database servers ging?

Anyway, zou fijn zijn als Hisko misschien even met de mensen van SMF mee kan denken ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

frankaroos

Er blijkt een scherm te zijn "Cookies and sessions" voor de "Server settings" in basic configuration, waarin je de time out default kan instellen. Aanbevolen wordt: 2400 sec. Is te vinden op internet in een tutotial.

hiskodevries

Citaat van: FrankR op januari 07, 2020, 12:45:49 PM
Er blijkt een scherm te zijn "Cookies and sessions" voor de "Server settings" in basic configuration, waarin je de time out default kan instellen. Aanbevolen wordt: 2400 sec. Is te vinden op internet in een tutotial.
maakt geen verschil. De waarde die daar staat wordt compleet genegeerd. Zoals ook op dat smf forum gemeld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Citaat van: Arp op januari 07, 2020, 11:43:50 AM
Citaat van: FrankR op januari 06, 2020, 17:46:38 PM
P.S. De login time out is een variabele in de php.ini Als er een upgrade of update is geweest van SMP staat die waarde natuurlijk weer op een belachelijke default. Zo vaak meegemaakt, dat *.ini files niet mee geüpdatet werden ...
Uhm ... je bedoelt dat 'ie dan per ongeluk juist wel mee geüpdeet is en dus weer overschreven met een verkeerde default?
Klopt. Ik maakte bijv. altijd een backup van mijn .profile. Later ging dat automatisch geloof ik, maar ik praat over de prehistorie  ;)

Richardus

Ik heb even gezocht maar kon zo gauw deze wens niet vinden, dus wellicht ben ik de enige die zich er aan stoort maar: ik kan waarnemingoverzichten niet in/uitzoomen op Android, maar moet continu van links naar rechts...krijg op geen manier de nuttige info in één handzaam overzicht.

Maarten Hotting

Citaat van: Richardus op januari 07, 2020, 22:12:27 PM
Ik heb even gezocht maar kon zo gauw deze wens niet vinden, dus wellicht ben ik de enige die zich er aan stoort maar: ik kan waarnemingoverzichten niet in/uitzoomen op Android, maar moet continu van links naar rechts...krijg op geen manier de nuttige info in één handzaam overzicht.
Draai je telefoon eens een kwartslag ;)
Groet,
Maarten