Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: Erik van Dijk op september 07, 2019, 08:40:10 AM
Iets wat ik mis in de nieuwe omgeving is het filteren van een overzicht op familie. Dit kan in de oude omgeving zoveel bij foto's als bij waarnemingen.
Bijvoorbeeld Bij mijn foto's een overzicht van alle nachtvlinders die tot de familie van de Spanners behoren.

NB Misschien dat dit teveel rekenkracht vergt maar het iseen handige functie. Zowel bij het zoeken in je eigen waarnemingen als in de waarnemingen van anderen. Zeker buiten Europa als je gebruik wilt maken van waarnemingen van anderen bij het determineren van bijvoorbeeld vlinders.

Groet erik
https://waarneming.nl/users/23/observations/?after_date=2017-09-03&before_date=2019-09-03&species_group=&rarity=&search=Noctuidae&species=&sex=&province=&validation_status=&life_stage=&activity=&method=
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

Citaat van: hiskodevries op september 07, 2019, 11:30:54 AM
Citaat van: Erik van Dijk op september 07, 2019, 08:40:10 AM
Iets wat ik mis in de nieuwe omgeving is het filteren van een overzicht op familie. Dit kan in de oude omgeving zoveel bij foto's als bij waarnemingen.
Bijvoorbeeld Bij mijn foto's een overzicht van alle nachtvlinders die tot de familie van de Spanners behoren.

NB Misschien dat dit teveel rekenkracht vergt maar het iseen handige functie. Zowel bij het zoeken in je eigen waarnemingen als in de waarnemingen van anderen. Zeker buiten Europa als je gebruik wilt maken van waarnemingen van anderen bij het determineren van bijvoorbeeld vlinders.

Groet erik
https://waarneming.nl/users/23/observations/?after_date=2017-09-03&before_date=2019-09-03&species_group=&rarity=&search=Noctuidae&species=&sex=&province=&validation_status=&life_stage=&activity=&method=


Ah het kan dus wel, maar voor zelfs de doorgewinterde gebruiker wat lastig te vinden. Mooi!!
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Daandrukker

Citaat van: OlivierO op september 05, 2019, 20:11:16 PM
Citaat van: Daandrukker op september 05, 2019, 15:01:51 PM
Dan had ik trouwens nog een nieuwe wens. Ik zou het fijn vinden om bij het foto-overzicht in de nieuwe website onder "geavanceerd" een dropdown te hebben met alle validatiestatussen (en dus niet alleen goedgekeurd). Ik wil namelijk graag de nog-niet goedgekeurde waarnemingen kunnen bekijken.

De reden: Ik ben bezig met het valideren van schorpioenvliegwaarnemingen. Ik wil op dit moment alleen de mannetjes fotograferen. Om de vrouwtjes goed te kunnen herkennen moet er nog wat extra onderzoek gebeuren naar mijn idee namelijk. Op de oude website kun je zowel in het foto-overzicht als in het validatiescherm (inhaalslag) geen geslacht selecteren. In het nieuwe foto-overzicht kan dat wel, maar kun je dus of alle waarnemingen zien of alleen de al goedgekeurde waarnemingen.

Groetjes,
Daan

Die is toch al doorgevoerd?

nope, net even gecontroleerd nog. Misschien via een ander scherm? Ben benieuwd waar je het over hebt!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

OlivierO

#1353
Citaat van: Daandrukker op september 07, 2019, 18:02:35 PM
Citaat van: OlivierO op september 05, 2019, 20:11:16 PM
Citaat van: Daandrukker op september 05, 2019, 15:01:51 PM
Dan had ik trouwens nog een nieuwe wens. Ik zou het fijn vinden om bij het foto-overzicht in de nieuwe website onder "geavanceerd" een dropdown te hebben met alle validatiestatussen (en dus niet alleen goedgekeurd). Ik wil namelijk graag de nog-niet goedgekeurde waarnemingen kunnen bekijken.

De reden: Ik ben bezig met het valideren van schorpioenvliegwaarnemingen. Ik wil op dit moment alleen de mannetjes fotograferen. Om de vrouwtjes goed te kunnen herkennen moet er nog wat extra onderzoek gebeuren naar mijn idee namelijk. Op de oude website kun je zowel in het foto-overzicht als in het validatiescherm (inhaalslag) geen geslacht selecteren. In het nieuwe foto-overzicht kan dat wel, maar kun je dus of alle waarnemingen zien of alleen de al goedgekeurde waarnemingen.

Groetjes,
Daan

Die is toch al doorgevoerd?

nope, net even gecontroleerd nog. Misschien via een ander scherm? Ben benieuwd waar je het over hebt!

In dit scherm staat toch letterlijk een "alle validatiestatussen" in een dropdownmenu?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Daandrukker

Ja, maar het gaat mij dus om het foto-overzicht.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.


Henri van Dodeweerd

Citaat van: OlivierO op september 07, 2019, 19:18:57 PM
Citaat van: Daandrukker op september 07, 2019, 19:11:18 PM
Ja, maar het gaat mij dus om het foto-overzicht.

Ook.

Het kan aan mij liggen, maar alle validatiestatussen zie ik er niet tussen staan...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

petermeer

Ik zie het ook niet. In bijlage wat ik wel zie (de validatiestatus staat gemarkeerd in het blauw).
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Daandrukker

Ja precies, Olivier heeft het over eigen waarnemingen, maar dat is bij valideren niet van belang. Echter wel goed dat dat mogelijk is!

Mijn wens zou dus zijn om dat gelijk te trekken bij de foto-overzichten van een soort, familie en soortgroep. Kan dat?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

OlivierO

Excuseer, ik begreep het niet als "in het overzicht van soorten" ...  :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Citaat van: Daandrukker op september 08, 2019, 12:04:22 PM
Ja precies, Olivier heeft het over eigen waarnemingen, maar dat is bij valideren niet van belang. Echter wel goed dat dat mogelijk is!

Mijn wens zou dus zijn om dat gelijk te trekken bij de foto-overzichten van een soort, familie en soortgroep. Kan dat?
dat wordt meegnomen als daadwerkelijk wat aan validatie functionaliteit gedaan gaat worden op de nieuwe site.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2019, 09:17:19 AM
Citaat van: Daandrukker op september 08, 2019, 12:04:22 PM
Ja precies, Olivier heeft het over eigen waarnemingen, maar dat is bij valideren niet van belang. Echter wel goed dat dat mogelijk is!

Mijn wens zou dus zijn om dat gelijk te trekken bij de foto-overzichten van een soort, familie en soortgroep. Kan dat?
dat wordt meegnomen als daadwerkelijk wat aan validatie functionaliteit gedaan gaat worden op de nieuwe site.

Top!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

frankaroos

Nieuwe site. Uploaden YouTube video waarna vervolgens een "foto" uit de video wordt geëxtraheerd door waarneming.nl, die op de foto placeholder in de beschrijving komt.

Deze geëxtraheerde foto is in feite een opgeblazen thumbnail van YouTube en is dus telkens onverminderd van slechte kwaliteit.

Deze wens is eerder door mij geuit en staat niet in de lijst:
- verbeter de geëxtraheerde foto, of
- schakel de functie uit en laat de foto achterwege;
- geef in ieder geval aan of er iets met deze wens gaat gebeuren of niet, feedback graag.

hiskodevries

#1364
Frank, dat komt goed
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Veel dank Hisko! Tot nu toe haalde ik de opgeblazen thumbnail steeds weg en verving die door een still uit mijn video.

frkvh

op de oude site staat er naast een exoot in het waarnemingenlijstje 'exo', zou leuk zijn moest dit ook in de nieuwe versie terugkomen, met eventueel codes of iets inheems is, of ingeburgerd, dwaalgast, etc.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

hiskodevries

Citaat van: frkvh op september 14, 2019, 17:32:46 PM
op de oude site staat er naast een exoot in het waarnemingenlijstje 'exo', zou leuk zijn moest dit ook in de nieuwe versie terugkomen, met eventueel codes of iets inheems is, of ingeburgerd, dwaalgast, etc.
Zie https://waarneming.nl/help/icons/
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Hisko, daar staat exoot/inheems etc etc niet bij ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Excuses, ik haal ontsnapt en escape weer door elkaar. Nee dat komt in de waarneming lijsten niet terug. Dat is geen kenmerk van een waarneming, maar van een soort. Daar staan al deze parameters keurig aangegeven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

Wens 7.6 uit het Word document is al in vervulling gegaan.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

frankaroos

Citaat van: FrankR op september 10, 2019, 20:29:58 PM
Veel dank Hisko! Tot nu toe haalde ik de opgeblazen thumbnail steeds weg en verving die door een still uit mijn video.
Per update 17 september jl.; het werkt. Nogmaals dank!

Suus69

Dag waarneming.nl,

Ik ben echt een newbie hoor. Ook wat forumgebruik in het algemeen betreft. Ik zie zo gauw niet terug of mijn wensen al eerder geuit zijn en/of in behandeling (of afgewezen) zijn. Ik had twee verzoeken/wensen:

1. Ik zou graag bij de lijst van waarnemingen per locatie ook de mogelijkheid hebben de lijst te exporteren naar een CSV bestand. Is dat mogelijk en een handige toevoeging voor iedereen? De data zijn natuurlijk altijd goed te kopiëren maar ik zie de knop bij de lijst van eigen waarnemingen en dat is toch wel zo gemakkelijk. Nu kan ik goed met een CSV bestand overweg. Directe uitvoer naar Excel zou nog mooier zijn. Scheelt wat tussenstapjes. Voor de iets minder digitaal onderlegde gebruiker dan.

2. Ik zag feedback van een validator over het hoofd in mijn emailbox. Is het mogelijk om in het overzicht van eigen waarnemingen een kolom toe te voegen waaraan ik kan aflezen dat er feedback is?

Dank!

Susanne

hiskodevries

#1373
ad 1 je eigen waarnemingen voor een gebied kun je (redelijk goed) exporteren via je eigen waarnemingen. Even bij zoek de gebiedsnaam(gedeeltelijk) intikken.
(redelijk goed omdat alleen waarnemingen geexporteerd worden waarvan het aan de waarneming gekoppelde gebied correspondeert met de zoek opdracht)
b.v. je bent op Texel geweest en je wilt al die waarnemingen exporteren werkt dat prima.
Andermans waarnemingen exporteren is niet bedoeling natuurlijk.
CSV formaat is veruit het handigst omdat online verschrikkelijk veel tools bestaan omdat in elk formaat om te zetten zoals naar xml, json, kml, qgis etc.

Nog een tip, als je in de levensljst op het kaartsymbool klikt krijg je een kaart met je waarnemingen en de mogelijkheid om een export te maken van die ene soort.

ad 2 daar komt tzt een contact centrum voor. Maar als je een actief email adres in waarneming.nl aan je profiel koppelt zal dit niet zo heel veel mensen overkomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Een nieuwe wens:

ik vond het handiger dat bij het foto overzicht de gegevens zoals datum en soort standaard zichtbaar zijn. Nu moet je erover "hooveren" om die gegevens tevoorschijn te laten komen. Mijn wens is dat dat omgekeerd is. Dus dat de gegevens van de betreffende foto zichtbaar zijn over de foto en dat die verdwijnen als je er over "hoovert". Klikken op de foto zou je dan naar de betreffende waarneming brengen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Julian

Het bepalen van vroegste fenologische waarnemingen gebeurde op de oude site aan de hand van ingevoerde waarnemingen en was slechts beschikbaar voor 4 soortgroepen: https://oudeversie.waarneming.nl/fenologie.php?jaar=2019.

Misschien mooi om in het nieuwe systeem de waarnemer zelf de optie te geven om een soort mee te laten tellen voor fenologie-overzichten? Wanneer een waarnemer voor het eerst in een bepaald jaar 'n zingende fitis invoert betekent dat namelijk niet automatisch dat het de eerste zingende fitis was die de waarnemer dat jaar heeft gehoord.

Wat te denken van een check-box met 'n tekst als hieronder?
"Dit is de eerste keer van dit jaar dat ik deze combinatie van seizoensgebonden activiteit/soort/levensstadium heb waargenomen. Voeg de waarneming toe aan de fenologie-overzichten."

Voordelen van een dergelijke opzet:
- Geen standaardlijsten nodig voor wat onder fenologie zou vallen en welke soorten daarbij zouden horen.
- Niet beperkt tot bepaalde soortgroepen en universeel te gebruiken (ook voor observation.org).
- Per soort kunnen meerdere fenologische activiteiten actief gelogd worden. Voorbeelden:
--- Van 't Merelpaartje in je tuin het eerste zingende adulte mannetje, het eerste nest-indicerend gedrag, het eerste uitgevlogen jong, etc.
--- Van 'n bepaalde nachtvlindersoort het eerste spinselnest, de eerste rupsen, eerste imago, etc.
--- Bij een plant de eerste rozetten boven de grond, de eerste bloei, de eerste keer dat 'ie vrucht draagt, etc.
- Wanneer gelogde data van een soort op één locatie (punt op de kaart) vergeleken wordt met dezelfde ontwikkelingen van die soort op andere locaties krijgen we grootschalig inzicht van de gangbare ontwikkelingsduur bij deze soorten.
- Onbeperkt visualiseren van fenologische patronen. Hoeveel dagen na de eerste bloei van de Gewone vogelkers verschijnen doorgaans de eerste rupsen van de Vogelkersstippelmot? Is er een verband te zien tussen de bloeitijd van de Gele plomp en de paaitijd van Brasems?

Maarten Hotting

Sinds de laatste update staat het scherm met info over de Mobiele Apps niet meer in het menu:
https://waarneming.nl/pages/mobile-apps/
Staat nu nog wel helemaal onderaan de pagina, maar zou ook onder Over ons geplaatst kunnen worden.

Daarnaast lijkt het mij logischer om de Bioblitz onder Ontdek te plaatsen ipv Community.
Groet,
Maarten

j.simons

Overzichten met waarnemingen doorklikken naar het geied

Als je in een overzicht op het gebied klikt, ga je naar het gebied maar dat staat de soort als keuze in de filter.
ik zou zeggen dan had ik wel op de soort geklikt. maar daar is nog wel mee te leven.
De keuze voor de soort staat bij het gebied als een geavanceerde keuze en wordt niet default getoond en het is dus niet altijd duidelijk of er een soort in het gebied is gezien of dat de filter zorgt voor het feit dat er maar een soort is.

de wens is: als je doorklikt en er worden keuze s mee genomen naar een vervolg scherm laat dat altijd de keuze zien.

groeten joost



j.simons

#1379
en nog een...
die is al vaker geuit maar staat niet in de wensenlijst document.
edit: mogelijk dat het onder deze kop staat : 15 Waargenomen soorten

Bij het gebied/locatie zou ik graag naast het aantal waarnemingen ook het aantal exemplaren zien.
Voor een verslag na een telling kan ik nu niet vinden hoeveel vogels ik geteld heb in een gebied.
ik zou dan wel gebruikmaken van optie "alleen eigen waarnemingen" om zo de kans op dubbel tellingen te voorkomen.

voorbeeld: westkapelle - zeedijk
https://waarneming.nl/locations/138061/species/?species_group=1&start_date=2019-09-28&end_date=2019-09-28&use_local_taxonomy=on

groeten Joost