Hoofdmenu

kleden

Gestart door Kees van Bochove, maart 24, 2008, 21:18:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees van Bochove

is dit een mannejte of vrouwtje robo tap? ik ga er iig van uit dat het 1e winter is?

hm, ik hoop trouwens dat het te zien is, want zo goed zijn de foto's niet
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Kees van Bochove

en welk kleed is dit van een rietgors?
overigens heb ik nooit geweten dat die beesten zoooo variabel zijn.. hij heeft zelfs een wit vlekje achter zn oor, of hoe het ook heet..
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Kees van Bochove

nog een foto
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

martinharskamp

Ik ben nog veel aan het oefenen met verschillende kleden, ben dus zeker geen kenner. Ik hoop ook van eventuele fouten te leren.

De Roodborsttapuit lijkt mij ook een 1e winter en ik vraag me af of je daar dan wel aan kan zien of het een mannetje of vrouwtje is.

Is de Rietgors geen 1e winter vrouwtje i.v.m. de lichterbruine middenkruinstreep, te zien op de bovenste foto?

frankneijts

* De Robotap is in elk geval een wijfje. Jonge mannetjes immers zijn al in hun 1e herfst meestal als zodanig herkenbaar (i.t.t. Siberische Robotaps!) aan het vele zwart aan de kop al is dat deels 'bedekt' door lichte veerzomen.
Of dit een evt. 2e kj wijfje is valt uit deze foto niet af te leiden.
* Dit is in elk geval een wijfje Rietgors (mannetjes, ook 2e kj, nu met veel meer zwart) en mogelijk een 2e kj. Dat is niet te zien aan de koptekening maar aan de staartveren: gorzen (en vinken) hebben in hun 1e winter zeer puntige staartveren, oudere vogels meer afgerond. In het voorjaar echter wordt dit kenmerk steeds onbetrouwbaarder. Weliswaar zijn de staartveren puntig en redelijk gesleten maar in deze tijd van het jaar kan dat ook bij oudere vogels voorkomen. Met wat oplichten zouden wellicht de ogen beter zoichtbaar zijn: 2e kj vogels hebben meer grijsbruine, oudere vogels meer roodbruine irissen.
Dit zijn echter kenmerken die alleen met veel ervaring (vogels in de hand, ringers dus) goed te bepalen zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Kees van Bochove

dan zal het oudere vogel zijn geweest gezien die roodbruin is..

ik hoop dat het zo nog zichtbaar is, zo best zijn de foto's niet:P (maarja, wat wil je met zulk weer)
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

martinharskamp

Frank,

ik geloof meteen wat je zegt maar ik snap één ding niet. In dé ANWB-vogelgids staat bij Roodborsttapuit in de tekst niets over verschillen in het kleed in de eerste winter, er staat ook maar één plaatje van een eerste winter. Hier staat niet bij of het een mannetje of vrouwtje is. In de DB Kenmerkengids staat bij 1w: Als ad vrouwtje met vrij lichte kop in tegenstelling tot adult. Jij zegt dat de mannetjes in de 1e herfst al te herkennen zijn. Dit spoort toch niet met elkaar?


frankneijts

Pas uitgevlogen m & vr. Robotaps (W-Europa) zijn min of meer gelijk maar ondergaan al vrij snel een post-juveniele rui waarbij o.a. de kop wordt geruid. Dat resulteert bij jonge mannen in een vrijwel zwarte kop warbij echter alle veertjes een brede bruine top hebben. Dat zwart is dus niet zo makkelijk te zien! In de loop van de winter echter gaan de bruine toppen slijten waardoor, net als bij veel andere soorten, de 'basiskleur' tevoorschijn komt. In februari/maart is het zwart bij alle mannetjes (jong of oud) al duidelijk aanwezig. Het verschil met oudere mannetjes is dan alleen nog te zien aan o.a. het ruipatroon van de grote dekveren. Er is overigens nòg een verschil tussen de sexen na de post-juveniele rui: jonge mannetjes krijgen enkele puur witte bovenstaartdekveren (weliswaar met lichtbruine zomen...), vrouwtjes niet.
Een gids als de ANWB is het er in 1e instantie om te doen dat je de soort juist determineert, ook in jeugd en winterkleden. Dat je ook nog verschil in 1e winter vrouwtjes en mannetjes kunt zien is alleen interessant voor deze gids als dat onderscheid niet te moeilijk is (om maar wat te noemen: het verschil tussen zelfs ad. m. en vr. Kramsvogel staat er ook niet in maar dat is in elk geval in de hand en op zeer goede foto's goed zichtbaar..). Je kunt nu eenmaal niet alles stoppen in een boekje dat in je jaszak moet passen.... Bovendien is het niet slim om met één boek alle andere overbodig te maken.
Dat het niet in de Kennmerkengids staat is wat vreemder maar ik zal het Nils eens vragen.
Mijn bronnen: 'Stonechats' (Urquhart, 2002), 'ID-guide to European Passerines' (Svensson, 1992) en eigen ervaring met o.a. ook jonge Robotaps.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

martinharskamp

Frank,

jij moet een aardige boekenkast hebben. Er zal toch niets gaan boven eigen ervaring. Ik was er al achter dat je (soms) te weinig hebt aan die ANWB-gids, daarom had ik die DB-kenmerkengids aangeschaft. Met die twee boeken samen kom ik er dus nog niet helemaal uit. Misschien moet ik nog meer boeken aanschaffen. In ieder geval blijf ik werken aan die ervaring en leer ik hier wat bij.

frankneijts

#9
Hé Martin,

Nou, met die combinatie kom je wat verenkleden betreft meestal een heel eind. Van Nils heb ik begrepen dat-ie werkt aan een herdruk waarin foutjes, tekortkomingen enz. zoveel mogelijk zullen zijn weggewerkt, aangevuld enz.
Het leukste is natuurlijk eigen ervaring toetsen aan wat er over geschreven is. Wat dat aangaat zit je met Robotapjes wel goed: er zitten er genoeg en er is veel over geschreven. De eerste monografie (1961) over die soort was trouwens van een Nederlander en wel een Limburgse priester: broeder Agatho.
Interessante aanvullingen op veldgidsen zitten o.a. in de Helm-serie, Ger Meesters Boeken (GMB) en Poyser.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

martinharskamp

CiteerHé Martin,

Nou, met die combinatie kom je wat verenkleden betreft meestal een heel eind. Van Nils heb ik begrepen dat-ie werkt aan een herdruk waarin foutjes, tekortkomingen enz. zoveel mogelijk zullen zijn weggewerkt, aangevuld enz.
Het leukste is natuurlijk eigen ervaring toetsen aan wat er over geschreven is. Wat dat aangaat zit je met Robotapjes wel goed: er zitten er genoeg en er is veel over geschreven. De eerste monografie (1961) over die soort was trouwens van een Nederlander en wel een Limburgse priester: broeder Agatho.
Interessante aanvullingen op veldgidsen zitten o.a. in de Helm-serie, Ger Meesters Boeken (GMB) en Poyser.
Ik wil in de toekomst ook wel zo'n serie aan gaan schaffen, jammer dat het engels is. Zijn de boeken Roofvogels van Europa en Uilen van Europa van Vogelbescherming/Tirion kwalitatief vergelijkbaar met die Helm-serie en weet iemand of daar ook vervolgen op komen zodat het ooit een complete serie wordt?

frankneijts

Citeer
CiteerHé Martin,

Interessante aanvullingen op veldgidsen zitten o.a. in de Helm-serie, Ger Meesters Boeken (GMB) en Poyser.
Ik wil in de toekomst ook wel zo'n serie aan gaan schaffen, jammer dat het engels is. Zijn de boeken Roofvogels van Europa en Uilen van Europa van Vogelbescherming/Tirion kwalitatief vergelijkbaar met die Helm-serie en weet iemand of daar ook vervolgen op komen zodat het ooit een complete serie wordt?
Genoemde boeken zijn zeker interessant m.b.t. de info over biologie, verspreiding in Europa en het fotomateriaal maar reiken qua verenkleedinformatie nauwelijks of niet verder dan ANWB- en Kenmerkengids. Vanwege het beperkte taalgebied is een grootschalige uitbreiding van soortgroepen (cf. Helm) niet te verwachten. Ik zou dus m'n Engels maar wat bijspijkeren..... (Sommige van die Helm- en Poysergidsen duiken soms op bij De Slegte tegen sterk gereduceerde prijzen!)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

Citeer(Sommige van die Helm- en Poysergidsen duiken soms op bij De Slegte tegen sterk gereduceerde prijzen!)

Maar anderen zijn dan weer bijzonder duur, neem Gulls en Pipits and Wagtails! Ze staan echter wel bijzonder mooi in de kast.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space