welke kortschildkever

Gestart door sliobaarde, november 12, 2018, 21:48:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Ik ben ze allemaal langs gelopen en de enige die mogelijk in aanmerking komt is de Harige kortschildkever, maar daarvan is dan weer geen plaatje.
Wie weet welke het is?

groet, Sjek

Douwe van der Ploeg

Allemaal? Alle duizenden? En heb je ook de sleutels en beschrijvingen gelezen, of alleen even plaatjes gekeken?

Graag altijd locatie en datum van de waarneming geven. In Limburg zijn andere soorten te verwachten dan op Vlieland, en in Canada ook weer andere dan in Vietnam. Het is handig om de waarneming eerst in te voeren (als kever onbekend) en dan de knop "Determineren via het forum" te gebruiken, zo komt de benodigde info gelijk mee, worden de foto's minder gecomprimeerd (en zijn dus meer details zichtbaar), staan de foto's slechts één keer op de server (scheelt ruimte en dus geld) en is de waarneming ook gelijk ingevoerd, waardoor een admin het bijv. eventueel direct kan goedkeuren. Ook zijn er validators die meer op de site kijken dan op het forum, en kan je op die manier dus ook van die kenners sneller een reactie verwachten.
Douwe van der Ploeg

sliobaarde

Natuurlijk, Douwe, allemaal. Bij de soorten van Siberie kwam ik de Wolharige tegen; als die een geografische variant in de duinen van Santpoort heeft, zit ik in de buurt.

Voor de zekerheid zal ik 'm nog via 'determineren via het forum' laten passeren.

groet, Sjek

Douwe van der Ploeg

#3
Alleen al uit Nederland zijn er zo'n 1100 soorten uit die familie bekend, en nog wat te verwachten, dus het was zeker geen rare vraag.
Douwe van der Ploeg

develhorst

Hartelijke groet,
Jan Burgers

sliobaarde

Sorry, Douwe, ik had bij Waarneming op kortschildkever gezocht en daar staan er slechts 36 vermeld, dus die duizenden van jou kwam mij wat overdreven voor. Nu weet ik dat er nog veel meer groepen zijn.

Bij Ocypus is alleen picipennis een candidaat, maar die lijkt toch veel minder 'behaard' dan die van mij. Istie het of istie het niet?

groet, Sjek

Douwe van der Ploeg

Geen excuses nodig! De meeste kevers (evenals allerlei andere insectengroepen) hebben geen Nederlandse naam (hoewel er steeds meer verzonnen worden), dus die kom je dan inderdaad niet tegen op die manier. Het familie-overzicht geeft een betere indicatie: https://waarneming.nl/familie/view/1501
Douwe van der Ploeg

develhorst

Ocypus aeneocephalus plaatjes kijken lukt niet bij de meeste kortschilden ...  :micro:
Hartelijke groet,
Jan Burgers

sliobaarde

Dank je wel, Jan. Algemeen in Nederland, maar toch geen enkele foto op Waarneming.nl
Dan is dit er waarschijnlijk ook een.

groet, Sjek

thijsdegraaf

CiteerAlgemeen in Nederland, maar toch geen enkele foto op Waarneming.nl
Voer jij hem dan wel in Sjek? Anders wordt het nooit wat met de foto's van dit beestje  :blink: https://waarneming.nl/soort/view/598107