Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

IJsvogelaar

#60
Nou, ik begrijp dat er nog één en ander aangepast gaat worden, maar tot nu toe ben ik niet erg positief:
Voor de incidentele bezoeker ziet het er vast leuker uit; voor de dagelijkse gebruiker is dit toch een duidelijke verslechtering.

Dit valt me -tot nu toe-  het meest op:
-De (zeer) zeldzame soorten moeten echt hun rode kleur (plus vet) weer terug, ze springen er nu geenszins meer uit, terwijl dat voor velen de krenten in de pap zijn.
-Er is totaal geen overzicht te bekennen in de waarnemingen. Op de homepage staat een allegaartje van recente zeldzaamheden dwars door elkaar, zonder tijdstip. Hetzelfde als je bij waarnemingen elders kijkt. Er staat leuk "Ontdek" boven, maar je kunt niet meer vinden wat je zoekt. Klik je op een willekeurige Bosuil, dan blijken er ineens nog veel meer andere Bosuilen daaronder te staan. Waarom niet meer de 'standaard' internationale volgorde aanhouden, en waarom allerlei losse vogels meermalen noemen in plaats van een totaalgetal erachter? Dus alle dagwaarnemingen op de standaard volgorde, op soort, en op tijd onder elkaar. Overzicht heet dat.
-Bij de algemene waarnemingen (onder dat "Ontdek") staat de zeldzaamheid nu -erg cryptisch- op "Alle zeldzaamheden" (??). Waarom niet standaard op Onbekend, met uitklapmenu voor Algemeen, Vrij algemeen, Zeldzaam en Zeer zeldzaam?
-Op de homepage moet je natuurlijk een uitklapmenu hebben waar je ook zoogdieren, dagvlinders etc. kunt kiezen. En dat de site de laatste keuze onthoudt (ook bij invoeren waarnemingen!). "Overige dieren" en "Overige soorten" kan overlappen en is erg vaag/verwarrend.
-'Mijn Gebieden' zijn weg, ik neem aan dat die nog terug komen.
-Op provincie zoeken zie ik nergens meer, mag toch hopen dat dat ook terug komt.
-Bij Mijn waarnemingen staan de waarnemingen niet meer op de juiste volgorde.
-De kolommen zijn alleen op een groot computerscherm te zien; op je mobiel is echt niet te doen. Haal minstens die kolommen van Levensstadium, Activiteit en Methode daar uit. Dat moet je pas zien als je op een soort klikt. En alle soorten samen zetten dus, scheelt enorm veel rijen. Best vreemd, als er wordt gezegd dat deze veranderingen mede zijn ingegeven door het feit dat er steeds meer per mobiel ingevoerd wordt.
-De namen van fotografen moeten geheel onder de foto's staan, net als de locatie.
-Bij de Levenslijst staat nergens 'Ondersoorten'. Die blijken verstopt onder 'Exoten en uitgestorven soorten'. Ook krijgen die soorten geen sterretje achter hun naam in de lijst, dat zou toch wel handig zijn.
-Je ziet niet meer in de waarnemingslijsten of er commentaar op gegeven is. En als je op de Oude site het commentaarlogootje wel ziet, kun je het niet meer lezen. Vaak was dit erg leerzaam.
-De functie 'determineer via het forum' bij je waarneming ontbreekt.

Resumerend: never change a winning team. Bijna alle hierboven genoemde zaken werkten op de oude site prima en naar veler tevredenheid. Ik gebruik ObsMapp voor de invoer en de website voor de dagwaarnemingen, overzichten, lijsten, waarnemingen van anderen, etc. Dat hele overzicht is nu weg.
Ik houd echt mijn hart vast als dit naar Observation uitgebreid wordt: dan is de chaos niet meer te overzien en vraag ik me echt af of iedereen zo fanatiek blijft invoeren als tot dusverre.
Veelzeggend: ik vind de knop 'Oude site' tot nu toe het beste aan de nieuwe site...

Hopelijk wordt bovenstaande nog aangepast en Observation met rust gelaten.



Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

SlechtValk

Citaat van: IJsvogelaar op december 11, 2018, 22:12:30 PM
-'Mijn Gebieden' zijn weg, ik neem aan dat die nog terug komen.

- Ga met de muis op je naam (rechts bovenaan staan)
- kies één van de bovenste vijf opties bijv. profiel of routes,
- wanneer je nu met de muis boven het tabblad "geavanceerd" hovert verschijnt o.a. "Locaties",
- als het goed is (als ik goed begrepen heb wat je ermee bedoelt) staan daar je gebieden.

Citaat van: IJsvogelaar op december 11, 2018, 22:12:30 PM
-Bij de Levenslijst staat nergens 'Ondersoorten'. Die blijken verstopt onder 'Exoten en uitgestorven soorten'. Ook krijgen die soorten geen sterretje achter hun naam in de lijst, dat zou toch wel handig zijn.

Bij mij staat de lijst met 'Ondersoorten' direct onder de lijst met (volle) 'soorten'.

Citaat van: IJsvogelaar op december 11, 2018, 22:12:30 PM
Resumerend: never change a winning team. Bijna alle hierboven genoemde zaken werkten op de oude site prima en naar veler tevredenheid. Ik gebruik ObsMapp voor de invoer en de website voor de dagwaarnemingen, overzichten, lijsten, waarnemingen van anderen, etc. Dat hele overzicht is nu weg.
Ik houd echt mijn hart vast als dit naar Observation uitgebreid wordt: dan is de chaos niet meer te overzien en vraag ik me echt af of iedereen zo fanatiek blijft invoeren als tot dusverre.
Ik vind de knop 'Oude site' tot nu toe het beste aan de nieuwe site...

Hopelijk wordt bovenstaande nog aangepast en Observation met rust gelaten.

Al met al ben ik een stuk minder negatief, deels omdat ik begrepen heb dat dit de eerste stap is en er nog veel aan doorontwikkeld gaat worden, maar tevens ook omdat veel van deze zaken ook een kwestie van wennen zijn.
Ik denk wel dat de site aan een opfrissing toe was. Ik had het waarschijnlijk iets anders aangepakt, maar dat is een ander verhaal...
Aangezien iedereen op een andere manier gebruik maakt van de site en iedereen zo zijn maniertjes heeft om te krijgen wat hij wil, weet je van tevoren dat je bij zo'n opfrissing nooit iedereen tevreden kan stellen... maar nogmaals er wordt (zover ik begrepen heb) nog hard aan gewerkt.

Veel van de overige door jou aangehaalde opbouwende punten deel ik wel.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Oscar Balm

Ik voer al heel lang mijn waarnemingen op via foto's met GPS.

Op de nieuwe site denk ik snel RSI klachten te gaan krijgen want ik muis me een ongeluk

Eerst bovenaan de upload button.
Dan een foto kiezen en ok kiezen
(tot hier niets aan de hand, was op de oude site ook zo)

Dan naar boven om het voorstel van obsindentify te accepteren
En helemaal naar beneden om de waarneming via bewaar op te voeren
Dan weer naar boven voor de upload button

Repeat tig keer.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

jck

Als je op de kaart bij een bepaalde soort in de Engelstalige versie klikt, zie je dan Occurance Map - dit moet Occurrence Map zijn.

James

smaab

Hoi, gefeliciteerd met de nieuwe site. Ik zou graag wat opmerkingen plaatsen:

- Als je voor de waarnemingen alleen ''vogels'' wil zien en je klikt op een soort en gaat weer terug dan zie je weer alle soorten. Zou mooi zijn als hij het bij ''vogels'' houdt.
- Bij ''waarnemingen'' nadat je gefilterd hebt op ''vogels'' graag een soort per regel net als vroeger
- Zie geen rode waarnemingen

Maar er zal ongetwijfeld nog veel verbeteren. Op de mobiel vind ik t nog niet goed werken overigens.

Grt
Reinier
RSmabers

hiskodevries

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 11, 2018, 20:12:36 PM
Citaat van: nielsyese op december 11, 2018, 19:48:22 PM
Op de oude site voerde ik veel van mijn nieuwe waarnemingen in door rijkscoordinaten in te vullen. Ik hoop dat deze functie weer terug komt? Nu kan je alleen lengte- en breedtegraag invoeren.

Graag, ik ook!
ik zie onder de kaart in https://waarneming.nl/fieldwork/observations/create/ zowel wgs84 als rd new staan en ook gewoon invulbaar waarna de kaart naar die plek gaat. Zien jullie wat anders ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Oscar Balm op december 11, 2018, 22:52:39 PM
Ik voer al heel lang mijn waarnemingen op via foto's met GPS.

Op de nieuwe site denk ik snel RSI klachten te gaan krijgen want ik muis me een ongeluk

Eerst bovenaan de upload button.
Dan een foto kiezen en ok kiezen
(tot hier niets aan de hand, was op de oude site ook zo)

Dan naar boven om het voorstel van obsindentify te accepteren
En helemaal naar beneden om de waarneming via bewaar op te voeren
Dan weer naar boven voor de upload button

Repeat tig keer.
Oscar, als je details uitklikt past het bij mij precies op het scherm. bij jouw niet ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oscar Balm

Het past wel op het scherm (ik hoef niet te scrollen), masr ik moet met de muis heel wat pixels afleggen om een waarneming in te voeren
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

IJsvogelaar

Citaat van: SlechtValk op december 11, 2018, 22:50:10 PM
Citaat van: IJsvogelaar op december 11, 2018, 22:12:30 PM
-'Mijn Gebieden' zijn weg, ik neem aan dat die nog terug komen.

- Ga met de muis op je naam (rechts bovenaan staan)
- kies één van de bovenste vijf opties bijv. profiel of routes,
- wanneer je nu met de muis boven het tabblad "geavanceerd" hovert verschijnt o.a. "Locaties",
- als het goed is (als ik goed begrepen heb wat je ermee bedoelt) staan daar je gebieden.

--> Daar zie ik alleen waarnemingen van iedereen in dat gebied. Ik zie niet een totaal van mijn eigen waarnemingen in dat gebied, en daarvoor had ik nou juist dat gebied aangemaakt.


Citaat van: IJsvogelaar op december 11, 2018, 22:12:30 PM
-Bij de Levenslijst staat nergens 'Ondersoorten'. Die blijken verstopt onder 'Exoten en uitgestorven soorten'. Ook krijgen die soorten geen sterretje achter hun naam in de lijst, dat zou toch wel handig zijn.

Bij mij staat de lijst met 'Ondersoorten' direct onder de lijst met (volle) 'soorten'.

--> ik zie ze, dankjewel.
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

marcel234

#69
Citaat van: hiskodevries op december 12, 2018, 07:53:57 AM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 11, 2018, 20:12:36 PM
Citaat van: nielsyese op december 11, 2018, 19:48:22 PM
Op de oude site voerde ik veel van mijn nieuwe waarnemingen in door rijkscoordinaten in te vullen. Ik hoop dat deze functie weer terug komt? Nu kan je alleen lengte- en breedtegraad invoeren.

Graag, ik ook!
ik zie onder de kaart in https://waarneming.nl/fieldwork/observations/create/ zowel wgs84 als rd new staan en ook gewoon invulbaar waarna de kaart naar die plek gaat. Zien jullie wat anders ?
+1
Wij zien geen rd new.


hiskodevries

kan het zijn dat je anoniem browsen ingesteld hebt oid? zou maar zo kunnen dat die keuze alleen beschikbaar is als je browser weet dat je in nederland bent.
vraag ik na
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel234

#71
Hier gebruik ik IE11 maar thuis kon ik ook niets invullen, dus met chrome werkt het ook niet.

Jelle Jacobsen

Citaat van: marcel234 op december 12, 2018, 08:41:21 AM
Citaat van: hiskodevries op december 12, 2018, 07:53:57 AM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 11, 2018, 20:12:36 PM
Citaat van: nielsyese op december 11, 2018, 19:48:22 PM
Op de oude site voerde ik veel van mijn nieuwe waarnemingen in door rijkscoordinaten in te vullen. Ik hoop dat deze functie weer terug komt? Nu kan je alleen lengte- en breedtegraad invoeren.

Graag, ik ook!
ik zie onder de kaart in https://waarneming.nl/fieldwork/observations/create/ zowel wgs84 als rd new staan en ook gewoon invulbaar waarna de kaart naar die plek gaat. Zien jullie wat anders ?
+1
Wij zien geen rd new.

Als ik 'details' aanvink, is RD new wel zichtbaar
Groet,

Jelle Jacobsen
Validator nachtvlinders

KoenVerhoogt

De optie om RD coordinaten in te vullen zit inderdaad onder het detail scherm verborgen. Misschien wel handig om die standaard beschikbaar te maken (is in NL denk ik de meest gebruikte coordinaat)
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

JohanvantBosch

Een paar wensen:
- Ik mis in de nieuwe versie de optie om bij mijn eigen foto's een voorkeur voor de volgorde aan te geven: op waarnemingsdatum/op foto-toevoeg datum.
Ik vind dat een heel fijne optie die ik in de oude versie veel heb gebruikt.

- Waar zijn de andere soortgroepen in het zeldzaamhedenoverzicht. Ik vind het armoe om te moeten kiezen tussen alles/vogels/overig. Ik wil daar heel graag de andere soortgroepen zien.

- Het overzicht van de subsites is mooi, maar de genoemde links zijn niet aanklikbaar. Graag aanklikbaar maken. Zie bv https://waarneming.nl/subsites/1772/

Roy Schroor

Citaat van: IJsvogelaar op december 11, 2018, 22:12:30 PM
-Er is totaal geen overzicht te bekennen in de waarnemingen. Op de homepage staat een allegaartje van recente zeldzaamheden dwars door elkaar, zonder tijdstip. Hetzelfde als je bij waarnemingen elders kijkt. Er staat leuk "Ontdek" boven, maar je kunt niet meer vinden wat je zoekt. Klik je op een willekeurige Bosuil, dan blijken er ineens nog veel meer andere Bosuilen daaronder te staan. Waarom niet meer de 'standaard' internationale volgorde aanhouden, en waarom allerlei losse vogels meermalen noemen in plaats van een totaalgetal erachter? Dus alle dagwaarnemingen op de standaard volgorde, op soort, en op tijd onder elkaar. Overzicht heet dat.

+1
Hét belangrijkste scherm van waarneming.nl is nu absoluut niet gebruiksvriendelijk en je kunt niet op een normale manier informatie verzamelen of leuke waarnemingen opzoeken. Ik vrees ook het ergste voor de admins aangezien vreemde waarnemingen (vreemde hybrides, etc) nu veel minder (lees: niet) meer goed op te zoeken zijn.
Met vriendelijke groet,
Roy

JohanvantBosch

Nog een wens... het is nu niet meer mogelijk om in het soortoverzicht te klikken/selecteren op de genus naam zodat je alleen de soorten van dat genus in het overzicht krijgt. Dat is echt een gemis. Graag toevoegen.
Graag ook bij de soorten zelf de optie terug om de genus naam aan te klikken.

https://waarneming.nl/taxa/13263/

Corryabbink

Invoerscherm nieuwe site: Ik mis Biotoopopgave.
Verder kan ik in mijn foto-overzicht niet meer sorteren op "Nieuwste eerst".
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Met Amersfoorcoördinaten - RD new lukt niet. Kom in Frankrijk terecht als ik b.v 242 - 493 invul.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marijn

Citaat van: Corryabbink op december 12, 2018, 12:07:55 PM
Met Amersfoorcoördinaten - RD new lukt niet. Kom in Frankrijk terecht als ik b.v 242 - 493 invul.
Op de nieuwe site moet je ze schijnbaar in meters invullen, dus 242000 - 493000, wat op zich correct is. Op de oude site werkte zowel meters als kilometers (242 - 493).

Omdat de nieuwe site niet test of de RD-coördinaten binnen de geldige range van het coördinaatsysteem liggen, kun je op deze manier (al dan niet per ongeluk) een waarneming in Frankrijk (of waar dan ook) invoeren, terwijl de oude site dat niet toestaat.
Marijn Prins

Corryabbink

Citaat van: marijn op december 12, 2018, 12:30:50 PM
Citaat van: Corryabbink op december 12, 2018, 12:07:55 PM
Met Amersfoorcoördinaten - RD new lukt niet. Kom in Frankrijk terecht als ik b.v 242 - 493 invul.
Op de nieuwe site moet je ze schijnbaar in meters invullen, dus 242000 - 493000, wat op zich correct is. Op de oude site werkte zowel meters als kilometers (242 - 493).

Omdat de nieuwe site niet test of de RD-coördinaten binnen de geldige range van het coördinaatsysteem liggen, kun je op deze manier (al dan niet per ongeluk) een waarneming in Frankrijk (of waar dan ook) invoeren, terwijl de oude site dat niet toestaat.

Gelukt. De punt moet eruit. Bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hein Nouwens

-Het meest storend vind ik dat foto's bekijken op je profiel nu niet meer overzichtelijk is, het is nu meer een raad je plaatje overzicht.
Je moet eerst op elke foto klikken (wat extra werk is) voordat je de info over de foto te zien krijgt.
Bij de oude versie was alles in een oogopslag zichtbaar. Liever gewoon de tekst onder de foto laten staan.

-Foto's in het overzicht zijn afgesneden, jammer wanneer je zoveel moeite hebt gedaan om een mooie foto te maken.

-Statistieken onder profiel vind ik geen verbetering, de verschillende kleuren in de cirkeldiagram gaf een duidelijker en mooier overzicht.

-Zeldzaamheid aangeven in rode tekst (zoals bij de oude versie) vond ik duidelijker, als je nu je eigen waarnemingen bekijkt dan kom je nergens meer de zeldzaamheid van de soort tegen.

-Bij de oude versie zag je als je bv naar Zomereik ging onder ''informatie over deze soort" waardplant voor, substraat voor enz. Dit vond ik een erg handige functie, ik hoop dat deze nog later bij de nieuwe versie wordt toegevoegd.

Het invoeren van nieuwe waarnemingen vind ik bij de nieuwe versie wel een stuk prettiger.

Groet, Hein Nouwens

Andele

Vernieuwing is altijd goed!
Maar ik had het wel erg prettig gevonden dat de oude site gewoon was blijven draaien als hoofdsite totdat de meeste bugs, features en wensen verwerkt zijn in de nieuwe versie.
Wij natuurliefhebbers/nerds zijn gemiddeld behept met een wat hogere score in het autistische spectrum valt mij op. Dan is het wel prettig als je de nieuwe versie meteen herkent als waarneming.nl.
Al is het maar qua kleurstelling / lay-out. Dat is voor mij een beetje het verhaal van het kind en het badwater.
Ik vond de oude site namelijk erg prettig gekaderd en overzichtelijk. Als dagelijks gebruiker had ik het wel fijn gevonden als daarin geïnformeerd was naar mijn gebruikers wensen t.a.v. lay-out en dergelijke. De nieuwe soort-infopagina ziet er wel erg prettig uit viel me op.
Ik ben benieuwd hoe en wanneer de site optimaal werkt, of in ieder geval minstens zo goed als de oude. Ik was graag enthousiaster geweest en hoop dat in de komende weken mijn teleurstelling verdampt.
Werkse en groet, Andele

Platbuik

In het foto overzicht komen de portret-foto's (i.t.t. landscape) niet meer tot hun recht. Kan daar s.v.p. wat aan teruggedraaid worden? De oude site doet het perfect!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Oscar Balm

De landscapefoto's zijn vaak ook verkeerd hoor, maar daar zie je minder van.
Alle 'miniaturen' zijn in de verhouding 4:3, onafhankelijk van de originele verhouding.

Bij een portrait-foto zal dat duidelijker te zien zijn dan bij een landscapefoto die een verhouding 3:2 heeft.
Alleen foto's die een 4:3 verhouding hebben (800*600) komen goed in miniatuurbeeld.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Guido Keijl

1) Als ik naar de 'oude site' ga (stuk prettiger ......) en zoek op (bv) bruinvis, kom ik toch weer in de nieuwe site terecht. Is dat te verhelpen?

2) Is het mogelijk om 'pick-down'-lijstjes, zoals 'alle levensstadia', alfabetisch weer te geven? Nu zie ik er geen volgorde in en is het zoeken.

Corryabbink

Leuke nieuwe site maar ik mis veel functies die op de oude site beschikbaar waren. Die zou ik ook graag weer compleet willen zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Citaat van: Platbuik op december 12, 2018, 15:13:16 PM
In het foto overzicht komen de portret-foto's (i.t.t. landscape) niet meer tot hun recht. Kan daar s.v.p. wat aan teruggedraaid worden? De oude site doet het perfect!
vind ik wel een bug. is daar aan toegevoegd. https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443811.msg2288197#msg2288197 nr 24
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Platbuik

Is het niet handiger om de sortering van locaties op alfabet te doen, i.p.v. op (nietszeggende) code, zoals in dit overzicht:
https://waarneming.nl/fieldwork/observations/?after_date=2018-12-05&before_date=2018-12-12&sort=location
Dit geldt ook voor Waarnemer, trouwens. Dat maakt het zoeken wat makkelijker, nu is het alleen groeperen.

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

hiskodevries

zet 'geavanceerd' aan en je kunt ook selecteren op lokatie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0