Sinds een tijdje is het mogelijk om bij de maandlijst, weeklijst en daglijst een jaartal te kiezen. Heel fijn natuurlijk, was een grote wens van mijzelf. Echter geeft dit geen correcte resultaten.
Als ik bijvoorbeeld
maandlijst 2020 kies, staat er voor maanden die nog niet geweest zijn al soorten ingevuld. Dit zelfde geldt voor
weeklijst en
daglijst. Dat kan natuurlijk niet, tenzij waarneming.nl in de toekomst kan kijken

.
Ook van eerdere jaren komen de aantallen in de verste verte niet overeen met de oude site (dat kan voorkomen door andere telling) maar ook niet met wat ik in werkelijkheid zou verwachten...
Zo toont de
daglijst voor 2019 voor mij dat ik op 1-maart-2019 31 soorten gezien zou hebben, terwijl ik zeker weet dat ik
toen niet gevogeld heb.
De
daglijst voor 2001 toont voor mij dat ik op veel dagen 1 soort gezien heb, terwijl ik behoorlijk zeker weet dat ik
dat jaar voor maar één dag één soort ingevoerd heb. Opvallend is wel dat het steeds om die ene pimpelmees gaat...
Terwijl ik weet dat ik in 2002 slechts voor
één dag vogels heb ingevoerd (ik was toen nog niet zo nauwkeurig met het noteren, maar een excursie naar de Korhoenders op de Sallandse heuvelrug kon ik me nog levendig herinneren), toont de
daglijst voor dat jaar een mooie verdeling over het hele jaar van regelmatig enkele waarnemingen. Zelfde vreemde vrij willekeurig ogende vertekening bij
maandlijst en
weeklijst.
Al met al, er gaat met die aantallen ergens iets niet helemaal goed....