Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik wens om in het waarneming-invoerscherm niet alleen de details vast te kunnen zetten (wat nu mogelijk is, erg blij mee, hartelijk dank daarvoor!) maar ook de soort. Het komt vaak voor dat ik een hele dataset van één soort heb, bijvoorbeeld een gezenderde vleermuis die ik een hele nacht volg (en daarbij makkelijk 30km kan afleggen!), of een batdetectornacht waarbij 90% van de waarnemingen gewone dwergvleermuis betreft (die allemaal op andere locaties in een verblijf zitten te roepen).
Douwe van der Ploeg

Rien Ondersteijn

Citaat van: hiskodevries op april 09, 2019, 17:27:06 PM
De invoer pagina onoverzichtelijk? Verklaar u nader

Ik vind m niet echt onoverzichtelijk, maar ik gaf aan dat ie minder duidelijk wordt door allerlei opties naar beneden zoals
-methode-stadium-activiteit-substraat-referentie etc etc die állemaal aan de linkerkant staan ,terwijl rechts daarvan een groot 'gat' zit....
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

Citaat van: OlivierO op april 09, 2019, 18:57:37 PM
Citaat van: hiskodevries op april 09, 2019, 17:27:06 PM
De invoer pagina onoverzichtelijk? Verklaar u nader

Ik pik hier even op in:

Ik heb niet het grootste scherm (een ouder model, 1280 x 1024 px) en ik vind het zeer onhandig (= onoverzichtelijk) dat voor elke invoermogelijkheid (bijvoorbeeld activiteit) er twee lijnen worden ingenomen. Het selectievak voor activiteit is nu een half scherm breed, dat is naar mijn gevoel overdreven en zeker onnodig. Het maakt dat je naar mijn gevoel teveel moet scrollen om het overzichtelijk te houden.
dat is het gevolg om makkelijker te kunnen zoeken in die lijstjes, je kunt nu meerdere letters tikken om de juiste waarde te zoeken, voorheen moest je de hele lijst door voor de juiste waarde.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 09, 2019, 19:57:56 PM
Ik wens om in het waarneming-invoerscherm niet alleen de details vast te kunnen zetten (wat nu mogelijk is, erg blij mee, hartelijk dank daarvoor!) maar ook de soort. Het komt vaak voor dat ik een hele dataset van één soort heb, bijvoorbeeld een gezenderde vleermuis die ik een hele nacht volg (en daarbij makkelijk 30km kan afleggen!), of een batdetectornacht waarbij 90% van de waarnemingen gewone dwergvleermuis betreft (die allemaal op andere locaties in een verblijf zitten te roepen).
hadden we nu toch de copieer aktie maar inclusief soortnaam gedaan. dan was deze wens snel klaar

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Citaat van: hiskodevries op april 10, 2019, 08:55:14 AM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 09, 2019, 19:57:56 PM
hadden we nu toch de copieer aktie maar inclusief soortnaam gedaan. dan was deze wens snel klaar

Mijn 160 mollenwaarnemingen onlangs ook maar ingevoerd via de oude site  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

marijke_kanters

Komt de optie er nog dat je een e-mail naar een waarnemer kan sturen, als hij een verkeerde determinatie invoert.
Bijv.https://waarneming.nl/observation/169949525/. Wat geen ijsvingertje is.
Ik vind dat zelf wel prettig als ik een fout maak en iemand aangeeft wat het eventueel wel moet zijn.
Van een admin krijg je geen melding als de determinatie fout is.
Groetjes, Marijke
http://www.flevopix.nl/

hiskodevries

Citaat van: marijke_kanters op april 10, 2019, 12:28:21 PM
Komt de optie er nog dat je een e-mail naar een waarnemer kan sturen, als hij een verkeerde determinatie invoert.
Bijv.https://waarneming.nl/observation/169949525/. Wat geen ijsvingertje is.
Ik vind dat zelf wel prettig als ik een fout maak en iemand aangeeft wat het eventueel wel moet zijn.
Van een admin krijg je geen melding als de determinatie fout is.
jazeker, staat nu op de lijst.

RutgerB

Ik zie op de voorpagina in vet rood Pulmonaria montana op waarnemingen.be. https://waarnemingen.be/ De plant is echter 'slechts' oranje (zeldzaam) in de provincie Luik.

Ik wens dat

- Die waarneming op de voorpagina getoond wordt met zeldzaam
- De (afwijkende) zeldzaamheden worden getoond op de infopagina zoals ook op de oude site: https://waarnemingen.be/soort/info/2702
- De waarnemingen in https://waarnemingen.be/species/2702/observations/? ook een symbooltje krijgen (in dit geval zeer zeldzaam en zeldzaam)

Graag nog aandacht voor een vorige wens:

Citaat van: Rutger Barendse op april 06, 2019, 13:27:09 PM
Andere wens tot verandering:

Ik krijg als admin op waarnemingen.be mails met

CiteerBeste Rutger Barendse

Er is een commentaar geplaatst op een waarneming waar u bij betrokken bent.

U kunt reageren vanuit de website, gebruik de onderstaande link om de waarneming te bekijken.

Toon op oude site.

Ga naar de waarneming
Toon op nieuwe site.

Ga naar de waarneming

De link 'Toon op oude site'. verwijst naar waarneming.nl en niet waarnemingen.be

Ik krijg nog steeds mails met verkeerde links. Toch redelijk vervelend en een acuut probleem.

hiskodevries

Lokale afwijkende zeldzaamheidstatus wordt niet meer getoond daarvoor moet je op de subsites zijn.

hiskodevries

De link naar de oude site zal verwijderd worden. Stamt uit de tijd dat je via de nieuwe site niet kon reageren.

Corryabbink

Citaat van: hiskodevries op april 10, 2019, 19:37:20 PM
De link naar de oude site zal verwijderd worden. Stamt uit de tijd dat je via de nieuwe site niet kon reageren.
Dat kun je niet menen :huh: :(
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Douwe van der Ploeg

Rustig blijven en goed het hele gesprek lezen, Corry. Hisko reageert op Rutger, die bij het valideren mailtjes krijgt met een link naar de oude website i.t.t. de nieuwe website. Dat wordt veranderd, wat volstrekt logisch is nu je als waarnemer via de nieuwe site wel kan reageren op commentaar van een validator.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

sorry, als ik via de smartphone reageer vergeet ik vaak de quote functie. beide reacties slaan op de melding van Rutger

Marleen

Citaat van: hiskodevries op april 11, 2019, 07:14:09 AM
sorry, als ik via de smartphone reageer vergeet ik vaak de quote functie. beide reacties slaan op de melding van Rutger

Wil eigenlijk toch wel graag zeggen dat ik vind dat je nu op een fijne manier reageert op dingen, Hisko.  :duim:

Corryabbink

Citaat van: Marleen op april 11, 2019, 07:38:25 AM
Citaat van: hiskodevries op april 11, 2019, 07:14:09 AM

Wil eigenlijk toch wel graag zeggen dat ik vind dat je nu op een fijne manier reageert op dingen, Hisko.  :duim:

Nu snap ik het. Hisko ga zo voort :duim:
met groet, Corry

RutgerB

Ik zie graag : 'Goedgekeurd en op zeker zetten' terug op de nieuwe site.  Net als 'Wijzig gedrag naar aangeplant'

Maar ik vrees dat we dan in het vaarwater komen van niets meer mogen wijzigen voor een deel van het kritische publiek. Dat gaat me weer veel tijd kosten, want bij vele zeer simpele handelingen moet je meermaals om wijzigingen vragen. Zoals eerder gezegd is dat niet erg vriendelijk voor een admin die zoveel mogelijk mensen wil helpen in haar/zijn beperkte tijd.

wim veraghtert

Ik deel de mening van Rutger.
Voor insectenadmins was de validatie-optie 'Goedkeuren en kleed wijzigen naar imago' overigens een knop die ik dagelijks courant gebruikte.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

hiskodevries

marcel234

Citaat van: Rutger Barendse op april 11, 2019, 18:12:59 PM
Maar ik vrees dat we dan in het vaarwater komen van niets meer mogen wijzigen voor een deel van het kritische publiek. Dat gaat me weer veel tijd kosten, want bij vele zeer simpele handelingen moet je meermaals om wijzigingen vragen. Zoals eerder gezegd is dat niet erg vriendelijk voor een admin die zoveel mogelijk mensen wil helpen in haar/zijn beperkte tijd.
Je hebt nu eenmaal admins die niet weten wat het is en toch de soort willen wijzigen. Dan gaat het wel eens fout... Ik kan me dat kritische publiek goed voorstellen.

petermeer

Ik zie graag : 'Goedgekeurd en op zeker zetten' terug op de nieuwe site. ..

Helemaal mee eens. Deze optie is een must en niet meer weg te denken!

Citaat van: marcel234 op april 12, 2019, 21:47:03 PMJe hebt nu eenmaal admins die niet weten wat het is en toch de soort willen wijzigen. Dan gaat het wel eens fout...
Beetje vreemde opmerking. Uiteraard maakt een admin ook wel eens een foutje, maar gelukkig niet zo vaak. Mocht het een toch een keer gebeuren, dan zijn er verschillende manieren om dat te laten corrigeren.

Citaat van: marcel234 op april 12, 2019, 21:47:03 PMIk kan me dat kritische publiek goed voorstellen.
Ik ook, maar alleen als de waarnemer eerst duidelijk moeite heeft gedaan om tot determinatie te komen. Sommige waarnemers gebruiken waarneming.nl en dus de admin als determinatiehulp. Als je dan toch zo kritisch wilt zijn...
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

@marcel234: zou je je berichten willen ondertekenen met je eigen naam,  dit conform de huisregels.

Onderteken met je eigen naam.
Op dit forum opereer je onder je eigen naam. Je stelt deze in in je persoonlijke gegevens (klik op je naam als je ingelogd bent op het forum).
Onze ervaring is dat het ondertekenen met je echte naam een zinvolle en open discussie bevordert, en dat er juist ruimte komt voor inhoudelijke en beargumenteerde kritiek. Zie de huisregels: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.0.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

marcel234

Citaat van: petermeer op april 12, 2019, 22:40:21 PM
[Ik ook, maar alleen als de waarnemer eerst duidelijk moeite heeft gedaan om tot determinatie te komen.
Dan zijn we het  eens.

Citaat van: petermeer op april 12, 2019, 23:06:15 PM
Onze ervaring is dat het ondertekenen met je echte naam een zinvolle en open discussie bevordert, en dat er juist ruimte komt voor inhoudelijke en beargumenteerde kritiek.
Vind je dit echt bij je eigen reacties terug?

Marleen

Citaat van: petermeer op april 12, 2019, 22:40:21 PM
Ik zie graag : 'Goedgekeurd en op zeker zetten' terug op de nieuwe site. ..

Helemaal mee eens. Deze optie is een must en niet meer weg te denken!

Citaat van: marcel234 op april 12, 2019, 21:47:03 PMJe hebt nu eenmaal admins die niet weten wat het is en toch de soort willen wijzigen. Dan gaat het wel eens fout...
Beetje vreemde opmerking. Uiteraard maakt een admin ook wel eens een foutje, maar gelukkig niet zo vaak. Mocht het een toch een keer gebeuren, dan zijn er verschillende manieren om dat te laten corrigeren.

Citaat van: marcel234 op april 12, 2019, 21:47:03 PMIk kan me dat kritische publiek goed voorstellen.
Ik ook, maar alleen als de waarnemer eerst duidelijk moeite heeft gedaan om tot determinatie te komen. Sommige waarnemers gebruiken waarneming.nl en dus de admin als determinatiehulp. Als je dan toch zo kritisch wilt zijn...

Ik heb hier een uitgebreide reactie op geschreven, maar omdat het niet onder "wensen" hoort,
staat het in het discussietopic. Lees het hier.

Groetjes, Marleen

lukasverboom

Op de oude site kon je het genus aanklikken, dat scheelde in het feit dat je niet verdwaalde in grote families en niet honderd foto's hoefde te laden. Op de nieuwe site staat bij de soortinformatie (na de familienaam) "soort", niet aanklikbaar. Kan daar de naam van het genus komen, die je bij aanklikken naar het familieoverzicht met alleen dat genus brengt?

Zal vast niet heel hoog op de wensenlijst komen, maar (voor zover ik dat kan inschatten) het lijkt me iets wat makkelijk te implementeren is en veel helpt.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Corryabbink

Citaat van: lukasverboom op april 13, 2019, 21:02:28 PM
Op de oude site kon je het genus aanklikken, dat scheelde in het feit dat je niet verdwaalde in grote families en niet honderd foto's hoefde te laden. Op de nieuwe site staat bij de soortinformatie (na de familienaam) "soort", niet aanklikbaar. Kan daar de naam van het genus komen, die je bij aanklikken naar het familieoverzicht met alleen dat genus brengt?

Zal vast niet heel hoog op de wensenlijst komen, maar (voor zover ik dat kan inschatten) het lijkt me iets wat makkelijk te implementeren is en veel helpt.

Mis ik ook :duim:
met groet, Corry

dirder

Wat fenomenaal irritant is bij de nieuwe versie, is dat waarnemingen vaak als onzeker worden geregistreerd, terwijl ze niet zo werden ingevoerd. Hoe dat precies komt weet ik niet, maar ik vermoed dat de positie van het aanvinkvakje er iets mee te maken heeft.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Citaat van: dirder op april 13, 2019, 23:38:47 PM
Wat fenomenaal irritant is bij de nieuwe versie, is dat waarnemingen vaak als onzeker worden geregistreerd, terwijl ze niet zo werden ingevoerd. Hoe dat precies komt weet ik niet, maar ik vermoed dat de positie van het aanvinkvakje er iets mee te maken heeft.

Ik weet al wat het is, het is dus echt zover gekomen: als de beeldherkenningssoftware (die op niks trekt voor planten) niet zeker is wordt de waarneming automatisch op onzeker gezet. Niet te geloven...
Groeten, Dirk Derdeyn.

thijsdegraaf

CiteerIk weet al wat het is, het is dus echt zover gekomen: als de beeldherkenningssoftware (die op niks trekt voor planten) niet zeker is wordt de waarneming automatisch op onzeker gezet. Niet te geloven...
Dan heb je accepteer ingedrukt. Als jij er zeker van bent, dat het hem wel is moet je hem niet als onzeker accepteren, maar gewoon de soort intikken, zoals je altijd hebt gedaan en dan is er niets aan het handje.
Beeldherkenning geeft een advies, dat je wel of niet kunt accepteren. Als hij een stukje boven de 90% zit, adviseert hij hem als zeker, lager als onzeker. Als je er aan gewend bent, is het heel plezierig, maar verwacht niet dat hij alles weet.

Rien Ondersteijn

Vind ik ook.
Als je je niks aantrekt van die nauwelijks geloofwaardige 'beeldherkenning' blijft de waarneming gewoon zoals jij 'm hebt ingevoerd.
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

Een keer de tekst lezen als obsidentify met een hoog of een laag percentage  terug komt is leerzaam.