Donkere kiekendief met 4 zichtbare handpennen : | Okt, Onlanden

Gestart door gerbenth, december 05, 2018, 00:50:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenth

Contrastrijke luchten en een ongetrainde fotograaf creƫren dit beeld. Vier vingers en verder een donker beest.
Snel vliegend over oude weilanden O van de weg naar Peize en daarna zeilend in de wat hogere regionen.

Eerder in het seizoen zou ik er niet moeilijk een Grauwe van gemaakt hebben misschien maar nu weet ik het niet en maak ik er voor de zekerheid toch maar een Blauwe van in weerwil van de vier handpennen.

https://waarneming.nl/waarneming/view/163712789
onzeker Blauwe Kiekendief - Circus cyaneus gezien op 2018-10-18 De Onlanden - Weeringsbroeken
Foto's:




origineel via flickr: https://flic.kr/p/PAQpA8

Kan iemand er iets van zeggen?

hoor't graag
groeten
Gerben


OlivierO

Dit lijkt mij toch een Blauwe te zijn. Let op de eerste handpen (de buitenste), die is volgens mij in rui.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

gerbenth

Dank voor de hulp. Dan houd ik het toch daarop.

groeten
Gerben

OlivierO

Misschien dat nog iemand ook mij corrigeert, maar het lijkt mij toch in rui. Plus, Grauwe zijn eigenlijk al lang weer het land uit.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Oenanthe

Maar blauwe kiekendieven (en dit lijkt mij er inderdaad eentje) ruien half oktober echt niet meer. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gerbenth

Uitgestelde rui door slechte conditie oid...kan dat?.. En zo laat zou het toch niet zijn voor een Grauwe Kiek?


Sorry voor het meteen weer 'sluiten' van het onderwerp. Ik dacht dat ik alleen twijfels had bij dit beest.

Groeten
gerben

OlivierO

Citaat van: Oenanthe op december 05, 2018, 11:28:01 AM
Maar blauwe kiekendieven (en dit lijkt mij er inderdaad eentje) ruien half oktober echt niet meer. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

;D ;D ;D ;D ;D

Mogelijk. Maar de piste dat er een veer ontbreekt spreek je niet tegen?

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

gerbenth

Ah...de linkerhand is inderdaad niets van te zeggen. Die ziet er vol genoeg uit voor vijf vingers. Dan kan het inderdaad gewoon een missende vinger zijn.

groet,
Gerben

Oenanthe

Citaat van: OlivierO op december 05, 2018, 11:38:02 AM
Citaat van: Oenanthe op december 05, 2018, 11:28:01 AM
Maar blauwe kiekendieven (en dit lijkt mij er inderdaad eentje) ruien half oktober echt niet meer. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

;D ;D ;D ;D ;D

Mogelijk. Maar de piste dat er een veer ontbreekt spreek je niet tegen?
Olivier, op dit punt ben ik op jouw hand  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gerbenth


frankneijts

Citaat van: OlivierO op december 05, 2018, 11:38:02 AM
Citaat van: Oenanthe op december 05, 2018, 11:28:01 AM
Maar blauwe kiekendieven (en dit lijkt mij er inderdaad eentje) ruien half oktober echt niet meer. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

;D ;D ;D ;D ;D

Mogelijk. Maar de piste dat er een veer ontbreekt spreek je niet tegen?

Goed gezien hoor Olivier:
Normaliter is de buitenste handpen (=p10) bij Blauwe Kiekendief qua lengte ca. gelijk aan p5 (de hier nog juist zichtbare binnenste 'vinger'). Bij de vogel op de foto is de buitenste echter ca. gelijk aan p7 en dus veel te lang.. Ergo: de buitenste handpen is nu dus p9 en p10 ontbreekt. (Als je zelf even de handpennen voorziet van de corresponderende nummertjes is t allemaal wat makkelijker te volgen .. B))
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

gerbenth

#12
Ah...een erg klein aantal dus. mijn reactie was gebaseerd op het fenologie-overzicht
https://waarneming.nl/soort/feno/14 waarin in 2016 en '15 nog een latere laatste Grauwe te zien waren.
Dat overzicht zegt natuurlijk niets over de waarnemingsaantallen in die maanden.

dank
groet

Gerben

OJGoreng

Er is zelfs een novemberwaarneming met fotobewijs, maar dat is inderdaad zo'n uitzondering uit het uiterste staartje van de normaalverdeling. Van de 95 oktober- en 14 novemberwaarnemingen sinds 1980 zijn er 15 gevalideerd (en zo te zien gaat dat in totaal om maximaal negen verschillende vogels), en zijn er maar beoordeelbare foto's van vijf gevallen. Het lijkt me geen heel exotische inschatting dat er tussen de resterende 94 waarnemingen (heel) wat gevallen van misidentificatie zitten.
Dus ja, een grauwe in oktober is bijzonder onwaarschijnlijk, al zegt dat natuurlijk ook niet alles (een notenkraker in Wageningen is ook bijzonder onwaarschijnlijk, om maar wat te noemen, en toch zit er echt eentje, als ik de honderdmiljoen foto's mag geloven).
Met vriendelijke groet, Zainal

OlivierO

Citaat van: OJGoreng op december 07, 2018, 00:07:33 AM(een notenkraker in Wageningen is ook bijzonder onwaarschijnlijk, om maar wat te noemen, en toch zit er echt eentje, als ik de honderdmiljoen foto's mag geloven).

Is die al goedgekeurd?  B)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.