Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

RKeijers

Citaat van: IJsvogelaar op december 11, 2018, 18:22:54 PM
Citaat van: Jan-Freerk Kloen op december 11, 2018, 12:59:21 PM
Klopt het dat je nu bij waarnemingen (m.u.v. recente zeldzaamheden) de zeldzaamheid van een soort niet meer kunt zien? Dat vond ik wel heel fijn van de oude site dat dat met kleur(+cursief) duidelijk is aangegeven en bij de soort info nog in (vrij) algemeen en (zeer) zeldzaam...

Totaal mee eens!

Ik sluit me hierbij aan, erg handig de niet dagelijkse soorten er op die manier uit te halen

JohanvantBosch

Ik mis de tijd bij de waarneming
En ik wil de waarnemingen gewoon zien in de volgorde waarin ik ze heb ingevoerd.
Anders is het ondoenlijk om foto's toe te voegen, want het is dan veel te veel moeite om de juiste waarneming te vinden.

https://waarneming.nl/users/2164/observations/?after_date=2018-06-10&before_date=2018-06-10&species=&species_group=&rarity=0&location=&life_stage=&activity=&method=&sex=&sort=date

YvR

Wensen:
zou de Precisie-optie weer terug kunnen komen? Of is die er al maar heb ik hem over het hoofd gezien?

En die routebeschrijving naar een waarneming; kan die ook optioneel worden? Ik persoonlijk zie er het niet echt niet van in. Zie dat niet in het belang van het waargenomen onderwerp en daarnaast mag je, als je erheen wilt, er ook nog wel een beetje moeite voor doen.

Alvast dank voor het overwegen.

Vriendelijke groeten,
Y. Van Rijkhuizen

Jacob Molenaar

Ik vind de kwaliteit zelf van de foto's ook achteruit gegaan, zie bijvoorbeeld deze. Foto is echt helemaal ragscherp.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

IJsvogelaar

Citaat van: Jacob Molenaar op december 12, 2018, 19:14:42 PM
Ik vind de kwaliteit zelf van de foto's ook achteruit gegaan, zie bijvoorbeeld deze. Foto is echt helemaal ragscherp.

+1
Ik ervaar hetzelfde. Deze plaatjes waren oorspronkelijk heel wat scherper dan na het uploaden: https://waarneming.nl/observation/165570731/

En je kunt maar één foto tegelijk uploaden, telkens via een lange klikweg. Dat kan makkelijker en sneller toch?

Via de oude site krijg ik bij foto's uploaden telkens de foutmelding: Error in file /home/waarneming/www/_pie/objects/class.simpleimage.php on line 919 AN_ERROR_OCCURRED
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Jan-Freerk Kloen

In mijn waarneming.nl in één muisklik een icoontje voor wijzigen/foto toevoegen/geluid toevoegen/verwijderen vond ik heel fijn bij de oude site. Werkt veel sneller voor het invoeren van foto's e.d. (Eigen) waarnemingen kopiëren vanwege de locatie is ook heel handig, ik zie nu bij zowel eigen als waarnemingen van anderen geen 'plusje'.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Profiel: https://waarneming.nl/users/70498/

JohanvantBosch

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op december 12, 2018, 19:57:37 PM
In mijn waarneming.nl in één muisklik een icoontje voor wijzigen/foto toevoegen/geluid toevoegen/verwijderen vond ik heel fijn bij de oude site. Werkt veel sneller voor het invoeren van foto's e.d. (Eigen) waarnemingen kopiëren vanwege de locatie is ook heel handig, ik zie nu bij zowel eigen als waarnemingen van anderen geen 'plusje'.
Inderdaad

Oscar Balm

Citaat van: Jacob Molenaar op december 12, 2018, 19:14:42 PM
Ik vind de kwaliteit zelf van de foto's ook achteruit gegaan, zie bijvoorbeeld deze. Foto is echt helemaal ragscherp.
Bedoel je de voorbeeldfoto op de waarnemingpagina of de foto die naar voren komt als je klikt op dat voorbeeld
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Jacob Molenaar

#98
Citaat van: Oscar Balm op december 12, 2018, 20:03:45 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op december 12, 2018, 19:14:42 PM
Ik vind de kwaliteit zelf van de foto's ook achteruit gegaan, zie bijvoorbeeld deze. Foto is echt helemaal ragscherp.
Bedoel je de voorbeeldfoto op de waarnemingpagina of de foto die naar voren komt als je klikt op dat voorbeeld
Als je er op klikt, dus in groot formaat. Er komt met name een hele zooi ruis op en tegelijkertijd wordt de foto ook minder scherp.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Henk Sierdsema

Hoi,

Een waarneming die ik vandaag om 11:32 uur heb ingevoerd in Obsmapp verschijnt op de site met tijd 12:48. Gelukkig kon ik bij 'overzicht oude waarnemingen' nog de juiste tijd terugvinden, maar ik vind dit nogal eng: wat is er mee gebeurd?

Maaswitje

Ziet er strak uit, maar waarom worden de Exif data nu uit de geuploade foto's gestript? Deze bevatten voor mij veel waardevolle informatie.
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

jeroenverburg

In de nieuwe site is het fijn dat je nu de foto's bij een waarneming kunt swipen (op tablet/mobiel). Op PC moet je echter heel precies op een klein pijltje klikken helemaal links of rechts. Erg lastig, zeker als je een flink scherm hebt. Veel sites hebben de mogelijkheid om te bladeren door op de rechterkant of linkerkant van de foto te klikken, dat werkt heel prettig. Kan dat hier ook?

Oscar Balm

Citaat van: Maaswitje op december 12, 2018, 22:05:55 PM
Ziet er strak uit, maar waarom worden de Exif data nu uit de geuploade foto's gestript? Deze bevatten voor mij veel waardevolle informatie.
Dat gebeurde in de oude site altijd al met de optie 'upload foto's met GPS'
O.a. om te voorkomen dat de locatie van een verborgen soort uit de exif gehaald kan worden.

Ik denk dat de techniek van de 'upload foto met GPS' in de nieuwe site de standaard is.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

cranefly

#103
Citaat van: Hein Nouwens op december 12, 2018, 13:56:00 PM
-Het meest storend vind ik dat foto's bekijken op je profiel nu niet meer overzichtelijk is, het is nu meer een raad je plaatje overzicht. Je moet eerst op elke foto klikken (wat extra werk is) voordat je de info over de foto te zien krijgt. Bij de oude versie was alles in een oogopslag zichtbaar. Liever gewoon de tekst onder de foto laten staan.

Roerend mee eens, en het verbaast me dat er niet meer mensen lijken te zijn die hier een probleem mee hebben. Na twee dagen ploeteren, is mijn onsubtiele maar oprechte conclusie dat de nieuwe foto-overzichten onbruikbaar, nutteloos en lelijk zijn. En daarmee wordt voor mij persoonlijk de site in z'n hart geraakt.

Iets anders: waarom worden bij elke soort alleen foto's uit een zeer beperkte -en bovendien per soort verschillende- periode getoond? Om bij een soort meer dan een handjevol foto's te zien, moet ik nu steeds de periode-datum boven het foto-overzicht handmatig veranderen. Erg omslachtig, en het zorgt er bovendien voor dat iets oudere foto's (nog) minder bekeken zullen worden.

Als bijlage, ter illustratie van al het bovenstaande: de foto-pagina (op iPad) van de vlieg Achanthiptera rohrelliformis, in de oude en nieuwe situatie. Persoonlijk kan ik dit dus gewoon niet aanzien, wat een ongekende verarming....

Vriendelijke doch teleurgestelde groeten,
Reindert van Eekelen

YvR

Citaat van: JohanvantBosch op december 12, 2018, 18:34:28 PM
Ik mis de tijd bij de waarneming
En ik wil de waarnemingen gewoon zien in de volgorde waarin ik ze heb ingevoerd.
Anders is het ondoenlijk om foto's toe te voegen, want het is dan veel te veel moeite om de juiste waarneming te vinden.

https://waarneming.nl/users/2164/observations/?after_date=2018-06-10&before_date=2018-06-10&species=&species_group=&rarity=0&location=&life_stage=&activity=&method=&sex=&sort=date

Eens

YvR

Nog een wens,

Zou de foto-waardering weer terug kunnen komen aub? Goede plaat verdiend weer / nog altijd erkenning, nietwaar?
Alvast dank voor het overwegen.

Vriendelijke groeten,

Y. van Rijkhuizen

marijke_kanters

Ik vind het helemaal niks. Voorheen als ik bijvoorbeeld een foto van de rups van de kleine voorjaarsspanner genomen had, kon ik kijken hoe vaak die in -in dit geval- Flevoland voorkomt en waar in Flevoland. Als je de foto's opvraagt, staat er helemaal niks meer bij. In ieder geval geen locatie. Je krijgt alleen de datum en de waarnemer.
Is erg storend.
Groetjes, Marijke

RamonVerstraaten

ik zou graag zien dat ik in het overzicht van mijn waarnemingen binnen een soortgroep weer kan selecteren op familie,
bijv. binnen 'Vliegen en Muggen' op 'sluipvliegen', 'zweefvliegen', 'langpootmuggen' etc.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

RamonVerstraaten

Nog een wens: ik mis de optie 'waargenomen soorten' als ik de waarnemingen van een bepaald gebied bekijk; gebruikte ik erg vaak in de oude versie  :blink:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

wim veraghtert

Citaat van: RamonVerstraaten op december 13, 2018, 10:16:01 AM
Nog een wens: ik mis de optie 'waargenomen soorten' als ik de waarnemingen van een bepaald gebied bekijk; gebruikte ik erg vaak in de oude versie  :blink:
mee eens
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Erik van Dijk

Citaat van: JohanvantBosch op december 12, 2018, 18:34:28 PM
Ik mis de tijd bij de waarneming
En ik wil de waarnemingen gewoon zien in de volgorde waarin ik ze heb ingevoerd.
Anders is het ondoenlijk om foto's toe te voegen, want het is dan veel te veel moeite om de juiste waarneming te vinden.

https://waarneming.nl/users/2164/observations/?after_date=2018-06-10&before_date=2018-06-10&species=&species_group=&rarity=0&location=&life_stage=&activity=&method=&sex=&sort=date

Niets dan lofs over allerlei verbeteringen en met name de kwalitatief betere mogelijkheden voor foto's.

Eens!

En ook de volgorde van de waarneming zou teruglopend op basis van tijd moeten zijn zoals voorheen. Als je het veld ingaat heb ik afhankelijk van seizoen zo'n 100 tot 300 waarnemingen. Als je dan de waarneming moet zoeken bij het uploaden van de broodnodige documentatie, kost dat heel veel klikken en tijd.

En zonder de tijd wordt bijvoorbeeld als je drie keer zegge spec invult het lastig om snel foto aan waarneming te koppelen.

Ook de limitering van een heel kort lijst bij mijn waarnemingen (20) en niet 100 zoals vroeger bemoeilijkt het zoeken. Kost dit echt extra rekencapaciteit?

Anyway vol verwachting klopt ons hart voor waar het heen groeit.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

reneenadventure

Hallo.

Weet iemand hoe ik een bepaalde soort per provincie kan bekijken. :rolleye:
Zowel in de oude versie als de nieuwe is dit voor mij niet duidelijk.
Keek normaliter dagelijks naar de waarnemingen van een provincie voor de slechtvalk.
Was duidelijk en in een oogopslag te zien of er weer nieuwe waarnemingen waren gemeld.
Was namelijk op datum geordend en te sleecteren per provincie.
Hoop niet dat dit nu niet meer kan

hiskodevries

Citaat van: reneenadventure op december 13, 2018, 11:26:25 AM
Hallo.

Weet iemand hoe ik een bepaalde soort per provincie kan bekijken. :rolleye:
Zowel in de oude versie als de nieuwe is dit voor mij niet duidelijk.
Keek normaliter dagelijks naar de waarnemingen van een provincie voor de slechtvalk.
Was duidelijk en in een oogopslag te zien of er weer nieuwe waarnemingen waren gemeld.
Was namelijk op datum geordend en te sleecteren per provincie.
Hoop niet dat dit nu niet meer kan
noodverband. voor elke provincie bestaat een subsite b.v. https://utrecht.waarneming.nl daarmee kun je uit de voeten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

reneenadventure

Dank je wel maar ik zie bv. voor de provincie Limburg geen subsite en bovendien staan alle vogels door elkaar.
Zo kun je de waarnemingen voor een bepaald provincie niet meer volgen.
Eerst zocht ik op soort en selecteerde ik de provincie en dan zag per dag de waarnemingen van deze soort.



Citaat van: hiskodevries op december 13, 2018, 11:29:09 AM
Citaat van: reneenadventure op december 13, 2018, 11:26:25 AM
Hallo.

Weet iemand hoe ik een bepaalde soort per provincie kan bekijken. :rolleye:
Zowel in de oude versie als de nieuwe is dit voor mij niet duidelijk.
Keek normaliter dagelijks naar de waarnemingen van een provincie voor de slechtvalk.
Was duidelijk en in een oogopslag te zien of er weer nieuwe waarnemingen waren gemeld.
Was namelijk op datum geordend en te sleecteren per provincie.
Hoop niet dat dit nu niet meer kan
noodverband. voor elke provincie bestaat een subsite b.v. https://utrecht.waarneming.nl daarmee kun je uit de voeten

boogey55

Mooie nieuwe site. Complimenten!

Wat ik mis is een manier om te zoeken als bij de excursieplanner van de oude versie.
Ook zou ik willen kijken welke waarnemingen nieuwe soorten voor mij zijn in een bepaald jaar.
Misschien kijk ik er over heen?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

hiskodevries

Frank je vertelt mij niet nieuws, alle wensen kun je terug vinden als je op 'oude site' klikt.
ik geef mensen slechts een work around als ze dat niet willen/kunnen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

P. Kuijper

Citaat van: jeroenverburg op december 12, 2018, 22:25:00 PM
In de nieuwe site is het fijn dat je nu de foto's bij een waarneming kunt swipen (op tablet/mobiel). Op PC moet je echter heel precies op een klein pijltje klikken helemaal links of rechts. Erg lastig, zeker als je een flink scherm hebt. Veel sites hebben de mogelijkheid om te bladeren door op de rechterkant of linkerkant van de foto te klikken, dat werkt heel prettig. Kan dat hier ook?
Ik gebruikte altijd al de pijltjestoetsen, dat werkt nog steeds. Wel wat trager overigens, omdat nu de foto's in een schuivende beweging elkaar vervangen. Voorheen toonde meteen de volgende.
Met vr. groet,
P. Kuijper

JohanvantBosch

Ik snap dat veel van de genoemde wensen al op t lijstje van de ontwikkelaars staan. Wat volgens mij heel erg zou helpen is een lijst met geplande toevoegingen en aanpassingen en wanneer de realisatie verwacht wordt.
Kan die hier op het forum op een duidelijke plek worden geplaatst?

marijn

Citaat van: Peter Kuijper op december 13, 2018, 13:04:04 PM
Citaat van: jeroenverburg op december 12, 2018, 22:25:00 PM
In de nieuwe site is het fijn dat je nu de foto's bij een waarneming kunt swipen (op tablet/mobiel). Op PC moet je echter heel precies op een klein pijltje klikken helemaal links of rechts. Erg lastig, zeker als je een flink scherm hebt. Veel sites hebben de mogelijkheid om te bladeren door op de rechterkant of linkerkant van de foto te klikken, dat werkt heel prettig. Kan dat hier ook?
Ik gebruikte altijd al de pijltjestoetsen, dat werkt nog steeds. Wel wat trager overigens, omdat nu de foto's in een schuivende beweging elkaar vervangen. Voorheen toonde meteen de volgende.
Mee eens: de volgende/vorige-motion is te traag (bijna 1 sec!). Je wil tak-tak-tak door foto's kunnen bladeren.

Sterker, bij het checken van een kenmerk van een soort op verschillende foto's is het optreden van een schuif-, fade-out- en vertragingseffect hinderlijk, omdat je oog het kenmerk dan niet vast kan houden.
Marijn Prins

hiskodevries

ja dat klopt. mijn advies was om daar 'Organisaties' van te maken, maar de tijd dat iedereen naar mij luisterde is voorbij.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0