Welke rotsspringer kan dit zijn> Extremadura

Gestart door vanmiddelkoop, december 05, 2018, 18:57:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/165127788
Steenspringers - Machilidae indet. gezien op 2018-04-24 Spain - Almaraz
Foto's:


bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

Arp

#1
Het zijn Ctenolepisma's - in de hoek van lineata, maar ik denk niet lineata zelf. Van Iberië waren al een aantal soorten bekend en de afgelopen decennia zijn er nog een paar nieuwe bij beschreven of oude uit de synonymie gehaald, die momenteel niet op Fauna Europae staan, dus nou begin ik te twijfelen of die weer synoniem zijn gemaakt ... het onderscheid tussen die nieuwe soorten is in principe microscoopwerk (zou het voor mij zijn, omdat ze op basis van microscopische kenmerken afgesplitst zijn), dus hooguit dat iemand die ze heel goed kent misschien wat zou durven op externe "dingetjes" (die oranje staartdraden?), maar dan kom je bijna per definitie bij mensen als Rafael Molero–Baltanás en Carmen Bach de Roca etc. terecht waar je de foto's aan zou moeten voorleggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Ha Arp,

Ja, dat word lastig,ik ken die mensen heel niet.Ik zal hem op spec.zetten.
Heb je interesse de volgende keer ??

Vr groet Betty

Arp

Hoi Betty, ik krijg nooit Visjes of Rotsspringers uit die hoek van de wereld te zien, dus zou zeker geïnteresseerd zijn - of ik er makkelijk/eenduidig uitkom qua naam is weer wat anders dan, want het is niet altijd gemakkelijk alle literatuur en de daarin genoemde kenmerken duidelijk op een rijtje te krijgen.
Ik zal eens wat mensen aanschrijven over deze twee, kijken wat er boven komt drijven ...
Groets!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Dat zou heel fijn zijn!
We gaan in april weer naar Spanje, dus wie weet!