Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Daandrukker

Citaat van: RonJMBerkhout op januari 18, 2019, 20:16:07 PM
Hoi,

Ik ben nog steeds bezig functies te ontdekken in de nieuwe site. Dus ik weet nog niet goed in hoeverre ik nog mogelijkheden van de oude site mis of in hoeverre ze in de planning staan. Maar een functie waar ik al jaren dankbaar gebruik van maak is die van "mijn kaarten". Ik gebruik deze functie vooral om mijn waarnemingen van (braam)soorten in en rond Limburg (dus ook die gemaakt in België en Duitsland) op km basis te onderzoeken. Dit maakt mijn onderzoek zeer overzichtelijk! Maar tot nu toe heb ik hier nog niets van kunnen vernemen in de nieuwe versie of in het overzicht van wensen op de eerste pagina van deze topic!!!

Ik hoop toch zeer dat deze optie niet verloren zal gaan...

Met vriendelijke groet, Ron

Even ter info dat ik deze functie ook erg mis
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Frank, ik kan die informatie niet sluitend ophalen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

sebastiaan_bakker

Ik zou graag een verzoek willen doen om te onderzoeken of het mogelijk is om de rapportagemogelijkheden van waarnemingen op kaarten uit te breiden.

Voor een inventarisatie van stadvogels inventariseren we bijvoorbeeld de huismus. Op plaatsen waar huismussen zitten voeren wij de exacte aantallen in als dat mogelijk is. Bijvoorbeeld 5 mannetjes en 5 vrouwtjes. Totaal dus 10 exemplaren en 5 paren. Nu zouden we aan het einde van de inventarisatie graag gemakkelijk een kaart willen maken waarop duidelijk is te zien waar zich de meeste paartjes bevinden. Grote bronpopulaties (> 25 paar) zijn daarin belangrijk. Maar met de huidige kaarten is dat niet mogelijk omdat er geen onderscheid kan worden gemaakt in aantal en geslacht. Elke waarneming, ongeacht samenstelling wordt weergegeven als een enkele stip. Hetzelfde gebeurd bij het maken van een heatmap op lokaal niveau (wijk).

(1) Het zou mooi zijn als je als gebruiker een kaart met stippen van de waarnemingen zou kunnen maken waarbij de grootte van een stip wordt bepaald door in welke aantalsklasse de waarneming valt. Kleine aantallen worden gerepresenteerd door een kleine stip, grotere aantallen door grotere stippen.

(2) Daarnaast zou het fijn zijn als je bij het maken van een kaart meer filters kunt toepassen. Bijvoorbeeld een selectie op geslacht. Maar hetzelfde geldt voor eventuele andere kenmerken. In het hiervoor gegeven voorbeeld zou ik dus alleen bijvoorbeeld tjilpende mannetjes moeten invoeren om makkelijk een overzicht van het aantal paar te maken.

(3) Daarnaast heb ik ook wel vleermuisinventarisaties uitgevoerd waarbij ik graag gemakkelijk een kaart zou willen maken van de inventarisatie. Dus een kaart waarbij meerdere soorten worden worden weergegeven en elke soort een aparte kleur stip krijgt. Ik denk dat zo'n optie voor veel mensen en veel typen inventarisaties erg handig zou zijn. Nu heb ik het idee dat veel inventarisaties niet vastgelegd worden via waarneming.nl omdat dat teveel werk is naast de registratie via andere software.

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan Bakker

Erik van Dijk

#484
Ik zou het fijn vinden als de volgende functies weer terug komen:
- gallenzoeker
- mijnenzoeker
- rupsenzoeker

Bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Hein Nouwens

Ja dat zou fijn zijn Erik. + een hele hoop andere handige functies van de oude site.
zoals bv waardplant/nectarplant onder informatie details bij de waarneming. (dat helpt enorm bij het op zoek gaan van waarnemingen).
Groet, Hein Nouwens

gbeersma

Citaat van: Erik van Dijk op januari 24, 2019, 08:47:46 AM
Ik zou het fijn vinden als de volgende functies weer terug komen:
- galgenzoeker
- mijnenzoeker
- rupsenzoeker


Een galgenzoeker hoeft voor mij niet, we leven niet meer in de Middeleeuwen.  :blink:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

cranefly

Citaat van: Hein Nouwens op januari 24, 2019, 10:13:54 AM
Ja dat zou fijn zijn Erik. + een hele hoop andere handige functies van de oude site.
zoals bv waardplant/nectarplant onder informatie details bij de waarneming. (dat helpt enorm bij het op zoek gaan van waarnemingen).

Helemaal mee eens, heel erg zonde dat het onderdeel 'Waardplant voor' onder de soortinformatie is verdwenen.

Het is helaas een van de véle betreurenswaardige weglatingen die aantonen dat de makers van de nieuwe site geen boodschap hebben gehad aan mensen die Waarneming gebruiken om te determineren en /of zich in soorten te verdiepen.

Vr. Groeten,
Reindert van Eekelen

Violet (en Remco)

Citaat van: hiskodevries op januari 23, 2019, 07:39:52 AM
CiteerMaar, het gaat wel heel ver als een zeer kleine minderheid (zoals ik lees op het topic waar je naar linkt) gaat bepalen wat wel of niet wordt doorgevoerd.
je eigen waarnemingen staan keurig op volgorde van datum/tijd. het gaat hier over het tonen.

Maar het tijdstip wordt niet in het overzicht getoond... Wat toch echt een stuk makkelijker terug zoekt.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Guido S

#489
beste,
- als ik een datum ingeef en navigeer naar een volgend scherm ben ik die kwijt en moet ik die opnieuw ingeven. Graag dat de datum die ik ingeef nooit wijzigt.
- ik kijk vaak naar gevalideerde fotos van een soort. Nu zit de selectie verstopt onder de checkbox geavanceerd. En als ik navigeer naar een ander scherm ben ik die filter ook kwijt.
- Klikken op een volgende pagina is vervelend. Kan het niet zo worden dat wanneer ik naar beneden scrol, automatisch de nieuwe foto's / waarnemingen op het scherm worden getoond?
- linken naar de soort van andere websites lijkt me ook wel interessant. Voor korstmossen gebruik ik wel eens andere websites waar uitgebreide omschrijvingen staan.
- "tekst geschreven door". Moet dit er wel bij staan?
- Graag meer omschrijvingen zoals de "Kastanje bruine schotel korst". De omschrijving van de merel is niet zo geweldig
- Franse naam van de kastanje bruine schotelkorst lijkt  me niet ok : Lcanore cham ptre.
- een spelletje er insteken? : systeem toont een gevalideerde foto en de gebruiker moet dan de soort raden.  Lijkt me zeker interessant voor de moeilijkere soorten te leren kennen. Met verschillende moeilijkheidsgraden. Ook voor kinderen. En afhankelijk van het geselecteerde gebied de soorten tonen.
- Bij de omschrijving van "melige schotelkorst" staat er ook een link naar de "berijpte schotelkorst" onder het hoofdstukje te verwarren soorten. Bij het klikken op deze link, kom ik nog op de oude website terecht ipv de nieuwe.  ()https://waarneming.nl/species/18520/ .

Groetjes Guido
(de nieuwe website ziet er wel keigoed uit)

thijsdegraaf

#490
Citeer- Bij de omschrijving van "melige schotelkorst" staat er ook een link naar de "berijpte schotelkorst" onder het hoofdstukje te verwarren soorten. Bij het klikken op deze link, kom ik nog op de oude website terecht ipv de nieuwe.  ()https://waarneming.nl/species/18520/
Dag Guido.
Links in de beschrijvingen gaan nog naar de oude site. Als het goed is, wordt dat later veranderd. Op dit moment kunnen we (ik schrijf informatie voor wantsen/luizen) alleen in de oude site schrijven, waarna de tekst automatisch in de nieuwe site wordt gezet. Daarom is het voor het schrijven wel handig als links nog naar de oude site gaan.
CiteerFranse naam van de kastanje bruine schotelkorst lijkt  me niet ok : Lcanore cham ptre.
Als je een fout in een tekst ziet, kun je die het beste aankaarten op het forum waar het onderwerp over gaat, dan wordt het eerder gelezen door de juiste admin/tekstschrijver, die het kan veranderen. (zie op internet geen Franse naam voor Kastanjebruine Schotelkorst - Lecanora campestris)
Citeer- "tekst geschreven door". Moet dit er wel bij staan?
Zelf zet ik mijn naam niet bij de stukjes. Het kan handig zijn als meerdere mensen over hetzelfde onderwerp schrijven, zodat je weet met wie je over een bepaalde tekst moet overleggen.
Citeerlinken naar de soort van andere websites lijkt me ook wel interessant. Voor korstmossen gebruik ik wel eens andere websites waar uitgebreide omschrijvingen staan.
Als je de website als bron gebruikt hebt, hoor je die te vermelden. Bij mijn eigen website zet ik ook links naar interessante websites, alleen merk je dat na een jaartje, veel links niet meer werken, omdat adressen veranderd zijn. Laatst klaagde degene, die de informatie voor spinnen schrijft er ook over, dat een adres waarnaar hij bij veel spinnen een link had gezet, was veranderd. Voor mijn website vrees ik, dat ik veel links moet aanpassen, die naar de oude adressen van Waarneming verwijzen  :angry:

Andre321

Een tabblad heeft tekst 'Nature observations online' terwijl hier vroeger de soort stond. Een soort is vele handiger als je een aantal tabbladen open hebt staan.

hiskodevries

Citaat van: andre123 op januari 28, 2019, 12:58:59 PM
Een tabblad heeft tekst 'Nature observations online' terwijl hier vroeger de soort stond. Een soort is vele handiger als je een aantal tabbladen open hebt staan.
dat is 'oude site' -> nieuwe site gebruiken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: hiskodevries op januari 28, 2019, 13:00:08 PM
Citaat van: andre123 op januari 28, 2019, 12:58:59 PM
Een tabblad heeft tekst 'Nature observations online' terwijl hier vroeger de soort stond. Een soort is vele handiger als je een aantal tabbladen open hebt staan.
dat is 'oude site' -> nieuwe site gebruiken
En ondertussen verwijs je mensen regelmatig naar de oude site als ze functies missen en zeg je dat die nog lang in de lucht zal blijven.. :rolleye:

Overigens had ik dit punt hier ook al gemeld.
Marijn Prins

hiskodevries

Klopt Marijn. maar de tijd is beperkt, dus wordt die, qua aanpassingen/wensen alleen besteed aan de nieuwe site
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bert Geerdes

Een oude wens: mossen en korstmossen opsplitsen of als subcategorieën opsplitsen.

Groet,
Bert Geerdes

SlechtValk

Op de homepage van de nieuwe site vind ik het erg rommelig ogen dat icoontjes voor foto's niet netjes onder elkaar uitgelijnd staan... lijkt me mooier als dat één rechte lijn is.
Zie bijgevoegde afbeelding, waarin ik dit (een beetje overdreven) met een lijn heb proberen te accentueren...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

gertjanvannoord

wens bij invoeren waarneming:

de automatische herkenning van de soort op basis van foto's scheelt veel typewerk en is daarom ook handig als je de soort zelf wel weet. Echter, in de meeste gevallen is de herkenner niet zeker, en als je de suggestie dan accepteert wordt de waarneming ook op "onzeker" gezet.

Ik zou graag een suggestie kunnen overnemen zonder dat "onzeker" wordt aangevinkt (of zonder dat ik zelf het menu moet uitklappen en onzeker weer uit moet vinken).

Gertjan van Noord

hiskodevries

Wat Frank zegt. Het aantal onzekere waarnemingen is sinds de lancering niet significant gestegen,
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gertjanvannoord

dat weet ik dus al.

Het zou alleen veel toetsaanslagen schelen als je de suggestie ook direct als "zeker" zou kunnen overnemen.
Gertjan van Noord

haakbek

Een oude wens: mossen en korstmossen opsplitsen of als subcategorieën opsplitsen.
Ben het voledig met Bert Geerdes eens !!
Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom deze soortgroepen samen staan korstmossen hebben meer gemeen met paddestoelen dan met mossen
Groet
Hans Meijer
P.s is er ergens te zien welke suggesties er op de nieuwe site worden ingevoerd?

hiskodevries

Citaat van: haakbek op februari 04, 2019, 17:55:37 PM
Een oude wens: mossen en korstmossen opsplitsen of als subcategorieën opsplitsen.
Ben het voledig met Bert Geerdes eens !!
Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom deze soortgroepen samen staan korstmossen hebben meer gemeen met paddestoelen dan met mossen
Groet
Hans Meijer
P.s is er ergens te zien welke suggesties er op de nieuwe site worden ingevoerd?
in de eerste post is een verwijzing naar een document
Daar is deze niet in opgenomen. Kost veel tijd en uiteindelijk moeten 'soortgroepen' anders opgelost worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

Wat al wel eerder is genoemd door minstens 4 andere gebruikers, maar nog niet in de lijst met wensen is het kopiëren van een eigen waarneming. Dit is momenteel voor mij de belangrijkste ontbrekende functie waarom ik even terug moet naar de oude omgeving.

Waarom wordt de wens niet opgenomen? Is dit een bewuste keuze of is het gewoon ondergesneeuwd?


NB Verder ben ik erg blij dat nu de volgorde van de waarnemingen op tijd is en dat de tijd ook zichtbaar is in je eigen overzicht :duim:
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

gbeersma

Citaat van: hiskodevries op februari 05, 2019, 10:28:44 AM
Kost veel tijd en uiteindelijk moeten 'soortgroepen' anders opgelost worden.

Waarom is dat Hisko? Het is een middel dat nu misschien wel veel meer gebruikt wordt dan je denkt. Als ik bijvoorbeeld even wil kijken wat er de afgelopen weken voor foto's gemaakt zijn van wantsen, kevers, schelpen of waar ik op dat moment ook maar mee bezig ben dan kijk in alleen in de betreffende soortgroep. Hoe gaat dat dan in de toekomst?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

hiskodevries

Erik de fondsen gaan eerst naar echt noodzakelijke zaken die een normaal functioneren van de site naar grotere hoogte brengt.
voor akties die je zo nu en dan uitvoert verwijs ik naar de oude site
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerHoe gaat dat dan in de toekomst?
Daar heb ik nog geen idee van.
maar denk aan op allerlei plekken prikken in de taxonomische boom en dan de bijbehorende data krijgen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

Citaat van: hiskodevries op februari 05, 2019, 10:58:48 AM
Erik de fondsen gaan eerst naar echt noodzakelijke zaken die een normaal functioneren van de site naar grotere hoogte brengt.
voor akties die je zo nu en dan uitvoert verwijs ik naar de oude site


Ok zo lang die maar in de lucht blijft.

Overigens gebruik ik en vele anderen die functie vaak bij het toevoegen van waarneming voor soorten we in het veld niet konden determineren :micro:
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

gertjanvannoord

Citaat van: hiskodevries op februari 05, 2019, 10:58:48 AM
Erik de fondsen gaan eerst naar echt noodzakelijke zaken die een normaal functioneren van de site naar grotere hoogte brengt.
voor akties die je zo nu en dan uitvoert verwijs ik naar de oude site

de vraag was niet waarom de wens niet is ingewilligd, maar waarom de wens niet op het wensenlijstje komt te staan.
Gertjan van Noord

wim52

Ik vind het belachelijk dat ik alleen mijn oude site kan zien en ook nog alleen als ik ingelogd ben.
Ik kan me nog helemaal niet vinden in de nieuwe versie.

hiskodevries

Citeermaar waarom de wens niet op het wensenlijstje komt te staan.
de uitvoering van het huidige wensenlijstje zal nog de nodige tijd vergen.
Daarna eerst inventariseren hoeveel tijd nog beschikbaar is
Dan kan weer een nieuwe lijst aangemaakt worden met wensen waar de meeste gebruikers baat bij hebben
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0