vogels in Namibië

Gestart door marver, november 18, 2018, 13:02:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

marver

Op reis door Namibië heb ik een groot aantal vogels gezien. Van de vogels op bijgevoegde foto's kan ik de naam niet achterhalen. Hulp van kenners is welkom.
De meeuw op foto 1 is geen hartlaubsmeeuw, want deze heeft geen gele ogen. Welke is het wel?

Bij voorbaat dank,
Marjan

jeroen vinke

Een boek dat ik heb laat ook geen gele ogen zien voor hartlaub...
En trouwens ook geen andere gelijkende meeuwen voor Namibie.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Citaat van: jeroen vinke op november 18, 2018, 21:47:36 PM
Een boek dat ik heb laat ook geen gele ogen zien voor hartlaub...
En trouwens ook geen andere gelijkende meeuwen voor Namibie.

Winterkleed adult Grijskopmeeuw ondersoort poiocephalus. Als je goed kijkt zie je nog net de contouren van de in de zomer fraaie grijze kopkap: in elk geval bij deze (Afrikaanse) ondersoort kan dat grijs bij adult winters vrijwel geheel ontbreken..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Tuurlijk, winterkleed    :blink:
Ik zie nu net ook dat ik verkeerd gelezen heb wat betreft de gele ogen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

marver

Hartelijk dank. Ik was zelf ook al uitgekomen bij grijskopmeeuw, maar ik twijfelde vanwege de witte kop.

frankneijts

En 3 is een Kaapse Mus (onvolwassen man of misschien wel een oud vrouwtje?), 4 en 6 beide Mountain Wheatear (4 = man grijze fase, 6 = man zwarte fase) en 7 = Zilverplevieren in overgangskleed.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marver

Dank je wel. De kaapse mus had ik moeten herkennen, ik heb meerdere foto's van deze vogel.
De bergtapuit en de zilverplevier had ik zelf nooit herkend.
Ik ben ook  benieuwd naar de roofvogel op foto 2.

OJGoreng

Citaat van: marver op november 19, 2018, 16:34:16 PM
Ik ben ook  benieuwd naar de roofvogel op foto 2.

Gokje (want ik heb geen verstand van Namibische vogels): Accipiter minullus.
Vergelijk: https://en.wikipedia.org/wiki/Little_sparrowhawk#/media/File:Little_sparrowhawk_(Accipiter_minullus)_02.jpg
Met vriendelijke groet, Zainal

Vincent Hart

Citaat van: OJGoreng op november 19, 2018, 17:26:33 PM
Citaat van: marver op november 19, 2018, 16:34:16 PM
Ik ben ook  benieuwd naar de roofvogel op foto 2.

Gokje (want ik heb geen verstand van Namibische vogels): Accipiter minullus.
Vergelijk: https://en.wikipedia.org/wiki/Little_sparrowhawk#/media/File:Little_sparrowhawk_(Accipiter_minullus)_02.jpg
Ik denk niet dat het iets anders kan zijn... Ondanks de wat verwarrende Nederlandse naam komt die soort in elk geval in het noorden van Namibië voor.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

marver

Ik vond als Nederlandse naam: Oost-Afrikaanse dwergsperwer. Klopt dat?
In ieder geval bedankt voor het zoekwerk. Ik denk ook zeker dat het klopt.

arthurgeilvoet

Toch denk ik dat de meeuw een Hartlaub's is, door de donkerrode snavel en vooral de witte toppen aan de handpennen. Mijn Sasol guide zegt ook "some birds have whitish eyes". Dat lichtgrijze doorschemerende kopkapje is juist typisch voor Hartlaub's.
Groeten Arthur

frankneijts

Citaat van: arthurgeilvoet op november 20, 2018, 17:30:36 PM
Toch denk ik dat de meeuw een Hartlaub's is, door de donkerrode snavel en vooral de witte toppen aan de handpennen. Mijn Sasol guide zegt ook "some birds have whitish eyes". Dat lichtgrijze doorschemerende kopkapje is juist typisch voor Hartlaub's.
Groeten Arthur

Lastig: in 'Gulls of the World" (OLsen 2018) zie ik op blz 297 (foto 10) een Grijskop adult winter met donkerrode snavel en witte toppen aan de handpennen. En op blz 300 (foto 5) een Hartlaub's adult summer met ca. dezelfde kenmerken en inderdaad een lichte iris.. (snavelkleur is blijkbaar variabel bij beide soorten evenals het wit aan de vleugeltoppen en de iriskleur bij Hartlaub's..). Een foto van de vogel in vlucht zou ons verder kunnen helpen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marver

Dit is de enige foto van deze meeuw. Ik heb wel een aantal foto's van zekere hartlaubsmeeuwen. Deze waren er volop, dat maakt het waarschijnlijker dat dit er dus ook één is. Duidelijker dan nu zal het niet worden.