Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: wvreusel op april 09, 2019, 09:36:32 AM
Ik zie de excursieplanner nog niet in de wensenlijst staan. Verschillende gebruikers geven aan dat dit een unieke functie is om een uitstap voor te bereiden. Zijn er hier nog liefhebbers?
maar wel al onderhanden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wvreusel


Gerrian

Bij insecten met een volledige gedaantewisseling stadium 'onbekend' schrappen en stadium 'imago' de standaard maken zo nog beter zijn. Hier vraag ik al een paar jaar om, het zou fijn zijn als dit bij de nieuwe versie eindelijk gerealiseerd wordt. Een groot deel van de waarnemers vult geen stadium in en maakt daarmee de waarneming onbruikbaar voor fenologie.

wvreusel

Citaat van: Gerrian op april 09, 2019, 13:26:08 PM
Bij insecten met een volledige gedaantewisseling stadium 'onbekend' schrappen en stadium 'imago' de standaard maken zo nog beter zijn. Hier vraag ik al een paar jaar om, het zou fijn zijn als dit bij de nieuwe versie eindelijk gerealiseerd wordt. Een groot deel van de waarnemers vult geen stadium in en maakt daarmee de waarneming onbruikbaar voor fenologie.
Hiermee ben ik het niet eens. Een waarneming van een larve of ander stadium dat onterecht als imago aangevinkt staat is nog veel erger voor de fenologie ...
Beter is de functie kleed vastzetten in Obsmapp of iObs gebruiken. Dat kan je per soortgroep mooi inregelen en dan staat het helemaal klaar zoals je wenst.

Arp

Als er geen kleed ingevuld is zou de waarneming niet mee moeten mogen doen voor de fenologie (punt). Als dat wel zo is moet de software veranderd worden, niet een defaultwaarde.

Als mensen standaard geen kleed invullen waar dat wel wenselijk en eigenlijk altijd duidelijk zou zijn, dan moet je (de software) daar actie op ondernemen, bijvoorbeeld door na invullen zonder kleed een pop-up te tonen met de vraag :  "Kleed?: Imago / Larve / Pop / Onbekend / Overige (terug naar invoerscherm)"

Overigens heb ik mijn portie qua Fikkie maar aan de wilgen gehangen qua kleed op waarneming. Het was altijd al een janboel, zelfs na de laatste "verbetering" een paar jaar terug nog, met volstrekte kolder/onbruikbare combinaties van Larve en Lare/Nimf die dan beide wat anders waren en altijd voor dubbel zoeken met opnieuw instellen van filters e.d. zorgden, maar sinds de nieuwe versie uit is klik ik het veld maar helemaal niet meer open .... tjsongejongejongejonge ... wat moet een mens in godsnaam met een lijst waarin 80% van de kleden niet van toepassing zijn op de soort, diverse kleden er dubbel of driedubbel instaan waarvan je dan moet gokken welke de juiste is etc etc ... daar kun je toch zowel als waarnemer als admin helmaal niks meer mee ... of is dat ondertussen verholpen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Hisko, we (ik) hebben nooit om wildgroei gevraagd, maar juist om beperking van het aantal keuzemogelijkheden bij invoer tot slechts de kleden die daadwerkelijk zinvol zijn voor de groep waar het over gaat. Dus bij Kevers géén werkster, koningin of erger nog, de typische kleden voor vogels (zoals er in het nieuwe waarneming opeens tevoorschijn kwamen).

Bij kevers hebben we geen nimfen, dus eigenlijk ook geen larve/nimf, maar daar zou ik nog mee kunnen leven als het dan tenminste alléén larve/nimf was en niet ook nog eens een aparte "larve" ernaast. Als ik een keverlarve invoer dan voer ik die in als larve. Als je daarnaast ook een larve/nimf hebt die iets anders tot uitdrukking brengt (c.q. onder een eigen status wordt opgeslagen) en door anderen (om watvoor reden dan ook  :rolleye: ) gebruikt wordt ontstaat er chaos.

Het wordt een andere verhaal als je bij het filteren (over soortgroepen heen?!?) een dingetje wilt maken om "larve/nimf" op te vragen, maar dan moet daar dus een intelligentie achter zitten die dan bij kevers de "larven" opvraagt en bij wantsen de "nimfen". Dat er bij sommige groepen voor de uitdrukking larve/nimf gekozen is, daar is wel een draai aan te geven omdat bij die groepen (o.a. wantsen) het correcte Nederlandse taalgebruik sterk verwaterd is door invloeden van Franse literatuur waarin altijd het Franse woord "larve" gebruikt wordt voor wat wij een nimf noemen (in het Frans is een nymphe meer zoiets als wat wij in het Nederlands een "pop" plegen te noemen). Verbazingwekkend genoeg hebben Duitsers hun taalgebruik hierdoor nog meer laten beïnvloeden dan Nederlanders en spreken zij bij veel groepen waar het eigenlijk over nimfen gaat (o.a. sprinkhanen) ook over "Larven" ipv van "Nymphen".

Er is dus als je niet de purist uit wilt hangen wel wat voor te zeggen om hier of daar een begrip als "larve/nimf" te hanteren, maar dan moet wel bij het invoeren en opslaan de enige keuze zijn die je kunt maken. Of van mijn part allebei aanbieden als "woordje" om te kiezen voor het invoeren, maar dan allemaal opslaan onder één noemer en dus ook onder één noemer weer op kunnen halen en niet zoals nu dat er opeens andere resultaten komen wanneer ik "larve" opvraag of "larve/nimf" opvraag. Dat is volstrekt onwerkbare en behoorlijk irritante kolder!

Let bij dat alles wel even op dat er ook daadwerkelijk soortgroepen zijn waarbij beide begrippen naast elkaar voor verschillende stadia gehanteerd worden, dus zo'n "lekker makkelijke" oplossing als "larve/nimf" om niet te hoeven kiezen qua taalgebruik, is voor die groepen weer bepaald onwenselijk, dus ook zeker niet universeel over alle groepen insecten/geleedpotigen heen uitdraaien.

Dat er keuzemogelijkheden zijn om over de groepen heen jeugdstadia op te vragen (zoals in jouw link) juich ik zeer toe, maar dat moet dan dus zijn op basis van een onderliggende intelligentie die weet dat als ik "jeugdstadium" opvraag (even een vrije vertaling van jouw "larve/nimf") dat dan bij de kevers de larven opgehaald worden, bij de wantsen de nimfen, bij de mijten de larven, pronimfen, deutonimfen, whatever ... maar dus niet op basis van toevalligheid dat Jantje een keverlarve als "larve/nimf" heeft ingevoerd en Pietje ze als "larve" heeft ingevoerd en dat ik dan alleen de keverlarven van Jantje krijg omdat ik jouw "handige"(?!?) larve/nimf opvraag.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Citaat van: wvreusel op april 09, 2019, 13:28:30 PM
Citaat van: Gerrian op april 09, 2019, 13:26:08 PM
Bij insecten met een volledige gedaantewisseling stadium 'onbekend' schrappen en stadium 'imago' de standaard maken zo nog beter zijn. Hier vraag ik al een paar jaar om, het zou fijn zijn als dit bij de nieuwe versie eindelijk gerealiseerd wordt. Een groot deel van de waarnemers vult geen stadium in en maakt daarmee de waarneming onbruikbaar voor fenologie.
Hiermee ben ik het niet eens. Een waarneming van een larve of ander stadium dat onterecht als imago aangevinkt staat is nog veel erger voor de fenologie ...
Beter is de functie kleed vastzetten in Obsmapp of iObs gebruiken. Dat kan je per soortgroep mooi inregelen en dan staat het helemaal klaar zoals je wenst.
Als een larve ten onrechte als imago staat aangegeven krijgt de waarnemer commentaar of past de validator dit aan. Zoals ik nu ook consequent stadium onbekend aanpas tijdens het valideren. En als ik het erg druk heb valideer ik alleen de waarnemingen die van het juiste stadium voorzien zijn.

Rien Ondersteijn

Al heb ik als plantelaar niet zoveel met 'kleden' te maken ;ik kan volledig beamen wat voorganger Arp naar voren brengt -
het maakt de hele invoerpagina ook onnodig onoverzichtelijk...
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

De invoer pagina onoverzichtelijk? Verklaar u nader
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op april 09, 2019, 17:27:06 PM
De invoer pagina onoverzichtelijk? Verklaar u nader

Ik pik hier even op in:

Ik heb niet het grootste scherm (een ouder model, 1280 x 1024 px) en ik vind het zeer onhandig (= onoverzichtelijk) dat voor elke invoermogelijkheid (bijvoorbeeld activiteit) er twee lijnen worden ingenomen. Het selectievak voor activiteit is nu een half scherm breed, dat is naar mijn gevoel overdreven en zeker onnodig. Het maakt dat je naar mijn gevoel teveel moet scrollen om het overzichtelijk te houden.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Douwe van der Ploeg

Ik wens om in het waarneming-invoerscherm niet alleen de details vast te kunnen zetten (wat nu mogelijk is, erg blij mee, hartelijk dank daarvoor!) maar ook de soort. Het komt vaak voor dat ik een hele dataset van één soort heb, bijvoorbeeld een gezenderde vleermuis die ik een hele nacht volg (en daarbij makkelijk 30km kan afleggen!), of een batdetectornacht waarbij 90% van de waarnemingen gewone dwergvleermuis betreft (die allemaal op andere locaties in een verblijf zitten te roepen).
Douwe van der Ploeg

Rien Ondersteijn

Citaat van: hiskodevries op april 09, 2019, 17:27:06 PM
De invoer pagina onoverzichtelijk? Verklaar u nader

Ik vind m niet echt onoverzichtelijk, maar ik gaf aan dat ie minder duidelijk wordt door allerlei opties naar beneden zoals
-methode-stadium-activiteit-substraat-referentie etc etc die állemaal aan de linkerkant staan ,terwijl rechts daarvan een groot 'gat' zit....
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

Citaat van: OlivierO op april 09, 2019, 18:57:37 PM
Citaat van: hiskodevries op april 09, 2019, 17:27:06 PM
De invoer pagina onoverzichtelijk? Verklaar u nader

Ik pik hier even op in:

Ik heb niet het grootste scherm (een ouder model, 1280 x 1024 px) en ik vind het zeer onhandig (= onoverzichtelijk) dat voor elke invoermogelijkheid (bijvoorbeeld activiteit) er twee lijnen worden ingenomen. Het selectievak voor activiteit is nu een half scherm breed, dat is naar mijn gevoel overdreven en zeker onnodig. Het maakt dat je naar mijn gevoel teveel moet scrollen om het overzichtelijk te houden.
dat is het gevolg om makkelijker te kunnen zoeken in die lijstjes, je kunt nu meerdere letters tikken om de juiste waarde te zoeken, voorheen moest je de hele lijst door voor de juiste waarde.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 09, 2019, 19:57:56 PM
Ik wens om in het waarneming-invoerscherm niet alleen de details vast te kunnen zetten (wat nu mogelijk is, erg blij mee, hartelijk dank daarvoor!) maar ook de soort. Het komt vaak voor dat ik een hele dataset van één soort heb, bijvoorbeeld een gezenderde vleermuis die ik een hele nacht volg (en daarbij makkelijk 30km kan afleggen!), of een batdetectornacht waarbij 90% van de waarnemingen gewone dwergvleermuis betreft (die allemaal op andere locaties in een verblijf zitten te roepen).
hadden we nu toch de copieer aktie maar inclusief soortnaam gedaan. dan was deze wens snel klaar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Citaat van: hiskodevries op april 10, 2019, 08:55:14 AM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 09, 2019, 19:57:56 PM
Ik wens om in het waarneming-invoerscherm niet alleen de details vast te kunnen zetten (wat nu mogelijk is, erg blij mee, hartelijk dank daarvoor!) maar ook de soort. Het komt vaak voor dat ik een hele dataset van één soort heb, bijvoorbeeld een gezenderde vleermuis die ik een hele nacht volg (en daarbij makkelijk 30km kan afleggen!), of een batdetectornacht waarbij 90% van de waarnemingen gewone dwergvleermuis betreft (die allemaal op andere locaties in een verblijf zitten te roepen).
hadden we nu toch de copieer aktie maar inclusief soortnaam gedaan. dan was deze wens snel klaar

Mijn 160 mollenwaarnemingen onlangs ook maar ingevoerd via de oude site  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

marijke_kanters

Komt de optie er nog dat je een e-mail naar een waarnemer kan sturen, als hij een verkeerde determinatie invoert.
Bijv.https://waarneming.nl/observation/169949525/. Wat geen ijsvingertje is.
Ik vind dat zelf wel prettig als ik een fout maak en iemand aangeeft wat het eventueel wel moet zijn.
Van een admin krijg je geen melding als de determinatie fout is.
Groetjes, Marijke

hiskodevries

Citaat van: marijke_kanters op april 10, 2019, 12:28:21 PM
Komt de optie er nog dat je een e-mail naar een waarnemer kan sturen, als hij een verkeerde determinatie invoert.
Bijv.https://waarneming.nl/observation/169949525/. Wat geen ijsvingertje is.
Ik vind dat zelf wel prettig als ik een fout maak en iemand aangeeft wat het eventueel wel moet zijn.
Van een admin krijg je geen melding als de determinatie fout is.
jazeker, staat nu op de lijst.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Ik zie op de voorpagina in vet rood Pulmonaria montana op waarnemingen.be. https://waarnemingen.be/ De plant is echter 'slechts' oranje (zeldzaam) in de provincie Luik.

Ik wens dat

- Die waarneming op de voorpagina getoond wordt met zeldzaam
- De (afwijkende) zeldzaamheden worden getoond op de infopagina zoals ook op de oude site: https://waarnemingen.be/soort/info/2702
- De waarnemingen in https://waarnemingen.be/species/2702/observations/? ook een symbooltje krijgen (in dit geval zeer zeldzaam en zeldzaam)

Graag nog aandacht voor een vorige wens:

Citaat van: Rutger Barendse op april 06, 2019, 13:27:09 PM
Andere wens tot verandering:

Ik krijg als admin op waarnemingen.be mails met

CiteerBeste Rutger Barendse

Er is een commentaar geplaatst op een waarneming waar u bij betrokken bent.

U kunt reageren vanuit de website, gebruik de onderstaande link om de waarneming te bekijken.

Toon op oude site.

Ga naar de waarneming
Toon op nieuwe site.

Ga naar de waarneming

De link 'Toon op oude site'. verwijst naar waarneming.nl en niet waarnemingen.be

Ik krijg nog steeds mails met verkeerde links. Toch redelijk vervelend en een acuut probleem.

hiskodevries

Lokale afwijkende zeldzaamheidstatus wordt niet meer getoond daarvoor moet je op de subsites zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

De link naar de oude site zal verwijderd worden. Stamt uit de tijd dat je via de nieuwe site niet kon reageren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Citaat van: hiskodevries op april 10, 2019, 19:37:20 PM
De link naar de oude site zal verwijderd worden. Stamt uit de tijd dat je via de nieuwe site niet kon reageren.
Dat kun je niet menen :huh: :(
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Douwe van der Ploeg

Rustig blijven en goed het hele gesprek lezen, Corry. Hisko reageert op Rutger, die bij het valideren mailtjes krijgt met een link naar de oude website i.t.t. de nieuwe website. Dat wordt veranderd, wat volstrekt logisch is nu je als waarnemer via de nieuwe site wel kan reageren op commentaar van een validator.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

sorry, als ik via de smartphone reageer vergeet ik vaak de quote functie. beide reacties slaan op de melding van Rutger
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Citaat van: Marleen op april 11, 2019, 07:38:25 AM
Citaat van: hiskodevries op april 11, 2019, 07:14:09 AM
sorry, als ik via de smartphone reageer vergeet ik vaak de quote functie. beide reacties slaan op de melding van Rutger

Wil eigenlijk toch wel graag zeggen dat ik vind dat je nu op een fijne manier reageert op dingen, Hisko.  :duim:

Nu snap ik het. Hisko ga zo voort :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RutgerB

Ik zie graag : 'Goedgekeurd en op zeker zetten' terug op de nieuwe site.  Net als 'Wijzig gedrag naar aangeplant'

Maar ik vrees dat we dan in het vaarwater komen van niets meer mogen wijzigen voor een deel van het kritische publiek. Dat gaat me weer veel tijd kosten, want bij vele zeer simpele handelingen moet je meermaals om wijzigingen vragen. Zoals eerder gezegd is dat niet erg vriendelijk voor een admin die zoveel mogelijk mensen wil helpen in haar/zijn beperkte tijd.

wim veraghtert

Ik deel de mening van Rutger.
Voor insectenadmins was de validatie-optie 'Goedkeuren en kleed wijzigen naar imago' overigens een knop die ik dagelijks courant gebruikte.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel234

Citaat van: Rutger Barendse op april 11, 2019, 18:12:59 PM
Maar ik vrees dat we dan in het vaarwater komen van niets meer mogen wijzigen voor een deel van het kritische publiek. Dat gaat me weer veel tijd kosten, want bij vele zeer simpele handelingen moet je meermaals om wijzigingen vragen. Zoals eerder gezegd is dat niet erg vriendelijk voor een admin die zoveel mogelijk mensen wil helpen in haar/zijn beperkte tijd.
Je hebt nu eenmaal admins die niet weten wat het is en toch de soort willen wijzigen. Dan gaat het wel eens fout... Ik kan me dat kritische publiek goed voorstellen.

petermeer

Citaat van: Rutger Barendse op april 11, 2019, 18:12:59 PM
Ik zie graag : 'Goedgekeurd en op zeker zetten' terug op de nieuwe site. ..

Helemaal mee eens. Deze optie is een must en niet meer weg te denken!

Citaat van: marcel234 op april 12, 2019, 21:47:03 PMJe hebt nu eenmaal admins die niet weten wat het is en toch de soort willen wijzigen. Dan gaat het wel eens fout...
Beetje vreemde opmerking. Uiteraard maakt een admin ook wel eens een foutje, maar gelukkig niet zo vaak. Mocht het een toch een keer gebeuren, dan zijn er verschillende manieren om dat te laten corrigeren.

Citaat van: marcel234 op april 12, 2019, 21:47:03 PMIk kan me dat kritische publiek goed voorstellen.
Ik ook, maar alleen als de waarnemer eerst duidelijk moeite heeft gedaan om tot determinatie te komen. Sommige waarnemers gebruiken waarneming.nl en dus de admin als determinatiehulp. Als je dan toch zo kritisch wilt zijn...
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).