Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Het is heel irritant/lastig dat waarnemingen door elkaar komen te staan als je op één dag verschillende gebieden bezoekt.
Op de oude site bleven ze op volgorde van invoer staan, nu wordt het nogal onoverzichtelijk.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

hiskodevries

Citaat van: M.Vullings op mei 07, 2019, 20:05:21 PM
Het is heel irritant/lastig dat waarnemingen door elkaar komen te staan als je op één dag verschillende gebieden bezoekt.
Op de oude site bleven ze op volgorde van invoer staan, nu wordt het nogal onoverzichtelijk.
Je hebt het over je lijst met eigen waarnemingen ? Als je ook de tijd opgeeft is dat niet zo.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M.Vullings

Ja, mijn eigen waarnemingen.
Omdat ik de waarnemingen meestal achteraf invoer via de laptop, is de tijd invullen lastig.
Alles is gebaseerd op mobiel invoeren, dat moet toch geen noodzaak voor iedereen worden?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

hiskodevries

wat zou dan een logische volgorde zijn ? (behalve de datum en tijd)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#1024
CiteerOmdat ik de waarnemingen meestal achteraf invoer via de laptop, is de tijd invullen lastig.
Doe ik ook via de desktop. Ik zet de foto's eerst daar in, bewerk ze eventueel en voer ze daarna pas in bij Waarneming. Soms zelfs een paar dagen later. Maar bij mij pakt hij automatisch juiste dag en tijd. Geen idee hoe dat allemaal werkt bij camera's, maar kan dat niet bij de jouwe?
Volgorde is nu bij mij juist veel exacter, omdat ik bij het handmatig aangeven vroeger alleen de dag aangaf en niet de tijd. https://waarneming.nl/users/13757/observations/?

M.Vullings

#1025
Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2019, 08:16:43 AM
wat zou dan een logische volgorde zijn ? (behalve de datum en tijd)
In ieder geval gerangschikt naar locatie.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

M.Vullings

Citaat van: thijsdegraaf op mei 08, 2019, 08:53:59 AM
CiteerOmdat ik de waarnemingen meestal achteraf invoer via de laptop, is de tijd invullen lastig.
Doe ik ook via de desktop. Ik zet de foto's eerst daar in, bewerk ze eventueel en voer ze daarna pas in bij Waarneming. Soms zelfs een paar dagen later. Maar bij mij pakt hij automatisch juiste dag en tijd. Geen idee hoe dat allemaal werkt bij camera's, maar kan dat niet bij de jouwe?
Volgorde is nu bij mij juist veel exacter, omdat ik bij het handmatig aangeven vroeger alleen de dag aangaf en niet de tijd. https://waarneming.nl/users/13757/observations/?
Nee, mijn pocketcamera doet dat helaas niet.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

hiskodevries

de volgorde is nu :
ORDER BY "waarneming"."datum" DESC, "order_time" DESC, "type_diergroep"."sort_order" ASC, "family"."sort_id" ASC, "vogel"."sort_in_family" ASC, "vogel"."naam_lat" ASC, "waarneming"."invoer_date" DESC LIMIT 51
dus per dag op soortgroep, binnen 1 soortgroep op familie, binnen 1 familie op de taxonomische volgorde en als die laatste niet aanwezig is de wetenschappelijke naam en als laatste gesorteerd op invoer_date (dus meer waarnemingen op 1 dag van 1 soort waarbij geen tijd is vastgelegd op volgorde van invoer.
Best heel logisch
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: FrankR op mei 08, 2019, 14:31:19 PM
Nieuwe site.

:duim: Per gebied nu: waarnemingen, foto's, geluiden, soorten. Weer een reden om daarvoor de oude site niet meer te gebruiken!
Frank, dat was al een tijdje zo. alleen vorige maand is daar een soortenlijst aan toegevoegd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M.Vullings

Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2019, 11:13:17 AM
de volgorde is nu :
ORDER BY "waarneming"."datum" DESC, "order_time" DESC, "type_diergroep"."sort_order" ASC, "family"."sort_id" ASC, "vogel"."sort_in_family" ASC, "vogel"."naam_lat" ASC, "waarneming"."invoer_date" DESC LIMIT 51
dus per dag op soortgroep, binnen 1 soortgroep op familie, binnen 1 familie op de taxonomische volgorde en als die laatste niet aanwezig is de wetenschappelijke naam en als laatste gesorteerd op invoer_date (dus meer waarnemingen op 1 dag van 1 soort waarbij geen tijd is vastgelegd op volgorde van invoer.
Best heel logisch
Dat is wel logisch,, ja.
Maar bij dat laatste gaat het dus mis, die volgorde van invoer wordt door elkaar gegooid, ik voer netjes per gebied in en achteraf staat alles door elkaar.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.



M.Vullings

Zal best, maar het blijft niet fijn dat de waarnemingen niet in de invoervolgorde blijven staan, dat moet toch niet zo moeilijk zijn, voorheen kon dat ook.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Erik van Dijk

Misschien al eerder genoemd, maar niet in het overzicht opgenomen.

Als ik thuis kom na een dafje in het veld met meestal ruim 200 waarnemingen en foto's wil toevoege, is het heel lastig dat het overzicht van je waarnemingen maar per 20 is. Daar komt bij dat als ik dan naar bijvoorbeeld een waarneming van 10 uur 's ochtends wil gaan dan moet je 6 a 7 schermpje verder bladeren. Helaas kun je elke keer maar twee verder selecteren. Dus eerst 1 dan 3  dan 5 en ten slotte 6.  Dit betekent dat veel meer van de capaciteit van wrn.nl gevraagd wordt en ik elke keer op een nieuw overzicht zit te wachten. Zo snel gaat het immers (nog) in het nieuwe waarneming.nl.

Nu zal de eerste reactie zijn. Dan kun je toch zoeken naar de waarneming.  Klopt maar meestal betreffen de foto's soorten waarvan ik in het veld de naam niet wist en dan een andere soort in gevoerd heb waarvan ik de waarneming kopieer.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

gbeersma

Daar loop ik ook tegen aan. Ik zie bijvoorbeeld een kevertje waarvan ik weet dat ik hem ooit eerder gezien heb. Ik wil dan zo'n eerdere foto opzoeken maar moet nu veel te lang bladeren en wachten. Heel irritant.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

thijsdegraaf

CiteerDaar loop ik ook tegen aan. Ik zie bijvoorbeeld een kevertje waarvan ik weet dat ik hem ooit eerder gezien heb. Ik wil dan zo'n eerdere foto opzoeken maar moet nu veel te lang bladeren en wachten. Heel irritant.
Bij zulke aantallen lijkt me dat op de oude site ook lastig. Dan kun je beter eerst op een website (bijv. kerbtier kijken welke soort het is) en op die naam gaan zoeken bij je foto's, Zo doe ik het altijd.

Andre321

Citaat van: thijsdegraaf op mei 11, 2019, 12:19:50 PM
CiteerDaar loop ik ook tegen aan. Ik zie bijvoorbeeld een kevertje waarvan ik weet dat ik hem ooit eerder gezien heb. Ik wil dan zo'n eerdere foto opzoeken maar moet nu veel te lang bladeren en wachten. Heel irritant.
Bij zulke aantallen lijkt me dat op de oude site ook lastig.

Op de oude site heb je toch veeeeeel minder klikken nodig ? En is de oude site toch veeel handiger ?

gbeersma

Citaat van: thijsdegraaf op mei 11, 2019, 12:19:50 PM
CiteerDaar loop ik ook tegen aan. Ik zie bijvoorbeeld een kevertje waarvan ik weet dat ik hem ooit eerder gezien heb. Ik wil dan zo'n eerdere foto opzoeken maar moet nu veel te lang bladeren en wachten. Heel irritant.
Bij zulke aantallen lijkt me dat op de oude site ook lastig. Dan kun je beter eerst op een website (bijv. kerbtier kijken welke soort het is) en op die naam gaan zoeken bij je foto's, Zo doe ik het altijd.

Zo doe ik het ook vaak, Thijs. Maar ik weet niet altijd in welke familie ik moet zoeken, en het kan ook zijn dat ik bijvoorbeeld een keverlarve zoek en dus niet op kerbtier.de terecht kan. Dus snel(ler) kunnen bladeren zou wel heel fijn zijn.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

cranefly

Op zoveel fronten zouden dingen moeten veranderen om de hoeveelheid geblader en gescroll terug te dringen.

Dus a.j.b. weer de mogelijkheid terug om zelf het aantal kolommen e.d. in te stellen in de foto-overzichten!

En in de familie-overzichten: kleinere thumbs... Mega-thumbs zijn níet handig als je snel een soort wilt vinden. Ter vergelijking: om de familie Miridae door te spitten (op een iPad, portrait-mode) moet ik op de nieuwe site 69 keer scrollen, op de oude site 35 keer.

Ook heel fijn zou zijn in de familie-overzichten: namen naast de foto's... Ik moet nu bij het scrollen ook nog 'ns constant blijven nadenken of een naam bij de foto erboven of eronder of bij een soort zónder foto hoort.

Zeer tijdrovend en irritant allemaal, godzijdank bestaat er nog zoiets als Britishbugs.org, waar ik m'n wantsjes letterlijk 10 keer zo snel kan vinden als op het nieuwe Waarneming.  (Cf. https://www.britishbugs.org.uk/gallery/heteroptera/Miridae/miridae.html ).

Vr. Groeten,
Reindert van Eekelen, a.k.a. Roepende in de Woestijn.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 05, 2019, 02:32:07 AM
Citaat van: Julian op mei 01, 2019, 21:07:30 PM
Met een batlogger kun je op grote schaal waarnemingen van vleermuizen en sprinkhanen verzamelen. Geluidsopnames worden automatisch gemaakt zodra het apparaat getriggerd raakt. Elk geluidsbestand bevat onder andere de coördinaten en het tijdstip/de datum van de opname (is dus gelijk aan een "waarneming"). De geluidsopnames worden na bijv. een fietstocht geanalyseerd met software als "batexplorer". Vanuit batexplorer kan een Excelexport gemaakt worden met alle waarnemingen ('t kunnen er honderden per nacht zijn).

Ik wens een invoermethode voor batloggerwaarnemingen. De mogelijkheid voor het op waarneming.nl (en de andere sites) importeren van de export van batexplorer? Het mooist zou natuurlijk een koppeling tussen batexplorer en de observation.org-familie zijn...  :blink:

Als je wilt testen, Hisko, heb ik wel een .csv'tje voor je met een stuk of 30 entries.

Hisko, gedachten? De output is een csv met als soorten een beperkt aantal opties (wetenschappelijke namen die zullen matchen) + wat handmatig ingevoerde namen die niet zullen overeenkomen met iets en genegeerd kunnen worden.

Ik heb van de week eentje laten lopen van zondag tm vrijdag, en daaruit kwamen 2500+ opnames (terwijl t behoorlijk koud was). Teveel om handmatig in te voeren dus ;)
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Douwe even via email zo een bestand opsturen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

In het foto overzicht mis ik de optie om foto's weer te geven op selectie van goedkeuring. Dat was zeer handig om te overlopen welke foto's nog niet behandeld zijn of bijvoorbeeld net wel.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

thijsdegraaf

CiteerIn het foto overzicht mis ik de optie om foto's weer te geven op selectie van goedkeuring. Dat was zeer handig om te overlopen welke foto's nog niet behandeld zijn of bijvoorbeeld net wel.
Is er. Toon geavanceerd aanklikken, daarna Alleen goedgekeurd. Dan op Filter.
https://waarneming.nl/users/13757/photos/?after_date=&before_date=&species_group=&search=&advanced=on&location=&species=&sex=&province=&rarity=&is_validated=on&life_stage=&activity=&method=

Gerrian

Maar dat is dan ook het enige. Je kunt bijvoorbeeld niet filteren op 'niet onderzocht' of 'niet te beoordelen' en dat zijn opties die ik er graag bij zou willen hebben.

hiskodevries

Citaat van: Gerrian op mei 13, 2019, 09:26:49 AM
Maar dat is dan ook het enige. Je kunt bijvoorbeeld niet filteren op 'niet onderzocht' of 'niet te beoordelen' en dat zijn opties die ik er graag bij zou willen hebben.
waarom zou een gewone gebruiker dat willen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

Bijvoorbeeld om eventueel een foto die niet zo mooi is (en daarom in eerste instantie niet geplaatst was), maar misschien wel extra informatie geeft over kenmerken die op de al geplaatste foto niet te zien zijn, toe te voegen.

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op mei 13, 2019, 09:27:35 AM
Citaat van: Gerrian op mei 13, 2019, 09:26:49 AM
Maar dat is dan ook het enige. Je kunt bijvoorbeeld niet filteren op 'niet onderzocht' of 'niet te beoordelen' en dat zijn opties die ik er graag bij zou willen hebben.
waarom zou een gewone gebruiker dat willen ?

??????
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

thijsdegraaf

Hoop, dat je er uitgekomen bent Olivier.
Citeerwaarom zou een gewone gebruiker dat willen?
Ik loop zo nu en dan gewoon de waarnemingen na. Dan zie je meteen wat er aan de hand is. De probleemgevallen heb ik op het forum staan, dus houd ik al in de gaten. Andere problemen zijn meestal duidelijk door commentaar van de admin. Dus ik gebruik het niet. Maar als ik hoor dat sommige mensen 200 waarnemingen in een dag hebben, dan wordt het misschien een ander verhaal.

frankaroos

#1049
Is het "docje" up to date? Vlgs.  mij is bijv. #6.1 gerealiseerd.

Herhaalde wens nieuwe site. (Ik kan deze wens niet in het "docje" terugvinden)

In kunnen zien en kunnen kopiëren van verborgen waarnemingen van andere waarnemer als die daar toestemming voor geeft en vice versa.

Ik merk soms dat er een ijzige stilte volgt op ingediende wensen. Kan daar gewoon feed back op komen van de autoriteiten? Dat voorkomt onnodig herhalen van wensen.