Hoofdmenu

Geluid vogel..

Gestart door logico, maart 25, 2008, 16:07:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

logico

Hoi mensen :)

Vanmiddag ff rond struinen in de boswachterij en daar hoorde ik een geluid van een vogel afkomstig. Ik heb het ooit geweten (10 jaar geleden) maar kan er nu echt nie meer opkomen.

Ik heb de hele middag lopen denken hoe ik het nou het best uit kan leggen maar goed.. Here goes..

Ik kan het het beste omschrijven als een soort  van blub blub blub.. Maar dan vrij snel achter elkaar. blubblub blubblub blubblub.. Dan weer afwisselend enkele blub.
Alsof er luchtbelletjes kapot knappen. Degene die het gehoord hebben weten vast en zeker direkt wat ik bedoel. Erg typerend dat geluid.

Alvast bedankt voor jullie reacties :D
Met vriendelijke groet,
Patrick

William de Jong

misgien boomklever??

(Zat er geen vijver in de buurt  :P)  

Groeten, William de Jong

logico

#2
Hahaha.. Ik weet het klinkt een beetje raar maar nee, geen vijver in de buurt :D
Maar boomklever komt het dichtst in de buurt denk je? Ik ken ze alleen van die typische fluit. Maken ze ook andere geluiden dan?

Ik zal eens rond kijken op het net. Meer feedback/reacties zie ik natuurlijk graag tegemoed :D

Edit: Tja, het geluid wat ik van een boomklever ken en kan vinden is op elke site gelijk, deze
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_...a-europaea.html
Die kan ik altijd wel herkennen maar dat blub blub is toch heeel wat anders :D
Met vriendelijke groet,
Patrick

Theovanv

Een geluid beschrijven in woorden is altijd lastig. Staat ook vaak in van die vogelboekjes, maar dan is het soms nog steeds heel lastig om aan de hand daarvan een vogel op zn geluid te herkennen, een aantal uitzonderingen daargelaten. Je hebt wel verschillende sites waar je van veel vogels de geluiden kan horen, misschien moet je daar eens rondkijken. Misschien dat je op basis van gebied etc al een selectie kan maken en dan gewoon is wat soorten aanklikken.

Ik hoorde trouwens laatst ook zo'n raar geluid, leek net een vuurpijl iiieeaaa, uu, uu, uu, maar dan heel bedeesd, maar kon niet precies ontdekken van welke vogel het afkomstig was. Was gewoon in een park in een woonwijk. Er zaten wel Vlaamsche Gaaien in de buurt. Die kwam ik iets verderop tegen waar ze weer andere rare geluiden maakte die ik ook niet meteen bij hun geplaatst zou hebben, maar welke vogel dat geluid maakte weet ik nog steeds niet.
Theo van Veenendaal

frankw

kwartel? alleen worden die nog niet gemeld...

logico

#5
Het lijkt inderdaad op het geluid van een kwartel (tis geen kwartel) het klinkt toch nog ietsje anders.. Moeilijk gedoe ook haha :D
Met vriendelijke groet,
Patrick

Guus Peterse

Citeerkwartel? alleen worden die nog niet gemeld...
Dat is omdat die nog lang niet terug zijn. Die zal het dus zeker niet geweest zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

Citeer
Citeerkwartel? alleen worden die nog niet gemeld...
Dat is omdat die nog lang niet terug zijn. Die zal het dus zeker niet geweest zijn.
dat begrijp ik. maar t geluid leek er blijkbaar wel op ;)  

logico

Klopt.. Kwartel komt dicht in de buurt.
Met vriendelijke groet,
Patrick

lommert

CiteerIk kan het het beste omschrijven als een soort  van blub blub blub.. Maar dan vrij snel achter elkaar. blubblub blubblub blubblub.. Dan weer afwisselend enkele blub.
Alsof er luchtbelletjes kapot knappen. Degene die het gehoord hebben weten vast en zeker direkt wat ik bedoel. Erg typerend dat geluid.
De beschrijving deed mij direct denken aan het geluid van een heidekikker. Maar dit sluit je absoluut uit?
Vriendelijke groet,

Joost Lommen

logico

#10
Ja.. Dit sluit ik uit :)

Het is een vogel. Dat is duidelijk.

Gemengd bos.. Loof/naaldbos.

Zat ergens hoog in een boom en ging steeds verder weg zitten. Naar mate andere vogels ook verder trokken, trok dit geluid/deze vogel, ook mee.
Kon hem/haar helaas niet vinden met de kijker.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Flor Rhebergen

Ik moest eigenlijk meteen aan het bubbelende roepje van Kuifmees denken...
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

teunvankessel

Ik kom uit bij Boomklever, het lijkt soms wel op Kwartel maarja uit een boom is een beetje raar haha en helemaal rond deze tijd!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

logico

Dus een boomklever maakt naast het typische fluitje ook dat geluid?
Grappig.. Nog nooit gehoord van een boomklever.
Met vriendelijke groet,
Patrick

William de Jong

hier heb je een site waar wat verschillende geluiden van boomklevers op staan. komen de laatste twee geluidfragmentjes in de buurt van wat jij bedoelt?
http://www.lauwersmeer.com/php/geluid.php?taal=nl&vogelnr=15

Groeten, William de Jong

logico

jahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dat is het!

Zeg nou zelf.. Hoe moet je zo'n geluid nou uitleggen.. Blubblub blubblubblub.. lol


He bedankt!!
Met vriendelijke groet,
Patrick

William de Jong

Citeerjahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dat is het!

Zeg nou zelf.. Hoe moet je zo'n geluid nou uitleggen.. Blubblub blubblubblub.. lol


He bedankt!!
We zijn eruit.  :lol:  Graag gedaan.

Groeten, William de Jong