xxvalk

Gestart door cor fikkert, maart 24, 2008, 16:37:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

cor fikkert

vanmiddag een vreemde vogel gefotografeerd aan de ijssel
zie foto

cor fikkert

hier een vergelijk grootte zwarte kraai

cor fikkert


JanF

Lijkt mij een Slechtvalk ( jong exemplaar van 2007 )
met vr. groeten
Jan van de Fliert

cor fikkert

op dutch birding staat hij als hybride giervalk  

RWester

Is dit niet de hybride Giervalkvogel, welke ook al meerdere jaren verscheen bij de Slechtvalknestkast op de centrale bij Zwolle?

zie plaatjes op werkgroep Slechtvalk-site

ff scrollen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


cor fikkert

foto gezien nee dit is niet de hybride giervalk

ik heb hem nu ingevoerd als toendraslechtvalk

William de Jong

Misschien een vreemde gedachtenkronkel.., maar het eerste waar ik aan moest denken (vooral vanwege de waarnemingslocatie) was aan die mogelijke lannervalk van 24 februari.., niet dat dit een lannervalk is, maar hebben deze twee waarnemingen misschien niet met elkaar te maken..?

Groeten, William de Jong

cor fikkert

@ william

dit was het antwoord wat ik kreeg op de vraag of de meegeleverde foto's misschien dezelfde vogel (lannervalk) was die simon plat gezien had.
Citeer
Ha Cor,

Voor zover ik het heb begrepen is dit een juv Slechtvalk van 
noordelijke of oostelijke afkomst. En daarmee is het inderdaad 
hetzelfde type vogel als ik in de Herxerwaard had. Mooie fotos trouwens
Op jou platen zie je dat de baardstreep druppelvormig is, je ziet 
geschubte bruinige bovendelen en nog beter: je ziet dat de 
ondervleugeldekveren niet donkerder zijn dan de handpennen. Dit 
laatste is aardig doorslaggevend want 'grote' valken hebben dat juist 
wel.


groet

Simon

waarschijnlijk de zelfde vogel.

groet
cor

Kees van Oers

ik zou tippen op slechtvalk; zie bijvoorbeeld

http://www.beleefdelente.nl/binaries/www-b...l/meerinfo5.jpg

al lijkt hij wel een beetje iets weg te hebben van een saker (lanner heeft anders georrienteerde vlekken)

Kees

frankneijts

#10
Op 1 van de foto's (de 3e bij de waarneming) zijn duidelijk gebandeerde onderstaartdekveren te zien: dit sluit (zuivere) Lanners, Sakers en Giervalken uit omdat dit een diagnostisch kenmerk voor Slechtvalken is. Lijkt mij een 'Slechtvalk met kenmerken van calidus'.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JanF

CiteerOp 1 van de foto's (de 3e bij de waarneming) zijn duidelijk gebandeerde onderstaartdekveren te zien: dit sluit (zuivere) Lanners, Sakers en Giervalken uit omdat dit een diagnostisch kenmerk voor Slechtvalken is. Lijkt mij een 'Slechtvalk met kenmerken van calidus'.
Heb al eerder een juveniele Slechtvalk geopperd.
Wat echter van het normale beeld afwijkt is de kop die minder donker is en waar er een soort van lichtgekleurde wenkbrauwstreep tot achter de kruin lijkt te lopen.
Als je de ANWB-gids er op na sla zie je echter een variatie op een juveniele Slechtvalk waarbij deze twee kenmerken behoorlijk lijken te matchen.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

frankmeer

Eind februari was er bij Waverhoek ook een vreemde Slechtvalk aan het jagen. Van UVN: 'Boven Botshol ontdekte Erik een grote juveniele valk die we een half uurtje later prachtig boven de plasjes van Waverhoek zagen jagen. Het was een beest met een behoorlijk lichte kop, vrij dunne baardstreep, vrij lange vleugels, die aan de bovenzijde bruin waren. De vogel had een enorme borstkas en een vrij lange staart. Eerst dachten we aan een mogelijke (ontsnapte) Lannervalk, maar later thuisgekomen en na de literatuur beter bekeken te hebben, bleek deze soort een 2-kleurige onderzijde van de vleugel te moeten hebben en dat was mij niet opgevallen. Dus toch een onvolwassen Slechtvalk, maar ja die kunnen qua koptekening, grootte en bouw erg variabel zijn, leerde mij de eerder aangehaalde literatuur. Dus toch weer wat geleerd op mijn ouwe dag.'
Frank van der Meer