Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Laurens de Waard

#30
Meeste vast bekend, maar toch.
En wellicht eerder al genoemd, maar zie ik zo snel niet.
Overigens, ziet er strak uit allemaal!

Nieuwe site:
- Op home blijft de keuze voor soortgroep niet onthouden. zou handig zijn. al heb ik vandaag zo wel geleerd dat er Isidieus Vingermos bestaat ;)
- Zou top zijn als het mogelijk is de sortering óók zo in te stellen dat zeer zeldzaam bovenaan staat ipv op tijd. een rupo in friesland boeit me minder dan een blonde tapuit.
- Op oude site was het mogelijk alle waargenomen soorten per dag gegroepeerd per soort op 1 pagina te tonen (dus zonder pagination). Vond ik zelf verrekte handig. (vb https://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1&z=0&prov=0&family=0&datum=2018-12-11)
- mobiel is het eerst wat headers/teksten/foto's wegscrollen voordat je ziet wat je wil: de recente zeldzaamheden.
- wellicht linkje naar wensentopic in nieuwsbericht maken, staat nu alleen link naar bugtopic

Oude site:
- Wellicht ook te bereiken zonder in te loggen? (al dan niet met 'secret' link oid. dat je de knop niet toont snap ik)

iig, dank voor al het werk dat je / jullie erin steken en succes met het vervolg.

frank jellema

Inderdaad een pluim voor het vele werk wat er is verzet!! :duim:

- Het gaat, zoals hierboven aangegeven, niet goed met het groeperen van de meldingen op het hoofdscherm met de waarnemingen. bv Grote Zilverreiger
was 1 regel, zijn nu 7 regels geworden met alle aparte meldingen. Dat is niet handig voor het eerste overzicht, na 90 bladzijden scrollen ben ik maar
gestopt en dat was van 1 dag..
- Tevens zijn de letters en regel lay-out vergroot, met de oude site staan er bij mij 27 regels op mijn scherm terwijl dit er slechts 17 zijn met de nieuwe site.  Dat
wordt wel veel meer scrollen in de toekomst terwijl de oude lay-out eigenlijk goed te lezen was.

Succes team!

Groet Frank

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Ik kan niet eens mijn gegevens op de nieuwe site bekijken en/of informatie invoeren, want de nieuwe site herkent me niet meer. De nieuwe site is dus mijn wachtwoord en mijn andere informatie (e-mail account en/of username) vergeten.

Gelukkig herkent het forum me nog wel. Zou het een idee zijn om dit aan elkaar te koppelen, zodat ik in weer waarnemingen kan invoeren?

Alvast bedankt voor wat reacties,

Klaas

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Verder zou het erg prettig zijn dat waarneming.nl de zwartheid van de letters/cijfers (ergo het contrast) handhaaft (zoals dus alhier) en niet meegaat met de ergerlijke mode van veel nieuwe website bouwers dat het contrast ook wel wat minder kan (en dat dus met een of andere grijstint wordt gewerkt).

Klaas

wessel9611

#34
Het begin is er, ziet er goed uit, nu nog verfijnen!

Paar opmerkingen:
- Het aantal waargenomen soorten op de profielpagina's van veel waarnemers klopt nog niet, bijv:https://waarneming.nl/users/123253/
- Het formaat van de kaart is nog wat onhandig omdat je Nederland niet volledig op de kaart kan krijgen zonder flink uit te zoomen, zie liever het oude formaat terug.
- Zou graag zien dat de zeldzame soorten van alle soortgroepen weer individueel kunnen worden bekeken in plaats van vogels weer voort te trekken en de rest op een grote hoop te gooien.
- Zou fijn zijn als je andere gebruikers kan zoeken bij de algemene zoekfunctie en niet via de community.
Met vriendelijke groeten,
Wessel Peters

SlechtValk

In de nieuwe site is het (als normale gebruiker) niet meer mogelijk om een gegeven commentaar te wijzigen of te verwijderen. Het lijkt me wenselijk dat dit wel weer mogelijk wordt.

Bijv. https://waarneming.nl/observation/70209030/
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Ondertussen wel weer kunnen inloggen en maar even wat waarnemingen gaan invoeren. Inderdaad is het contrast verslechterd (ergo grijzige letters in plaats van zwart alhier). Graag herstellen tot zwart (en liefst met een verhoogd contrast).

Verder niet handig dat je bij het invoeren moet scrollen naar beneden om de OK knop te vinden. Graag een OK knop aan de bovenkant toevoegen, want dan kun je veel sneller invoeren.

Het invoeren van het tweede records gaf een vastloper '502 Bad Gateway nginx/1.12.2'.

Het grote kaartje is een zegen. Great & werkt razendsnel.

Klaas

cranefly

Ik heb waardering voor iedereen die zo hard heeft gewerkt aan de nieuwe site; veel dingen zijn verbeterd, en aan de meeste veranderingen zal ik wschl. prima kunnen wennen. Wat er met de foto-overzichten per waarnemer en soort is gebeurd, beschouw ik echter als een zeer ernstige achteruitgang.

Mijn oude foto-overzicht: duidelijke miniaturen waarop de foto's in hun oorspronkelijke formaat te zien zijn, met bij elke foto direct zichtbare informatie over soort, datum, lokatie, validatie etc.

Mijn nieuwe foto-overzicht: wazige uitvergotingen waarop soms maar een deel van het origineel te zien is, en waarbij geen enkele vorm van informatie over soort etc. meer direct te zien valt. Om info te zien, moet ik nu elke foto apart aanklikken, waarna een zwarte balk met schaarse gegevens over de foto verschijnt en soms cruciale onderdelen van de foto doet verdwijnen. Ook is de volgorde van de foto's per waarneming omgedraaid.

...Sorry hoor, maar kan iemand mij uitleggen waarom dit een vooruitgang is?

Jarenlang heb ik dagelijks met liefde en grote inspanning mijn foto's bewerkt en met oog voor compositie uitgesneden om ze op een mooie manier, in een door mij weloverwogen volgorde, in heldere, informatieve overzichten op de site te kunnen bekijken. Op de nieuwe site zie ik mijn foto's nu louter terug op een manier die ik niet gewild/bedoeld heb.

Aangezien de foto-overzichten door het weglaten van de onderschriften tevens geen enkele overzichtelijkheid of informatieve waarde meer hebben (tien op het oog identieke Langpootmuggen zonder direct zichtbare soort-info: handig maar niet heus), heb ik vooralsnog serieuze twijfels of Waarneming nog wel de juiste site voor mij is :(

Vr. Groeten,
Reindert van Eekelen




Gerrian

Is ergens op de site te vinden welk icoontje welke zeldzaamheidsklasse aangeeft? Ik heb het inmiddels wel uitgezocht aan de hand van soorten waarvan ik de zeldzaamheid weet en kom hier op uit:
groen driehoekje: zeer algemeen (was in de oude versie algemeen)
blauw vierkantje: algemeen (was in de oude versie vrij algemeen)
geel zeshoekje: zeldzaam
rood tandradje: zeer zeldzaam

Kan er ergens op een eenvoudig te vinden plek een overzichtje komen? Zou fijn zijn, dan hoef ik niet steeds te zoeken.

SlechtValk

#39
Citaat van: Gerrian op december 11, 2018, 17:24:29 PM
Is ergens op de site te vinden welk icoontje welke zeldzaamheidsklasse aangeeft? Ik heb het inmiddels wel uitgezocht aan de hand van soorten waarvan ik de zeldzaamheid weet en kom hier op uit:
groen driehoekje: zeer algemeen (was in de oude versie algemeen)
blauw vierkantje: algemeen (was in de oude versie vrij algemeen)
geel zeshoekje: zeldzaam
rood tandradje: zeer zeldzaam

Kan er ergens op een eenvoudig te vinden plek een overzichtje komen? Zou fijn zijn, dan hoef ik niet steeds te zoeken.

Of kortweg: meer punten is meer zeldzaam, minder punten is minder zeldzaam. Eens dat ergens een legenda geen kwaad kan.

EDIT: als je je muis (indien op een computer) boven het icoontje houdt krijg je ook een tooltip met wat het icoontje betekent.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Henk Sierdsema

Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe website! Het ziet er weer een stuk frisser en moderner uit dan de vorige website.

Op de website geven jullie aan dat er niet gemaild hoeft te worden over missende features omdat die bekend zouden zijn. Maar aangezien dat overzicht niet op de site staat, stel ik toch maar even een vraag over nogal belangrijke missende info in het waarnemingenoverzicht en dat is het tijdstip van de waarneming. Zowel in het hoofdscherm als waarnemingenoverzicht ontbreekt die info, terwijl er bijvoorbeeld wel ruimte is gemaakt voor zoiets als 'methode'. Zou dat aangepast kunnen worden?

Met vriendelijke groet,
Henk

PS: het verschijnen van een fotocameraatje achter een waarneming lijkt wat achter te lopen of zo: recente waarnemingen zijn zelfs al goedgekeurd op basis van fotografisch bewijs, zonder dat het fotocameraatje verschijnt. Afijn, altijd een hoop werk, zo'n nieuwe site ;-)

IJsvogelaar

Citaat van: aegchwal op december 11, 2018, 11:08:01 AM
Zou graag in het beginscherm zelf kunnen aangeven welke soortgroepen ik wil zie bij recente zeldzaamheden. Uitklaplijst ipv de huidige opties?

Eventueel de lijstvolgorde via instellingen vast kunnen leggen? Veel waarnemers hebben een of meerdere favoriete soortgroepen. Ook op de oude site worden de soortgroepen in een standaard volgorde getoond, maar zijn lang niet altijd relevant voor de waarnemer.

Groeten Bas

Helemaal mee eens!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

RKeijers

hoi,

ik mis:
- tijdstippen laatste waarneming bij de zeldzaamheden
- als ik dan een soort aanklik mis ik bij elke waarneming de tijd
- alles staat dan ook kriskras
- de twitcher functie
- fotobeoordeling

verder mis ik:
- levenslijst per soort het "grand total", ik zie alleen het aantal waarnemingen van een soort, niet het totaal aantal dieren
- hier zit tevens een bug, het totaal aantal waarnemingen klopt niet bij elke soort

Verder ziet het er prima uit!

mvg

Ron

IJsvogelaar

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op december 11, 2018, 12:59:21 PM
Klopt het dat je nu bij waarnemingen (m.u.v. recente zeldzaamheden) de zeldzaamheid van een soort niet meer kunt zien? Dat vond ik wel heel fijn van de oude site dat dat met kleur(+cursief) duidelijk is aangegeven en bij de soort info nog in (vrij) algemeen en (zeer) zeldzaam...

Totaal mee eens!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Roy Schroor

Citaat van: Merijn Loeve op december 11, 2018, 11:40:20 AM
- Waarnemingen per dag staan kriskras door elkaar, niet meer geordend op tijd

Ik vermoed dat ik hier wat over gemist heb, maar er is dus ook geen hoofdscherm met alle waargenomen soorten per dag, netjes geordend op familie (zoals in de oude versie)? Nu moet je door de onoverzichtelijke kakafonie van losse waarnemingen heenklikken... Dat er überhaupt meerdere pagina's per dag nodig zijn vind ik al onhandig.
Met vriendelijke groet,
Roy

Douwe van der Ploeg

#45
Eigenlijk zijn onderstaande wat mij betreft allemaal bugs (want het klopt gewoon niet en/of slaat nergens op), maar ik begrijp dat we die wensen moeten noemen tenzij het qua code stuk is?

- Kleed, soort, gedrag, waarnemingsmethode etc. onthouden bij invoeren van waarnemingen is weg. Komt dat terug? Het is op dit moment vrijwel ondoenlijk om grotere setjes waarnemingen in te voeren.
Edit: van Hisko begrepen dat dit terugkomt.
- Foto's worden in allerlei schermen raar verkleind/bijgesneden om ze vierkant te houden, waardoor heel veel er nu raar uitzien. Liever verkleinen met behoud van normale verhoudingen.
- Bij verscheidene datumfilters kan je kiezen uit "vanaf" en "Aan", waarmee "tot" bedoeld wordt..? Aan is geen logische bewoording.
- Levenslijst, sorteren op wetenschappelijk naam sorteert blijkbaar eerst alfabetisch op familie en daarna op wetenschappelijke naam, waardoor de geselecteerde volgorde niet klopt. Liever óf volledig taxonomisch (dus niet families alfabetisch) of echt alleen op wetenschappelijke naam alfabetisch.
- Levenslijst geeft leuk aan als synoniemen gevonden worden. Ben ik blij mee. Ga je echter naar de pagina van die synoniem (vb: https://waarneming.nl/species/21589/observations/?) zie je nergens staan dát het een synoniem is, en laat staan van welk taxon het een synoniem is. Eveneens mis ik op de pagina's van soorten met synoniemen links naar die synoniemen (vb: https://waarneming.nl/species/719708/) en ook ondersoorten worden niet genoemd. Andersom ook: bij een ondersoort is niet direct duidelijk dát het een ondersoort is en waarvan.
- Soortkeuze bij invoeren van waarnemingen is niet logisch: gaat op alfabetische volgorde van Nederlandse namen? Krijg nu allerlei zeldzame zoogdieren voor ik bij de wants ben die ik zoek, bijvoorbeeld.

Meer zal volgen. Het zal duidelijk zijn dat ik dit nieuwe ding absoluut geen verbetering vind.
Douwe van der Ploeg

carel

Mooi een frisse aanblik
ik mis wel het blauwe bolletje voor de waarneming om op te klikken
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

q1999

kreeg 2 maal overwacht een foutmelding.
Zocht eerst op Exidia glandulosa. Niets gevonden. Geen probleem. Haalde de glandulosa weg en zocht opnieuw. Kreeg toen:

https://waarneming.nl/search/?q=Exidia+

502 Bad Gateway

Bij de tweede poging ging het goed. Ging toen via link links bovenin het scherm terug naar waarneming.nl en kreeg dezelfde bad gateway melding:
https://waarneming.nl

502 Bad Gateway
nginx/1.12.2

Na een refresh kwam ik keurig op het hoofdscherm terecht. Ik was al eerder op de dag ingelogd op de nieuwe versie voor een zoekopdracht die zonder foutmelding werd uitgevoerd.

Bas vd Burg

Op zich het er allemaal fris en mooi uit (moet wel wennen aan het nieuwe logo). Toch mis ik wel wat dingetjes, met name op de homepage. Met risico dat eea al is benoemd, hierbij mijn puntjes:
-recente zeldzaamheden: je kunt klikken op 'alles', 'vogels', 'overige dieren' en 'overige soorten'. Jammer is nu dat je niet per soortgroep kunt kijken zoals op oude site wel het geval was. Als ik nu naar dagvlinders op zoek ben, moet ik die zoeken of via knop 'alles' of via knop 'overige soorten'. In beide gevallen krijg ik meer te zien dan alleen dagvlinders.
- Chronologie zeldzaamheden op volgorde van zeldzaamheid ipv tijd
-als je dan op een zeldzaamheid klikt, zie ze weinig aanvullende gegevens. Op oude site zag je tijdstip en, niet geheel onbelangrijk, of er bij een waarneming aanvullende info beschikbaar was (vanwege donkerblauwe i ipv lichtblauwe i)
-de laatst geraadpleegde soortgroep wordt niet onthouden. Dit gebeurde wel op oude site.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Douwe van der Ploeg

https://waarneming.nl/species/search/?q=vespertilionidae&species_group=
Hier staat nog het Engelse "All Species groups" terwijl de rest van de pagina Nederlands is.

Ook mis ik nog wat kaartopties, vooral de combinatie van Satteliet + kaart (Google noemt t Hybrid?) gebruik ik eigenlijk vrijwel altijd. Komt dat nog terug?

Als ik een verspreidingskaart pak, bijvoorbeeld https://waarneming.nl/species/387/maps/?start_date=1900-11-02&end_date=2018-12-01&map_type=grid10k, staat onderaan "Totaal 3542 individuen in 254 cellen (min: 1 median: 3 max: 538)". Mag dat "cellen" hernoemd worden naar hokken, zoals het eigenlijk overal gebruikt wordt? Ook het "median" is niet echt een normaal woord.. gemiddeld?

Als ik bijvoorbeeld bij https://waarneming.nl/species/387/photos/?advanced=on foto's wil sorteren, heb ik ineens de keuze tussen ALLE mogelijke kleden etc., niet alleen die van de soortgroep. Kan dat logischer worden gefilterd tot alleen die situaties die bij de soortgroep mogelijk zijn?

Voorpagina: volstrekt belachelijk dat je bij zeldzaamheden kan kiezen voor "Vogels", "Overige dieren" en "Overige soorten". Dit is bijna beledigend voor de niet-vogelende gebruikers, en weer één van de vele voorbeelden van jarenlang gedrag waarbij wordt gedaan alsof de site voor vogelaars is, en de rest er wat bijhangt. Die vogels boeien me niet, maar vliegen bijvoorbeeld ook niet. Ik wil lekker "mijn" soortgroep selecteren.
Daarnaast zou ik het fijn vinden als dat stukje wat breder is, zodat ik ook daadwerkelijk locatienamen kan lezen, en er logischer wordt gesorteerd. Weer lekker Zeer Zeldzaam boven en Zeldzaam daaronder ofzo.
Douwe van der Ploeg

SlechtValk

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 11, 2018, 19:35:16 PM
Ook het "median" is niet echt een normaal woord.. gemiddeld?

Mediaan is technisch gezien wel iets anders dan gemiddelde... gemiddelde is alles opgeteld en gedeeld door het aantal, mediaan is als je alle waarden op opeenvolgende volgorde na elkaar legt en dan de middelste neemt...
Voorbeeld: 1,2,2,5,10,20,100 hier is 20 het gemiddelde, maar 5 de mediaan.

Bijkomende vraag is natuurlijk of het getal wat daar staat wel werkelijk de mediaan aangeeft of stiekem toch het gemiddelde...

Voor de rest ben ik het eens met je opmerkingen!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Douwe van der Ploeg

Dat besef ik me, maar dat is volgens mij in dit geval niet wat het moet betekenen (of de waarnemingen zouden een rare verhouding hebben, maar dan is het totaal zinloze info). En er staat median, niet mediaan, terwijl ik de website op het Nederlands heb, gewoon een raar setje tekst dus.
Douwe van der Ploeg

nielsyese

Op de oude site voerde ik veel van mijn nieuwe waarnemingen in door rijkscoordinaten in te vullen. Ik hoop dat deze functie weer terug komt? Nu kan je alleen lengte- en breedtegraag invoeren.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

B.ever

1)Ik mis in tegenstelling tot oude site dat je per provincie een soort kan bekijken. Dit is jammer ivm monitoren van soorten.

2)Ook mis ik bij kaartoverzicht dat je in een roodvlak geen mogelijkheid hebt om een lijst weergave te zien van waarnemingen binnen het vak, zoals op de oude site. Je moet ze nu één voor één aanklikken en dat nog een keer de link boven foto aan klikken. Niet gebruiksvriendelijk.

3)Verder is op Iphone het overzicht/bekijken van waarnemingen verschrikkelijk. Je moet van L/R heen en weer scrollen. Lijkt wel het bekijken van een excelbestand. Kunt het overzicht niet beeldscherm passend maken.

marijn

Ik vind de resolutie van de foto's op de homepage erg laag. Dit doet af aan de aantrekkelijkheid van de homepage, zeker omdat ze zo prominent aanwezig zijn in het nieuwe design. Het verschil na openklikken van een foto is enorm.
Marijn Prins

migratorius

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 11, 2018, 19:35:16 PMVoorpagina: volstrekt belachelijk dat je bij zeldzaamheden kan kiezen voor "Vogels", "Overige dieren" en "Overige soorten".
Volstrekt mee eens. Planten, libellen en dagvlinders zijn ook erg populair en die zijn al niet meer te doen.
Ik hoop ook dat de functionaliteit van het oude foto-overzicht terugkomt (want ik gebruik dat in observado heel veel – en daarheen waait deze opzet vast over).
Dat ik niet meer kan zien of iemand commentaar heeft ingevoerd vind ik ook onmogelijk. Als ik over de waarnemingen scroll, krijg ik een onleesbare transparante samenvatting van de waarneming over de andere tekst heen te zien (in firefox).

JanHein

Douwe van der Ploeg

Citaat van: nielsyese op december 11, 2018, 19:48:22 PM
Op de oude site voerde ik veel van mijn nieuwe waarnemingen in door rijkscoordinaten in te vullen. Ik hoop dat deze functie weer terug komt? Nu kan je alleen lengte- en breedtegraag invoeren.

Graag, ik ook!
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Kan die weergave van wikipedia als "bron" gewoon weg? Totaal onbetrouwbaar, en het geeft in de meeste gevallen niet eens extra informatie. Het doet schade aan de site dat je pretendeert daar je info vandaan te halen, ik zou het niet serieus nemen als nieuwe waarnemer.
Douwe van der Ploeg

marijn

Staande foto's op de homepage worden niets-ontziend gecropt, zie bijlagen.
Beter geen staande foto's opnemen in deze lay-out, zou ik zeggen.
Marijn Prins

SlechtValk

Citaat van: marijn op december 11, 2018, 21:45:03 PM
Staande foto's op de homepage worden niets-ontziend gecropt, zie bijlagen.
Beter geen staande foto's opnemen in deze lay-out, zou ik zeggen.

Niet alleen in die afbeeldingenstrook, ook bij soortinformatie. Bijv. https://waarneming.nl/species/77/
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.