Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Citaat van: dirder op mei 26, 2019, 20:27:32 PM
Ik zie hier nu plots bij een waarnemer dat die heeft ingesteld dat validatoren geen wijzigingen kunnen aanbrengen bij zijn waarnemingen. Vervolgens negeert die kerel doodleuk opmerkingen over z'n determinatiefouten. Is dit een grap?
Nee hoor, gewoon een optie die instelbaar is en wat sommige waarnemers fijner vinden.
Als de waarnemer niet reageert op commentaar wordt de waarneming meestal afgekeurd.
Groet,
Maarten

Rayan Majoor

Ik hoop dat jullie het begrijpen als ik niet alle 37 pagina's door ga lezen om te zien of dit al eens genoemd is, maar in het nieuwe waarneming.nl loop ik er wel erg tegenaan dat, wanneer je meerdere keren achter elkaar foto's uploadt, de foto's niet meer op volgorde bij de waarneming staan (gewoon door elkaar). Het opkweken van insecten (zoals hier https://waarneming.nl/observation/170312099/ ) levert vaak van minder gedocumenteerde stadia foto's op, wat weer erg voor de beeldherkenning kan helpen. Echter het determineren of bekijken van zo'n waarneming is nu eigenlijk niet meer te doen (zeker als ik een sluipwesp dan naar een expert stuur die ook nog wel wat van de ontwikkeling van de wesp wil zien zal dit nu erg lastig zijn). Daarom zou ik het fijn vinden als de foto's weer  gewoon op volgorde van invoeren komen te staan.
Verder vind ik de nieuwe site, nu ik eraan gewend ben, wel erg fijn (niet per se fijner dan de oude site, maar beide hebben hun voor- en nadelen). Valideren is nog niet heel makkelijk, maar het scheelt erg dat er door de beeldherkenning minder verkeerde waarneming zijn. Aan de andere kant merk je dat mensen (zelfs ik zelf ook) er soms wel wat lui door worden en er steeds vaker gewoon van uit gaan dat de beeldherkenning klopt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

hiskodevries

Citaat van: Rayan Majoor op mei 27, 2019, 09:50:29 AM
Ik hoop dat jullie het begrijpen als ik niet alle 37 pagina's door ga lezen om te zien of dit al eens genoemd is, maar in het nieuwe waarneming.nl loop ik er wel erg tegenaan dat, wanneer je meerdere keren achter elkaar foto's uploadt, de foto's niet meer op volgorde bij de waarneming staan (gewoon door elkaar). Het opkweken van insecten (zoals hier https://waarneming.nl/observation/170312099/ ) levert vaak van minder gedocumenteerde stadia foto's op, wat weer erg voor de beeldherkenning kan helpen. Echter het determineren of bekijken van zo'n waarneming is nu eigenlijk niet meer te doen (zeker als ik een sluipwesp dan naar een expert stuur die ook nog wel wat van de ontwikkeling van de wesp wil zien zal dit nu erg lastig zijn). Daarom zou ik het fijn vinden als de foto's weer  gewoon op volgorde van invoeren komen te staan.
Verder vind ik de nieuwe site, nu ik eraan gewend ben, wel erg fijn (niet per se fijner dan de oude site, maar beide hebben hun voor- en nadelen). Valideren is nog niet heel makkelijk, maar het scheelt erg dat er door de beeldherkenning minder verkeerde waarneming zijn. Aan de andere kant merk je dat mensen (zelfs ik zelf ook) er soms wel wat lui door worden en er steeds vaker gewoon van uit gaan dat de beeldherkenning klopt.
simpel het document in de eerste post lezen https://docs.google.com/document/d/1tXu3bEGAn5_v3afsPyRTnmpDzWD1hK0LPo6VEz37an4/edit#heading=h.mzqfs9po1wjb
4.9.5
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

John, ook zo'n opkweker  :blink: heeft dat al genoemd Rayan.
Lekker, dat je nu alle foto's en niet alleen de laatst ingevoerde kunt bewerken Hisko. Bij de bewerking staat ook sorteervolgorde. Ik dacht, dat dat was om de foto's een andere plaats te geven. Ik heb het uitgepobeerd, maar dat werkt nog niet of is dat ergens anders voor bedoeld?

Rayan Majoor

Citaat van: hiskodevries op mei 27, 2019, 10:31:56 AM
simpel het document in de eerste post lezen https://docs.google.com/document/d/1tXu3bEGAn5_v3afsPyRTnmpDzWD1hK0LPo6VEz37an4/edit#heading=h.mzqfs9po1wjb
4.9.5
Ah, ik dacht dat dit nog hetzelfde topic was als waar ik in het begin ook heb gereageerd en daar was niet zo'n document. Staat er inderdaad al tussen. Dan wachten we af :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

hiskodevries

#1085
Rayan. op zich zit de sortering al wel in het systeem. Het zijn nogal wat stappen die je door moet en het duurt wel 'eventjes' (10 minuten geloof ik) voordat je het effect ziet.
dus niet fraai, maar wel functioneel.
Eerst de foto openen, dan voor edit kiezen , volgnummer wijzigen (hoe hoger hoe meer naar achteren). Dit voor alle foto`s doen. Dan geduld hebben of even wat aan je waarneming wijzigen (dan verloopt de cache gelijk) bijvoorbeeld kleed of gedrag.
Test maar eens
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DeHaas

#1086
Wens voor soorten:
Ik was opzoek via soort, familie naar Engelse kwikstaart en bij de boomkruipers naar de kortsnavel boomkruiper.
Bij zoeken op familie werd in de oude site in het overzicht ook ondersoorten (met foto's) getoond zie https://waarneming.nl/familie/view/168.
In de nieuwe site lukt het mij niet om een zelfde overzichten met ondersoorten en met foto's te maken https://waarneming.nl/taxa/168.
Ook bij de soort staat in de nieuwe site niet aangegeven dat er ondersoorten van zijn https://waarneming.nl/species/95/. In de oude site was dat wel zo.
https://waarneming.nl/soort/info/95?_popup=1
De ondersoorten zijn in de nieuwe site zeer moeilijk te vinden, als je niet weet dat er van een soort ondersoorten zijn of dat het een ondersoort is en wat de naam ervan is.
Kortom kan in de nieuwe site bij de de familie-overzichten de ondersoorten (met foto's) worden opgenomen en/of kan het noemen en de mogelijkheid tot doorklikken naar ondersoort vanuit een soort worden opgenomen?
Groeten,
Nanny de Haas

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

CiteerBij de bewerking staat ook sorteervolgorde. Ik dacht, dat dat was om de foto's een andere plaats te geven. Ik heb het uitgepobeerd, maar dat werkt nog niet of is dat ergens anders voor bedoeld?
Citeerhet duurt wel 'eventjes' (10 minuten geloof ik) voordat je het effect ziet.
Ah dat was het!! De volgorde is nu inderdaad veranderd.

Maarten Hotting

Citaat van: hiskodevries op mei 24, 2019, 07:44:36 AM
Citaat van: Maarten Hotting op mei 23, 2019, 19:49:19 PM
Bioblitz:

https://waarneming.nl/bioblitz/marker-wadden/

In de lijst worden Hybrides / Verzamelsoorten / Ondersoorten meegeteld in het totaal. Hierdoor is het aantal soorten veel hoger dan deze in werkelijkheid is.
Graag alleen echte soorten tellen.
ik weet het, maar dat moet nog even indalen bij de collegae
Zelfs onzekere waarnemingen worden meegeteld.
Groet,
Maarten

hiskodevries

CiteerGraag alleen echte soorten tellen.
daar komt eerstdaags een update voor
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Een wens of fout? Ik zet het alleszins hier.

Als je de kaart van een soort oproept krijg je een overzicht van waar die soort is gezien in een bepaald interval. Als je dan ziet dat er bij de Monniksgier in bepaalde vakken "aantal individuen 114" staat, dan vind ik dat minstens verwarrend en eigenlijk gewoon fout. Ik zou dat dus ofwel wijzigen naar "114 waarnemingen" of 1 individu, zolang er niet meer dan één wordt ingegeven in één enkele waarneming.

Edit: een wens: vroeger kon je doorklikken vanuit de kaart naar die 114 waarnemingen. Nu kan dat blijkbaar niet meer. Dat vond ik wel handig.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Olivier , je kunt doorklikken naar de individuele waarnemingen. in de wensenlijst staat een en ander over hokken .
die tekst klopt niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Klein dingetje nieuwe site / interface design.

In de oude situatie kon je in lijsten te allen tijde de detailinformatie van een regel in de lijst krijgen door op het "i"-icoontje vooraan de regel te klikken; eenduidige logica.

Nu verschilt dat per lijst. Soms op datum, soms op soort (homepage). Ik zou dat wat strakker eenduidig maken. Slechts een aandachtspuntje voor de ontwerpers hoor. Interface paradigma #1: eindgebruikers zo min mogelijk in verwarring brengen ;-)

Louise53

#1094
Ik wens opnieuw:
- invoer bij op/in met aanmaak van gastheerwaarneming
- volledige instructies voor het invoeren van relatiewaarnemingen, in het bijzonder planten. Bijvoorbeeld over: aanplant, het wijzigen van de gastheerwaarneming in de bronwaarneming, etc...
- muteer geselecteerde waarnemingen toevoegen+uitbreiden zodat alle details bij gastheerwaarnemingen gemakkelijk kunnen aangevuld worden, ook voor correcties.

Ik ken de discussie die al eerder werd gevoerd over relatiewaarnemingen, maar wat ik daaruit leer is dat er gewoon gebrek aan kennis is over het correct invoeren van relatiewaarnemingen.
Net zoals de meeste waarnemers niet weten dat je de volgorde van foto's kan wijzigen, weet bijna niemand hoe je relatiewaarnemingen moet invoeren zodat admins geen overuren moeten maken.
Het zit hem in de details. Kleine zaken met grote gevolgen.

Vriendelijke groet, Louise

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2019, 07:21:18 AM
Olivier , je kunt doorklikken naar de individuele waarnemingen.

Ja, maar dat is niet mijn wens. Vroeger kon je meteen de waarnemingen van die soort in dat hok zien, en dat vond ik handig.

Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2019, 07:21:18 AM
in de wensenlijst staat een en ander over hokken

Ik zag het er niet bij staan, als je dat bedoelt.

Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2019, 07:21:18 AM
die tekst klopt niet

Oké.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Olivier, ik heb het even in de source nagekeken, het zijn wel degelijk individuen. Het totaal aantal exemplaren per hok wordt opgeteld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

N.a.v. aanpassingen software 29/5:
- Sorteervolgorde van foto's/geluiden wordt niet meer expliciet gezet bij upload, en is daarom afhankelijk van volgorde van toevoegen.

En hoe is die sorteervolgorde dan? Laatste eerst? Of Laatste laatst? En lopen de sorteervolgordes van foto's en geluiden synchroon? Of sorteren ze omgekeerd van elkaar zoals het vroeger was op de oude site? Ik wil nog wel eens geluiden en sonogrammen (foto's ) gelijk laten lopen, daarom is het handig om te weten.

SlechtValk

Citaat van: FrankR op mei 29, 2019, 18:39:14 PM
En hoe is die sorteervolgorde dan? Laatste eerst? Of Laatste laatst? En lopen de sorteervolgordes van foto's en geluiden synchroon? Of sorteren ze omgekeerd van elkaar zoals het vroeger was op de oude site? Ik wil nog wel eens geluiden en sonogrammen (foto's ) gelijk laten lopen, daarom is het handig om te weten.

Zou fijn zijn als de sortering ook na toevoegen/uploaden nog gewijzigd kan worden... dat lees ik niet uit de update, maar misschien begrijp ik het verkeerd...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op mei 29, 2019, 07:58:04 AM
Olivier, ik heb het even in de source nagekeken, het zijn wel degelijk individuen. Het totaal aantal exemplaren per hok wordt opgeteld.

Dat vind ik toch echt niet juist. Wat jij zegt is dat er 114 115 Monniksgieren zaten in dat ene hok? Dat is toch wat ik maak van die "aantal individuen 115". Dat is minstens toch een vreemde en toch eigenlijk gewoon verkeerde woordkeuze. Niet?  :-\ :huh:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rayan Majoor

Eigenlijk hoort het een beetje bij mijn vorige opmerking (maar dit staat nog niet in het bestandje): namelijk bij het opkweken van insecten voer je op gegeven moment ook van andere stadia dan het 'vindstadium' foto's in. Op de oude site kon je bij het invoeren van foto's direct aangeven welk geslacht dit is, dat kan voor zover ik weet niet op de nieuwe site. Elke keer na toevoegen van extra foto's elke foto bewerken om het juiste stadium aan te geven kost redelijk wat meer tijd (en daarbij is de kans nog groter dan eerst dat je een foto vergeet, die dan dus verkeerd in het foto-overzicht terecht komt). Natuurlijk zal dit probleem zich vooral bij kwekers van dieren en planten voordoen, maar ook voor als je een waarneming invoert waarbij je een groep dieren of planten hebt die in verschillende stadia zijn kan het handig zijn verschillende stadia per foto in te voeren.
Mogelijkheid om direct bij uploaden van foto's het bijbehorende stadium toe te voegen zou dus wel fijn zijn. Nu word ik erg geremd in het uploaden van meer foto's, wat ook weer ten koste gaat van een zo compleet mogelijke database voor apps als obsidentify.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

frankaroos

#1101
Citaat van: Rayan Majoor op juni 03, 2019, 15:34:00 PM
Eigenlijk hoort het een beetje bij mijn vorige opmerking (maar dit staat nog niet in het bestandje): namelijk bij het opkweken van insecten voer je op gegeven moment ook van andere stadia dan het 'vindstadium' foto's in. Op de oude site kon je bij het invoeren van foto's direct aangeven welk geslacht dit is, dat kan voor zover ik weet niet op de nieuwe site. Elke keer na toevoegen van extra foto's elke foto bewerken om het juiste stadium aan te geven kost redelijk wat meer tijd (en daarbij is de kans nog groter dan eerst dat je een foto vergeet, die dan dus verkeerd in het foto-overzicht terecht komt). Natuurlijk zal dit probleem zich vooral bij kwekers van dieren en planten voordoen, maar ook voor als je een waarneming invoert waarbij je een groep dieren of planten hebt die in verschillende stadia zijn kan het handig zijn verschillende stadia per foto in te voeren.
Mogelijkheid om direct bij uploaden van foto's het bijbehorende stadium toe te voegen zou dus wel fijn zijn. Nu word ik erg geremd in het uploaden van meer foto's, wat ook weer ten koste gaat van een zo compleet mogelijke database voor apps als obsidentify.
Geldt ook voor (vogel)geluiden in mijn geval. Alles moet via die beeldherkenning (voor geluiden?) upload module, maar de finesses moeten achteraf worden ingevuld. Waarom kijkt men bij het ontwikkelen van de nieuwe site eigenlijk niet hoe de workflow bij de oude site is geregeld? Dit is niet de eerste instantie, waarbij de nieuwe site onlogisch afwijkt van de oude site. Moet ik dit soort zaken eigenlijk nog melden vraag ik me af.

Elachista

Graag wil ik de beheerders en collega's vragen echt werk te maken van het stadium 'onbekend' bij insecten.

Er is een influx van mensen die niet weten wat het belang is van deze invoeroptie. Dagelijks worden tientallen, dan wel honderden waarnemingen ingevuld zonder een stadium.

Ik hoop dat er toch een soort melding of beveiliging voor komt, iets wat volgens mij al jarenlang een grote klacht is van diverse insectenmensen maar wat nog niet verholpen is in de nieuwe versie.

Helaas zullen tal van waarnemingen met 'stadium onbekend' toch vliegtijdgrafieken van PGO's vervuilen. Daarnaast zijn waarnemingen zoals onderstaande voor PGO's dan vervuiling en misschien onbruikbaar, dat is zonde.
Groet,
Tymo

hiskodevries

#1103
en wat is de oplossing Tymo ?
Hoe de PGO`s daar mee omgaan is niet echt ons pakkie aan natuurlijk.
Overigens is het wel de bedoeling dat de herkenningssoftware in de toekomst het verschil tussen imago en rups zal doorgeven. Dat scheelt dan al weer.
Verder natuurlijk een opvoedende opmerking in het commentaarveld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Frank en Rayan. Jullie zijn het toch met mij eens dat de huidige manier van foto`s uploaden ontzettend veel sneller werkt dan op de oude site ?
De kans dat je afwijkende gegevens bij de foto zou willen plaatsen dan bij de waarneming is niet zo heel groot toch ?
Dan is het toch redelijk om niet iedereen bij uploaden lastig te vallen om dit in te vullen ?
Dus in het zeldzame geval van afwijkende gegevens de waarnemer de foto naderhand te laten wijzigen in plaats van 1000den andere waarnemers lastig te vallen met een hoop verwarrende velden is niet zo een slecht idee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#1105
CiteerDe kans dat je afwijkende gegevens bij de foto zou willen plaatsen dan bij de waarneming is niet zo heel groot toch ?
Dan is het toch redelijk om niet iedereen bij uploaden lastig te vallen om dit in te vullen ?
Het gaat om de foto's, die je naderhand erbij zet. Dat zullen neem ik aan niet veel mensen doen. Bij mij eigenlijk alleen als ik aan het kweken ben (enkele keer) of om een detailfoto ter verduidelijking.
Het valt me op, dat de foto dan wel door de beeldherkenning gaat en alle velden, die je heb ingevuld voor de soort zichtbaar zijn. Als je daarin zou kunnen wijzigen, zonder dat het voor de hele waarneming verandert, ben je klaar en is het voor de andere waarnemers niet storend.
Alleen weet ik niet of dat haalbaar is. Als het te veel werk is, lijken me andere zaken voorrang te hebben.

hiskodevries

#1106
Veel mensen zetten naderhand een foto bij de waarneming. Dagje het veld in met de app. thuis uploaden en daarna nog even foto`s bijplaatsen.
We hebben >12.000.000 foto`s daarvan hebben 317.000 foto`s een ander kleed dan de waarneming.
De oorzaak kan zijn dat het kleed bij de waarneming is gewijzigd en niet doorgevoerd bij de foto('s) of dat de waarnemer bewust bij 1 of meer foto`s een ander kleed heeft geselecteerd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

zoals al eerder gezegd, daar gaan we nu geen effort in steken, die is nodig voor belangrijkere zaken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rayan Majoor

Zoals Thijs ook zegt vind ik het zelf nog wel wat omslachtig dat je, als je later nog foto's toe wilt voegen, het hele waarnemingoverzicht krijgt. Het heeft wel weer als voordeel dat je direct soort kan aanpassen als je extra foto's invoegt die je een ander inzicht gegeven hebben in wat voor soort het dan wel is... maar dat zal denk ik nog minder gebeuren dan dat mensen extra foto's invoegen met een ander kleed dan in de waarneming zelf vermeld staat. Op de oude site stond ook automatisch het kleed/stadium van de waarneming ingesteld wanneer je meer foto's uploadde, eigenlijk net als nu, alleen heb je nu niet de mogelijkheid dit aan te passen. In dat opzichte zou deze mogelijkheid dus niet alle andere waarnemers lastigvallen die gewoon hetzelfde kleed behouden, aangezien dit al ingevuld staat.
Een eventueel alternatief zou zijn dat je meerdere foto's tegelijk zou kunnen bewerken. Dat zou ook al heel wat tijd besparen. Maar ik begrijp ook dat andere zaken voorrang hebben. Toch lijkt het mij geen probleem als dit, ook al misschien niet nu direct, veranderd zou worden.

Citaat van: Elachista op juni 03, 2019, 20:22:50 PM
Graag wil ik de beheerders en collega's vragen echt werk te maken van het stadium 'onbekend' bij insecten.
Dit is inderdaad ook nog wel een belangrijk punt. Je ziet bij de nachtvlinderwaarnemingen ook dat er nog redelijk wat waarnemingen gevalideerd worden, ondanks dat het voor admins nog een beetje omslachtig is door elke keer naar de waarneming toe te moeten gaan. Echter zo'n beetje alle waarnemingen van volwassen vlinders zonder ingevoerd stadium blijven ongevalideerd zonder dat er een opmerking geplaatst wordt. Waarschijnlijk vinden de meeste validatoren het teveel werk om bij elke waarneming zonder stadium (wat er echt redelijk wat zijn) een opmerking te plaatsen. Dit zal misschien wat minder worden wanneer het valideren sneller/makkelijker wordt, maar zal een puntje blijven.
Wat ik hier als oplossing voorstel is dat kleed/stadium niet onder 'details' komt te staan, maar gewoon onder de invoeropties die altijd te zien zijn. Ik heb namelijk ook al vaker gemerkt dat mensen de optie voor het invoeren van stadium gewoon niet kunnen vinden of dit niet aanpassen omdat het niet opvalt nu het onder 'details' staat. Als de beeldherkenning ook gelijk stadium erbij geeft zou dit helemaal geweldig zijn, maar dan heb je natuurlijk ook weer het probleem dat soms geen stadium herkend wordt omdat er al zo veel waarnemingen zonder stadium zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

Citaat van: hiskodevries op juni 04, 2019, 07:34:42 AM
en wat is de oplossing Tymo ?

Zeg, geniaal brein, je zet jezelf hier wel mee voor schut. Van uiterst geavanceerde beeldherkenning en autoval naar de vraag hoe je een alert moet scripten....

Ik zeg: luister naar de gebruikers en je admins.
Groet,
Tymo