Hmmm vreemde dingen ... de bestandjes die ik net van het forum download om mee verder te testen (op een andere PC) zijn anders dan wat ik gisteren had geüpgelood.
testfoto.jpg (155.66 kB, 800x604 - bekeken 26 keer.) ==> komt bij mij binnen als ~72Kb
testfoto_noexif.jpg (123.09 kB, 800x604 - bekeken 25 keer.) ==> komt bij mij binnen als ~92Kb
Niet alleen zijn mijn downloads van het forum ongeveer half zo groot als wat ik had geüpload, maar bovendien is de "noexif" versie nu
groter dan het origineel. Dat is misschien niet zo heel vreemd, want het origineel beval nu ook geen EXIF-data meer (en kan probleemloos aan waarneming worden aangeboden zonder vast te lopen).
Dat aanreiken van testfoto's via het forum is dus een nutteloze aangelegenheid - kennelijk doet de forumsoftware er ook van alles mee.
Enfin, ondertussen heb ik even andere testjes gedraaid door met de programmaatjes exiv2 en jhead wat EXIF en IPTC data etc. uit het bestandje te slopen.
Beide programma's klagen steen en been over de samenstelling van het EXIF-blok in het origineel, maar lopen er (in tegenstelling tot waarneming) niet op vast en slagen er uiteindelijk wel in om het EXIF-blok (en andere meuk) er keurig uit te knippen en de resulterende bestandjes worden vervolgens ook door waarneming geaccepteerd (c.q. de upload loopt niet vast).
Dit zijn de foutmeldingen van mijn twee file header manipulator proggies:
exiv2$ exiv2 rm testhelmbloem.jpg
Error: Upper boundary of data for directory Panasonic, entry 0x0021 is out of bounds: Offset = 0x0000148c, size = 24584, exceeds buffer size by 424 Bytes; truncating the entry
Error: Iop pointer references previously read Photo directory; ignored.
Error: Directory Thumbnail: IFD exceeds data buffer, cannot read entry count.
en
jhead$ jhead -purejpg testhelmbloem.jpg
Nonfatal Error : 'testhelmbloem.jpg' Suspicious offset of first Exif IFD value
Nonfatal Error : 'testhelmbloem.jpg' Maximum Exif directory nesting exceeded (corrupt Exif header)
Enfin, misschien kunnen de ontwikkelaars daar wat mee. Testbestandje kan ik met alle plezier per email opsturen, maar hier op het forum doorgeven is dus zinloos.
De bugmelding wordt dus zoiets als dit:
De foto-upload in de nieuwe versie van waarneming.nl loopt vast bij sommige vormen van kapotte EXIF-data in de aangeboden foto.
De upload op het forum en diverse andere programma's (IrfanView, jhead, exiv2 ...) lopen met hetzelfde bestand niet vast (maar detecteren deels wel dat de data in het bestand een soepzootje is).
De upload-module van de nieuwe versie van waarneming zou dus "robuuster" gemaakt kunnen worden om niet vast te lopen in deze situatie.
(en ja, ik snap dat het geen hoge prio gaat krijgen, maar dan zijn jullie er toch maar wel over geïnformeerd

)