Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 82 83 [84] 85   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)  (gelezen 200883 keer)

lukasverboom

• Observado validator
  • *
  • Cololejeuna minutissima
Re: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)
« Reactie #2490 Gepost op: juli 12, 2021, 20:14:04 pm »

Nog wel iets anders: In veel databases is het gewoonte om GPS-co÷rdinaten met 5 decimalen weer te geven, dat is een nauwkeurigheid van ongeveer een meter. Op Waarneming.nl en Observation.org hebben de GPS-co÷rdinaten 4 decimalen (dus ongeveer 11 meter). Als je de precieze co÷rdinaten van bijvoorbeeld een plant hebt is dat eigenlijk net niet nauwkeurig genoeg. Zijn die vier decimalen een bewuste keuze, en zo niet, kunnen het er vijf worden?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, korstmossen, mossen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Heb jij ook korstmossen en mossen in de tuin? Meld het hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730

marcel234

• Member
« Reactie #2491 Gepost op: juli 12, 2021, 20:42:58 pm »

Citaat
52,11209106   5,200177193
Ik denk dat de database  tot minimaal 9 decimalen gaat[/font]

FrankR

• Member
« Reactie #2492 Gepost op: juli 12, 2021, 23:18:00 pm »

Nog wel iets anders: In veel databases is het gewoonte om GPS-co÷rdinaten met 5 decimalen weer te geven, dat is een nauwkeurigheid van ongeveer een meter. Op Waarneming.nl en Observation.org hebben de GPS-co÷rdinaten 4 decimalen (dus ongeveer 11 meter). Als je de precieze co÷rdinaten van bijvoorbeeld een plant hebt is dat eigenlijk net niet nauwkeurig genoeg. Zijn die vier decimalen een bewuste keuze, en zo niet, kunnen het er vijf worden?

Oude website: 3 decimalen achter de komma. Nieuwe website: 4 decimalen achter de komma. Dat is een hele verbetering dus.

Maar ....,, hoe zet bijv. Obsmapp de pijl neer; hoe convergeert bijv. het GPS fix programma naar de plek waar je staat of waar je waarneming precies is. Of hoe zet je zelf met een nauwkeurigheid van 5 cijfers achter de komma een pijl op ÚÚn meter nauwkeurig. Voor een militair target lijkt me 5 decimalen wel een randvoorwaarde. Maar voor civiel gebruik met handwerk, een hele opgave.
-=O=-

Frank A. Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2493 Gepost op: juli 13, 2021, 07:43:02 am »

in de database wordt de lokatie als een geometry (POINT) opgeslagen en bij weergave gesplitst in lat en lon.
Citaat
double-precision floating point integers, which can reliably represent 15 significant digits.

voorbeeld geometry: 0101000020E6100000DF2C2D3C92971240EC5B18AF9A324A40
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

TvdB

• Member
« Reactie #2494 Gepost op: juli 18, 2021, 07:31:14 am »

Bij nachtvlinderwaarnemingen kan ik (sinds kort?) bij 'Methode' de LED-emmer invoeren. Bij de wants, kever, cicade, bladluis, etc. die vanochtend in mijn LED-emmer zaten, kan dat echter (nog) niet, daar moet ik voor lichtval kiezen. Kan dat worden aangepast?

Punt is ook dat als ik voor 'Onthoud opties hieronder voor volgende waarneming' kies, de 'Methode' bij de nachtvlinder die ik na de wants/kever/cicade/etc. invoer, op 'lichtval' blijft staan en ik dat dan weer handmatig moet aanpassen naar LED-emmer.

Alvast dank!
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2021, 07:39:01 am door TvdB »

mdumdumdu

• Member
« Reactie #2495 Gepost op: juli 31, 2021, 14:06:59 pm »

Is het niet fijner op de huidige manier dat je niet met pagina's hoeft te werken en gewoon waarnemingen van een hele dag kan kopiŰren in ÚÚn keer? Ik ben wel benieuwd in welke situatie jouw voorstel handiger is.

In het verlengde van bovenstaande. Als je vervolgens alle waarnemingen hebt gekopieerd en degene waarvan je gekopieerd hebt, of een admin wijzigt deze waarneming zou het dan ook mogelijk zijn om deze wijziging ook in de gekopieerde waarneming aan te brengen?

Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

SlechtValk

• Member
« Reactie #2496 Gepost op: juli 31, 2021, 15:01:08 pm »

In het verlengde van bovenstaande. Als je vervolgens alle waarnemingen hebt gekopieerd en degene waarvan je gekopieerd hebt, of een admin wijzigt deze waarneming zou het dan ook mogelijk zijn om deze wijziging ook in de gekopieerde waarneming aan te brengen?

Dit is een punt dat al vaker aan de orde is geweest.
Mijns inziens zou dit een heel goed idee zijn, met in het verlengde, bewijs van de ene waarneming mag ook voor de ander gelden... ik zou bijna zeggen, ÚÚn waarneming die gekoppeld kan worden aan meerdere waarnemers...

Maar dit zou een wijziging in de structuur vereisen... op dit moment worden kopieŰn voor meer dan alleen "ik was hier bij" gebruikt... ook voor het overnemen van locatie, en dergelijke. Dit maakt het op dit moment onmogelijk om deze "koppeling" te maken.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

mdumdumdu

• Member
« Reactie #2497 Gepost op: juli 31, 2021, 17:11:07 pm »

Maar deze waarnemingen hebben toch al een soort van koppeling? Want zonder de originele waarneming bestaat de gekopierde waarneming niet
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

H.J. Tromp

• Member
« Reactie #2498 Gepost op: juli 31, 2021, 19:23:46 pm »

Het kan ook zo zijn gegaan: na simpelweg kopiŰren van gegevens (soort copy/paste) blijft geen koppeling over.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Sneeuwgors7

• Member
« Reactie #2499 Gepost op: augustus 09, 2021, 19:03:23 pm »

Misschien ook handig:

bij de oude (sub)sites was het het geval dat als je een zeldzaam dier waarnam je een melding krijgt of dat daadwerkelijk de soort is die je gezien hebt oid.
Misschien is het ook handig om als er bij activiteit ziek / gewond ingevuld wordt, er een melding komt dat de waarnemer het beste even contact op kan nemen met de Dierenambulance of dat de waarneming op de een of andere manier naar de Dierenambulance doorgestuurd wordt.

In ieder geval alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2021, 19:11:29 pm door Sneeuwgors7 »

gbeersma

• Observado validator
  • *
« Reactie #2500 Gepost op: augustus 09, 2021, 21:03:18 pm »

De Dierenambulance zal dan wel veel lieveheersbeestjes e.d. te verwerken krijgen...
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

http://waarneming.nl/user/photos/104779

j.simons

• Member
« Reactie #2501 Gepost op: augustus 10, 2021, 22:01:47 pm »

mijn wens is dat ik de mogelijkheid heb om in de dag lijst ondersoorten en exoten kan uitfilteren
https://waarneming.nl/fieldwork/observations/daylist/
ondersoorten worden apart vermeld zoals in deze daglijst:
https://waarneming.nl/fieldwork/observations/daylist/?date=2021-08-09&species_group=1&province=&rarity=2&search=
hier staat bijvoorbeeld kwartel als twee rijen in dit overzicht.
de ondersoort zou ik hier graag uit willen hebben, mi is dat geen onderscheid tov het aantal waarnemingen van een soort.
bovendien als je naar het aantal waarnemingen van de soort kwartel gaat zie je daarbij de ondersoort als extra vermeld. (daar zou ik het ook verwachten)

Ik heb het idee dat tegenwoordig meer exoten in de lijst komen terwijl dit eerder niet het geval was.
Mogelijk dat dit met aanpassingen in de status van de soorten te maken heeft.
zie hierhttps://waarneming.nl/fieldwork/observations/daylist/?date=2021-08-10&species_group=1&province=&rarity=2&search=&page=1
de zwarthalzwaan en punataling zouden hier mi ook uit mogen.
deze soorten hebben het kenmerk: vrij algemeen en exoot.

het liefst zou ik dergelijke soorten niet in de lijst zien, maar ik begrijp dat andere gevallen hier wel behoefte aan kan zijn.
daarom zou ik dmv filtering (Bijvoorbeeld als geavanceerde opties) deze soorten uit het overzicht van de dag willen laten.
Nu is het helemaal niet mogelijk om een overzicht te maken met enkel inheemse soorten.

groeten Joost

Bourke

• Member
« Reactie #2502 Gepost op: augustus 13, 2021, 14:36:32 pm »

Hoi, is het een mogelijkheid om bij gedrag de optie ôthermiekö te zetten. Dit komt nl vaak voor bij nu ooievaars, Roofvogels, kraanvogels ed

lukasverboom

• Observado validator
  • *
« Reactie #2503 Gepost op: augustus 13, 2021, 20:56:24 pm »

Klopt het dat de mogelijkheid om een foto te draaien op de nieuwe site wel bestond, maar nu weer weg is? Dan graag de wens dat het terugkomt.

Daarnaast: Ik kopieer vaak waarnemingen en voeg daar dan later gemaakte foto's aan toe (sieralgen en korstmossen en zo, die ik verzameld heb en pas thuis gefotografeerd). Kan bij de functie "kopieer waarneming" het automatisch overnemen van de tijd en datum uitgezet worden? Als ik die uit de EXIF wil halen voer ik een waarneming via het invoerscherm in.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2021, 21:00:45 pm door lukasverboom »
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, korstmossen, mossen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Heb jij ook korstmossen en mossen in de tuin? Meld het hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730

gbeersma

• Observado validator
  • *
« Reactie #2504 Gepost op: augustus 13, 2021, 22:15:12 pm »

Kan bij de functie "kopieer waarneming" het automatisch overnemen van de tijd en datum uitgezet worden?

Dan graag de keuzemogelijkheid, want voor de een is dit kennelijk niet handig, voor de ander wel.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

http://waarneming.nl/user/photos/104779

SlechtValk

• Member
« Reactie #2505 Gepost op: augustus 16, 2021, 22:34:26 pm »

Kan bij de functie "kopieer waarneming" het automatisch overnemen van de tijd en datum uitgezet worden?

Dan graag de keuzemogelijkheid, want voor de een is dit kennelijk niet handig, voor de ander wel.

Misschien is het sowieso goed om het "doel" van het kopiŰren te kunnen bepalen wanneer die actie gestart wordt...
In sommige gevallen wil je namelijk juist WEL de verbinding tussen twee waarnemingen behouden (bijv. "ik heb dit exemplaar ook gezien", zie bijv. ook deze wens), terwijl in andere gevallen kopiŰren alleen tot doel heeft de locatie, de datum en/of de tijd over te nemen.

Ik zou me de keus kunnen voorstellen (hetzij als gehele optie, hetzij afzonderlijk aanvinken oid wat je wilt bewaren):
  • Kopieer gehele waarneming
  • Kopieer locatie, datum en tijd
  • Kopieer alleen locatie
  • Kopieer datum en tijd
  • Kopieer alleen datum
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2506 Gepost op: augustus 17, 2021, 07:39:25 am »

Citaat
Klopt het dat de mogelijkheid om een foto te draaien op de nieuwe site wel bestond, maar nu weer weg is? Dan graag de wens dat het terugkomt.
Nee die heeft nooit bestaan. De wens (samen met een rij andere foto bewerkingsopties) staat in een lange lijst.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel234

• Member
« Reactie #2507 Gepost op: augustus 17, 2021, 10:14:34 am »

Bij een kopieerfunctie verwacht je dat alle gegevens mee gaan. Het zou krom zijn als er allerlei gegevens missen.

Daandrukker

• Validator
« Reactie #2508 Gepost op: augustus 17, 2021, 10:32:42 am »

Ik ben wel benieuwd voor wie het dan niet handig is. Ik ben het grondig met Lukas Verboom eens. Terug naar de oude manier van kopiŰren, want je wil gewoon dat alle informatie meekomt, en niet dat de datum van je microscoopfoto ineens wordt overgenomen.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatieco÷rdinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

marcel234

• Member
« Reactie #2509 Gepost op: augustus 17, 2021, 10:52:20 am »

Ik ben wel benieuwd voor wie het dan niet handig is. Ik ben het grondig met Lukas Verboom eens. Terug naar de oude manier van kopiŰren, want je wil gewoon dat alle informatie meekomt, en niet dat de datum van je microscoopfoto ineens wordt overgenomen.
Zo lees ik het voorstel van Lucas niet. Ik dacht dat trouwens dat de gegevens uit een foto alleen overgenomen worden als er nog een locatie en/of tijd aanwezig is, maar blijkbaar werkt het anders.

Daandrukker

• Validator
« Reactie #2510 Gepost op: augustus 17, 2021, 10:59:09 am »

Zo lees ik het voorstel van Lucas niet. Ik dacht dat trouwens dat de gegevens uit een foto alleen overgenomen worden als er nog een locatie en/of tijd aanwezig is, maar blijkbaar werkt het anders.

Volgens mij bedoelen wij hetzelfde hoor! We willen allemaal dat alle gegevens uit de gekopieerde waarneming meekomen.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatieco÷rdinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

m.weites

• Validator Coleoptera NL, Plants Observation.org
  • Validator
« Reactie #2511 Gepost op: augustus 19, 2021, 00:18:08 am »

Liever geen emoji's toelaten in gebruikersnamen: lastig zoeken, niet te citeren, ongemak alom.
Liever ook niet meer toestaan in gebruikersnamen van nieuwe gebruikers: emailadressen (@gmail, @hotmail etc., of gewoon helemaal geen apenstaartjes).
Je hoeft maar op ''@gmail.com'' te zoeken en je hebt een hele rits emailadressen. Handig voor mensen waarvan je liever geen emails krijgt. Dat aantal neemt enkel toe als je het niet de kop indrukt.

Observation.org:
''@gmail'': 309 resultaten
''@hotmail'': 172 resultaten
''@telenet'': 112 resultaten
''@outlook'': 19 resultaten
''@live'': 15 resultaten
''@planet'': 7 resultaten
''@home'':  5 resultaten
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2021, 00:26:56 am door m.weites »
Maico
Waarnemingen:
/

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2512 Gepost op: augustus 19, 2021, 08:31:45 am »

Maico, volgens mij is dat al eerder ter sprake gekomen op het forum.
De software moet daar zeker voor aangepast worden
ik zal in de tussentijd eens kijken of ik die via de database kan aanpassen

Cor Wouda

• Member
« Reactie #2513 Gepost op: augustus 20, 2021, 17:55:14 pm »

Ik heb enkele kleine eigen gebieden aangemaakt, die ik een paar keer per jaar inventariseer. Ik kan niet vinden hoe ik een export kan maken van mijn waarnemingen van zo'n gebiedje. Op het forum heb ik er ook niets over kunnen vinden - behalve ÚÚn soortgelijke vraag waar niet op geantwoord is. Van grotere gebieden een export maken kan wel, maar dan is het lastig uitzoeken welke waarnemingen precies in mijn stukje passen. In het opmerkingenveld zou ik een dan code moeten zetten, waarmee ik ze na een export kan uitsorteren, maar dat is verre van ideaal in het veld. Helemaal mooi zou zijn als ook waarnemingen van anderen in mijn gedefinieerde gebied mee geŰxporteerd kunnen worden. Maakt me niet uit of het CSV of Excel bestanden worden.
Kan dit toegevoegd worden?
Met vriendelijke groeten,
Cor Wouda
Cor Wouda

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2514 Gepost op: augustus 21, 2021, 09:16:56 am »

Cor  , die functie vind je op de oude site onder de menu optie mijn waarneming.nl

Cor Wouda

• Member
« Reactie #2515 Gepost op: augustus 21, 2021, 20:32:37 pm »

Cor  , die functie vind je op de oude site onder de menu optie mijn waarneming.nl

Gelukt. Mijn dank.
Cor Wouda
Cor Wouda

OlivierO

• Member
« Reactie #2516 Gepost op: augustus 24, 2021, 22:27:40 pm »

De vraag is al eerder gesteld dacht ik, maar ik vind ze niet direct terug en ik kan bij gevolg de rede niet meer vinden waarom het toen is afgewezen. Ik zou de vraag alleszins nogmaals willen onderstrepen, mogelijk kan het nu wel.

Ik zou in dit scherm terug/nog steeds graag de optie "met foto" willen zien. Dat geeft een hoop meer mogelijkheden qua filteren en nagaan welke waarnemingen met foto's nog niet gekeurd zijn. Je kan in combinatie met "alleen onzeker" zelf nog eens een overzicht trekken om oude waarnemingen nog eens te proberen determineren. Een mens verschaft wel eens extra kennis na verloop van tijd ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2517 Gepost op: augustus 25, 2021, 09:15:33 am »

Olivier, als ik jouw scherm zo https://waarnemingen.be/users/73397/observations/?after_date=2019-08-25&before_date=2021-08-24&advanced=on&show_only_uncertain=on&page=2 open zie ik bijna alleen waarnemingen met foto`s
feitelijk ben je daar al

OlivierO

• Member
« Reactie #2518 Gepost op: augustus 25, 2021, 18:33:40 pm »

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

lukasverboom

• Observado validator
  • *
« Reactie #2519 Gepost op: augustus 27, 2021, 08:52:41 am »

Ik wens... dat de kaart-pagina van een soort (zoals deze) weer standaard 5x5 of 1x1 km-hokken weergeeft in plaats van 10x10 km. Zelf pas ik dat letterlijk altijd aan als ik naar een verspreidingskaartje wil kijken. Die 10x10 km-hokken geven gewoon te weinig informatie.
Groet,
Lukas

Marien bioloog

Pagina's: 1 ... 82 83 [84] 85   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.054 seconden met 19 queries.