Aankoopadvies kijker

Gestart door Enkelinius, november 03, 2018, 21:33:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Enkelinius

Sinds kort voorgenomen om vogels te gaan bekijken met verrenkijker. Voor mij nieuw. Als fotograaf heb ik duur en goed glas. Als vogelaar is budget kleiner. Tussen 250 -450. Heb nu deze kijkers op het oog.
-eden xp
-bynolyt stork
-Nikon monarch 7

Alle drie 8 x 42.
Kan ook voordelig vogelbescherming zwaluw 8 x 32 kopen
Ik keek hierdoor en was onder de indruk
Zou fijn zijn als hij op statief kan en digiscoping mogelijk is
Kan dat ook i.s.m. een iphone xs
Licht en compact is ook fijn omdat hij ook tijdens racefietsen meegaat

Alle tips zijn welkom

Groet, Joost

Enkelinius

Ik ben trouwens 55 jaar en brildragend

Jeroen Nagtegaal

In een ander topic had ik onderstaande geschreven. Dat topic doorlezen is wellicht ook nuttig. Verder blijft mijn advies om te gaan kijken in een goede zaak de belangrijkste.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 22, 2018, 13:04:19 PM
Zoals hierboven als blijkt. Iedereen heeft een eigen gevoel bij elke kijker. Daarom is de eerste tip om te gaan kijken in een van de betere zaken (zie apart topic).

Toevallig heb ik dit jaar voor een bezoekerscentrum eenzelfde budget meegekregen om te testen en kijken. De doelgroep was anders, maar doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Nienke is mijn vriendin en een stuk minder vogelaar dan mij. Ik heb toen getest bij een regenachtige dag in de winkel van Marc Plomp op Texel. Zelf heb ik een (oude) Swarovski EL 8,5*42, een Bushnell Excursion HD 8x42 en een XP 8x42. Die ervaringen zijn ook meegenomen in de vergelijking.

Hieronder mijn bevindingen van eerder ditjaar zoals toen beschreven in de richting van het bestuur van het bezoekerscentrum.
-----------------------------------
Samen met Nienke zijn we op Texel aan het testen gegaan. Hierbij hebben we gelet op onderstaande punten:
Gebruiksvriendelijkheid, hoe goed ligt de kijker in de handen van kinderen en volwassenen. Nienke heeft hiervoor mooie 'test-handjes'
Scherpstelling, hoeveel moeite kost het scherpstellen. Met name bij kinderen is het hebben van veel scherpte-diepte (weinig draaien) erg fijn.
Degelijkheid, zijn onderdelen kwetsbaar of kunnen er slijtage gevoelige onderdelen makkelijk vervangen worden? Dit laatste geldt met name voor de eye-cups.
Geschiktheid voor brildragers, hoe draaien de eyecups, gaat dit soepel, moeizaam en blijven ze staan in de stand waarin ze zijn ingesteld.

Met bovenstaande hebben we gericht gekeken naar een kijker welke (ook) geschikt voor gebruik door kinderen en volwassenen. We hebben het gehele assortiment tot circa €300 uitgebreid bekeken.
Het advies is samen te vatten tot:

Vogelbescherming Buizerd 8*42
€ 355/€319,50 met ledenkorting
De beste van de geteste kijkers in deze prijsklasse. Pluspunten:
Ligt goed in de handen bij zowel kinderen als volwassen, hierdoor is de kans op het laten vallen door kinderen veel kleiner.
De eyecups zijn degelijk, goed instelbaar en (kostenloos) vervangbaar (als enige model in deze prijsklasse). Dit onderdeel is slijtgevoelig bij veel gebruik. Een ++ dus eigenlijk!
Er is heel weinig scherpstelling nodig, hierdoor hebben met name kinderen bij het oppakken direct een (vrij) scherp beeld.
Zeer helder beeld, ook bij regen (zoals op de testdag)
Weinig tot geen randeffecten, hierdoor een rustig en volledig beeld zonder zwarte randjes of onscherpe delen

Eden Verrekijker XP 8x42
€ 279,00
Een zeer goede kijker optisch gezien, de belangrijkste verschillen met de Buizerd
Het kost beduidend meer moeite om scherp te stellen, er moet veel meer gedraaid worden
Eyecups zijn wat minder degelijk en minder goed instelbaar, maar belangrijker nog. De eyecups zijn niet vervangbaar!
Grip, handligging en beeldkwaliteit is vergelijkbaar

Vogelbescherming Stern 8x42
€ 179,00/ € 161,10 met ledenkorting
Beduidend minder in optische kwaliteit, maar wel veel voordeliger. De belangrijkste verschillen tov de Buizerd
-- Een slechte handligging, met name voor kleine handen is de kijker lastig te hanteren/ongeschikt
Eyecups zijn wat minder degelijk en minder goed instelbaar. De eyecups zijn niet vervangbaar.
Het beeld is minder helder dan bij de buizerd, dit zal zich met name uit onder slechtere omstandigheden (door glas, bij regen, in het bos etc)
Het kost beduidend meer moeite om scherp te stellen, er moet veel meer gedraaid worden.

Andere kijkers vielen buiten de boot op het gebied van optische kwaliteit, een stroeve of lastige scherpstelling, slechtere handligging en de eyecups welke soms zeer slecht instelbaar zijn voor brildragers/niet brildragers. Samengevat zou ik dus de Buizerd adviseren op het gebied van scherpstelling en de vervangbare eyecups. De meerprijs is dat naar mijn mening meer dan waard voor de beleving bij kinderen en op de lange termijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com