Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

een admin kan (kon?) met één druk op de knop een onzekere waarneming goedkeuren en op zeker zetten. Daar is (was?) een apart knopje voor. Heel handig.
Gertjan van Noord

thijsdegraaf

CiteerIk betwijfel zeer of in het verleden het 'onzeker' automatisch werd uitgezet als een admin een waarneming goedkeurde.
Zie antwoord van Arp. https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=403509.msg2136227#msg2136227
Daarvoor wist ik dat ook niet en zette ik waarnemingen minder snel op onzeker.

CiteerNogmaals, je kan als waarnemer kiezen of admins wel of niet je waarnemingen mogen veranderen.
Tja, dat blijft een eeuwige discussie. Bij sommige dingen kun je invloed hebben, bijvoorbeeld wat er met je foto mag gebeuren.
We hebben heel wat inspraak, maar uiteindelijk vind ik dat Hisko en anderen van de leiding er over moeten beslissen. Als zij bijvoorbeeld zeggen, dat het te ingewikkeld wordt om bij elke onzekere waarneming eerst van een admin te verlangen om de Waarnemer te mailen, dat de waarneming op zeker gezet kan worden en als dat gebeurd is de waarneming alsnog kan goedkeuren. Dan kun je als Waarnemer kiezen of je wilt blijven of niet.
Zo gaat het in het echte leven ook. Op mijn werk in het onderwijs, ben ik talloze beslissingen tegengekomen, waar ik het niet mee eens was. Als het je niet lukt om het te veranderen, kun je kiezen om op een andere school te gaan werken of zelfs een ander beroep te kiezen.

Marleen

Citaat van: thijsdegraaf op maart 02, 2019, 18:54:57 PM
CiteerNogmaals, je kan als waarnemer kiezen of admins wel of niet je waarnemingen mogen veranderen.
Tja, dat blijft een eeuwige discussie. Bij sommige dingen kun je invloed hebben, bijvoorbeeld wat er met je foto mag gebeuren.
We hebben heel wat inspraak, maar uiteindelijk vind ik dat Hisko en anderen van de leiding er over moeten beslissen. Als zij bijvoorbeeld zeggen, dat het te ingewikkeld wordt om bij elke onzekere waarneming eerst van een admin te verlangen om de Waarnemer te mailen, dat de waarneming op zeker gezet kan worden en als dat gebeurd is de waarneming alsnog kan goedkeuren. Dan kun je als Waarnemer kiezen of je wilt blijven of niet.
Zo gaat het in het echte leven ook. Op mijn werk in het onderwijs, ben ik talloze beslissingen tegengekomen, waar ik het niet mee eens was. Als het je niet lukt om het te veranderen, kun je kiezen om op een andere school te gaan werken of zelfs een ander beroep te kiezen.

Thijs, ik heb het gevoel dat je nu opzettelijk een reactie probeert uit te lokken.
Ik ga daar verder niet op in en niet aan mee doen.

De discussie is geweest.
En voor het overgrote merendeel kan de admin gewoon de waarnemingen aanpassen. Automatisch op zeker zetten of wat men ook maar wil.
En bij de mensen die dat niet willen kan de admin even een berichtje sturen. Of de waarneming overslaan.
Dat is een eerlijk compromis voor allemaal.

P. Kuijper

Citaat van: Peter Kuijper op maart 02, 2019, 09:06:27 AM
Wellicht al genoemd: bij de nieuwe versie zijn bij vervaagde soorten de foto's niet meer zichtbaar in het foto-overzicht. In de oude versie waren wel foto's zichtbaar, maar zonder verdere gegevens. Zou dat graag weer terug hebben.
Ik kreeg de suggestie dat het een bug zou zijn, is dat zo? Dan zou ik in een ander topic moeten zijn.
Met vr. groet,
P. Kuijper

thijsdegraaf

CiteerThijs, ik heb het gevoel dat je nu opzettelijk een reactie probeert uit te lokken.
Nee Marleen. Heb geen zin in een discussie. Daarvoor liggen onze meningen toch te ver uiteen.
CiteerHet automatisch op zeker zetten , Tsja sommige waarnemers willen niet dat hun waarnemingen zo maar aangepast worden.
Dit was de aanleiding van mijn antwoord. Niet automatisch...., want dat willen sommige mensen niet.
Als ik de enige ben, laat je het zitten Hisko. Als er meer mensen zijn (zie antwoord van Gertjan) een wens om er nog eens naar te kijken.

Gerrian

Ik ben ervoor om de mogelijkheid om een waarneming als onzeker in te voeren geheel af te schaffen, zeker nu ineens weer is ingevoerd dat een onzekere waarneming na goedkeuring niet automatisch op zeker gezet wordt. Onzeker wordt door verschillende waarnemers en admins verschillend geïnterpreteerd, waardoor het een vrij nutteloze optie is. Voor mij is een onzekere waarneming eentje waarvan de waarnemer niet zeker is van de determinatie en het plezierig vindt als de admin de determinatie bevestigt en ervoor zorgt dat de waarneming op zeker gezet wordt. Bij de oude website, waarvan ik hoop dat hij nog heel lang in de lucht blijft, is het niet eens mogelijk om een onzekere waarneming goed te keuren, maar wel op onzeker te laten staan. Een waarneming goedkeuren maar op onzeker laten staan betekent kennelijk voor sommige waarnemers hetzelfde als goedkeuren op grond van waarschijnlijkheid, maar daarvoor is (of inmiddels was??) er het blauwe vinkje. Het wordt er allemaal niet duidelijker op.
Wie twijfelt over de determinatie meldt dit gewoon onder details.

thijsdegraaf

Blauwe vinkje komt als ik Hisko goed begrepen heb terug. Als onzeker niet automatisch veranderd mag worden, dan is dit een optie, waar ik me in kan vinden.

marijn

Ik zie het tonen van de auteursvermelding bovenaan de soortpagina's nog niet vermeld staan?

Ik vond dat overigens best mooi gedaan op de oude site, in kleiner font en lichter grijs minder opvallend dan de soortnaam zelf.
Marijn Prins

Douwe van der Ploeg

Citaat van: marijn op maart 04, 2019, 19:36:09 PM
Ik zie het tonen van de auteursvermelding bovenaan de soortpagina's nog niet vermeld staan?

Ik vond dat overigens best mooi gedaan op de oude site, in kleiner font en lichter grijs minder opvallend dan de soortnaam zelf.

Even met je muis boven de naam hangen, dan verschijnt ie. Wat mij betreft ook een manier, hoewel ik de vorige manier duidelijker en prettiger vond.
Douwe van der Ploeg

jck

Ik weet niet of dit al genoemd is -

Als je naar Mijn Foto's gaat op de oude website en je wilt een aantal pagina's doorbladeren, heb je de mogelijkheid om per pagina te bladeren (>) of je kunt gelijk naar de laatste pagina van de gekozen periode springen (>>). Dat vond ik heel handig en je komt veel sneller bij oude waarnemingen.

James

hiskodevries

Citaat van: jck op maart 05, 2019, 08:01:18 AM

Als je naar Mijn Foto's gaat op de oude website en je wilt een aantal pagina's doorbladeren, heb je de mogelijkheid om per pagina te bladeren (>) of je kunt gelijk naar de laatste pagina van de gekozen periode springen (>>). Dat vond ik heel handig en je komt veel sneller bij oude waarnemingen.

James
om de snelheid in het systeem te houden wordt nooit het aantal beschikbare pagina`s getoond. Als dat wel zou gebeuren moet je eerst tellen hoeveel records aan de selectie voldoen. Maar ik snap dat dit gemist wordt. Grote kans dat met wat meer uitzoekwerk dat zo hier en daar best terug kan komen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Ik plaats nogmaals de opmerking: Dit is geen discussie onderdeel.
discussie onderdelen zullen verwijderd worden.
Elders op het forum kunnen jullie best een bankje plaatsen om samen te kletsen.
  --> https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=447468.0

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

colossus

Kleine wens voor de nieuwe site:
Bij "Wantsen, cicaden en plantenluizen" zou ik graag de methode "schepnet" als optie zien toegevoegd.
Er zijn aardig wat soorten die in en op het water leven.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

hiskodevries

Citaat van: colossus op maart 05, 2019, 13:20:18 PM
Bij "Wantsen, cicaden en plantenluizen" zou ik graag de methode "schepnet" als optie zien toegevoegd.
:right:

marijn

Hisko, voor de zekerheid: zou je dit nog op de wensenlijst op willen nemen? Dus tonen auteursvermelding zoals op de oude site.
Marijn Prins

Rien Ondersteijn

Citaat van: jck op maart 05, 2019, 08:01:18 AM

James

Mijn wens ook ! + de volle naam v/d fotomaker en de vindplaats ÓNDER de foto.

:duim:   :right:  :angel:
Groene groe[n]tjes.Rien.

colossus

Citaat van: hiskodevries op maart 05, 2019, 15:28:19 PM
Citaat van: colossus op maart 05, 2019, 13:20:18 PM
:right:

Dank voor je snelle actie Hisko! :duim:
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

hiskodevries

Citaat van: marijn op maart 05, 2019, 19:29:51 PM

Hisko, voor de zekerheid: zou je dit nog op de wensenlijst op willen nemen? Dus tonen auteursvermelding zoals op de oude site.
ik ga eerst even informeren waarom hier voor gekozen is

RutgerB

De verspreidingskaart van een soort, neem deze https://waarneming.nl/species/2627/maps/?use_interval=on&start_date=2018-03-02&interval=31536000&end_date=2019-03-02&map_type=grid10k toont nu alleen die van het laatste jaar? Als ik die van de laatste 10 of 100 jaar wil hebben, dan kan dat niet?

Bij niet mobiele soorten zijn kaarten waarop meerdere jaren achtereen getoond kunnen worden zinvol(-ler).

hiskodevries

wim veraghtert

Citaat van: Rutger Barendse op maart 06, 2019, 11:41:59 AM
De verspreidingskaart van een soort, neem deze https://waarneming.nl/species/2627/maps/?use_interval=on&start_date=2018-03-02&interval=31536000&end_date=2019-03-02&map_type=grid10k toont nu alleen die van het laatste jaar? Als ik die van de laatste 10 of 100 jaar wil hebben, dan kan dat niet?

Bij niet mobiele soorten zijn kaarten waarop meerdere jaren achtereen getoond kunnen worden zinvol(-ler).

Je moet de optie 'Gebruik interval' uitvinken. Vervolgens kan je datumgrenzen zelf instellen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

RutgerB

Ja, dank. Ik zie het nu. Ik moet er duidelijk aan wennen. Ik ben er geen voorstander van om iets moeten uitvinken om een basisbehoefte te kunnen zien, maar ok..

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rutger Barendse op maart 06, 2019, 16:48:40 PM
Ja, dank. Ik zie het nu. Ik moet er duidelijk aan wennen. Ik ben er geen voorstander van om iets moeten uitvinken om een basisbehoefte te kunnen zien, maar ok..

Vind ik ook zeer onlogisch...
Maar nu we t er tóch over hebben : die verspreidingskaartjes staan toch ook op de verspreidingsatlas ?[voldoet perfect]
Groene groe[n]tjes.Rien.

P. Kuijper

Ik mis in de levenslijst de optie om met 1 klik een jaar te kiezen. Dat kan wel met invoeren van een begindatum en een einddatum, maar is omslachtig.

Ook mis ik in de levenslijst de optie om missende soorten te tonen. Bij de oude versie stond daar 'experimental' bij vermeld, maar het werkte prima.
Met vr. groet,
P. Kuijper

hiskodevries

Citaat van: Peter Kuijper op maart 07, 2019, 05:45:48 AM
Ik mis in de levenslijst de optie om met 1 klik een jaar te kiezen. Dat kan wel met invoeren van een begindatum en een einddatum, maar is omslachtig.

dat kan natuurlijk prima met begin en einddatum

hiskodevries

Citaat van: Rutger Barendse op maart 06, 2019, 16:48:40 PM
ben ik met je eens. de animatie moet standaard uit staan

P. Kuijper

Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2019, 09:16:57 AM
Citaat van: Peter Kuijper op maart 07, 2019, 05:45:48 AM
dat kan natuurlijk prima met begin en einddatum
Ja die mogelijkheid is er gelukkig wel, maar zoals ik aangaf is dat wat omslachtig. Maar belangrijker vind ik het 2e dat ik noemde: de optie om missende soorten te tonen.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Gert Veurink

levenslijst, toplijst soorten en twitcher

ja I know staat al in het lijstje, maar echt HEEL veel mensen missen dat. Kan daar geen prio aan gegeven worden?  :wub:
groet!
Gert Veurink

hiskodevries

levenslijst is al aanwezig. en jij bent de eerst die om toplijst soorten vraagt. Dus zo urgent kan die laatste niet zijn

Jacob Molenaar

Citaat van: hiskodevries op maart 11, 2019, 07:49:55 AM
levenslijst is al aanwezig. en jij bent de eerst die om toplijst soorten vraagt. Dus zo urgent kan die laatste niet zijn
Tja, niet iedereen die features mist meldt dat ook. Op basis van wat ik hoor in het veld is dit wel degelijk een hele belangrijke.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 441 soorten, totaal 4737 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)