Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

In dit onderdeel kan iedereen zijn wensen kwijt. Wensen waar veel waarnemers plezier aan gaan beleven hebben voorrang op wensen waar een enkeling plezier aan beleeft.


De tijden veranderen en ook de snelheid waarmee software wordt aangepast.
In de oude situatie was het 'leuk idee, doen we' en een paar minuten later was het vaak al aanwezig.
Nu kosten software aanpassingen tijd en geld.
Een gewenste aanpassing moet in deze periode (vlak na de lancering):
* een hoge prioriteit hebben .(Zeer veel mensen profiteren van de wens)
* Door team beheer worden geaccordeerd: Martine Lemmens, Timo Roeke, Hannes Ledegen , Hisko de Vries


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Zal ik maar aftrappen:
Onder het kopje statistieken (stats) staat het wat beter wanneer alle kopjes met een hoofdletter beginnen, dus bijv. 'Waarnemingen per jaar' ipv 'waarnemingen per jaar'.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

BartAbc

Hier nog een wens.

Ik heb rond 2015 een paar terreinen omgrensd en die zijn toen aangemaakt. Als ik nu de soortenlijst van het nieuw omgrensde gebied opvraag dan ontbreken de oudere waarnemingen. Kennelijk wordt de nieuwe terreinnaam niet met terugwerkende kracht aan de eerdere waarnemingen gehangen. En dat is jammer want dan raken er waarnemingen uit beeld. Is dat anders te doen?

Als ik voor mij zelf een gebied omgrens gaat het wel goed.

vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

marcel234

Citaat van: BartAbc op december 09, 2018, 13:02:45 PM
Als ik nu de soortenlijst van het nieuw omgrensde gebied opvraag dan ontbreken de oudere waarnemingen.
Heb je hier een voorbeeld van?

BartAbc

Citaat van: marcel234 op december 09, 2018, 13:27:10 PM
Citaat van: BartAbc op december 09, 2018, 13:02:45 PM
Als ik nu de soortenlijst van het nieuw omgrensde gebied opvraag dan ontbreken de oudere waarnemingen.
Heb je hier een voorbeeld van?

Nog eens naar gekeken. Het lijkt inderdaad maar bij uitzondering te gebeuren.

Ik was op zoek naar de eerste waarneming van Kranskarwij op NT Klarenbeek bij Amsterdam. Volgens de soortenlijst van het terrein is dat in 2015. Als ik naar alle waarnemingen van de soort kijk dan zijn er ook waarnemingen vanaf 2011, maar dan heet het Hoge Dijk. Dat is een grotere omgrenzing.

Maar vreemd genoeg zie ik voor andere soorten wel data vóór 2015.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

marcel234

Citaat van: BartAbc op december 09, 2018, 14:47:24 PM
Maar vreemd genoeg zie ik voor andere soorten wel data vóór 2015.
Ik dacht dat de naam van het gebied irrelevant is, dus als een waarneming niet in het lijstje voorkomt dan valt de waarneming niet binnen het gebied.

Folkert Jan

Ziet er gelikt uit die nieuwe site!.

Mooi dat de oude site ook nog gewoon bereikbaar is aangezien ik nog wel wat functies op de nieuwe site mis. Gezien bovenstaand bericht van Hisko wacht ik eerst rustig af wat er nog allemaal wordt toegevoegd. Ik ben echter wel benieuwd hoe lang de oude versie nog bereikbaar blijft?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

bas.drost96

#7
Ten eerste: de nieuwe site is echt prachtig!
Toch heb ik nog een (kleine) wens. Op de oude site kon je behalve het familieoverzicht bij een soort, ook het geslachtsoverzicht in één klik bekijken. Die optie is weg, terwijl ik die erg handig vond, met name voor grote families. Ik zou het heel fijn vinden als die terugkomt.
Bovendien zijn meldingen als "determinatie alleen mogelijk na microscopisch onderzoek/genitaliën" of "goede foto gewenst" verdwenen.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Bas van de Meulengraaf

Zou graag in het beginscherm zelf kunnen aangeven welke soortgroepen ik wil zie bij recente zeldzaamheden. Uitklaplijst ipv de huidige opties?

Eventueel de lijstvolgorde via instellingen vast kunnen leggen? Veel waarnemers hebben een of meerdere favoriete soortgroepen. Ook op de oude site worden de soortgroepen in een standaard volgorde getoond, maar zijn lang niet altijd relevant voor de waarnemer.

Groeten Bas
Bas van de Meulengraaf

Marco de Haas

Citaat van: bas.drost96 op december 11, 2018, 11:04:04 AM
Toch heb ik nog een (kleine) wens. Op de oude site kon je behalve het familieoverzicht bij een soort, ook het geslachtsoverzicht in één klik bekijken. Die optie is weg, terwijl ik die erg handig vond, met name voor grote families. Ik zou het heel fijn vinden als die terugkomt.
Bovendien zijn meldingen als "determinatie alleen mogelijk na microscopisch onderzoek/genitaliën" of "goede foto gewenst" verdwenen.
Min of meer een must inderdaad.

Daarnaast zijn alle foto's nu zo ongeveer vierkant gemaakt waardoor regelmatig delen van de afgebeelde soort wegvallen. Graag alles gewoon weer in de originele vorm tonen (zie bijvoorbeeld deze pagina: https://waarneming.nl/taxa/10800/)
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arjanloeve

Mooie nieuwe site, ik loop nog tegen de volgende dingetjes aan, staat vast al genoteerd maar toch:
- Foto's van een apart formaat worden samengedrukt in het overzicht miniaturen. Beter een deel van een foto, dan een samengedrukte denk ik.
- Bij de site op mobiel, blijft een zwarte balk met de gegevens over de foto heen staan, waardoor je een deel mist van de foto.
- Op mobiel krijg ik de foto's niet ingezoomd.
- Waarderingen komen vast nog.

Jacob Molenaar

Als je naar een bepaald gebied gaat, staat er aan de rechterkant een overzicht met de mensen die de meeste waarnemingen hebben in dat gebied. Is het niet handiger om daar de mensen met het hoogste aantal soorten te tonen?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Merijn Loeve

Mijn eerste puntjes

- Toplijsten soorten zijn nergens terug te vinden
- Waarnemingen per dag staan kriskras door elkaar, niet meer geordend op tijd
- Fotobalk met info onder de foto verbergt een rand van de foto's
- Foto's worden ingedeukt
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

paulhoekstra

Als je niet ingelogd bent op de nieuwe site staat de knop 'oude site' niet in het hoofdmenu, misschien die functie ook beschikbaar maken voor mensen die niet inloggen/ingelogd zijn?

Verder als je op de oude site zit, dan is de knop 'oude site' nog steeds aanwezig, het lijkt mij handiger als die dan zou veranderen naar 'nieuwe site'?
groeten,
Paul

hiskodevries

CiteerAls je niet ingelogd bent op de nieuwe site staat de knop 'oude site' niet in het hoofdmenu, misschien die functie ook beschikbaar maken voor mensen die niet inloggen/ingelogd zijn?
daar is bewust voor gekozen, met die knop jaag je nieuwe gebruikers weg
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Freerk Kloen

Klopt het dat je nu bij waarnemingen (m.u.v. recente zeldzaamheden) de zeldzaamheid van een soort niet meer kunt zien? Dat vond ik wel heel fijn van de oude site dat dat met kleur(+cursief) duidelijk is aangegeven en bij de soort info nog in (vrij) algemeen en (zeer) zeldzaam...
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Profiel: https://waarneming.nl/users/70498/

Maarten Hotting

De achternaam van de fotograaf bij een foto wordt nu afgekort met alleen de beginletter terwijl overal op de site gewoon de volledige namen van waarnemers worden vermeldt.
Het lijkt mij logischer om ook de namen van de fotograaf volledig weer te geven.
Groet,
Maarten

Jacob Molenaar

Ik vind het niet zo duidelijk hoe je in bijv dit scherm kunt zien of er een foto bij de waarneming staat. Het verschil met een blokje en een rondje is niet zo duidelijk. Kan hier gewoon weer het fototoestelletje getoond worden zoals vroeger (en op de homepage)?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Edwin Schuller

In overzichten met waarnemingen van jezelf (bijv. https://waarneming.nl/users/68780/observations/?) kan ik niet meer in 1 klik naar het bewerken van de waarneming. Ik moet hem nu openen, dan op waarneming klikken en dan op bewerk. Best naar als je thuis komt na een dag intensief invoeren en 50 waarnemingen wilt aanpassen op bijv. locatie, en dat moet nu ineens allemaal via die route. Kan dit knopje aan het overzicht worden toegevoegd?
Edwin Schuller

Vogel47

Bij de beginpagina kan er niet meer op provincie geselecteerd worden.

hiskodevries

volgens mij kan dat nergens. Als work around: gelukkig heeft elke provincie een subsite .
b.v. https://utrecht.waarneming.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vogel47

Waar bevind zich in de nieuwe versie de knop om naar de oude versie te gaan. Kan de knop niet in het hoofdmenu ontdekken.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Freerk Kloen

Citaat van: Vogel47 op december 11, 2018, 14:16:39 PM
Waar bevind zich in de nieuwe versie de knop om naar de oude versie te gaan. Kan de knop niet in het hoofdmenu ontdekken.

Als je inlogt staat hij in het hoofdmenu.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Profiel: https://waarneming.nl/users/70498/

V S van Bergen

#24
Ziet er prachtig uit, proficiat!
Mijn wensen:

- leeftijd, geslacht, vangmethode etc missen nog bij het invoerscherm. Ik ga er vanuit dat dit nog toegevoegd wordt.

- Bij het eigen foto overzicht wordt de locatie niet meer vermeld onder de foto, enkel de datum. Vond het mét locatie vermelding fijner.


Jan-Freerk Kloen

Citaat van: V S van Bergen op december 11, 2018, 14:18:21 PM
Ziet er prachtig uit, proficiat!
Mijn wensen:

- leeftijd, geslacht, vangmethode etc missen nog bij het invoerscherm. Ik ga er vanuit dat dit nog toegevoegd wordt.

- Bij het eigen foto overzicht wordt de locatie niet meer vermeld onder de foto, enkel de datum. Vond het mét locatie vermelding fijner.

Dan moet je onder het vak van notities 'Details' aanvinken, dan kun je al die dingen invoeren.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Profiel: https://waarneming.nl/users/70498/

stefanhageman

#26
Citaat van: Edwin Schuller op december 11, 2018, 13:58:30 PM
In overzichten met waarnemingen van jezelf (bijv. https://waarneming.nl/users/68780/observations/?) kan ik niet meer in 1 klik naar het bewerken van de waarneming. Ik moet hem nu openen, dan op waarneming klikken en dan op bewerk. Best naar als je thuis komt na een dag intensief invoeren en 50 waarnemingen wilt aanpassen op bijv. locatie, en dat moet nu ineens allemaal via die route. Kan dit knopje aan het overzicht worden toegevoegd?

Ook als je manueel waarnemingen invoert, dan kreeg je in de oude versie onder aan de pagina een lijst met ingevoerde waarnemingen. Had je de verkeerde datum gebruikt dan was dit eenvoudig te verhelpen door je waarnemingen via 'wijzig' in een nieuw tabblad aan te passen. Nu zijn hier meerdere stappen voor nodig.

Het eerder genoemde lijstje onderaan de invoerpagina mis ik ook, dat voorkwam dat je waarnemingen dubbel toevoegde.

De lay-out van de oude invoerpagina vind ik overigens ook overzichtelijker omdat deze veel compacter is. In de nieuwe versie moet je je browsersettings op 50% zetten om enigszins overzicht te houden. Al zal dit vooral een kwestie van smaak en gewenning zijn.

Bij de foto's mis ik het aan- en uitvinken van exoten.
Stefan Hageman


graafmans

Gefeliciteerd met deze vernieuwde site. Héél mooi !!
Vraag: komt bij de "Levenslijst" ook nog de vermelding "Aantal soorten met foto" ?
Hartelijke groet, Bob Graafmans 

P. Kuijper

#28
Ik heb handmatig wat waarnemingen ingevoerd. Het is handig om te beginnen met het uploaden van de foto, dan wordt mooi de tijd uitgelezen uit de metadata en een suggestie voor de soort gedaan. Minpuntjes (zal soms ook kwestie van smaak zijn) die ik in het invoerscherm tegenkwam:

- bij aanklikken van de exacte locatie op de kaart, wordt regelmatig (niet altijd) ineens uitgezoomd totdat het hele gebied zichtbaar is. Lijkt me echt een bug.
- de kaart gaat bij elke nieuwe waarneming weer naar de weergave 'streets', onthoudt niet een wijziging naar bijv. 'satellite'
- ik mis erg de mogelijkheid om een keuze te 'onthouden', zoals het kleed
- ik kon in de oude versie razendsnel invoeren door gebruik te maken van de tab-toets en een letter, nu moet alles 1 voor 1 worden aangeklikt omdat de tabtoets niet meer werkt
- in de oude versie stond alles compact in beeld, nu moet er gescrolld worden
- de reeds ingevoerde waarnemingen verschijnen niet meer onder in beeld, dat was soms handig

Edit:
Citaat van: hiskodevries op december 07, 2018, 11:06:41 AM
De eerst week (weken?) zal het team druk zijn met het opvangen van problemen, dus a.u.b geen stortvloed van missende functies melden.
Dit lees ik nu pas... :)
Met vr. groet,
P. Kuijper

Edwin Schuller

Citaat van: Merijn Loeve op december 11, 2018, 11:40:20 AM
...
- Waarnemingen per dag staan kriskras door elkaar, niet meer geordend op tijd
...

Deze! Verrekte handig als je een soort gaat twitchen om te kijken wanneer iets als laatste is gezien.
Edwin Schuller