Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 73   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)  (gelezen 134827 keer)

gbeersma

• Observado Admin
  • *
Re: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)
« Reactie #1680 Gepost op: januari 27, 2020, 20:16:54 pm »

Bedankt Hisko. Voor mensen die voor het eerst op waarneming.nl komen werkt dat denk ik uitstekend. Maar ik dacht nu meer aan een soort van 'handboek' waar alle mogelijkheden die je op de site hebt in beschreven staan. Zodat mensen als jij bijvoorbeeld niet steeds allerlei vragen over de werking van de site hoeven te beantwoorden. Maar ik snap wel dat ook het maken zo'n handleiding tijd en energie kost.

Bekijk eventueel deze instructie video's gemaakt voor Waarnemigen.be

Webinar Waarnemingen.be voor gevorderden:
Nog niet helemaal mee met de nieuwe website? Bekijk hier de webinar voor gevorderden.
https://natuurpunt-cvn.webinargeek.com/watch/replay/422021/c1cf71f0b1487c17eb8add1fb7575318/

Eerste keer hier? Op 20 minuten leert Hannes Ledegen je de kneepjes van het vak. Bekijk hier de webinar voor beginners.
https://natuurpunt-cvn.webinargeek.com/watch/replay/408432/8f91ab157d850c8453bf341b0b35345c/

Bedankt Hans!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

http://waarneming.nl/user/photos/104779

Jan Borst

• Betatest Herkenningsapp
  • *
« Reactie #1681 Gepost op: januari 28, 2020, 10:52:21 am »

Toevoegen filter levensstadia bij kaarten van soorten.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1682 Gepost op: januari 28, 2020, 14:16:43 pm »

Jan, ik denk dat voor elk scherm wel geldt dat daar filters ontbreken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1683 Gepost op: januari 28, 2020, 14:20:28 pm »

Citaat
onder 'meer' staat nu  Bewerk, Verwijder, Copier. Kan daar ook nog 'Foto toevoegen' bij?
Hans, foto toevoegen is exact dezelfde actie als 'Bewerk'
Op Waarneming.nl bestaat geen foto toevoeg scherm (of geluiden toevoegscherm) dat is allemaal onderdeel van het invoerscherm en is dan ook hetzelfde als bewerk.
Ja ik weet het, onder opties , in het detailscherm, wordt het apart genoemd, maar dat is om beginnende gebruikers op weg te helpen.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

• Betatest Herkenningsapp
  • *
« Reactie #1684 Gepost op: januari 29, 2020, 08:57:13 am »

Jan, ik denk dat voor elk scherm wel geldt dat daar filters ontbreken.

Aangezien jullie inmiddels blijkbaar druk zijn met bijvoorbeeld overzichten voor (qua begrenzing) niet bestaande Natura 2000-gebieden, dacht ik dat zo langzamerhand simpele basiswensen wel gemeld mochten worden. Maar goed dan wacht ik daar nog maar weer even mee....

Hans Verdaat

• Admins
  • Admingroep: (zee)zoogdieren & (zee)vogels
    • http://www.verdaat.eu
« Reactie #1685 Gepost op: februari 09, 2020, 18:11:16 pm »

Weet dat er al veel gedrag keuzes zijn bij vogels maar deze ontbreken voor internationaal gebruik:

• Zwemmend           (oa nuttig voor penguins, zeevogels en eenden)
  • In (broed)kolonie

En misschien kan het gedrag 'met broedvlek' beter onder kleed als 'adult met broedvlek' ?
Dank, Hans
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2020, 08:52:20 am door Hans Verdaat »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1686 Gepost op: februari 10, 2020, 15:11:24 pm »

Het punt met al die toevoegingen is dat afnemende partijen zoals sovon, ndff , gbif en europese broedvogel atlas daar niets mee kunnen en die waarnemingen dus ook niet gebruikt kunnen worden voor analyses en soort bescherming.

marijn

• Member
    • test
« Reactie #1687 Gepost op: februari 10, 2020, 23:07:15 pm »

Dat kan/mag niet de reden zijn. Dan hebben W.nl en die partijen geen goede afspraken gemaakt over (en werk gemaakt van) de vertaling van dit soort toevoegingen naar gehanteerde standaarden.
Marijn Prins

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1688 Gepost op: februari 11, 2020, 13:44:45 pm »

Dat kan/mag niet de reden zijn. Dan hebben W.nl en die partijen geen goede afspraken gemaakt over (en werk gemaakt van) de vertaling van dit soort toevoegingen naar gehanteerde standaarden.
daar verschillen we dan over van mening.
wat was die zwemmende eend aan het doen ? rustend, fouragerend ? (allemaal al aanwezig)
in kolonie hebben we ooit gehad, de reden waarom die niet meer bestaat, ik weet het niet meer, maar ik vermoed dat men wel weet welke soorten in kolonies zitten en je dat verder prima kan aangeven met de bestaande broedcode`s

evadrukker

• Member
« Reactie #1689 Gepost op: februari 11, 2020, 23:17:00 pm »

Onderwerp: Coelioxys (Kegelbijen)

Foutje gevonden op de nieuwe website.
Als je het geslacht "Coelioxys" intypt, zie je een lijstje van alle soorten, maar 5 daarvan (die alleen in het latijn staan) zijn allemaal synoniemen/verouderde spellingen. Dat dat het geval is, wordt daar niet aangegeven. Je wordt niet doorverwezen naar de correcte namen en je kunt hier gewoon je soort invoeren. Ook staat er foute informatie bij, zoals dat het alle vijf zeer algemene soorten zijn, wat hier niet het geval is.

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #1690 Gepost op: februari 12, 2020, 02:24:35 am »

Bovenin staat "Synoniem", even met je muis daarboven zweven. Mooi is het niet echt, vind ik, maar het werkt wel. Ik zal die zeldzaamheidstatussen even gelijk trekken.

Hisko: gerelateerde wens, volledige naam aangeven in de mouse-over, dus ook wetenschappelijke naam.

Douwe van der Ploeg

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1691 Gepost op: februari 12, 2020, 07:49:57 am »

ik heb hem

Marleen

• Member
« Reactie #1692 Gepost op: februari 13, 2020, 14:21:26 pm »

Het punt met al die toevoegingen is dat afnemende partijen zoals sovon, ndff , gbif en europese broedvogel atlas daar niets mee kunnen en die waarnemingen dus ook niet gebruikt kunnen worden voor analyses en soort bescherming.

Maar.... de waarnemers zijn hier niet in 1e instantie om te werken voor die partijen.
De waarnemers zijn er in eerste instantie voor zichzelf, voor hun eigen hobby.

Die partijen kunnen ook zelf alle "in broedkolonie" samenvoegen met andere broedcodes.

Je kan verschillende specifieke data wel algemeen maken, maar je kunt als je algemen data hebt verzameld geen verschillende specificaties zien als je dat niet hebt vastgelegd.

Groetjes, Marleen
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1693 Gepost op: februari 13, 2020, 15:46:00 pm »

Eens met Marijn en Marleen maar wil eigenlijk nog wat verder gaan. Waarom is er maar één activiteit per waarneming te selecteren?

Een eend komt aanvliegen en gaat vervolgens foerageren, kwaken en en een dutje doen totdat 'ie bruut verstoord wordt door een loslopende hond en de wieken neemt.
Wat voer ik in bij activiteit?
Invallend, zwemmend, foeragerend, roepend, rustend, vluchtend, opvliegend, overvliegend of overvliegend west?

Ik wens dat we deze completerende gegevens kunnen vastleggen bij waarnemingen zodat die info niet verloren gaat doordat we maar één activiteit mogen kiezen.

Hiermee kunnen afnemende partijen zelf kiezen welke activiteiten ze interessant vinden en is waarneming.nl ze mogelijk beter van dienst doordat er meer info uit één waarneming te halen is (de ene activiteit sluit de andere niet uit en ze kunnen allebei relevant zijn. Of juist de combinatie van activiteiten.).
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2020, 15:50:30 pm door Julian »

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #1694 Gepost op: februari 13, 2020, 19:05:37 pm »

Een wens: Graag worden aangeplante (en dus zo aangeduide waarnemingen) niet op de frontpagina getoond. Dit is toch echt weinig interessant: https://waarnemingen.be/species/236371/observations  Is het niet al erg genoeg dat we als plantenadmins dergelijke waarnemingen moeten tolereren?
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys 

bramquist

• Member
« Reactie #1695 Gepost op: februari 13, 2020, 19:15:44 pm »

Een eend komt aanvliegen en gaat vervolgens foerageren, kwaken en en een dutje doen totdat 'ie bruut verstoord wordt door een loslopende hond en de wieken neemt.
Wat voer ik in bij activiteit?
Invallend, zwemmend, foeragerend, roepend, rustend, vluchtend, opvliegend, overvliegend of overvliegend west?

Ik wens dat we deze completerende gegevens kunnen vastleggen bij waarnemingen zodat die info niet verloren gaat doordat we maar één activiteit mogen kiezen.

Hiermee kunnen afnemende partijen zelf kiezen welke activiteiten ze interessant vinden en is waarneming.nl ze mogelijk beter van dienst doordat er meer info uit één waarneming te halen is (de ene activiteit sluit de andere niet uit en ze kunnen allebei relevant zijn. Of juist de combinatie van activiteiten.).
Hiervoor is het opmerkingenveld. Kun je mooi je verhaal kwijt. Kunnen de afnemende partijen ook onderzoek doen naar de verhalen achter de waarneming.  ;)

Voor iedere activiteit een afzonderlijke waarneming invoeren mag ook.

En als je dan toch zo graag die activiteiten wilt doorgeven, zorg dan ook ff voor de bijbehorende documentatie. ;D
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2020, 19:20:31 pm door bramquist »
Groeten,

Bram Quist

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1696 Gepost op: februari 13, 2020, 19:44:39 pm »

Ha Bram,

Observatieverhalen als “het dagelijkse leven van een stadseend” staan inderdaad prachtig in het opmerkingenveld maar ik denk niet dat de gegevensontvangende organisaties hier de overige activiteiten uit willen/zullen filteren.

Natuurlijk kun je meermaals een waarneming met verschillende activiteiten invoeren maar hoe moet het dan geïnterpreteerd worden? Op de vijver zijn 10 verschillende eenden gezien die allemaal iets anders deden óf was het toch één exemplaar waarbij 10 verschillende activiteiten zijn waargenomen? Overigens heb ik al ‘ns vernomen dat het “ontdubbelen” van waarnemingen een goed iets zou zijn. Zie Hisko’s 3e reactie op https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443812.msg2337726#msg2337726

Trouwens, documentatie in de vorm van foto's/geluidsopnames etc. is nooit verplicht geweest en een waarneming van een zingende koolmees wordt vermoedelijk ook goedgekeurd als 'ie op bijgevoegde foto z'n snavel net even dicht heeft.  ;)

D.J.Chr. Zuidweg

• Member
« Reactie #1697 Gepost op: februari 23, 2020, 02:16:20 am »

Hoi Hisko,

Is de "toplijst soorten" (niet waarnemingen maar soorten) voor een gebied ook weer te verwachten op de nieuwe site?

Vriendelijke groet,

Daan

OJGoreng

• Member
« Reactie #1698 Gepost op: februari 25, 2020, 10:10:40 am »

Hopelijk een bescheiden wensje: zou de gedragsoptie "vangst door hond" kunnen worden toegevoegd? In elk geval in stadsparken zien we zo nogal eens waterwild en konijnen sneuvelen. Hier kies de waarnemer dan maar voor "vangst door kat", maar kat krijgt al van genoeg de schuld.
Misschien is "vangst door hond/wolf" eigenlijk ook wel een idee.
Met vriendelijke groet, Zainal

Marleen

• Member
« Reactie #1699 Gepost op: februari 25, 2020, 10:14:34 am »

Lijkt mij een hele goede. Maar dan alleen "vanst door hond"

Want vangst door wolf dan zou je alle dieren moeten invoeren die andere dieren vangen.
En je wilt ook niet dat de wolf de schuld krijgt van wat loshopende honden doen.

Het mooie aan "vangst door hond" is eigenlijk ook wel het registeren van alle schapen en reeën enz die door loslopende honden gepakt worden.

frkvh

• Member
« Reactie #1700 Gepost op: februari 26, 2020, 10:41:46 am »

"vangst door predator"?

Marleen

• Member
« Reactie #1701 Gepost op: februari 26, 2020, 10:44:29 am »

"vangst door predator"?

Het doel is denk ik juist het registreren van vangsten door huisdieren die de natuur/wild verstoren/doden.
Dus kat (is er al) en dan nu hond als tweede.

OJGoreng

• Member
« Reactie #1702 Gepost op: februari 26, 2020, 17:42:44 pm »

Het doel is denk ik juist het registreren van vangsten door huisdieren die de natuur/wild verstoren/doden.
Dus kat (is er al) en dan nu hond als tweede.

Ja, precies. Dat katten een massaslachting aanrichten is ondertussen wel algemeen bekend, maar dat mensen die hun hond even lekker therapeutisch achter de konijntjes aan laten rennen ook nogal wat op hun geweten hebben is iets dat ook wel eens met ondersteuning vastgelegd mag worden.
Met vriendelijke groet, Zainal

Maarten Hotting

• Validator Vogels
  • Admins
    • Waarneming.nl
« Reactie #1703 Gepost op: februari 29, 2020, 13:01:41 pm »

Aantal wensen voor de resultaten van een punttelling op de nieuwe site:

- Een export mogelijkheid naar CSV.
- Een veld met de Coordindaten van het telpunt.
Groet,
Maarten

Daandrukker

• Admins
« Reactie #1704 Gepost op: maart 02, 2020, 15:14:08 pm »

Hoe kun je ook alweer foto's in het familie-overzicht plaatsen? Wanneer je een foto bij het soortovericht wil hebben kun je die markeren als "determinerend" bij de foto, maar ik zou ze graag ook hier willen hebben: https://observation.org/familie/view/240

En aansluitend daarop: zullen die foto's op de nieuwe site gewoon in dat overzicht blijven staan wanneer ik het via een oude site selecteer?

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker

Jong? Natuur? NJN natuurlijk!

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1705 Gepost op: maart 02, 2020, 15:16:59 pm »

ja, ja
nadat je een foto op determinerend hebt gezet kun je kiezen voor 'in familie overzicht' -> eerste of tweede rij

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #1706 Gepost op: maart 03, 2020, 16:54:56 pm »

Ik vermoed werk in uitvoering, maar in dit scherm https://waarneming.nl/taxa/10719/?genus=Gnaphalium  wil ik graag ook nog op Asteraceae kunnen drukken. Ik denk dat in het scherm

Eukaria / Planten / Vaatplanten / Spermatopsida / Asterales /Asteraceae / Gnaphalium   zou moeten staan.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys 

bramquist

• Member
« Reactie #1707 Gepost op: maart 03, 2020, 19:59:42 pm »

Ik zie zojuist dat de mogelijkheid is toegevoegd om persoonlijke soortstatistieken te bekijken. Mooie ontwikkeling. Er kan m.i. nog wel wat aan verbeterd worden.

Op het moment dat ik in onderstaande link van het tabblad statistieken naar het tabblad details ga en daarna weer terug wil naar het tabblad statistieken, kom ik niet terug bij mijn persoonlijke soortstatistieken, maar bij de algemene soortstatistieken. Hetzelfde gebeurt ook als ik de soortstatistieken per gebied bekijk.

https://waarneming.nl/species/16/statistics/?user=75728

Mijn wens cq oplossing:

Bij onderstaande link bij de filtercriteria een vinkje voor alleen eigen waarnemingen en een zoekveld voor gebieden toevoegen en evt als bonus de mogelijkheid toevoegen om een provincie te selecteren. Evt kan dit alles op dezelfde wijze als bij het tabblad waarnemingen.

https://waarneming.nl/species/16/statistics/

Ik verwacht bovendien dat op deze manier de persoonlijke soortstatistieken beter vindbaar zijn. Het duurde even voor ik doorhad dat ik in mijn soortenlijst moest klikken op het statistiekicoontje.

Overigens ook nog de vraag of ook soortstatistieken voor gebruikerslocaties (incl mogelijkheid alleen eigen waarnemingen) kan worden toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2020, 20:25:11 pm door bramquist »
Groeten,

Bram Quist

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1708 Gepost op: maart 04, 2020, 07:46:55 am »

Bram, als je de back toets in je browser gebruikt kom je echt weer terug in jouw stats

bramquist

• Member
« Reactie #1709 Gepost op: maart 04, 2020, 08:37:01 am »

Bram, als je de back toets in je browser gebruikt kom je echt weer terug in jouw stats

Dan wel, maar ik denk dat het beter kan. Bovendien ben ik van mening dat deze oplossing de vindbaarheid bevorderd.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2020, 18:30:58 pm door bramquist »
Groeten,

Bram Quist
Pagina's: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 73   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.068 seconden met 19 queries.