Betrouwbaarheid gallen- en mijnenzoeker in Waarneming.nl

Gestart door RWester, november 17, 2018, 21:18:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Ik maakte regelmatig gebruik van de gallen- en mijnenzoeker in Waarneming.nl

Nu kom ik er gaandeweg achter dat deze zoekfuncties vaak niet alleen zwaar onvolledig zijn, maar ook niet correct zijn, met welke mineerders op welke planten zijn te vinden. Ik heb enkele kenners gevraagd ze eens te bekijken, en ook zij zijn van mening dat de functies zwaar onvolledig of niet correct zijn.
Wel gezegd, dat er ook zaken wel kloppen, maar door de onvolledigheid kan men worden misleid.

Indien mensen werken met deze functie in Waarneming.nl, dan zal dit een hoge mate van onjuiste determinaties opleveren.

Is het bekend of deze functies nog weer eens nader onder de loep worden genomen, en niet alleen correct worden ingevuld, maar ook worden aangevuld met álle mineerders op een waardplant?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jelle Jacobsen

Volgens mij zijn die zoekers opgebouwd aan de hand van relaties die bij de waarnemingen worden aangegeven. Dat zou kunnen verklaren waarom er verkeerde waardplanten in die zoekers staan.

Het is trouwens ook wel handig om het vinkje bij 'Zoek binnen de waardplanten die familie zijn van de gekozen soort' uit te zetten.
Groet,

Jelle Jacobsen
Validator nachtvlinders