Nou, ik begrijp dat er nog één en ander aangepast gaat worden, maar tot nu toe ben ik niet erg positief:
Voor de incidentele bezoeker ziet het er vast leuker uit; voor de dagelijkse gebruiker is dit toch een duidelijke verslechtering.
Dit valt me -tot nu toe- het meest op:
-De (zeer) zeldzame soorten moeten echt hun rode kleur (plus vet) weer terug, ze springen er nu geenszins meer uit, terwijl dat voor velen de krenten in de pap zijn.
-Er is totaal geen overzicht te bekennen in de waarnemingen. Op de homepage staat een allegaartje van recente zeldzaamheden dwars door elkaar, zonder tijdstip. Hetzelfde als je bij waarnemingen elders kijkt. Er staat leuk "Ontdek" boven, maar je kunt niet meer vinden wat je zoekt. Klik je op een willekeurige Bosuil, dan blijken er ineens nog veel meer andere Bosuilen daaronder te staan. Waarom niet meer de 'standaard' internationale volgorde aanhouden, en waarom allerlei losse vogels meermalen noemen in plaats van een totaalgetal erachter? Dus alle dagwaarnemingen op de standaard volgorde, op soort, en op tijd onder elkaar. Overzicht heet dat.
-Bij de algemene waarnemingen (onder dat "Ontdek") staat de zeldzaamheid nu -erg cryptisch- op "Alle zeldzaamheden" (??). Waarom niet standaard op Onbekend, met uitklapmenu voor Algemeen, Vrij algemeen, Zeldzaam en Zeer zeldzaam?
-Op de homepage moet je natuurlijk een uitklapmenu hebben waar je ook zoogdieren, dagvlinders etc. kunt kiezen. En dat de site de laatste keuze onthoudt (ook bij invoeren waarnemingen!). "Overige dieren" en "Overige soorten" kan overlappen en is erg vaag/verwarrend.
-'Mijn Gebieden' zijn weg, ik neem aan dat die nog terug komen.
-Op provincie zoeken zie ik nergens meer, mag toch hopen dat dat ook terug komt.
-Bij Mijn waarnemingen staan de waarnemingen niet meer op de juiste volgorde.
-De kolommen zijn alleen op een groot computerscherm te zien; op je mobiel is echt niet te doen. Haal minstens die kolommen van Levensstadium, Activiteit en Methode daar uit. Dat moet je pas zien als je op een soort klikt. En alle soorten samen zetten dus, scheelt enorm veel rijen. Best vreemd, als er wordt gezegd dat deze veranderingen mede zijn ingegeven door het feit dat er steeds meer per mobiel ingevoerd wordt.
-De namen van fotografen moeten geheel onder de foto's staan, net als de locatie.
-Bij de Levenslijst staat nergens 'Ondersoorten'. Die blijken verstopt onder 'Exoten en uitgestorven soorten'. Ook krijgen die soorten geen sterretje achter hun naam in de lijst, dat zou toch wel handig zijn.
-Je ziet niet meer in de waarnemingslijsten of er commentaar op gegeven is. En als je op de Oude site het commentaarlogootje wel ziet, kun je het niet meer lezen. Vaak was dit erg leerzaam.
-De functie 'determineer via het forum' bij je waarneming ontbreekt.
Resumerend: never change a winning team. Bijna alle hierboven genoemde zaken werkten op de oude site prima en naar veler tevredenheid. Ik gebruik ObsMapp voor de invoer en de website voor de dagwaarnemingen, overzichten, lijsten, waarnemingen van anderen, etc. Dat hele overzicht is nu weg.
Ik houd echt mijn hart vast als dit naar Observation uitgebreid wordt: dan is de chaos niet meer te overzien en vraag ik me echt af of iedereen zo fanatiek blijft invoeren als tot dusverre.
Veelzeggend: ik vind de knop 'Oude site' tot nu toe het beste aan de nieuwe site...
Hopelijk wordt bovenstaande nog aangepast en Observation met rust gelaten.