In een ander topic kwam gisteren ter sprake dat families, bij het gebruiken van het zoekscherm, alleen via de wetenschappelijke naam kunnen worden gezocht:
Op familie zoeken werkt alleen op wetenschappelijke naam. Staat ook onder aanpassingen.
Dit om teleurstellingen te voorkomen in andere talen en vaak zijn die Nederlandse vertalingen erg fantasie vol.
Bedankt voor de toelichting Hisko. Stom toeval dat me dit nog niet was opgevallen...
Hierover wilde ik op deze plaats toch nog even een opmerking plaatsen, cq. de wens uit spreken dat dit anders kan. Bij nader inzien vind ik deze verandering nl. toch wel erg vreemd en gebruikersonvriendelijk.
Over het algemeen lijkt de vernieuwing van de site gericht op vereenvoudiging, en het toegankelijker maken voor een breder publiek. Het gegeven dat je louter op de latijnse naam een familie kunt zoeken, staat hier haaks op.
Al van kinds af aan houd ik me bezig met insekten, vogels en planten, en toch ken ik van 9 van de 10 families alleen de Nederlandse naam. Ik bedoel: welke doorsnee-geïnteresseerde gaat, wanneer hij/zij een onbekende reigersoort ziet nu de familie 'Ardeidae' intypen i.p.v. 'Reigers'? Ik in ieder geval niet, sterker: tot vijf minuten geleden had ik nog nooit in mijn leven de term Ardeidae gehoord, terwijl ik toch ben opgegroeid met twee fanatieke vogelaars als ouders.
Het leeuwendeel van de Nederlandse familienamen is volgens mij bovendien al decennia lang onveranderd en zeker niet 'fantasievol'. Dat laatste zou je wel kunnen zeggen van in rap tempo uit de grond gestampte Nederlandse soortnamen binnen bijv. bepaalde insektengroepen. Toch zijn juist díe Nederlandse namen wél gewoon via het zoekscherm te vinden. Niet erg consistent, zou ik zeggen.
Wat is er kortom mis mee om gewoon, net als op de oude site, zoeken op
zowel Nederlandse als wetenschappelijke familienamen mogelijk te maken? 'Internationaal' verandert er dan niks, maar voor een heleboel iets minder ingewijden wordt het zoeken een stuk makkelijker, en minder omslachtig (voor de vele families waarvan ik louter de Nederlandse naam ken, moet ik nu steeds, om bij het familie-overzicht te komen, eerst een soort bedenken/intypen uit die familie en dan 'via' die soort in het overzicht komen...).
Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen