Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 81 82 [83] 84   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)  (gelezen 188456 keer)

marijn

• Member
    • test
Re: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)
« Reactie #2460 Gepost op: mei 18, 2021, 13:09:55 pm »

nu wil ik niet weer een discussie starten, maar weet je dat zeker ?
zelf maak ik best wel vaak gebruik van de trailing spatie. b.v. om deelgebieden te lijsten
https://waarneming.nl/search/?q=eempolders+
vs
https://waarneming.nl/search/?q=eempolders
Ja, die zag ik aankomen :) De enige use case waarin je dit zou willen. Echter:
1) deze case komt waarschijnlijk veel minder vaak voor dan dat een gebruiker onbedoeld een spatie plaatst en zo zijn gewenste zoekresultaat misloopt. Ik vermoed ook dat jij dat deelgebieden lijsten vaker als admin doet dan als gewone gebruiker?
2) er is een betere werkwijze voor jouw case: typ niet alleen een spatie, maar ook een streepje (-): het is dat streepje dat juist kenmerkend is in de syntax van deelgebieden, niet alleen de spatie.
3) trimmen van spaties (en tabs e.d.) is standaardgedrag van zoekmachines etc., dat moet je zwaar mee laten wegen in je interactie/UX design.

dan zou de wens ook kunnen zijn om suggesties uit te zetten voor dat veld
Nee, dat zou misplaatst zijn. Dit betreft gewoon reguliere tekst en het zou onverwacht en zonde zijn om daar geen woordvoorspelling voor te mogen gebruiken.

Citaat
maar die leading space, waar komt die dan vandaan ?
O, die zullen veel minder voorkomen. Bij copy-paste-acties kan het gebeuren. En ook hiervoor geldt dat ze meestal standaard getrimd worden, dus ik had het er maar meteen bij gezet :)
Marijn Prins

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2461 Gepost op: mei 18, 2021, 13:54:47 pm »

helder
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
« Reactie #2462 Gepost op: mei 31, 2021, 01:16:20 am »

TL;DR:
Wens: in het alerts overzicht filtermogelijkheid op (delen van) soortnaam en mogelijkheid om de lijst te sorteren op elke kolom in de tabel.

Langere versie:
Ik heb een heel aantal alerts ingesteld (gebruik gemaakt van de mogelijkheid om alerts te genereren op basis van levenslijst). Maar na het zien van nieuwe soorten, wil ik deze alerts natuurlijk aanpassen/verwijderen.
Helaas is de pagina voor alerts (in de nieuwe versie) verdeeld over meerdere sub-pagina's... 11 in mijn geval...
Soorten staan in deze lijst niet alfabetisch, noch volgens de standaard "taxonomische" volgorde (zoals in "soorten gezien", of het vogelboek) en er zijn geen mogelijkheden om te sorteren.

Wil ik één alert aanpassen/verwijderen, moet ik dus al die lijsten doornemen op zoek naar de specifieke alert.

Daarom de wens om te filteren op soortnaam (bij voorkeur vrij invoerveld, dus "meeuw" geeft alle meeuwen etc.).
Voorts de wens om de tabel te kunnen sorteren (alfabetisch, op zeldzaamheid, etc. eigenlijk op alle items in de tabel).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2463 Gepost op: mei 31, 2021, 07:40:47 am »

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

• Member
    • test
« Reactie #2464 Gepost op: mei 31, 2021, 11:25:34 am »

N.a.v. https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,478766.msg2464533.html#msg2464533 en daarop volgende berichten:

De huidige sortering van foto's in het eigen foto-overzicht (https://waarneming.nl/users/###/photos/?) is niet logisch, zoals wel blijkt uit het relaas van Antoine. Was me ook wel eens opgevallen.
Logisch (als default) zou zijn: waarneming.timestamp DESC, foto.id DESC (bij gebrek aan foto-timestamp).
Oftewel op aflopende volgorde van waarnemingsdatum+tijdstip, en daarbinnen (dus indien meerdere foto's bij 1 wrn) aflopend op foto-uploadvolgorde.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2021, 12:40:32 pm door marijn »
Marijn Prins

gbeersma

• Observado Admin
  • *
« Reactie #2465 Gepost op: mei 31, 2021, 11:55:37 am »

op aflopende volgorde van waarnemingsdatum+tijdstip, en daarbinnen (dus indien meerdere foto's bij 1 wrn) aflopend op uploadvolgorde.

:duim:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

http://waarneming.nl/user/photos/104779

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2466 Gepost op: mei 31, 2021, 13:15:37 pm »

"waarneming.timestamp DESC"
gevolg is : foto`s worden getoond op volgorde van de laatst gewijzigde waarneming. Dit helpt Antoine van de regen in de drup.
(en alle andere gebruikers)
Dan staat ineens de vandaag toegevoegde waarneming uit 2018 als eerste, gevolgd door de waarneming van de Lammergier die vandaag gevalideerd is, gevold door de Bieslook van donderdag die vandaag door een validator op aangeplant is gezet en daarna pas mijn gisteren ingevoerde rozenkever

marijn

• Member
    • test
« Reactie #2467 Gepost op: mei 31, 2021, 17:59:22 pm »

"waarneming.timestamp DESC"
gevolg is : foto`s worden getoond op volgorde van de laatst gewijzigde waarneming.
Ik bedoel met waarneming.timestamp de waarnemingsdatum+tijd.
Marijn Prins

AvanderHeijden

• Admins
  • Admingroep: Libellen
    • Dragonflies and Damselflies of Europe
« Reactie #2468 Gepost op: mei 31, 2021, 20:26:17 pm »

Als ik mijn waarnemingen met foto bekijk staat er 10/10x een tijdstip van waarnemen bij: https://waarneming.nl/observation/215393829/ gisteren om 16:01. Kan toch niet zo moeilijk zijn om die tijd te gebruiken voor het ordenen van het fotooverzicht? Heb ik de tijd zelf niet ingeklopt dan haalt de site / app die tijd wel uit de foto die je uploadt. Als je tien minuten later invoert klopt de tijd van de foto altijd toch.

SlechtValk

• *
« Reactie #2469 Gepost op: juni 01, 2021, 23:07:59 pm »

je kunt prima op soort filteren https://waarneming.nl/users/9163/alerts/?rarity=&species=19278&province=&location=

Wow hoe heb ik dat over het hoofd kunnen zien...
Nouja misschien omdat het tweede invoervak vaak voor de soortgroep is en dan ook een dropdownmenu is, terwijl een filter voor een soort dat eigenlijk nooit is...

Maar goed... blijft wel de wens staan over de sorteervolgorde van de tabel.
En bovendien dat ik veel liever zou zien dat het een vrij invoerveld zou worden, ipv naar 1 soort kunnen filteren, bijv. ook op "meeuw" kunnen filteren, om alle meeuwen te zien te krijgen.

SlechtValk

• *
« Reactie #2470 Gepost op: juni 02, 2021, 19:46:59 pm »

Vanmiddag zijn, via de oude site een paar verkeerde commentaar e-mail aangemaakt. Als het goed is sinds 16:00 niet meer. Ik probeer al het commentaar naar de nieuwe site te verwijzen. Ongeacht of dat via Old. Of oudeversie of via waarneming.nl/waarneming/view wordt verstuurd.

Ingaande op dit citaat uit het bugs-topic.
Als je dan toch aan de e-mails aan het knutselen bent...

Klein wensje:
Voeg aan het gebied ook nog even de provincie toe, ervoor, erachter, voluit of tussen haakjes, aparte regel of zelfde regel maakt mij niet zo veel uit...

Ik weet dat het ook in het onderwerp staat, maar gezien het helemaal achteraan het onderwerp staat, valt het (bij mij) soms buiten beeld. Ik weet het wel zichtbaar te maken, maar het lijkt me een kleine aanpassing om het ook in de tekst te zetten, waar het eigenlijk in het kader van volledigheid ook gewoon hoort.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2021, 19:58:48 pm door SlechtValk »

jck

• Member
« Reactie #2471 Gepost op: juni 12, 2021, 09:42:35 am »

Dit is vast eerder besproekn maar ik kan het niet vinden...Als je een waarneming invoert, is het mogelijk om die automatische tijdstip BLIJVEND uit te schakelen?

James

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #2472 Gepost op: juni 12, 2021, 10:58:51 am »

Als je een waarneming invoert, is het mogelijk om die automatische tijdstip BLIJVEND uit te schakelen?

Onder het tabje 'Privacy' op https://waarneming.nl/users/own/settings/ kun je instellen dat er nooit een tijdstip wordt weergegeven bij je waarnemingen.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #2473 Gepost op: juni 12, 2021, 11:03:48 am »

Dat is echt een Hisko-antwoord  ;D

Ik heb zelf ook een wens.

Bij het ingeven van een soortnaam wil ik het gesorteerd zien op zeldzaamheid (algemeen eerst) en soort / multisoort / ondersoort / variatie (in die volgorde).
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys 

jck

• Member
« Reactie #2474 Gepost op: juni 12, 2021, 11:46:58 am »

Het vakje " Toon tijd bij mijn waarneming" is al tijden niet aangevinkt maar de tijd blijft verschijnen als ik iets invoer. Moest gisteren meerdere waarnemingen handmatig verbeteren.

James

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #2475 Gepost op: juni 12, 2021, 12:40:27 pm »

Dat lijkt mij dan een bug (deze is moeilijker in het Hiskoos want ik weet nog niet goed waar de grens tussen wens en bug ligt.  ;D).

SlechtValk

• *
« Reactie #2476 Gepost op: juni 13, 2021, 01:19:44 am »

Het vakje " Toon tijd bij mijn waarneming" is al tijden niet aangevinkt maar de tijd blijft verschijnen als ik iets invoer. Moest gisteren meerdere waarnemingen handmatig verbeteren.

Heb je een voorbeeld? Link? volgens mij betekent deze optie namelijk dat de tijd niet weergegeven wordt aan andere gebruikers, niet dat de tijd niet opgeslagen wordt...
Dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "verbeteren".. bedoel je de tijd verwijderen?

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2477 Gepost op: juni 13, 2021, 10:18:30 am »

Dat lijkt mij dan een bug (deze is moeilijker in het Hiskoos want ik weet nog niet goed waar de grens tussen wens en bug ligt.  ;D).
dit is ook een bug sinds de start van de nieuwe site.

jck

• Member
« Reactie #2478 Gepost op: juni 13, 2021, 12:13:31 pm »

@Stefan - ja, een enkele keer vergeet ik om de tijd te verwijderen voordat ik mijn waarneming opsla en dan moet ik de waarneming weer openen en de tijd verwijderen.

@Hisko - heb je geen digitale DDT voor dit soort bugs?

James

Tom Damm

• Member
« Reactie #2479 Gepost op: juni 13, 2021, 17:42:00 pm »

Het taxon op https://waarneming.nl/taxa/11466/ wordt hier en op lagere niveaus (https://waarneming.nl/taxa/12329/) met de Engelse naam aangeduid. Daar zou gewoon "Psocoptera" moeten staan.

Groet, Tom
Groet, Tom

nielseimers

• Admins
« Reactie #2480 Gepost op: juni 27, 2021, 11:22:22 am »

ER IS AL HEEL ERG VAAK GEVRAAGD OM DE FUNCTIE ('Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie') TOE TE VOEGEN BIJ DE WAARNEMINGEN OP DE NIEUWE SITE.

TOT OP HEDEN IS DEZE ECHTER NIET TOEGEVOEGD! HIER WORDT IK ECHT ONGELOFELIJK CHAGRIJNIG VAN. DEZE FUNCTIE IS EEN VAN DE BETERE 'OUDE FUNCTIES'.

WAAROM IS DEZE NOG ALTIJD NIET AANWEZIG OP DE NIEUWE SITE?

Die functie zit al een week of drie in de pijplijn.

Ik zou deze functie ook heel erg graag terug willen zien op de nieuwe website. De huidige functie "E-mail waarnemer" is m.i. niet hetzelfde. De waarnemer krijgt een mailtje, maar het is helemaal niet duidelijk dat ze hierop kunnen reageren. De afzender is immers no-reply@waarneming.nl. Blijkbaar kan je daar wel op reageren, maar dat is niet duidelijk. Ook krijgen de validatoren geen melding van deze gerapporteerde waarnemingen.

Het is m.i. van onschatbare waarde dat waarnemers actief bij kunnen dragen aan het opsporen van foutieve determinaties/validaties/locaties/datums, etc. Niet alleen dragen zij op deze manier bij aan de kwaliteit van de database, maar op deze manier wordt ook werk ontnomen van de validatoren.

Ik wil waarnemers opsporen om deze functie vaker te gaan gebruiken, maar op de nieuwe website is deze functie nog steeds niet aanwezig. Is hier een reden voor? Ik zou deze graag terug willen zien.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2021, 13:17:11 pm door nielseimers »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2481 Gepost op: juni 28, 2021, 07:35:56 am »

Niels, het staat op een lange lijst welke valt onder 'communicatie centrum'
waarin de communicatie tussen validatoren en waarnemers en waarnemers onderling wordt geregeld buiten email om.

Ja het verzenden van een bericht vanuit de site naar een waarnemer kan alleen met een emailadres wat is gekoppeld aan de verzendende site anders wordt deze als spam gezien.
Vandaar dat je reply to all moet doen. Geen ideale situatie.

Andre321

• Member
    • Biodiversity observation platforms/social networks
« Reactie #2482 Gepost op: juli 02, 2021, 14:23:49 pm »

Ik zou ook  gewoon kiezen voor zoeken wat je invoert..en bovendien werken de apps toch ook zo. Lijkt me erg onhandig om de apps weer anders te laten werken dan de website.
Bij die andere website interpreteren ze ook wat je intyped met als gevolg dat ik nu continu aan het denken ben "Wat denkt die zoekmachine wat ik denk" ipv dat ie gewoon zoekt wat ik typ.

zelf maak ik best wel vaak gebruik van de trailing spatie. b.v. om deelgebieden te lijsten
Maar de oude site klikt ook al een stuk sneller dat de nieuwe, dus alle reden om het overal anders te doen. ..Lekker..

Ik zou ook  gewoon kiezen voor zoeken wat je invoert..en bovendien werken de apps toch ook zo. Lijkt me erg onhandig om de apps weer anders te laten werken dan de website.
Bij die andere website interpreteren ze ook wat je intyped met als gevolg dat ik nu continu aan het denken ben "Wat denkt die zoekmachine wat ik denk" ipv dat ie gewoon zoekt wat ik typ.

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Cololejeuna minutissima
« Reactie #2483 Gepost op: juli 02, 2021, 14:34:41 pm »

Ik zou graag willen dat we voor groepen die groter zijn dan een soort (een genus, familie, of hoger) een pagina krijgen waar vandaan je naar de soorten kunt klikken. De Zweden hebben dat erg mooi opgelost:
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/splachnum-1004719

Op die site kun je makkelijk vinden welke soorten in een groep vaak gezien worden, waar een groep gezocht kan worden, de pagina van de genera en families worden gebruikt om sleutels en beschrijvingen te plaatsen. Dat overzicht mist op waarneming.nl nog een beetje, vind ik.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2021, 15:37:55 pm door lukasverboom »
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, korstmossen, mossen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Heb jij ook korstmossen en mossen in de tuin? Meld het hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730

marijn

• Member
    • test
« Reactie #2484 Gepost op: juli 02, 2021, 17:07:36 pm »

Maar de oude site klikt ook al een stuk sneller dat de nieuwe, dus alle reden om het overal anders te doen. ..Lekker..

André, je citeert mij, maar dat klopt niet, want ik zie geen tekst van mezelf terug.
Marijn Prins

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
« Reactie #2486 Gepost op: juli 12, 2021, 11:14:23 am »

Op de oude site kun je een hele pagina waarnemingen selecteren om te kopiëren, op de nieuwe site kan dat nog niet. Die functie gebruik ik en de mensen met wie ik op pad ga veel. Kan die ook op de nieuwe site beschikbaar gemaakt worden?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, korstmossen, mossen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Heb jij ook korstmossen en mossen in de tuin? Meld het hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730

Daandrukker

• Admins
« Reactie #2487 Gepost op: juli 12, 2021, 12:19:47 pm »

Is het niet fijner op de huidige manier dat je niet met pagina's hoeft te werken en gewoon waarnemingen van een hele dag kan kopiëren in één keer? Ik ben wel benieuwd in welke situatie jouw voorstel handiger is.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2488 Gepost op: juli 12, 2021, 12:43:10 pm »

Is het niet fijner op de huidige manier dat je niet met pagina's hoeft te werken en gewoon waarnemingen van een hele dag kan kopiëren in één keer? Ik ben wel benieuwd in welke situatie jouw voorstel handiger is.
Daan ik denk dat Lucas die optie over het hoofd ziet

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
« Reactie #2489 Gepost op: juli 12, 2021, 12:45:40 pm »

Daan ik denk dat Lucas die optie over het hoofd ziet

Ah! Gevonden!  :rolleye:
Groet,
Lukas

Marien bioloog

Pagina's: 1 ... 81 82 [83] 84   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.055 seconden met 19 queries.