Hoofdmenu

Onbekend dier(tje)

Gestart door Simric, november 06, 2018, 09:40:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Simric

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164322933
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2018-11-05 Groenekan

Heeft de lengte van een mier. Erg klein. Heb helaas geen scherpere foto.
Foto's:


bij voorbaat dank Jo Geraerds
Mvg, R.G.

Sam94

Heb precies dezelfde vraag, de foto's lijken althans erg veel op elkaar.
Vind dit diertje laatste tijd regelmatig in huis, eens in de zoveel dagen vind ik er 1 op de muur.
Wil graag weten wat het is en of dit kwaad kan?

gbeersma

#2
Dit zijn larven van 1 van de spekkevers. En ja, dat kan kwaad. Deze larven leven van dood organisch materiaal. Dat kunnen dode insecten uit de vensterbank zijn, en dat is op zich niet zo erg. Als er opgezette dieren of insectencollecties in huis zijn is het veel ernstiger, want zo'n collectie kan geheel opgevreten worden, zelfs als het keurig in insectenlades zit. Het volwassen kevertje zet dan eitjes af precies bij een smal kiertje waar de kever niet door naar binnen kan maar de larfjes wel, en die passen dan door het kiertje en de maaltijd kan beginnen. Maar ook als je geen collecties in huis hebt: ook wol is natuurlijk organisch materiaal en je wollen kleding kan dus in korte tijd aangetast worden. Om te zien hoe de volwassen kevertjes er uit zien kun je op waarneming.nl bijvoorbeeld eens bij de museumkever (!), ook wel gewone tapijtkever (!) Anthrenus verbasci of bij andere soorten uit dezelfde familie kijken.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Sam94

Citaat van: gbeersma op november 06, 2018, 10:46:11 AM
Dit zijn larven van 1 van de spekkevers. En ja, dat kan kwaad. Deze larven leven van dood organisch materiaal. Dat kunnen dode insecten uit de vensterbank zijn, en dat is op zich niet zo erg. Als er opgezette dieren of insectencollecties in huis zijn is het veel ernstiger, want zo'n collectie kan geheel opgevreten worden, zelfs als het keurig in insectenlades zit. Het volwassen kevertje zet dan eitjes af precies bij een smal kiertje waar de kever niet door naar binnen kan maar de larfjes wel, en die passen dan door het kiertje en de maaltijd kan beginnen. Maar ook als je geen collecties in huis hebt: ook wol is natuurlijk organisch materiaal en je wollen kleding kan dus in korte tijd aangetast worden. Om te zien hoe de volwassen kevertjes er uit zien kun je op waarneming.nl bijvoorbeeld eens bij de museumkever (!), ook wel gewone tapijtkever (!) Anthrenus verbasci of bij andere soorten uit dezelfde familie kijken.

Bedankt voor de snelle reactie. Wat betreft dieren/collecties/materialen van wol: hiervan hebben wij helemaal niets in huis. De volwassen kever heb ik inderdaad nog nooit waargenomen in huis, dus ik neem aan dat de larven inderdaad door kiertjes komen. Waar leven de larven van als bovenstaande dingen eigenlijk niet in huis te vinden zijn? Ik vind ze bijna altijd op de slaapkamer terug.

gbeersma

Een huis zonder organisch materiaal bestaat niet. In elk huis leven spinnetjes, vliegjes of andere beestjes. En ook je eigen huidschilfers e.d. zijn voor deze larven ongetwijfeld smakelijk.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Sam94

Dus er is vrij weinig tegen te doen dan? En zolang ik geen materialen heb zoals een collectie/wollen truien, dan kan het in principe geen kwaad?

Simric

Mvg, R.G.

gbeersma

Citaat van: Sam94 op november 06, 2018, 11:21:43 AM
Dus er is vrij weinig tegen te doen dan? En zolang ik geen materialen heb zoals een collectie/wollen truien, dan kan het in principe geen kwaad?

Ik vind ook wel eens een larve of kevertje in huis. Omdat ik nooit beesten dood maak zet ik die altijd buiten. Ik zou ze zelf in elk geval niet in huis laten zitten.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jan-henk

Dankzij deze waarneming weet ik ook hoe mijn larve heet. zie Anthrenus spec.