Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: JohanvantBosch op december 13, 2018, 13:30:31 PM
Ik snap dat veel van de genoemde wensen al op t lijstje van de ontwikkelaars staan. Wat volgens mij heel erg zou helpen is een lijst met geplande toevoegingen en aanpassingen en wanneer de realisatie verwacht wordt.
Kan die hier op het forum op een duidelijke plek worden geplaatst?
dat overzicht bestaat nog niet. De meest urgente staan in de eerste post.
Mogelijk schieten mensen nu in de stress, maar wensen zijn echt een kwestie van tijd en geld.
Aan de nieuwbouw kunnen 5 mensen werken vermits daar budget en tijd voor is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Die drie punten die er nu staan, zijn een goed begin. Ik mis de planning er nog bij.
Ik denk dat je een hoop stress en onvrede kunt wegnemen bij je gebruikers als je op korte termijn wel zo'n overzicht publiceert. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2018, 15:40:54 PM
Citaat van: JohanvantBosch op december 13, 2018, 13:30:31 PM
Ik snap dat veel van de genoemde wensen al op t lijstje van de ontwikkelaars staan. Wat volgens mij heel erg zou helpen is een lijst met geplande toevoegingen en aanpassingen en wanneer de realisatie verwacht wordt.
Kan die hier op het forum op een duidelijke plek worden geplaatst?
dat overzicht bestaat nog niet. De meest urgente staan in de eerste post.
Mogelijk schieten mensen nu in de stress, maar wensen zijn echt een kwestie van tijd en geld.
Aan de nieuwbouw kunnen 5 mensen werken vermits daar budget en tijd voor is.

JohanvantBosch

een klein dingetje:
in de waarnemingen overzichten van een soort kun je kiezen voor een begin en een einddatum. Die zijn nu aangegeven door de woorden 'vanaf' en 'aan'.
Vanaf is redelijk Nederlands, maar 'aan' lijkt nergens op. Ik zou dat vervangen door 'tot en met'

hiskodevries

ik snap dat je graag een planning ziet, maar die kan ik je niet geven.
persoonlijk hoop ik dat het waarnemingen overzicht comprimeren nog voor het weekend werkt.
Maar bugs hebben een hogere prioriteit. Zoals je daar in de eerste post ziet zijn al aardig wat opgelost.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Ik snap dat bugs prio hebben.
Als je 'uiterlijk maart 2019' neerzet is dat ook een planning.

hiskodevries

Johan, als ik hier een gok ga plaatsen wordt je ook niet blij.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2018, 16:01:42 PM
ik snap dat je graag een planning ziet, maar die kan ik je niet geven.
persoonlijk hoop ik dat het waarnemingen overzicht comprimeren nog voor het weekend werkt.
Maar bugs hebben een hogere prioriteit. Zoals je daar in de eerste post ziet zijn al aardig wat opgelost.

Een planning lijkt me inderdaad niet verstandig om de redenen die je aangeeft.

Maar wellicht is een overzicht van verbeteringen die in beeld zijn zonder planning wel verstandig.
Mogelijk kan hier wel een volgorde in worden aangebracht.

Dit voorkomt ook dat mensen wensen dubbel uiten.

PS Crowd funding voor een nieuwe functie is mogelijk een idee om lastige/dure functies te realiseren.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Marijn de Weijer

PS funding voor een nieuwe functie is mogelijk een idee om lastige/dure functies te realiseren.


Ja, dat is een goeie.

Hisko, werkt de donatieknop op de oude site nog? IK zie er geen op de nieuwe ;D

Groet,
Marijn
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Guido Keijl

Ik kan de statistieken (vliegtijddiagrammen bijvoorbeeld) niet meer vinden.

lukasverboom

Ik zie dat bij het toevoegen van een nieuwe foto de datum/tijd en locatie van die nieuwst toegevoegde foto wordt overgenomen. Dit lijkt me niet wenselijk; als men iets verzamelt en thuis nog een foto maakt en toevoegt wordt de originele locatie en datum overschreven.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Platbuik

De header die op alle pagina's staan, nemen te veel ruimte in die ten goede aan de informatie zou moeten komen.
I.i.g kan rondom de tekst wel wat loze lucht weggelaten worden.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Johan op den Dries

#131
waarneming.nl is ooit begonnen als je eigen digitale waarnemingen "boekje". Op de nieuwe site zijn je eigen waarnemingen wel een beetje weggestopt onder je profiel. gaat dat nog beter worden?
Johan op den Dries
Sneek

wim52

Mooi dat er vernieuwing is. Maar ik kan er niets mee. Onoverzichtelijk vind ik het. Soorten niet te vinden. Te veel gekleurde lettertypen. Ik hoor op facebook mensen er allemaal over klagen.

Paar voorbeelden:
O.a:  Wat is waarneming toch onduidelijk geworden.
De exacte lokatie waar een vogel zit wordt niet duidelijk meer aangegeven en je kunt ook geen provincie meer invoeren

idd ja t is waardeloos ik kijk er ook niet meer op

Tja... k heb geen kennis van ICT en daar zal het ongetwijfeld mee te maken hebben, maar inderdaad hoop ik wel dat 'ie' gebruiksvriendelijk en inzichtelijk blijft. Zo niet, dan zullen veel mensen niet meer invoeren en daar zal met name de NDFF niet zo blij mee zijn.

diegene die de nieuwe site van waarneming zo opgesteld heeft, mag zich nog wel eens achter de oren krabben

Maar zal op den duur wel beter worden hoop ik. Oude site kan je ook al niet meer bekijken zonder ingelogd te zijn. Zeer vreemde boel. Ik wacht af.

Gr. Wim



Ted van der Knaap

Citaat van: wim52 op december 13, 2018, 22:55:18 PM
diegene die de nieuwe site van waarneming zo opgesteld heeft, mag zich nog wel eens achter de oren krabben

Als ik het goed begrijp hebben "financiers van deze site" de grootste vinger in de pap om deze vernieuwing/verandering tot stand te brengen.

Ben heel benieuwd wat de drijfveer achter deze move is geweest.

Genereerd het meer data, is het goedkoper, trekt het makkelijker meer (nieuwe) waarnemers, is dit  een beter verdienmodel?
Wat is de hoofdreden geweest om het om te gooien?


Tuurlijk is alles wat nieuw is onwennig en gaat het misschien straks beter, maar wat je had was simpel en erg duidelijk/gebruiksvriendelijk.
Soms is verandering geen verbetering! (wie betaald bepaald!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Alex Bos

Ik blijf het vervelend vinden dat ik, om de mobiele site te bekijken, steeds m'n telefoon moet kantelen. Weer een extra handeling die niet nodig hoeft te zijn. En zelfs dan is nog niet eens alle informatie gelijk beschikbaar. Ik moet van links naar rechts swipen om alle informatie te zien. Kan dat niet opgelost worden? Dat was op de oude site veel beter. Daar was mobiel alles op een beeldscherm beschikbaar.
Verder vind ik de homepage echt een rommeltje. Alle soorten staan door elkaar en er staan geen tijden meer bij. Maakt het absoluut niet overzichtelijker, maar lijkt veel meer op chaos.
Ook als het fotooverzicht. Als ik het overzicht van vandaag mobiel open, staan er vaak dubbele foto's in en er staan foto's van vorige dagen in, waar ik niet om heb gevraagd.

Verder ga ik nog even zoeken wat ik tegenkom ;-)
Groeten Alex Bos

colossus

Een vraag over de conversie van oude naar nieuwe website:
Veel forumvragen hebben een link naar bijbehorende melding staan, vaak gegenereerd via de optie "determineren via het forum".
Echter, die link geeft de url van de oude website. Dat geldt vast ook voor de links die de foto's op het forum zelf tonen.
Misschien voorbarig, maar ik ben erg benieuwd of de links massaal worden omgezet vóór de oude website definitief uit de lucht gaat.
Ik gebruik het forum vaak om te zoeken naar informatie. Het is een geweldige kennisbron.
Als de foto's veranderen in dode links zou dat allemaal verloren gaan.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Erik van Dijk

Het zou fijn als je in schermen met de filterknop deze ook kan activeren met het drukken op de return-knop net als bij de oude versie.
Dat lijkt mij niet heel moeilijk in te bouwen. Wellicht is het gewoon een bug.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

IJsvogelaar

Citaat van: colossus op december 14, 2018, 00:51:28 AM
Een vraag over de conversie van oude naar nieuwe website:
Veel forumvragen hebben een link naar bijbehorende melding staan, vaak gegenereerd via de optie "determineren via het forum".
Echter, die link geeft de url van de oude website. Dat geldt vast ook voor de links die de foto's op het forum zelf tonen.
Misschien voorbarig, maar ik ben erg benieuwd of de links massaal worden omgezet vóór de oude website definitief uit de lucht gaat.
Ik gebruik het forum vaak om te zoeken naar informatie. Het is een geweldige kennisbron.
Als de foto's veranderen in dode links zou dat allemaal verloren gaan.

+1
Zeer relevante opmerking, geheel mee eens!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

reneenadventure

Ik hou namens de provincie werkgroep slechtvalken de ontwikkelingen bij van de verspreiding van de slechtvalk in Limburg.
Via de oude site ging dit prima. Dagelijks keek ik of er nieuwe waarnemingen waren voor deze soort, waar evt. nieuwe territoria zich vestigden etc. De opmerkingen, foto's en exacte locatie waren hier zeer waardevol voor. Jammer dat dit nu niet meer te volgen is. Mogelijk wel maar dan zeer gebruiksonvriendelijk en omslachtig. Op de oude site waren de waarnemingen per provincie per dag in een oogopslag te zien. Dit is helaas nu niet meer het geval. Erg jammer en van grote invloed voor mij.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

reneenadventure

Bedankt Hisko maar dan krijg je alle soorten voor heel Limburg. Wat ik graag zou willen zien is dit:

https://limburg.waarneming.nl/soort/view/325?from=2017-12-14&to=2018-12-14.



hiskodevries

misschien begrijp ik je niet goed, maar dat zie je toch ook ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

reneenadventure

#142
Nee. Ik zie bij jou alle soorten van heel limburg. En in mijn geval alleen de slechtvalk. (Nu alleen zichtbaar via de oude site.)
Als je een specifieke soort wil volgen dan is dit ondoenlijk in het geval er alle soorten worden getoond.

D. Wolters

Pro: ik kan inloggen via Firefox. Dat was mij tot nu toe niet gelukt. :)

Wat ik vooral nog heel erg mis, is een uitsplitsing in Subgebied op het moment dat ik de waarnemingen in (bijvoorbeeld) mijn gemeente bekijk. Nu moet ik elke waarneming openen om te zien waar een vogel precies gezien is. Daar gebruik ik de oude site voor, dus ik hoop dat die nog een tijdje in de lucht blijft. ;)

Citaat van: RamonVerstraaten op december 13, 2018, 10:16:01 AM
Nog een wens: ik mis de optie 'waargenomen soorten' als ik de waarnemingen van een bepaald gebied bekijk; gebruikte ik erg vaak in de oude versie  :blink:

Sluit ik me ook bij aan.

Verder is het vooral nog heel erg wennen.

marijke_kanters

Ik heb de indruk dat het weer van Naturalis afkomstig is die hele verandering. Net als bij het Nederlands Soortenregister. Is daar ook al geen succes. Veel mensen zijn afgehaakt.
Groetjes, Marijke

hiskodevries

Citaat van: marijke_kanters op december 14, 2018, 13:03:11 PM
Ik heb de indruk dat het weer van Naturalis afkomstig is die hele verandering. Net als bij het Nederlands Soortenregister. Is daar ook al geen succes. Veel mensen zijn afgehaakt.
nee totaal niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AvanderHeijden

Ook ik mis de mogelijkheid om van 'mijn' soortgroep de recente zeldzaamheden te zien op de front page. Vogels zijn leuk maar staan niet eens in mijn top5 qua interesse. Komt de mogelijkheid om de gewenste soortgroep te selecteren weer terug, evt met een pulldown menu en het liefst op een manier waarop onthouden wordt wat ik gekozen heb?

JohanvantBosch

Citaat van: AvanderHeijden op december 14, 2018, 13:33:59 PM
Ook ik mis de mogelijkheid om van 'mijn' soortgroep de recente zeldzaamheden te zien op de front page. Vogels zijn leuk maar staan niet eens in mijn top5 qua interesse. Komt de mogelijkheid om de gewenste soortgroep te selecteren weer terug, evt met een pulldown menu en het liefst op een manier waarop onthouden wordt wat ik gekozen heb?

Helemaal mee eens. Dit mis ik echt.


Maarrrrrrr... mochten de soortgroepen onverhoopt niet terugkomen, dan zou ik voor een andere verdeling kiezen. Bv:
Gewervelden/insecten/andere ongewervelden/planten, paddestoelen etc
Dus óf alle soortgroepen apart of geen een apart.
De laatste groep in mijn indeling is een restgroep, meer omdat ik hier geen verstand van heb, dan dat ik denk dat dat nou zo'n perfecte oplossing is. Dus daar mag iemand anders best iets voor verzinnen.

JohanvantBosch

in de mobiele nieuwe site is het heel lastig om foto's uit een overzicht te bekijken. Nadat ik ze heb aangeklikt kan ik ze niet meer vergroten, verkleinen of verschuiven met mn vingers. Het blijft een klein plaatje waar je niks aan hebt. Graag deze optie terug, want dat is een belangrijk voordeel van mobiel kijken.

overigens kun je de site zelf wel vergroten en verkleinen met je vingers op je mobiele scherm. Als je na vergroten vervolgens op de foto klikt komt de foto op ook in die grootte op je scherm, zodat je maar een klein stukje van de foto ziet, zonder dat je dat wilde. maar op dat moment kun je ook weer niet vergroten of verkleinen.

Dit graag verbeteren.


hiskodevries

Johan, dat ben ik niet met je eens. foto`s kijken op je smartphone is enorm verbeterd. voorheen moest je helemaal naar boven scrollen om een aangeklikte foto te kunnen bekijken. nu komt deze gelijk in beeld (wel te klein en met zwarte balk, dat is een improvement)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0