Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

#600
Bij bijvoorbeeld bladluizen geeft de waardplant soms de doorslag https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=444254.msg2303801#msg2303801
Misschien, dat zoiets op een gegeven moment ook in herkenningssoftware verwerkt wordt. Maar nu moet je met zo'n beestje naar het forum, twitter?? of facebook??. Voor dat soort insecten is Obsidentify totaal ongeschikt. 
Maar als ze me zeg maar veertig jaar geleden hadden verteld, dat zoiets zou kunnen, net als een navigator enz. had ik ze niet geloofd. 
Wel vind ik het leuker om zelf op zoek te gaan naar een naam en alle eigenschappen door te spitten of te bespreken op het forum. Dan vergeet je het niet meer en leer je er veel meer van. Beetje ouderwets vrees ik.

gertjanvannoord

Citaat van: hiskodevries op februari 24, 2019, 15:29:01 PM
Ik denk dat als obsidentify niet tot een determinatie kan komen dat op het forum ook niet lukt, omdat de soort niet vanaf de aangeboden foto's is te determineren.

wat een onzin!

Determineren via het forum moet blijven!
Gertjan van Noord

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Bep van Pelt-Verkuil

#603
Helemaal mee eens. als je weet hoe vaak ik het forum ik het forum als nuttig en zinvol  ervaar!!!!!
De echte deskundigen zijn via het forum ook vaak bereid me het een en ander te leren. Super!!!!
De link naar het forum moet 'in ere' blijven/hersteld.

De suggestie van obsidentify klopt de eerste de beste keer dat ik het gebruik al niet.
Ik koppel ook altijd de antwoorden van het forum aan mijn waarneming.
Sterker, ik ben extra gemotiveerd een waarneming te posten als ik zelf de soortsnaam niet weet.

Bep van Pelt

Rob Koelman

Citaat van: j.simons op februari 13, 2019, 19:41:38 PM
Waarnemers welke een foto hebben geplaatst worden behandeld zoals criminelen.

Bij de waarnemingen staat de volledige naam, dat is prima
Maar als je dan de foto's bekijkt van een soort of waarnemer dan is zijn achternaam ingekort tot 1 karakter.
Dit is ook zoals criminelen in de media staan als zij nog niet veroordeeld zijn.
Misschien is er al eerder discussie over geweest en heb ik de aanleiding voor deze keuze gemist maar ik vind het niets zo.
Als het is vanwege ruimte doe het dan alleen als het nodig is en niet altijd.

Mijn wens is dus: kan bij de foto's de volledige naam staan?

Groeten Joost

:duim: :duim: :duim:
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: SlechtValk op februari 18, 2019, 13:25:14 PM
Van meerdere gebruikers heb ik vernomen dat ze erg ongelukkig worden van de vier "tabbladen" onder "Recente zeldzaamheden" (namelijk "alles", "vogels", "overige dieren", "overige soorten").
Het zal niemand verbazen dat deze gebruikers vaak (niet allemaal) minder interesse hebben in vogels en juist meer in specifieke andere soortgroepen.
Ik zelf ben wel vooral in vogels geïnteresseerd (maar ook in andere soortgroepen), maar ben van mening dat vogels op deze site een te prominente positie innemen...

Daarom mijn voorstel om deze vier tabbladen te vervangen door drie tabbladen.
1) Alles; spreekt voor zich, alle soortgroepen zoals het huidige tabblad "alles"
2) één geselecteerde soortgroep; gekozen kan worden uit de bestaande soortgroepen, laatstgekozen soortgroep (of zelfs volgorde van laatstgekozen soortgroepen) onthouden.
3) Aangepast; hier kan een selectie gemaakt worden van één of meerdere soortgroepen, tevens kan hier bijv. geselecteerd worden om meer of juist minder zeldzaamheidsklassificaties te zien of bijv. op regionale eigenschappen gefilterd worden...

:duim: :duim: :duim:
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Citaat van: gertjanvannoord op februari 24, 2019, 21:33:19 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 24, 2019, 15:29:01 PM
Ik denk dat als obsidentify niet tot een determinatie kan komen dat op het forum ook niet lukt, omdat de soort niet vanaf de aangeboden foto's is te determineren.

wat een onzin!

Determineren via het forum moet blijven!

:duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim:
300 % mee eens- Heb net een aparte Gaura/Oenothera ingevoerd en die 'stomme' OBS noemt 'm een PADDENSTOEL......

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

#607
Citaat van: hiskodevries op februari 24, 2019, 15:29:01 PM... Ik denk dat als obsidentify niet tot een determinatie kan komen dat op het forum ook niet lukt, omdat de soort niet vanaf de aangeboden foto's is te determineren.

Al eerder gezegd door anderen, maar dit is echt de ALLERGROOTSTE ONZIN onzin die de afgelopen maanden op waarneming.nl is verkondigd!

Hiermee wordt een nog absoluut verre van foutloos werkend systeem van determinatie door een computersysteem (obsidentify) gelijk gesteld aan dat van de determinatie door ervaren waarnemers.

Als je vindt dat obsidentify op dit moment net zo goed of zelfs beter beter werkt dan determinatie door ervaren waarnemers, dan heb je de grip op de werkelijkheid - helaas - toch wel enigszins verloren.

Klinkt lullig, maar is wel zo...
Met vriendelijke groet, Rob

Bep van Pelt-Verkuil

Nu, ik heb tenminste 1 grote wens voor de nieuwe website.
Een mogelijkheid om het forum te benaderen met een determinatievraag.
Het is voor mij een van de belangrijkste redenen om mijn waarnemingen te posten op waarnemingen.nl.
Ik wil graag leren van anderen en er zit zo vreselijk veel deskundigheid van de leden en vooral de admins.
Ik heb weinig lol een foto te maken als ik de naam niet te weten kan komen.
Ik vind obs.identify prima voor gewone soorten.
Maar die is niet altijd voldoende.
Dan zou toch zeker de mogelijkheid moeten zijn het forum te raadplegen.
Ik weiger dit soort vragen aan Facebook en de daar aanwezige determinatiefora vrij te geven. Ik stel prijs op een platform en niet allerlei obsure plekken zoals Facebook. Stel je voor! Een wetenschappelijk forum, dat zijn inhoud afhankelijk van Facebook maakt.
Facebook heeft echt niets te maken met mijn foto's en zeker niet met mij determinatievragen.
Alles in een hand; Forum en waarnemingen. Dit hoort onverbrekelijk bij elkaar

Bep van pelt

PS
Ik zal 1 absurd voorbeeld geven van de idiotie van Facebook
Op een fotografie forum had ik een link naar een foto van mij met een prachtig insect op 'Lady's bed straw gepost. Dat werd eraf gegooid door de filters als sex-gerelateerd.

Bep van Pelt-Verkuil

En ik ben het helemaal EENS met Rob Koelman
De link naar het forum is voor mij een eerste prioriteit

Bep van Pelt

Rien Ondersteijn

IDEM DITO ..!   !
IN ALLE KLEUREN VAN DE REGENBOOG.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Douwe van der Ploeg

#611
Volledig eens met bovenstaande meningen, volslagen onzin. Dat computerspeeltje is een geinig dingetje, maar absoluut niet te vergelijken met de kennis van mensen die jaren (decennia) van hun leven bezig zijn met onderzoek naar groepen. Die kennis heb je in huis, doe dan alsjeblieft ook je best om ze te bewaren en te gebruiken, en ga ze niet vervangen door een lullig scriptje.Het simpelweg suggereren alleen al is een flinke belediging.
Ik besef me heel goed dat jouw soortgroepkennis relatief beperkt is tot "makkelijke" groepen (niet beledigend bedoeld), maar bij dingen zoals allerlei insecten waarbij genitaalvergelijkingen nodig zijn, paddenstoelen die erg variabel zijn naar mate de leeftijd (en ook tig microscoopfoto's vereisen), allerlei insectenlarven met verscheidene stadia etc. etc., werkt het gewoon niet zoals in jouw ideale beeld. Het kan gewoon niet vanaf 1 foto, er zijn details nodig, soms foto's van alle kanten en van binnen, en experts met ervaring die het hele spectrum van een soort kennen.

Citaat van: hiskodevries op februari 24, 2019, 16:14:04 PM
Wel de enorme berg code om een 'determineer via het forum' mogelijk te maken die generiek voor alle talen over de hele wereld werkt.

Kijk, dat deel begrijp ik! Zou het haalbaar zijn om die code vooralsnog alleen in het Nederlands te doen? Observado is gelukkig nog steeds de oude site, met prima werkende code, en zoveel niet-Nederlandstalige gebruikers zijn er ook weer niet op de Nederlandse site. Of zelfs een nog meer versimpelde versie, die alleen de URL's naar de plaatjes geeft en een link naar de waarneming, waarna de waarnemer zelf maar de rest erbij moet kletsen?
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

#612
iedereen kan natuurlijk zelf aktie ondernemen om foto`s op het forum te plaatsen en een vraag te stellen.
dit is de link naar een foto https://waarneming.nl/media/photo/019/725/19725849.jpg . (Die link krijg je als je op een foto gaat staan en kiest voor openen in een nieuwe tab)
en  zo toon je die op het forum.
even op de image knop drukken en de link tussen de twee img tags plaatsen:

ik wil daar best even een handleiding voor schrijven
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M.Vullings

Ben het helemaal eens met de mening dat obsidentify het forum niet kan vervangen, ik heb veelvuldig ervaren dat m.n. bij korstmossen er alleen onzin uitrolt, obsidentify herkent de foto niet eens als korstmos en dat ligt niet aan de foto's.
Vijf keer een foto van een Peltigera geeft vijf keer een andere naam.
Bij andere soorten klopt het een stuk beter.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Citaat van: lukasverboom op januari 08, 2019, 15:31:27 PM
Ik zie net dat in de nieuwe versie bij het selecteren van "5 km grid" (voorbeeld) niet meer de officiële uurhokken gebruikt worden. Dat zie ik graag weer terugkomen.

Bovenstaande nog steeds.

Ook merk ik dat ik op mijn telefoon (Iphone, IOS nieuwste) niet kan inzoomen op foto's, en ze alleen met een formaat minder dan de breedte van mijn scherm kan zien. Dat iss niet genoeg. Is dat probleem bekend? Ik heb het nog nergens gelezen.


Citaat van: hiskodevries op februari 24, 2019, 15:29:01 PM... Ik denk dat als obsidentify niet tot een determinatie kan komen dat op het forum ook niet lukt, omdat de soort niet vanaf de aangeboden foto's is te determineren.

En inderdaad gaat dit bij maar een paar soortgroepen op. Niet bij (korst)mossen, paddenstoelen, larven, veren, lastige insecten (bijvoorbeeld wanneer de beharing doorslaggevend is, dat gaat de automatische herkenning echt niet doorhebben). Voor makkelijke determinaties werkt het goed, maar voor lastige determinaties is een platform nodig om te kunnen discussiëren. En wanneer je het lastiger maakt om een vraag op het forum te stellen zullen minder mensen er gebruik van maken.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Gerrian

#615
Naar aanleiding van Hisko's suggestie voor het het schrijven van een handleiding voor het kopiëren van een foto naar het forum:
Maar dat kun je ook laten, het is namelijk lapwerk. Met alleen een foto mis je een heleboel informatie die kan helpen bij de determinatie, zoals locatie, tijd van het jaar, etc. Douwe heeft hier een keurige standaardtekst voor die hij regelmatig plaatst bij de vraag van iemand die een determinatieverzoek doet aan de hand van alleen maar een foto.

Het is me volstrekt onduidelijk waarom je iets dat altijd goed werkte zou willen vervangen door iets dat beduidend slechter werkt.

Bep van Pelt-Verkuil

Als de optie 'oude site' blijft bestaan hoeft Hisko NIETS te doen.
Daar werkt de link als vanouds; zie bijlage

Dus Hisko; laat de oude site alsjeblieft toegankelijk

Bep van pelt

jeroen vinke

Citaat van: hiskodevries op februari 24, 2019, 16:14:04 PM
Gerrian, niemand stelt hier het nut van admins aan de orde. Wel de enorme berg code om een 'determineer via het forum' mogelijk te maken die generiek voor alle talen over de hele wereld werkt.

Waarom zou je trouwens in godsnaam de code 'determineer via het forum' in alle wereldtalen willen maken? Als iemand de site in het Swahili gebruikt, vervolgens via 'kuamua kupitia jukwaa' (google translate) op het forum uit komt en vervolgens de vraag in het Swahili stelt, dan is er toch niemand die er iets van begrijpt, dus dan is al het werk voor het schrijven van de code sowieso al voor niets.

Het lijkt mij dat je aan een paar talen wel genoeg hebt.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oscar Balm

Citaat van: Gerrian op februari 25, 2019, 11:38:07 AM
Douwe heeft hier een keurige standaardtekst voor die hij regelmatig plaatst bij de vraag van iemand die een determinatieverzoek doet aan de hand van alleen maar een foto.
En wat dacht je van de tekst in Hisko zijn eigen handtekening

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

thijsdegraaf

#619
CiteerDus Hisko; laat de oude site alsjeblieft toegankelijk

Heeft ook zijn nadelen. Ik heb vandaag gemaild met een bioloog over bladluizen, maar die bleek geen lid te zijn van Waarneming. Ik had er links bijgezet naar een topic in het forum met verwijzingen naar informatie. Alleen kon hij dus niets lezen en heb ik mijn huiswerk nog eens overgedaan, met links los van het forum naar de nieuwe site met de waarschuwing dat de links in de tekst naar de andere beestjes voor hem weer niet te lezen zijn. Dat komt allemaal goed als de oude site verdwijnt. Dus op een gegeven moment moet je die loslaten.
Tot nu toe voerde ik in via de oude site (stelt nog niet veel voor, maar er verschijnen weer insecten). Je kunt niet oeverloos met twee sites werken. Ik heb vandaag een stuk of twintig links veranderd op mijn website, die nog naar de oude site verwezen, waar nietleden niets meer aan hadden.

Ik heb er geen zicht op wat de kosten zijn en de moeite is om het determineren via het forum op de nieuwe site zo te houden. Als het niet gaat, gaat het niet. Het voorstel van Douwe sprak me aan. Het adres van de foto's kopiëren, had ik ook al bedacht. De doorgewinterde gebruikers zullen dat wel doen. Bij de anderen is het afwachten. Er moet dan in ieder geval in de handleiding gezet worden, dat ze er een link bijplaatsen naar de waarneming waar het over gaat.

Over links gesproken. Ik mis ook de mogelijkheid om een link te plaatsen naar het forum bij je Waarneming. Is niet zo'n ramp. Dan moet dat bij de opmerkingen, die is dan alleen niet aanklikbaar. Ik gebruik die mogelijkheid wel veel.

hiskodevries

Die oude site blijft nog wel even. Zolang belangrijke functionaliteit mist is het niet anders.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gbeersma

Citaat van: thijsdegraaf op februari 25, 2019, 16:06:32 PM
CiteerIk mis ook de mogelijkheid om een link te plaatsen naar het forum bij je Waarneming. Is niet zo'n ramp. Dan moet dat bij de opmerkingen, die is dan alleen niet aanklikbaar. Ik gebruik die mogelijkheid wel veel.

Dat geldt ook voor mij.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

j.simons

Ieder mag zijn wensen hebben maar laten we ons en daarmee team waarneming.nl vooral richten op de onderdelen die nog helemaal niet werken op de nieuwe site en waar echt behoefte aan is.
Het team kan zijn geld en dus tijd maar één keer opmaken en dan alstublieft aan zaken die je alleen op het oude waarneming.nl kunnen.

De link bij je waarneming "determineer via het forum" heeft zeker zijn nut maar het is nu niet dat je geen determinatie via het forum kunt vragen.
Even een linkje naar je waarneming kopieren en plakken met daarbij "welke soort is dit?" dat is toch niet teveel gevraagd.
Ook het aanmaken van een account op waarneming.nl of op het forum is nu niet de grootste moeite als je daarmee gebruik kan maken van alle waarnemingen en expertise van vrijwilligers die waarneming.nl ondersteunen.
Hisko heeft aangegeven dat het veel lastige code is om dit te onderhouden dan lijkt het mij dat de wij als gebruikers deze kleine moeite kunnen doen.

Dit staat los van de discussie die hier dreigt te ontstaan of Obsidentify het determineren via het forum kan vervangen.
Obsidentify geeft regelmatig verkeerde/inconsequente resultaten, maar het zijn technieken die ons allemaal kunnen helpen en nu nog volop in ontwikkeling is.
Ik verwacht dat het percentage goede determinaties van deze techniek in de toekomst nog veel hoger wordt en dat dat dus velen kan helpen bij het determineren van een waarneming. Net als een veldgids moet dit een hulpmiddel blijven.
Determinatie via andere (sociale -) media is volgens mij handig als je er gebruik van maakt, maar kan een forum wat aan waarneming.nl verbonden is niet vervangen en waarneming.nl zou zich moeten richten op het ondersteunen van de vrijwilligers via dat medium.

groeten Joost

DuDe

Ik denk wel dat het forumgebruik ervoor zorgt dat Waarneming.nl ook als een soort 'gemeenschap' ervaren wordt. Wanneer je dit ontmoedigt door opties te verwijderen is dat mijns inziens het begin van 'de dood in de pot'. Ik zou oude waarden nog wat koesteren aleer in de vaart der volkeren mee te willen en zo de 'ziel' uit een prachtige site weg te moderniseren c.q. te automatiseren.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

marijn

Citaat van: hiskodevries op februari 24, 2019, 16:14:04 PM
Gerrian, niemand stelt hier het nut van admins aan de orde. Wel de enorme berg code om een 'determineer via het forum' mogelijk te maken die generiek voor alle talen over de hele wereld werkt.
Dit argument begrijp ik eigenlijk niet goed, Hisko. Wnl/Obs is standaard meertalig en het forum kent maar twee talen. Waar komt dan het enorme meerwerk vandaan om deze functionaliteit over de hele wereld te laten werken?

Daarnaast vindt W.nl, getuige de homepage van de nieuwe site, foto's en de community belangrijk. Dan is deze functionaliteit toch zo'n beetje dé combinatie van die twee?
Marijn Prins

thijsdegraaf

#625
CiteerEven een linkje naar je waarneming kopieren en plakken met daarbij "welke soort is dit?" dat is toch niet teveel gevraagd.

Zo zie je het wel vaker, maar ik weet niet hoe het met anderen is, maar bij moeilijke insecten vind ik dat nogal een gehannes om te helpen, omdat je vaak vergelijkingsmateriaal, informatie opzoekt en heen en weer moet zappen van forum naar Waarneming en als het tegen zit een tweede foto moet vergroten. Als dan de foto's lekker groot bij de vraag voor je staan is dat veel plezieriger en minder tijdrovend om te helpen. Geldt niet voor de makkelijker soorten, maar daar wordt nu al minder vaak naar gevraagd.  Dus 1 linkje naar de waarneming en 2 daarbij een levensgrote foto (tweede linkje voor nodig) vind ik aan te bevelen om in de uitleg te zetten.
Twee voorbeelden: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=446805.0 en https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=439818.msg2271621#msg2271621 Voor geïnteresseerden lijkt me dit veel duidelijker om te kunnen volgen. Dit is de reden, waarom ik heel veel geleerd heb van het forum. Daar kan geen app tegenop.

CiteerIk denk wel dat het forumgebruik ervoor zorgt dat Waarneming.nl ook als een soort 'gemeenschap' ervaren wordt.
Klopt. Zal ik niet met facebook krijgen en al helemaal niet met getwitter.

marcel234

#626
Citaat van: M.Vullings op februari 25, 2019, 11:29:41 AM
Ben het helemaal eens met de mening dat obsidentify het forum niet kan vervangen, ik heb veelvuldig ervaren dat m.n. bij korstmossen er alleen onzin uitrolt, obsidentify

Soms komt ie tot helemaal geen oordeel.. en komt er niks uit, zelfs geen korstmos..
Citeer
Bètaversie Herkennings software. De herkennings software is niet in staat tot een resultaat te komen.
Deze herkenning is uitgevoerd via Naturalis op basis van goedgekeurde foto`s uit Waarneming.nl & Waarnemingen.be

hiskodevries

#627
Marcel, de nieuwe schermen maken geen gebruik van de beta versie, maar van een veel recentere versie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#628
Gisteren drie wantsen ingevoerd. ! heeft hij goed, 2 met 95% fout. Maar dat zijn moeilijke.  ;)
Laten we het niet te veel ophemelen, maar ook niet te veel afkraken. Het is iets moois, maar hij geeft niet aan hoe hij tot een naam komt en is niet geschikt voor alle soorten. Daarvoor heb je het forum nodig en de informatie, die bij soorten staan.
Het forum blijft voor de interessante soorten en blijft een bron voor informatie. Ik wacht de handleiding van Hisko af.

hiskodevries

de handleiding staat op zijn plek https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=447178.msg2304599#new
wat niet wil zeggen dat deze functie nooit meer terug komt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0