Kleine stekelvarkentjes in een schorsgal.

Gestart door janaken, januari 27, 2008, 13:31:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

Toen ik thuis de pas gemaakte foto's bekeek van schorsgallen (Andricus quercuscorticis) , bleek er eentje bewoont te zijn door grappige stekelige beestjes. Linksboven van het beestje dat ons aankijkt, zie je er ook een op de rug.
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Hier is datzelfde exemplaar met de kop erbij. De diameter van dit soort gallen is ongeveer 3-4 mm. Deze stekeltjes zijn dus niet al te groot.
Wat is het voor iets?
Groetjes,

Tjeu.

Arp

Doet mij ietsjes denken aan de larve van een museum/tapijtkever (Dermestidae)?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Lijken me geen Dermestidae, eerder collembolen die zich daar verschuild hebben ...

Theodoor

Arp

CiteerLijken me geen Dermestidae, eerder collembolen die zich daar verschuild hebben ...
Als het jou geen Dermestidae lijken, dan zijn het geen  Dermestidae  :gap: Collembola zou kunnen idd, al mis ik dan weer wel een beetje de antennes ... ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej allen,

Ik dacht ook eerst aan een springstaart toen ik de eerste foto zag. De tweede foto sluit dit echter uit. De haren zijn te wit, te lang, staan te regelmatig gerangschikt en steken alle kanten op. Dit komt bij Entomobryomorfe springstaarten (de behaarde soorten) niet voor. Ik moet het antwoord schuldig blijven.

Matty Berg
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Th.Heijerman

... dan zit er maar één ding op: Tjeu moet terug naar de boom ...

Theodoor

janaken

U vraagt, wij draaien.

Stekeltje van voren
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Het lijken mij inderdaad springstaarten, maar dan zonder antennes.

Stekeltje van achteren.
Groetjes,

Tjeu.

Th.Heijerman

Je kijkt niet naar de kop maar naar de kont en je ziet de springvork zitten op de laatste foto...

Theodoor

A_kroon56

Dus toch een spingstaart. Het pigmentpatroon laat geen twijfel: Entomobrya nivalis. Een algemene soort op bomen.

Met groet

Matty Berg
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna