Matige foto's van straat- of geribde wolfsmelk?

Gestart door Tom van Noort, oktober 29, 2018, 10:35:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tom van Noort


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164072014
onzeker Geribde wolfsmelk - Euphorbia prostrata gezien op 2018-10-27 Eemdijk
Foto's:




















bij voorbaat dank Tom van Noort

Rob Koelman

Zie de discussie bij de waarneming zelf.

Gaat er dus vooral om of de beharing op de vruchten gelijkmatig verdeeld is (straatwolfsmelk), of alleen op de ribben (geribde wolfsmelk). De foto's zijn wat dat betreft net niet scherp/gedetailleerd genoeg.

Ikzelf meen op de achtste foto (derde van onderen) geheel behaarde vruchten te zien...  B)


Met vriendelijke groet, Rob

Nathalie De Somer

Ja als ik de discussie bij de waarneming lees, dat zie ik dat de verschillende inzichten komen van het kijken naar vruchtbeginsels (schaars behaard) en vruchten (rijkelijk behaard). Bij Straatwolfsmelk kijken we naar de vruchten ...en die zijn rijkelijk behaard.

vriendelijke groet
Nathalie

Hinko

op de onderste 2 foto's lijken toch alleen de ribben behaard. Ik zou dit geribde noemen.
mvgr, Hinko

Rob Koelman

Ik bespeur verschil in interpretatie in wat er op de foto's nou precies wel en niet te zien is.  ;)

Het is daarom denk ik aan te bevelen dat de waarnemer terug gaat naar de groeiplaats om betere (detail)foto's te maken...
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

De een-na-laatste foto lijkt me Geribde. Hetgeen natuurlijk niet zegt dat alle andere foto's ook Geribde zijn.  ;D :wacko:
groet, Willemien Troelstra

Sipke Gonggrijp

Ik hou het op E. maculata. Je ziet op verschillende bladeren een klein streepje, dat zegt mij genoeg. Ook mis ik voor E. prostrata de sterker gezaagde bladrand en vaak de rode omlijsting hiervan.  ;)

Hinko

mvgr, Hinko

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Nathalie De Somer

Citaat van: Hinko op oktober 30, 2018, 10:13:47 AM
zijn het geen 2 soorten door elkaar?
Dat kan hier goed het geval zijn! Tom zou je dat kunnen onderzoeken? Staan de beide soorten op deze lokatie en staan de verschillende soorten vruchten op gescheiden planten? Dan zou je je waarneming foto's kunnen opsplitsen.
Nu staan er foto's van behaarde vruchten bij Geribe wolfsmelk... en dat is nog niet ok.

vriendelijke groet
Nathalie