Hoofdmenu

Pselaphinae

Gestart door blaauw7, maart 23, 2008, 14:22:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Ik heb mij verwonderd over de afmeting en de schoonheid van deze Pselaphinae. Het beestje is 2 mm groot!, en lijkt volgens mij het meest op Rybaxis longicornis. Gevonden onder een dode wilgentak.  
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

lo.troisfontaine

Hoi Dick,

ik heb heel even gezocht maar de R. Longicornis heeft een meer rood / oranje lichaam, maar komt wel voor op de Nederlandse Soortenregister.

Nu zie ik op de Site van onze Oosterburen dat er ook nog een Rybaxis laminata staat die wel overeenkomt met het kleurpatroon van het kevertje welke jij gepost hebt.
Dus ik denk dan aan de R. laminata. En inderdaad een mooi beestje.

http://www.koleopterologie.de/gallery/FHL0...to-koehler.html

Laat de experts nog maar een oordeel vellen.

groeten,

Lo

blaauw7

Hoi Lo,

Ik had ook al op de duitse keversite gekeken. Het viel mij ook op dat daar geen  R. Longicornis voorkwam maar wel Rybaxis laminata. Ook lijkt Tyrus mucronatus op het beestje van de foto. T.mucronatus heeft echter kortere sprieten. Deze kever komt in Gelderland voor in/bij dennenbomen. Hier in de uiterwaarden groeien nog steeds geen dennenbomen!. Daarom valt T.mucronatus volgens mij af.
wachten op de experts dus.
Bedankt!
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman

Zou heel goed R. longicornis kunnen zijn. Een van de meest algemene soorten ook van het stel. B. laminata is een synoniem ... Maar ik ben niet zo thuis in deze beestjes, dus maar even wachten of Jan Cuppen het hier ook mee eens kan zijn ...

Theodoor

jan cuppen

Ik denk ook aan R. longicornis, maar kan net niet voldoende zien voor 100% zekerheid.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen