Welke eend is dit?

Gestart door Theovanv, maart 24, 2008, 16:11:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik heb deze eend een paar weken geleden gezien vlakbij Deventer in de uiterwaarden langs de IJssel. Ik kan in mijn boek geen eend vinden die er op lijkt, behalve de Grote  Zee-eend, maar die heeft niet zo'n wit stuk op zn borst. Is het dan een gekgekleurde variant vrouwtjes wilde eend?

Theo van Veenendaal

Jan v.H.

Dit is een soepeend. Ik denk een mannetje.

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

gjcaspers

CiteerDit is een soepeend. Ik denk een mannetje.
Ik denk toch een vrouwtje: geen gekrulde staartveren.
Groet,
Gert-Jan Caspers


vuurvlinder

CiteerIk zie helemaal niets...
Ik wel, een kruisje met daarachter: user posted image.  :grin:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Theovanv

De foto is weg, weet niet waarom. Hier is ie nog een keer:




Een soepeend? Daar heb ik nog nooit van gehoord, staat ook niet in mn boekje, ik dacht eerst dat het een grapje was :P Maar het is dus een soort Bastaard Wilde Eend, en officieel parkeend, las ik net in het soortenoverzicht, interessant :) Maar de zwarte variant is dus een zeldzame? Was een fantastische dag die dag, stuk of 30 vogelsoorten gezien, waaronder een aantal nieuwe voor mij. Andere eenden die we die dag gezien hebben zijn bergeenden, smienten, slobeenden, kuifeenden en ook nijlganzen en futen.
Theo van Veenendaal

Jan Harteman

CiteerMaar de zwarte variant is dus een zeldzame?
Eigenlijk niet zeldzaam, je ziet ze (helaas) veel te veel, ook deze donkere varianten. Echt zwart lijkt deze eend mij niet. Vermoedelijk een donker vrouwtje (dus geen woerd zoals iemand zei), maar een donkere eend met wat overblijfselen van de witborsteend/spreeuwkoptekening in haar bloed.