Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 72   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)  (gelezen 133591 keer)

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
Re: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)
« Reactie #1560 Gepost op: december 18, 2019, 13:27:19 pm »

Arp, we zijn het helemaal met elkaar eens.  :blink:

Ik denk dat als dergelijke zaken technisch omgebouwd gaan worden dat het goed is dat dit idee (waar Hisko en ik hier al eens over van gedachten gewisseld hebben; zie reacties) https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443812.msg2337726#msg2337726 daarin meegenomen wordt.

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1561 Gepost op: december 18, 2019, 14:07:30 pm »

voordat iedereen los gaat op alle taxonomische niveaus
Citaat
In bovenstaand voorbeeld zou de validator er dus voor kunnen kiezen om hem goed te keuren tot op soortniveau (waarmee het genusvalidatieniveau ook automatisch goedgekeurd is). Ook zou de validator er in bepaalde situaties voor kunnen kiezen om een soort goed te keuren tot op genusniveau
Dit gaat niemand snappen natuurlijk en zeker geen partijen die met de w.nl /w.be en obs.org data werken.
een waarneming is wel of niet goedgekeurd.

Waarnemers zouden volgens mij ook best snappen dat er voor hen in theorie geen verschil zit tussen

Citaat van: Waarneming van Russische kauw 2019
Russische Kauw Coloeus monedula soemmerringii (nog) niet te beoordelen

en

Citaat van: Waarneming van Russische kauw 2020
Geslacht: Coloeus
Soort: Kauw  Coloeus monedula
Ondersoort: Russische Kauw Coloeus monedula soemmerringii (nog) niet te beoordelen.

behalve dat ze inzicht krijgen tot op welk taxonomisch niveau de validator mee kan komen met de determinatie. Mocht de waarnemer overtuigd blijven dan kan diegene (net als nu) vragen stellen of er zelf voor kiezen alsnog bewijsmateriaal toe te voegen dat onbetwistbaar het door hem/haar geselecteerde taxon aantoont.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2019, 14:13:23 pm door Julian »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1562 Gepost op: december 18, 2019, 14:20:28 pm »

Julian, prachtig voorstel, maar wat hebben we hier aan ?
in jouw voorstel lijkt het alsof een validator op elk mogelijk taxonomisch niveau de waarneming moet kunnen goedkeuren. dus iemand upload een veer op en de validator keurt de waarneming goed op 'vogel'
ik zie een paar weken programmeer werk en voor de validatoren vele uren meer werk om welk 'probleem' op te lossen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1563 Gepost op: december 18, 2019, 14:38:07 pm »

Julian, prachtig voorstel, maar wat hebben we hier aan ?
in jouw voorstel lijkt het alsof een validator op elk mogelijk taxonomisch niveau de waarneming moet kunnen goedkeuren. dus iemand upload een veer op en de validator keurt de waarneming goed op 'vogel'
Wat doet een validator nu met zo'n waarneming en kost dat hem/haar minder tijd?

ik zie een paar weken programmeer werk en voor de validatoren vele uren meer werk om welk 'probleem' op te lossen ?
Het nu structureel verliezen van waardevolle informatie. Dat zou toch voldoende moeten zijn aangezien waarneming.nl alleen kan bestaan door data?
Volgens mij zou het met deze opzet validatoren juist tijd besparen. Er kan immers meer data goedgekeurd worden. Het is toch raar dat bijv. een afgekeurde waarneming van een specifieke ondersoort ook automatisch afgekeurd wordt als de bovenliggende soort en de andere taxonomische lagen (terwijl er daar geen twijfel over bestaat) omdat we ze nu eenmaal niet los kunnen zien? Misschien zie ik het verkeerd dus bij deze de uitnodiging aan meelezende validatoren om hier ook op te reageren.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1564 Gepost op: december 18, 2019, 14:46:56 pm »

Nergens staat dat alle data gevalideerd moet worden.

Het streven is om fouten eruit te filteren en goed gedocumenteerde waarnemingen handmatig te valideren
Met een slechte foto of geluidsfragment gedocumenteerde waarnemingen verdienen op zijn hoogst het predicaat 'niet te beoordelen' of blijven op 'onbekend' staan.
Bij een aantal soorten is een goede foto nog geen garantie, want dan is aanvullend onderzoek nodig. Als dat uitblijft zal de waarneming niet beoordeeld worden of de waarnemer het advies krijgen om deze naar hoger in de taxonomische boom te vinden soort over te zetten.
Standaard aanwezige zin worden gekozen 'Deze soort is vanaf een foto niet te determineren......'
Waarnemer doet dat -> groen vinkje
Dat is minder werk dan ' validator moet een soort zoeken in de taxonomische boom die wel zou passen en wijzigt de waarneming als dit van de waarnemer mag'

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1565 Gepost op: december 18, 2019, 14:53:37 pm »

en voor de validatoren vele uren meer werk

Bij elke waarneming zou een validator juist met één druk op de knop ervoor kunnen kiezen om de waarneming goed te keuren tot op een bepaald taxonomisch niveau en hoeft diegene de waarnemer niet te vragen (met potentieel velen uren meer werk als gevolg) om de waarneming aan te passen voordat deze goedgekeurd kan worden.

Een knop "Goedgekeurd tot op soortniveau" is voor een validator niet moeilijker om in te drukken als een knop "Goedgekeurd op basis van bewijsmateriaal". Het systeem weet dat wanneer een soort tot op een bepaald taxon is goedgekeurd dat de andere taxa waar het taxon onder valt ook goedgekeurd zijn (komt geen extra validatiewerk aan te pas).

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1566 Gepost op: december 18, 2019, 15:00:33 pm »

de hoeveelheid te verrichten werk blijft hetzelfde om een niet bestaand probleem op te lossen
Je vind het vast niet erg dat we de prioriteiten eerst even doen.

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1567 Gepost op: december 18, 2019, 15:06:16 pm »

Dat is minder werk dan ' validator moet een soort zoeken in de taxonomische boom die wel zou passen en wijzigt de waarneming als dit van de waarnemer mag'

Een validator "moet" niets. Daar zullen we het wel over eens zijn. Het zoeken in de taxonomische boom lijkt me niet aan de orde. De validotor heeft hopelijk de kennis/literatuur om te (kunnen) weten wat hij in het bewijsmateriaal ziet en keurt dat goed. Da's niet anders dan de huidige situatie.

Het is me nu ook duidelijk dat e.e.a. nog niet helemaal duidelijk was.
De validator wijzigt namelijk helemaal niets aan de "soortnaam" bij de waarneming en vraagt de waarnemer ook niet om dat te doen juist omdat waarnemingen dynamischer worden. Hij mag blijven staan op "Russische kauw" maar dat ondersoortniveau krijgt automatisch "(nog) niet te beoordelen" doordat de validator de waarneming goedkeurt tot op soortniveau. Hiermee staat de waarneming wel in de overzichten van goedgekeurde kauwenwaarnemingen etc.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1568 Gepost op: december 18, 2019, 15:14:23 pm »

Julian, jij denkt dat dit vanzelf gaat ?
Zie de opmerkingen van Arp. Die wil dan een waarneming van een https://waarneming.nl/observation/183220086/ goed willen keuren als een Dicyrtomidae spec. of een Dicyrtomia spec

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1569 Gepost op: december 18, 2019, 15:18:36 pm »

de hoeveelheid te verrichten werk blijft hetzelfde om een niet bestaand probleem op te lossen

Fijn dat we elkaar al dichter naderen doordat je niet meer van mening bent dat het validatoren meer werk op levert.  ;)

Je vind het vast niet erg dat we de prioriteiten eerst even doen.

Nee hoor, je moet keuzes maken en dit is ook niet iets waarvan ik had verwacht dat het acuut uit de grond gestampt zou worden (vanwege commissies etc). Misschien dat als we weten hoe de validatoren er tegenover staan het al dan niet meer prioriteit gaat krijgen.

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1570 Gepost op: december 18, 2019, 15:24:02 pm »

Julian, jij denkt dat dit vanzelf gaat ?
Zie de opmerkingen van Arp. Die wil dan een waarneming van een https://waarneming.nl/observation/183220086/ goed willen keuren als een Dicyrtomidae spec. of een Dicyrtomia spec
Maar Arp zou nu als validator toch ook valideren tot op het niveau dat hij "aandurft" met het meegeleverde bewijsmateriaal? Het enige verschil is dat hij zoals het nu is de waarnemer "moet" vragen om de waarneming op een ander taxonomisch niveau te tillen (of dat zelf te doen) voordat er tot op dat niveau goedgekeurd kan worden.

Edit: of simpelweg de waarneming op "(nog) niet te beoordelen" zetten terwijl veel (taxonomische lagen) van de determinatie wel gewoon kloppen.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2019, 15:26:37 pm door Julian »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1571 Gepost op: december 18, 2019, 15:26:04 pm »

dat laatste snappen ze ook bij data afnemende partijen als sovon en de ndff. jouw methode niet. Want die kunnen ze niet verwerken

Daandrukker

• Admins
« Reactie #1572 Gepost op: december 18, 2019, 15:32:18 pm »

Eén van de grote voordelen van wat Julian suggereert is natuurlijk dat de obsidentify een stuk beter zal gaan functioneren bij soorten die moeilijk te herkennen zijn.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker

Jong? Natuur? NJN natuurlijk!

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1573 Gepost op: december 18, 2019, 15:34:53 pm »

dat laatste snappen ze ook bij data afnemende partijen als sovon en de ndff. jouw methode niet. Want die kunnen ze niet verwerken

Misschien begrijp ik je verkeerd maar ik kan me voorstellen dat je bedoelt dat deze partijen wellicht alleen behoefte hebben aan waarnemingen van volwaardige (onder)soorten. De "klanten" zijn echter niet de enigen met een belang. Je hebt te maken met vrijwillige "leveranciers" (waarnemers) die graag een digitaal notitieboekje voor al hun natuurwaarnemingen willen. Daardoor zijn niet-verkoopbare waarnemingen net zo goed van financieel belang.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1574 Gepost op: december 18, 2019, 15:35:21 pm »

Eén van de grote voordelen van wat Julian suggereert is natuurlijk dat de obsidentify een stuk beter zal gaan functioneren bij soorten die moeilijk te herkennen zijn.
dat is een kwestie van genoeg spec 'soorten' waarnemingen goedkeuren

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1575 Gepost op: december 18, 2019, 15:56:27 pm »

Wat zouden ze dan niet kunnen verwerken?
Ze hoeven niet met elke waarneming de volledige taxonomische boom te importeren maar slechts het meest nauwkeurige taxon. Dat zou niet anders moeten gaan dan hoe het nu functioneert.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1576 Gepost op: december 18, 2019, 16:01:58 pm »

nu werkt het zo : de soort die vastgelegd is bij de waarneming
ik heb een russische kauw ingevoerd, goedgekeurd door Lucas als Kauw
de waarneming heeft nog steeds russische kauw bij de waarneming staan, welke als goedgekeurd wordt geexporteerd naar alle partijen (ook die obsidentify voeden)
ik heb al eerder gezegd dat hier enorm veel werk in zit, en dit allemaal om een paar waarnemingen van russische kauwen uit 2019 te kunnen goedkeuren ? https://waarneming.nl/species/1232/photos/?after_date=2019-01-01&before_date=2019-12-15&province=&search=&user=&location=&sex=&validation_status=&life_stage=&activity=&method=

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1577 Gepost op: december 18, 2019, 17:29:01 pm »

ik heb al eerder gezegd dat hier enorm veel werk in zit, en dit allemaal om een paar waarnemingen van russische kauwen uit 2019 te kunnen goedkeuren ? https://waarneming.nl/species/1232/photos/?after_date=2019-01-01&before_date=2019-12-15&province=&search=&user=&location=&sex=&validation_status=&life_stage=&activity=&method=

Nee, niet alleen daarom. De Russische kauw noemde ik als een voorbeeldtaxon waar ik bij bleef.

nu werkt het zo : de soort die vastgelegd is bij de waarneming
ik heb een russische kauw ingevoerd, goedgekeurd door Lucas als Kauw
de waarneming heeft nog steeds russische kauw bij de waarneming staan, welke als goedgekeurd wordt geexporteerd naar alle partijen (ook die obsidentify voeden)
Lucas kan in 2019 niet jouw waarneming van een Russische kauw goedkeuren als “Kauw” want daarvoor zou je eerst op Lucas’ verzoek de waarneming moeten wijzigen in “Kauw” of dat hij het voor je doet. Tenzij hij hem goedkeurt als Russische kauw; dan is de waarneming natuurlijk ook goedgekeurd als “Kauw”.
Hier volg ik je even niet. Een onder Russische kauw ingevoerde waarneming met een validatie tot op soortniveau (“Kauw”) kan toch niet bij export (van goedgekeurde waarnemingen) ineens ‘n goedgekeurde Russische kauw worden? Hij is goedgekeurd als Kauw.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1578 Gepost op: december 18, 2019, 17:32:35 pm »

Laat maar Julian.

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1579 Gepost op: december 18, 2019, 17:47:43 pm »

Laat maar Julian.
Bedoel je dat het idee nu duidelijk is? Ik denk graag mee als er onduidelijkheden/ogenschijnlijke onmogelijkheden zijn dus voel je vooral niet bezwaard om er verder op in te gaan.

OlivierO

• Member
« Reactie #1580 Gepost op: december 18, 2019, 19:26:05 pm »

Laat maar Julian.
Bedoel je dat het idee nu duidelijk is? Ik denk graag mee als er onduidelijkheden/ogenschijnlijke onmogelijkheden zijn dus voel je vooral niet bezwaard om er verder op in te gaan.

Ik denk dat Hisko niet begrijpt wat je bedoelt (no offense). Het is zo logisch als wat en ik vind dat een top idee, maar het kost hoe dan ook tijd en geld (al is 3 weken allicht ruim overdreven  ;) ).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1581 Gepost op: december 19, 2019, 07:43:41 am »

Ah Olivier kent het onderliggende data model.
Nee ik bedoel meer: ik zie niet wat de inspanning aan winst oplevert.

OlivierO

• Member
« Reactie #1582 Gepost op: december 19, 2019, 14:45:12 pm »

Ah Olivier kent het onderliggende data model.
Nee ik bedoel meer: ik zie niet wat de inspanning aan winst oplevert.

Ik zou het nog niet wíllen kennen, want als ik het zo lees zit het slecht in elkaar.  ;)

De winst lijkt mij dat er meer goedgekeurde waarnemingen (mogelijk) zijn maar dat je dus op verschillende niveaus's en makkelijker iets kan goedkeuren. Veel van die "specs" worden van overbodig.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1583 Gepost op: december 19, 2019, 16:04:18 pm »

meten is weten. Als ik met een query ga kijken hoe het met het beoordelen van foto`s van ondersoorten (van alle soortgroepen)  staat over alle jaren kom ik op de volgende getallen:
ind_moderated   count
A   2
I   236
J   95198
N   386
O   7630
P   1359
U   6957

laten we even uitgaan dat alle foto`s iets laten zien om de 'soort' te kunnen vast stellen dan zou deze hele dure exercitie een mogelijke winst van ongeveer 15.000 (=O+U) extra goedgekeurde waarnemingen opleveren. (over alle jaren !!)
Als je alleen 'vogels' neemt betreft het 6000 waarnemingen exta

Het is niet echt de moeite waard.

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #1584 Gepost op: december 19, 2019, 19:22:33 pm »

meten is weten. Als ik met een query ga kijken hoe het met het beoordelen van foto`s van ondersoorten (van alle soortgroepen)  staat over alle jaren kom ik op de volgende getallen:
ind_moderated   count
A   2
I   236
J   95198
N   386
O   7630
P   1359
U   6957

laten we even uitgaan dat alle foto`s iets laten zien om de 'soort' te kunnen vast stellen dan zou deze hele dure exercitie een mogelijke winst van ongeveer 15.000 (=O+U) extra goedgekeurde waarnemingen opleveren. (over alle jaren !!)
Als je alleen 'vogels' neemt betreft het 6000 waarnemingen exta

Het is niet echt de moeite waard.

Die conclusie lijkt me veel te voorbarig.
Allereerst gaan die cijfers over de huidige omvang van de database.
Geldt dat ook als we ervan uitgaan dat er na jouw bericht nog steeds nieuwe waarnemingen bijkomen en de groei van waarnemingen per jaar zal blijven toenemen?

In jouw conclusie lijk je er geen rekening mee te houden dat validators met dit idee meer waarnemingen kunnen goedkeuren in dezelfde tijd waardoor er netto een groter aantal waarnemingen gevalideerd kan worden in dezelfde tijdspan doordat ze dus efficiënter kunnen werken.
Daarnaast geeft het lijstje enkel een indicatie over “ondersoorten” tegenover “soorten”. Kun je een vergelijkbaar overzicht geven van “soorten” tegenover “geslachten”?

Ook is het van belang cijfers ernaast te leggen van hoeveel waarnemingen door tussenkomst (waarnemer vragen of zelf aanpassen) van een validator al een taxonomisch niveau zijn opgetild. Ik vermoed dat er zelfs ongeveer na te gaan is hoeveel tijd er hiermee al verloren is geraakt.

FrankR

• Member
« Reactie #1585 Gepost op: december 19, 2019, 19:31:41 pm »

Bij de gegevens van een geluid staan nog steeds Engelse termen als "Recorder" en "Sort order". Die kunnen nu toch wel eens in het Nederlands worden vertaald in: "Opnemer" en "Sorteervolgorde"? Of is daar weer een pot met gouden dukaten voor nodig?

Bovendien is het grappig dat het Engelse "recorder"** blijkbaar wordt gebruikt voor "opnemer", terwijl een "recorder" (ook in het Engels) het "opnameapparaat" is. Zo slordig allemaal en al vaker door mij aangekaart.

**Edit: een "opnemer"in het Engels is een "recordist".
« Laatst bewerkt op: december 19, 2019, 19:34:46 pm door FrankR »
-=O=-

Frank A. Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1586 Gepost op: december 19, 2019, 19:54:36 pm »

Ga ik achteraan Frank

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #1587 Gepost op: december 20, 2019, 12:17:26 pm »

Veel soorten hebben per provincie een andere zeldzaamheid. Dat hield het scherm, bijvoorbeeld de voorpagina, met  'zeer zeldzame' soorten als iemand op een speciale plaats kwam en weer hetzelfde riedeltje soorten meldde, ook relatief schoon. Plaatselijk vrij gewoon, maar landelijk zeer zeldzaam. Wordt dit op de nieuwe site ook ingebouwd?
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys 

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1588 Gepost op: december 20, 2019, 12:23:23 pm »

op veler verzoek is dat overal (nieuw en oud) verwijderd
daarvoor heb je de subsites

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #1589 Gepost op: december 20, 2019, 14:04:17 pm »

Apart wel, want wat is daar dan mee gewonnen? Dat het overzicht zeldzaamheden steeds vol staat met inkoppers? Maar goed; voor velen kennelijk iets om te willen zien.

Iets anders: Er verschijnen nu in de 'recente zeldzaamheden' nu ook aangeplante en ingezaaide vondsten.  Liever verschijnen die daar niet. Zo kan iedereen de grootste zeldzaamheden aan planten in een willekeurige voortuin melden die dan vervolgens als iets bijzonders ook op de site worden uitgelicht.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys 
Pagina's: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 72   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.055 seconden met 19 queries.