Hoofdmenu

welke zwam?

Gestart door rupsje, december 01, 2018, 22:26:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

Voorsterbos,Kraggenburg, 30-11-2018. Volgens mij allemaal dezelfde. Op Berk met ook veel tonderzwammen. Opvallend dat ze louter zaten op berkenstammen van omgevallen bomen die de grond niet raakten. Iemand een idee? Bij voorbaat dank,

Herman Damman



rupsje

paddenstoelenmonster

Met grote zekerheid: Een Roodgerande houtzwam
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

wimperzwam

Jonge Fomes lijkt er ook op.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Martine Verbiest

De roodgerande houtzwam...... geurt wat zurig en heeft een heel dunne buisjeslaag.  De roestbruine kleur zie je niet op de hoed bij de echte tonderzwam.

paddenstoelenmonster

Wat ik altijd doe in zo'n twijfelsituatie is de porielaag bekrassen. Als ze jong zijn en/of in het groeiseizoen dan verkleuren Echte tonderzwammen onmiddellijk bruin, terwijl Roodgerande houtzwammen een lichtgele verkleuring krijgen (door de waslaag). Verder zie in dat je er een exemplaar van af gesloopt hebt. Dat lukt bij Roodgerande redelijk gemakkelijk en ze voelen dan veerkrachtig en vaak wat sponsachtig aan, terwijl Echte tonderzwammen maar met grote moeite van de boom af te halen zijn en err bijna altijd ook nog een stuk boombast meekomt. Ze zijn al snel vrij hard en moeilijk door te snijden.
Met veen hartelijke groet uit een Tonder - rijk Schaarsbergen.
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rupsje

Bij deze kon je de hoed (bovenkant) met je vinger vrij makkelijk een eindje indrukken. Misschien voegt dat nog wat toe.

Herman
rupsje

paddenstoelenmonster

Beste Herman,
dat voegt inderdaad heel veel toe. Ik ben ter verduidelijking maar even langs mijn jonge Roodgerande houtzwammen in park Sonsbeek hier in Arnhem gefietst en heb de al eerder beschreven proefjes uitgevoerd. Het resultaat zie je onder en de waarneming vind je hier:
https://waarneming.nl/waarneming/view/162665332?_popup=1
De er vlakbij groeiende jonge Echte tonderzwammen waren ook iets roodbruin, maar niet indrukbaar en werden bij beschrijven onmiddellijk donkerbruin. Zie https://waarneming.nl/waarneming/view/165066002?_popup=1
Je kunt nu zelf je conclusies trekken
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rupsje

Dan wordt het de Roodgerande en iedereen bedankt voor de hulp en zeer uitvoerige toelichting! Groet,

Herman
rupsje