Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: AvanderHeijden op december 14, 2018, 13:33:59 PM
Ook ik mis de mogelijkheid om van 'mijn' soortgroep de recente zeldzaamheden te zien op de front page. Vogels zijn leuk maar staan niet eens in mijn top5 qua interesse. Komt de mogelijkheid om de gewenste soortgroep te selecteren weer terug, evt met een pulldown menu en het liefst op een manier waarop onthouden wordt wat ik gekozen heb?
voor dit seizoen kan je hier nog wel mee uit de voeten. Het voorstel van Johan, daar snapt een lichtgroene niets van.
Met dat dilemma is ook deze opzet gekozen. We hebben de hele winter om daar een goede oplossing voor te vinden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2018, 14:12:07 PM
Johan, dat ben ik niet met je eens. foto`s kijken op je smartphone is enorm verbeterd. voorheen moest je helemaal naar boven scrollen om een aangeklikte foto te kunnen bekijken. nu komt deze gelijk in beeld (wel te klein en met zwarte balk, dat is een improvement)
Ha Hisko, dat vind ik ook hele goede verbetering, waarover ik niks heb gezegd. Maar het gaat hier om een topic wensen en niet om een topic 'pluimen voor de nieuwe website' (misschien wel een idee, voor wat tegenwicht, want de positieve dingen verdienen ook aandacht).
Maar ik heb niks aan een foto midden in beeld, als die zo klein is dat ik er niks aan kan zien.

JohanvantBosch

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2018, 14:13:31 PM
Citaat van: AvanderHeijden op december 14, 2018, 13:33:59 PM
Ook ik mis de mogelijkheid om van 'mijn' soortgroep de recente zeldzaamheden te zien op de front page. Vogels zijn leuk maar staan niet eens in mijn top5 qua interesse. Komt de mogelijkheid om de gewenste soortgroep te selecteren weer terug, evt met een pulldown menu en het liefst op een manier waarop onthouden wordt wat ik gekozen heb?
voor dit seizoen kan je hier nog wel mee uit de voeten. Het voorstel van Johan, daar snapt een lichtgroene niets van.
Met dat dilemma is ook deze opzet gekozen. We hebben de hele winter om daar een goede oplossing voor te vinden.

Wat is een lichtgroene?  :huh: :huh:

AvanderHeijden

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2018, 14:13:31 PM
Citaat van: AvanderHeijden op december 14, 2018, 13:33:59 PM
Ook ik mis de mogelijkheid om van 'mijn' soortgroep de recente zeldzaamheden te zien op de front page. Vogels zijn leuk maar staan niet eens in mijn top5 qua interesse. Komt de mogelijkheid om de gewenste soortgroep te selecteren weer terug, evt met een pulldown menu en het liefst op een manier waarop onthouden wordt wat ik gekozen heb?
voor dit seizoen kan je hier nog wel mee uit de voeten. Het voorstel van Johan, daar snapt een lichtgroene niets van.
Met dat dilemma is ook deze opzet gekozen. We hebben de hele winter om daar een goede oplossing voor te vinden.

Ik kan er idd nog wel even mee uit de voeten, voor nu is het ook voldoende te weten dat hier nog over nagedacht wordt.  :duim: Ik zag het in dit topic al op diverse wensenlijsten staan maar nog nergens een reactie.

hiskodevries

Dat is 'iemand' die twee keer per jaar een waarneming invoert . een ijsvogel en een grote zilverreiger
(ter zijde, ook ik moet elke keer nadenken wat overige ongewervelden al weer behelst)
Dat is dus ook het grote dilemma tussen de wensen en het gewenste resultaat. Een juiste mix tussen hard core gebruikers en een toevallige voorbijganger
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Es en Faz

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2018, 14:12:07 PM
Johan, dat ben ik niet met je eens. foto`s kijken op je smartphone is enorm verbeterd. voorheen moest je helemaal naar boven scrollen om een aangeklikte foto te kunnen bekijken. nu komt deze gelijk in beeld (wel te klein en met zwarte balk, dat is een improvement)
Dat de foto mooi in beeld komt is inderdaad een verbetering, maar vooral als Admin maak je zeer vaak gebruik van de zoomfunctie op de telefoon om details beter te kunnen bekijken en dat kan zo niet meer.
Dus eens met Johan, graag de mogelijkheid om te zoomen weer terug.  :duim:
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html

Gerrian

Een klein wensje. Bij routes staat: "Hier vindt u het overzicht van uw routes ingevoerd via Obsmapp. U kan van deze routes projectgebieden maken om hier ook projectwaarnemingen van te kunnen invoeren.."
Als hier aan wordt toegevoegd: 'of iObs' voel ik me als iPhone gebruiker wat meer erkend. En in plaats van 'U kan' zou ik liever 'U kunt' zien staan.

(Nu nog proberen erachter te komen hoe het zit met het maken van projectgebieden, maar daarvoor zit ik hier vast niet bij het juiste forumonderdeel. )

Arie Ouwerkerk

Is het niet mogelijk om de gehele naam van de fotograaf bij de foto's te zetten? Het is nu net of ze allemaal gemaakt zijn door criminelen :-).

Datura

Van mij mag het terugkomen van de mogelijkheid om waarnemingen te kopieren (die al eerder genoemd is in het topic), ook wel in de eerste post gezet worden  B)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Imperator

Dit was mijn vraag: blijkbaar op de verkeerde plek gesteld..
op de hoofdpagina kan ik niet een bepaalde groep, behalve vogels, selecteren. Deze site is toch niet alleen voor vogelaars?? Waar is de knop waar ik afzonderlijk dagvlinders, of nachtvlinders, of libellen of een andere groep kan selecteren|?

het zit er overigens wel  in, via https://waarneming.nl/fieldwork/observations/? Daar kun je in het rolmenu de soortgroep selecteren. Alleen in  het hoofdmenu kan dat (nog) niet. Hopelijk kan dat later ook, met een rolmenu.
vriendelijke groet,

Trees

Platbuik

In de nieuwsbrief over de nieuwe site staat bij Invoerscherm:

CiteerAls je foto(s) informatie bevat over tijd, datum en gps (metadata) dan neemt Waarneming.nl die gegevens automatisch over. In principe kun je straks een volwaardige waarneming toevoegen door louter een foto te uploaden. Gemak dient de mens. Let er op dat het bewerken van foto\s de metadata van de foto kan verwijderen.

Het lijkt er op dat die -zorgvuldig door de gebruiker bewaarde- metadata door waarneming.nl vervolgens wordt weggegooid! De oude site heeft hiervoor ooit een work-around ontvangen. Kan die s.v.p. gekopieerd worden?

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Michiel en Milka

Citaat van: Arie Ouwerkerk op december 14, 2018, 17:46:59 PM
Is het niet mogelijk om de gehele naam van de fotograaf bij de foto's te zetten? Het is nu net of ze allemaal gemaakt zijn door criminelen :-).
Mee eens, maar bij de foto staat de naam van de waarnemer, niet van de fotograaf. Dat is niet altijd dezelfde. Ik wens ook dat je die gegevens meteen ziet en niet pas als je over de foto hoovert. (als dat een goed woord is)
Groet, Michiel

marcel234

In de nieuwe website worden niet alle transecten/routes meer getoond dat was eergisteren nog wel het geval.
In de oude website staan nog wel alle transecten/routes, tenminste ook de twee routes die ik nu mis in de nieuwe website...


Roely

Komt er nog een linkje naar Observation.org?

Ik onderschrijf alle bezwaren die hiervoor genoemd zijn over de foto's, het is bijzonder verarmd. Op mijn iPad (oude 3 versie) lukt het niet om op de pagina van de waarnemer of waarneming te komen, er komt alleen een kleine onderstreping, op de pc met Windows 8 lukt dat wel.

Wordt de mogelijkheid een waarnemer te mailen (als hij dat heeft ingesteld) weer teruggezet? Voor mij als redactrice van het vogelwerkgroepblad van Amsterdam heel handig om toestemming voor plaatsing van een foto te verkrijgen.

Voor de rest is het erg wennen, het mag van mij wat compacter worden afgebeeld zodat er veel meer info op een pagina te zien is. En mag dat verschrikkelijke Ontdek en Community weg?

Veel succes gewenst met de verdere ontwikkeling!
Roely Bos

JohanvantBosch

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2018, 14:34:34 PM
Dat is 'iemand' die twee keer per jaar een waarneming invoert . een ijsvogel en een grote zilverreiger
(ter zijde, ook ik moet elke keer nadenken wat overige ongewervelden al weer behelst)
Dat is dus ook het grote dilemma tussen de wensen en het gewenste resultaat. Een juiste mix tussen hard core gebruikers en een toevallige voorbijganger
Ik ben verbaasd dat uberhaupt rekening wordt gehouden met toevallige voorbijgangers of mensen die 2x in hun leven een waarneming invoeren. Je regelmatige gebruikers, daar gaat het om. En dit bedoel ik los van het voorbeeld waar het hier over ging.

marcel234

Citaat van: JohanvantBosch op december 15, 2018, 13:18:56 PM
Citaat van: hiskodevries op december 14, 2018, 14:34:34 PM
Dat is 'iemand' die twee keer per jaar een waarneming invoert . een ijsvogel en een grote zilverreiger
(ter zijde, ook ik moet elke keer nadenken wat overige ongewervelden al weer behelst)
Dat is dus ook het grote dilemma tussen de wensen en het gewenste resultaat. Een juiste mix tussen hard core gebruikers en een toevallige voorbijganger
Ik ben verbaasd dat uberhaupt rekening wordt gehouden met toevallige voorbijgangers of mensen die 2x in hun leven een waarneming invoeren. Je regelmatige gebruikers, daar gaat het om. En dit bedoel ik los van het voorbeeld waar het hier over ging.
Helemaal met Johan eens en ik heb me er ook over verbaasd. Een gebruikersvriendelijke site zou ik belangrijker vinden dan een site voor de toevallige passant. Op het moment dat iemand inlogt graag alle functionaliteit weer terug van de oude website.

SlechtValk

Wens:
Geef ook op de homepage een indicatie indien waarnemingen als onzeker gemarkeerd zijn. (bijv. door ook het vraagteken erbij te zetten zoals dat bij de waarneming zelf stat)
Nu is er totaal niet te zien of een waarneming onzeker is...
Zie bijgevoegde afbeeldingen als voorbeeld...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Frank, geef ons de tijd (en een zak geld) en het komt goed. Maar ik heb alle begrip voor de wensen en bugs die gemeld worden. Snap ook dat de schok groot is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

IJsvogelaar

Citaat van: marcel234 op december 15, 2018, 13:48:50 PM
Citaat van: JohanvantBosch op december 15, 2018, 13:18:56 PM
Citaat van: hiskodevries op december 14, 2018, 14:34:34 PM
Dat is 'iemand' die twee keer per jaar een waarneming invoert . een ijsvogel en een grote zilverreiger
(ter zijde, ook ik moet elke keer nadenken wat overige ongewervelden al weer behelst)
Dat is dus ook het grote dilemma tussen de wensen en het gewenste resultaat. Een juiste mix tussen hard core gebruikers en een toevallige voorbijganger
Ik ben verbaasd dat uberhaupt rekening wordt gehouden met toevallige voorbijgangers of mensen die 2x in hun leven een waarneming invoeren. Je regelmatige gebruikers, daar gaat het om. En dit bedoel ik los van het voorbeeld waar het hier over ging.
Helemaal met Johan eens en ik heb me er ook over verbaasd. Een gebruikersvriendelijke site zou ik belangrijker vinden dan een site voor de toevallige passant. Op het moment dat iemand inlogt graag alle functionaliteit weer terug van de oude website.

EENS.
Je zou je onderhand kunnen afvragen of je hier daadwerkelijk meer nieuwe/incidentele bezoekers mee vasthoudt, of dat je hiermee juist meer vaste waarnemers wegjaagt...
(Voor nieuwe bezoekers lijkt mij de oude site nog altijd overzichtelijker, hou die dus nog maar lang in de lucht a.u.b.)
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

SlechtValk

Wens:

Een directe link naar een afbeelding (en er zijn misschien meer schermen waar dit is) geeft momenteel (wanneer niet ingelogd) de vraag om in te loggen... ergens begrijpelijk dat je wilt dat mensen inloggen om details te zien, maar heeft enkele nadelige effecten...
Bijv. dat preview's van facebook en whatsapp nu ook het inlogscherm geven...

Zou mooi zijn als dit zodanig gemaakt wordt dat zij ondanks dat je mensen probeert te laten inloggen, toch ook een preview (thumbnail) zichtbaar is. (bijv. door de thumbnail (zonder extra info) weer te geven naast een inlogformulier? met de mededeling log in voor meer details oid...)

Zie bijgevoegde afbeeldingen voor een voorbeeld (hoe het mijns inziens dus niet moet).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Douwe van der Ploeg

Wens: toon status (native, exoot, etc.) op de soortpagina's. Hadden we ooit een heel handig EXO-tekentje voor dat ook bij waarnemingen enzo zichtbaar was. Werkte niet perfect, maar heel wat beter dan niks..
Douwe van der Ploeg

SlechtValk

Wensen m.b.t. datumselectie.

Zie bijgevoegde afbeelding.


  • Graag een snelle mogelijkheid om "Vandaag" te selecteren (bijv. zoals ik gestuggereerd heb met een knop "Vandaag", in het voorbeeld blauw aangegeven)
  • Graag data in de toekomst markeren (bijv. andere kleur of andere achtergrond of niet te selecteren, of allemaal) (geel gemarkeerd)
  • Graag de week laten beginnen op maandag (of dit instelbaar maken via instellingen) (groen gemarkeerd)
  • Graag de (afkortingen van) dagen van de week in het Nederlands ipv Engels (ik heb taalinstelling immers op NL) (rood gemarkeerd)
  • Graag de velden "vanaf" en "tot" noemen ipv "vanaf" en "aan" (paars gemarkeerd)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Fonsv

Het opnieuw kunnen toevoegen van een link in de favorieten zonder dat die steeds meldingen van overschrijvingen geeft, ofwel een nieuwe mogelijkheid om waarnemingen op te slaan/bij te houden. Is voor mij cruciaal bij het progressie maken in sluipwesp-onderzoek.. Momenteel zo'n 100 links in favorieten.
Nieuwsgierig naar wespen in de Benelux? Neem dan zeker een kijkje in deze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/wespen/

Een interessante groep voor sluipwespen en schildwespen in continentaal Europa: https://www.facebook.com/groups/627045798106763/

A Fopma

Nog een wens(en):
Mijn waarnemingen graag op volgorden van de tijd weergeven.
Als ik nu kijk op mijn waarnemingen van 5 december, dan staan ze allemaal door elkaar en niet meer op tijdstip.
Terugzoeken op de oude site werkt ook niet.


Oog voor natuur en milieu.

SlechtValk

Toekomstwens!
Om RSS Feed(s) beschikbaar te stellen voor zeldzaamheden.
Bij voorkeur met de mogelijkheid om te selecteren wat je precies wilt ontvangen (per soortgroep, per zeldzaamheid en/of als het even kan zelfs per regio (bijv. provincie) ).

Originele bericht: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443988.0
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

WJ

Misschien dat het al is genoemd, maar bij de oude versie had je 3 verschillende opties voor het instellen van de precisie van het pijltje die je op de kaart neerzet. Op die manier kon je nauwkeurigheid aangeven wanneer je een waarneming later invoert en dus niet vanaf Obsmapp. Is deze optie misschien ook in de nieuwe versie terug te brengen?
Groeten,
Wouter

mauricevanveen

2 punten:
- Foto's van waarnemingen zijn na aanklikken voor hoge resolutie niet te vergroten op een iPhone.
- De donkere "i" als een waarnemer info had bijgeschreven is verdwenen. Ik las altijd graag de oha infomatieve bijschriften.

Succes met de nieuwe versie!
Maurice

haakbek

Goedenavond allen
Wellicht is deze vraag al gesteld , op de oude site heb je een tab gebiedsstatistieken , dus de gebieden die je bezocht hebt en de soorten die je gezien hebt komt dit nog
Ook als je bij locaties kijkt kan je geen toplijst meer vinden  , zelfde vraag hierbij wordt dit nog geimplementeerd
groet
Hans

marijn

Voor wie het nog niet gezien had: op de Facebookpagina van Hisko kun je stemmen op welke aanpassing je het meest urgent vindt:
Citeer1. Dat je in het invoerscherm velden kunt vastzetten inclusief kaart ondergrond . Dit om bulkinvoer mogelijk te maken .
2. Dat het scherm ontdek waarnemingen gecomprimeerd wordt per soort. Per soort de waarneming per dag op aflopende tijd gesorteerd worden.
Marijn Prins