Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 59 60 [61] 62 63   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)  (gelezen 91903 keer)

cranefly

• Member
Re: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)
« Reactie #1800 Gepost op: april 01, 2020, 14:31:27 pm »

och, jullie hebben gelijk
staat op een oude lijst uit 2019
(soorten op 5*5 verborgen zichtbaar maken zonder details)

Bedankt voor je reactie, al heb ik geen idee wat "soorten op 5*5 verborgen" betekent...  :blink:

Vr.gr.
Reindert

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1801 Gepost op: april 01, 2020, 14:33:01 pm »

dat geld nu voor alle (zeer)zeldzame soorten en in normale tijden voor kwetsbare soorten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cranefly

• Member
« Reactie #1802 Gepost op: april 01, 2020, 14:36:18 pm »

dat geld nu voor alle (zeer)zeldzame soorten en in normale tijden voor kwetsbare soorten

...maar waarom dan?  :rolleye:

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1803 Gepost op: april 01, 2020, 14:47:51 pm »

is dit een serieuze vraag ?

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cranefly

• Member
« Reactie #1804 Gepost op: april 01, 2020, 15:13:26 pm »

is dit een serieuze vraag ?

Ja. Even recapitulerend voor de duidelijkheid: aangekondigd is dat recente zeldzame soorten niet meer op de hoofdpagina vermeld worden v.w. corona. Snap ik. Sinds enkele dagen ontbreken echter ook elders op de site alle waarnemings-details van alle zeldzame soorten ooit. Arp wilde weten waarom, waarop jij antwoorde dat het niets met corona te maken heeft. Daarop vroeg ik je waar het dan wél mee te maken heeft. Je antwoordde dat op een oude lijst uit 2019 staat vermeld "soorten op 5*5 verborgen zichtbaar maken zonder details". Dit verheldert voor mij weinig en geeft ook geen antwoord op de waarom-vraag. Op mijn vraag wat deze cryptische code betekent, antwoordde je:  "dat geld nu voor alle (zeer) zeldzame soorten en in normale tijden voor kwetsbare soorten".... Hetgeen suggereert dat het dus wél met corona te maken heeft... En dan snap ik niet hoe het dan op een lijst uit 2019 kan staan...

Vr.gr.,
Reinert

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1805 Gepost op: april 01, 2020, 15:20:05 pm »

lees https://waarneming.nl/ of de laatste nieuwsbrief
om het delen van informatie van zeldzame soorten moeilijker te maken worden al deze soorten ook op 5*5 verborgen

cranefly

• Member
« Reactie #1806 Gepost op: april 01, 2020, 15:33:57 pm »

lees https://waarneming.nl/ of de laatste nieuwsbrief
om het delen van informatie van zeldzame soorten moeilijker te maken worden al deze soorten ook op 5*5 verborgen

Ok, de oorspronkelijk louter op de hoofdpagina betrekking hebbende corona-maatregelen zijn dus uitgebreid.  Indien jij dit had geantwoord op Arps vraag naar het waarom van het verbergen van informatie, was alles in één klap helder geweest. Om onheldere redenen antwoordde je Arp echter, ik citeer "Heeft NIETS met corona virus te maken...". Met deze hele zinloze discussie als gevolg.

Ik sluit me overigens graag bij Arp aan dat ik het verbergen van jaren oude zeldzaamheden die géén vogels zijn volstrekt doorgeslagen nonsens vind.

Vr. Gr.
Reindert

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1807 Gepost op: april 01, 2020, 16:01:40 pm »

dat mag je vinden, maar het is niet bedoeling dat deze akties een grote aanslag plegen op de programmeer capaciteit, dit is de snelste methode.
Dus ja even doorbijten, bedankt voor het begrip.
en inderdaad het feit dat je van 5*5 verborgen soorten helemaal niets ziet heeft niets met de corona virus aktie te maken, maar met een nog openstaande wens.
De zichtbaarheid wordt nog gelijk getrokken met de oude site.

cranefly

• Member
« Reactie #1808 Gepost op: april 01, 2020, 16:38:08 pm »

en inderdaad het feit dat je van 5*5 verborgen soorten helemaal niets ziet heeft niets met de corona virus aktie te maken, maar met een nog openstaande wens.

Ik word nu echt knettergek.... het zal wel.

Ik ga niet meer proberen hier nog een touw aan vast te knopen, al hoop ik er ooit nog achter te komen wat "5*5" betekent. Of wie wat heeft gewenst en waarom.

Vr. Groeten,
Reindert

Gerrian

• Admins
  • Admingroep: Kevers
    • Mijn website
« Reactie #1809 Gepost op: april 01, 2020, 18:07:22 pm »

5*5: een vierkant van 5 bij 5 km. Atlasblok of uurhok genoemd.

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #1810 Gepost op: april 01, 2020, 18:34:59 pm »

Klopt,maar lang niet voor iedereen als vanzelfsprekend zijnde ...
Groene groe[n]tjes.Rien.

cranefly

• Member
« Reactie #1811 Gepost op: april 01, 2020, 19:21:19 pm »

5*5: een vierkant van 5 bij 5 km. Atlasblok of uurhok genoemd.

Dank je,

Vr. Groeten,
Reindert

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1812 Gepost op: april 02, 2020, 08:40:27 am »

bij het vervagen van soorten heeft het een andere betekenis
op 1 km niveau -> geen kaart en coordinaten zichtbaar in het waarneming detailscherm
op 5 km niveau -> wel in overzichten maar alleen op provincie niveau gegevens tonen, op de kaart alleen op 10*10 of groter hok niveau tonen, verder niets. Dus een Arendbuizerd in de provincie Groningen.
Dat laatste moet op de nieuwe site nog gefikst worden, want daar worden ze nu, bijna, gelijk behandeld als een embargo waarneming. (de zwaarste vorm van niet in beeld brengen)
Zie verder https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,385918.0.html

cranefly

• Member
« Reactie #1813 Gepost op: april 02, 2020, 18:21:31 pm »

bij het vervagen van soorten heeft het een andere betekenis
op 1 km niveau -> geen kaart en coordinaten zichtbaar in het waarneming detailscherm
op 5 km niveau -> wel in overzichten maar alleen op provincie niveau gegevens tonen, op de kaart alleen op 10*10 of groter hok niveau tonen, verder niets. Dus een Arendbuizerd in de provincie Groningen.
Dat laatste moet op de nieuwe site nog gefikst worden, want daar worden ze nu, bijna, gelijk behandeld als een embargo waarneming. (de zwaarste vorm van niet in beeld brengen)
Zie verder https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,385918.0.html

Bedankt voor de toelichting Hisko, en excuus dat ik gisteren wat geagiteerd reageerde. Voor m'n gevoel kreeg ik steeds twee tegengestelde antwoorden op één & dezelfde vraag. We zullen het op een bepaald moment in de discussie dus wel allebei over iets anders hebben gehad.

Vriendelijke groeten,
Reindert

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #1814 Gepost op: april 03, 2020, 03:17:05 am »

Ik zie net dat een lang geleden door mij geuitte wens niet in het overzichtje op pagina 1 staat, dus even opnieuw :)

Het kunnen onthouden van soort bij het invoeren.

Waarom? Omdat ik bij veel inventarisaties de algemeenste soort (of een gezenderd individu) steeds op een andere locatie tegenkom, dan zou het een boel schelen als ik kon klikken op de kaart (evt. gedrag aanpassen) en invoeren, ipv steeds opnieuw de soort op te zoeken. Erger nog, ik klik nu vrij regelmatig mis, kom dan op een andere soort dankzij dit mallotige "alle soorten op één grote hoop"-systeem, waardoor m'n onthouden kleed/gedrag etc. ook kwijt zijn.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1815 Gepost op: april 03, 2020, 07:40:25 am »

als je niets intypt in dat soort selectie dingetje zie je de laatste door jou ingevoerde soorten al staan, wel in een soort alfabetische volgorde

gbeersma

• Observado Admin
  • *
« Reactie #1816 Gepost op: april 03, 2020, 11:10:43 am »

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

http://waarneming.nl/user/photos/104779

Marleen

• Member
« Reactie #1817 Gepost op: april 08, 2020, 08:41:01 am »

Kan er in het foto-overzicht van de validatoren een geluid-icoontje komen als er een geluidsopname bij de waarneming is, als dat er nog niet staat?

Met regelmaat worden waarnemingen van mij op "niet te beoordelen" gezet of of goedgekeurd als vogel onbekend,
omdat men alleen naar de foto kijkt en niet weet dat er ook een geluidsopname is.

Bijvoorbeeld bij overvliegende ganzen is de soort wel soms van geluidsopname te determineren.
De foto erbij om aantal ganzen te tellen, zelfs al zijn ze op de foto misschien niet herkenbaar tot op soort.
En het gedrag te laten zien (V-formatie, geen V-formatie, soms iets te zien van vliegen ze hoog/laag etc)

Maar validatoren zien alleen de foto, denken oh dit is niet determineerbaar en weten helemaal niet dat er ook een geluidsopname is.

Waarnemingen gans onbekend
Vanochtend weer twee van de beoordeling afgehaald omdat ze volgens mij gedetermineerd zijn op foto en niet op geluidsopname.

Ik maak over deze waarnemingen ook topics, maar daar wordt vaak niet (of weinig helpend) in gereageerd.
Mede omdat bijv bij ganzen verschil kleine rietgans / grauwe gans op geluid niet voor iedereen goed te onderscheiden is.

Topic waar dit probleem eerder is besproken.

Als je vanuit de foto-schermen valideert, dan zie je niet dat er een geluid is bijgevoegd, daarvoor moet je de waarneming openen.

Het gevolg is dat je onjuiste beoordelingen krijgt bij waarnemingen die wel te beoordelen zijn, mits het geluid wordt beluisterd.

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: april 11, 2020, 15:03:42 pm door Marleen »
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1818 Gepost op: april 08, 2020, 09:13:43 am »

Marleen, je maakt het ook wel moeilijk als je beide aan een waarneming koppelt
als de foto de soort niet uit de verf laat komen is die nauwelijks goed te keuren ook al klopt het geluid wel

Marleen

• Member
« Reactie #1819 Gepost op: april 08, 2020, 09:20:53 am »

Marleen, je maakt het ook wel moeilijk als je beide aan een waarneming koppelt
als de foto de soort niet uit de verf laat komen is die nauwelijks goed te keuren ook al klopt het geluid wel

Het geluid 'bewijst' de soort, de foto 'bewijst' het aantal.

Als ik alleen foto invoer is de soort niet determineerbaar.
Als ik alleen geluid invoer vragen mensen zich misschien af hoe ik aan (fictief voorbeeld) 143 stuks kom.
Die heb ik dan geteld van een foto die ik niet bij mag voegen omdat het anders te ingewikkeld wordt?!

De gehele waarneming moet beoordeeld.

Fitis en tjiftjaf komt toch ook wel voor dat het lastig is van de foto maar het geluid uitsluitsel geeft?
Er zullen vast meer van dit soort voorbeelden/situaties zijn.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1820 Gepost op: april 08, 2020, 09:26:09 am »

jij vraagt om een oplossing ,ik geef die

Marleen

• Member
« Reactie #1821 Gepost op: april 08, 2020, 09:32:20 am »

jij vraagt om een oplossing ,ik geef die

Eh nee.
Ik vraag of er alsjeblieft een geluid-icoontje kan komen in het foto-overzicht van de validatoren als er bij een waarneming een geluidsopname is.
Zodat de validator zich bewust is van dat er ook geluidsopname is om de gehele waarneming te kunnen beoordelen.

De oplossing is dan niet gooi de helft van de data weg of voer het helemaal niet in.
Want wij kunnen het niet aan om bij de foto ook te weten dat er geluid is, die de waarneming ondersteund.
En dat we dan misschien een extra klik moeten doen om die te beluisteren zodat we de volledige waarneming goed kunnen beoordelen.

De oplossing is dat het geluidsicoontje daar komt waar die nodig is, in het validator-foto-overzicht.
Kleine moeite, groot plezier.  :duim:

Groetjes, Marleen

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1822 Gepost op: april 08, 2020, 09:50:41 am »

dat is op zich geen probleem, maar daar zul je op observation.org niet snel plezier van hebben
blijft het feit dat je een waarneming met een vage foto niet goed moet keuren
het aantal hoef je niet te bewijzen, wel de soort

Marleen

• Member
« Reactie #1823 Gepost op: april 08, 2020, 10:17:25 am »

dat is op zich geen probleem, maar daar zul je op observation.org niet snel plezier van hebben
Hisko, ik weet niet hoe dat zit met validator schermen met waarneming of observado.
Maar ik vertrouw erop dat als je het voor waarneming kan oplossen, je ook een manier vindt om het voor observado op te lossen.

blijft het feit dat je een waarneming met een vage foto niet goed moet keuren
Waarneming met alleen een foto waarop de soort niet te determineren is, kan je inderdaad niet beoordelen.
Maar daar is een oplossing voor. Extra bewijsmateriaal / geluid toevoegen!

Waarneming met een foto waarop de soort niet te determineren is, maar met geluidsopname die de waarneming/foto ondersteunt, kunnen best beoordeeld worden.
Ik denk dat er validatoren zijn die dat helemaal niet erg vinden en die dat graag doen.

Onthou je deze even voor als er weer een vraag/discussie komt over het beoordelen van waarnemingen -zonder- enige vorm van bewijs?

Groetjes, Marleen

Marleen

• Member
« Reactie #1824 Gepost op: april 11, 2020, 15:02:16 pm »

Kan er in het foto-overzicht van de validatoren een geluid-icoontje komen als er een geluidsopname bij de waarneming is, als dat er nog niet staat?

Met regelmaat worden waarnemingen van mij op "niet te beoordelen" gezet of of goedgekeurd als vogel onbekend,
omdat men alleen naar de foto kijkt en niet weet dat er ook een geluidsopname is.

Bijvoorbeeld bij overvliegende ganzen is de soort wel soms van geluidsopname te determineren.
De foto erbij om aantal ganzen te tellen, zelfs al zijn ze op de foto misschien niet herkenbaar tot op soort.
En het gedrag te laten zien (V-formatie, geen V-formatie, soms iets te zien van vliegen ze hoog/laag etc)

Maar validatoren zien alleen de foto, denken oh dit is niet determineerbaar en weten helemaal niet dat er ook een geluidsopname is.

Waarnemingen gans onbekend
Vanochtend weer twee van de beoordeling afgehaald omdat ze volgens mij gedetermineerd zijn op foto en niet op geluidsopname.

Ik maak over deze waarnemingen ook topics, maar daar wordt vaak niet (of weinig helpend) in gereageerd.
Mede omdat bijv bij ganzen verschil kleine rietgans / grauwe gans op geluid niet voor iedereen goed te onderscheiden is.

Topic waar dit probleem eerder is besproken.

Als je vanuit de foto-schermen valideert, dan zie je niet dat er een geluid is bijgevoegd, daarvoor moet je de waarneming openen.

Het gevolg is dat je onjuiste beoordelingen krijgt bij waarnemingen die wel te beoordelen zijn, mits het geluid wordt beluisterd.

Groetjes, Marleen

Vandaag stonden beide waarnemingen weer op "(nog) niet te beoordelen", vermoedelijk vanwege de foto en zonder dat de geluidsopname beluisterd is.
Omdat de validatoren niet weten dat er een geluidsopname is.

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: april 11, 2020, 15:33:27 pm door Marleen »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1825 Gepost op: april 11, 2020, 15:23:17 pm »

Gelijk hebben ze.

Marleen

• Member
« Reactie #1826 Gepost op: april 11, 2020, 15:24:10 pm »

Gelijk hebben ze.

Nee, want de geluidsopname is vast wel te beoordelen.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1827 Gepost op: april 11, 2020, 16:37:03 pm »

Je fotografeert een groep eenden/ganzen/zwanen en daar zit een geluidsopname bij van de lokale gans. Daar kan maar 1 kloppen.
Dus doe niet zo eigenwijs, verwijder die vage foto

Marleen

• Member
« Reactie #1828 Gepost op: april 11, 2020, 16:42:58 pm »

Nee, ik verwijder de foto niet.
Ik mag die foto's best bij mijn waarneming voegen om de groepsgrootte en gedrag te laten zien.

Als je alleen de waarneming beoordeelt zonder het geluid daarbij mee te nemen, dan krijg je een foutieve beoordeling.

En als jullie alleen foto's willen beoordelen ipv waarnemingen dan gaat er wat mij betreft toch wel iets mis.

Zoals eerder genoemd zijn er meer van dit soort voorbeelden te bedenken,
waarbij de soort misschien niet altijd van foto te determineren is,maar met de geluidsopname erbij wel.

De waarneming kan gewoon beoordeeld worden, niet alleen op foto wel op foto + geluid.

Groetjes, Marleen

bramquist

• Member
« Reactie #1829 Gepost op: april 11, 2020, 16:45:59 pm »

Nee, ik verwijder de foto niet.
Ik mag die foto's best bij mijn waarneming voegen om de groepsgrootte en gedrag te laten zien.

Als je alleen de waarneming beoordeelt zonder het geluid daarbij mee te nemen, dan krijg je een foutieve beoordeling.

En als jullie alleen foto's willen beoordelen ipv waarnemingen dan gaat er wat mij betreft toch wel iets mis.

Zoals eerder genoemd zijn er meer van dit soort voorbeelden te bedenken,
waarbij de soort misschien niet altijd van foto te determineren is,maar met de geluidsopname erbij wel.

De waarneming kan gewoon beoordeeld worden, niet alleen op foto wel op foto + geluid.

Groetjes, Marleen

Is validatie een verplichting?
Groeten,

Bram Quist
Pagina's: 1 ... 59 60 [61] 62 63   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.059 seconden met 19 queries.