Hoofdmenu

(kamille?) onbekend

Gestart door Stef van Walsum, november 16, 2018, 20:51:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stef van Walsum

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164620877
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-11-16 Nijmegen - Noordkanaalhaven
Foto's:










Toelichting:
Ruikt sterk
bij voorbaat dank Stef van Walsum

Stef van Walsum

Hier gaan we niet uitkomen vrees ik? Mijn eerste gedacht was Stinkende kamille, maar het blad komt niet geheel overeen en de beharing is minder aanwezig.

Rob Koelman

Bij twijfel vooral kijken naar een logische kandidaat...

How about reukeloze kamille?...
Met vriendelijke groet, Rob

Stef van Walsum

Bladvorm komt niet overeen, daarnaast geurt deze zeer sterk

nielseimers

Tim van de Vondervoort is zojuist met het verlossende antwoord gekomen. Volgens Tim is dit Sofiekruid en ik kan mij hier goed in vinden!

Rien Ondersteijn

Hartstikke leuk dat Tim met zo'n prachtig antwoord komt   :duim:
Maar ik heb 2 vraagjes : deze plant is sterk ruikend.Ik kan nergens ontdekken dat Sofiekruid dat ook doet...
En Sofiekruid ken ik met sterk verdeelde bladeren die zowat in éen vlak staan-dat lijkt hier niet t geval.[?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Het kan toch geen grote Schijfkamille geweest zijn? [die kan sterk ruiken ]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Pieter Stolwijk

Geen Sofiekruid. Vergelijk maar met foto's daarvan.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

nielseimers

Ik vind de foto's eigenlijk behoorlijk goed overeen komen.

Pieter Stolwijk

Ik sluit me bij Rien aan: bladslippen bij Descurainia in een vlak.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rien Ondersteijn

Inderdaad.
Hieronder éen van de vele voorbeelden.
[p.s.: wat te denken van de vind-datum..?]
En nu zeg ik er níks meer over..!
Tot Zaterdag op de Floron-dag!    :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.V.S

#11
Mijn kennis is een beetje roestig inmiddels. Ik zal het toch proberen duidelijk te maken  ;D

Ik zie een plant met bladslippen die in doorsnede "plat" zijn.  Een kamille heeft dat niet, toch? Die zijn in doorsnede "rond", beetje naaldvormig zelfs. Als we dan toch niet meer naar harde kenmerken kijken, maar alleen maar fototjes gaan vergelijken: ik vind deze nog minder lijken op foto's va  reukeloze kamille dan op foto's van sofiekruid.

Volgende vraag: is het eerlijk de bladeren van een zich net net ontwikkelende sofiekruid (als het die al is) te vergelijken met de bladeren van een volledig uitgegroeide sofiekruid? Het komt toch geregeld voor dat bladvorm van "jong" afwijkt van die van "oud"?
Groetjes, Marc

Willemien Troelstra

Eerst zag ik er ook geen Sofiekruid in, maar later dacht ik: zou best kunnen. Opvallend zijn trouwens die ribbeltjes  op de stengel (of bladsteel?) op de vierde foto. Dat ken ik niet van een Kamille, maar ik weet ook niet of het kenmerkend is voor Sofiekruid.
groet, Willemien Troelstra

Pieter Stolwijk

Die gegroefde stengel kan ik niet terugvinden op foto's die ik van Sofiekruid heb. Maar dat sluit nog niks uit.
De stengels van Sofiekruid zijn (op mijn foto's) duidelijk behaard; dat zie ik niet terug op de hier getoonde foto's.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Jeanette den Herder

Op Blumen in Schwaben zie ik ook een behaarde stengel bij Sofiekruid, terwijl ik op meerdere foto's van Schijfkamille op Waarneming.nl een kale gegroefde stengel zie. Ik ga dus voor Schijfkamille.

met vriendelijke groet, Jeanette

René Bult

Citaat van: Stef van Walsum op november 18, 2018, 20:29:41 PM
Bladvorm komt niet overeen, daarnaast geurt deze zeer sterk
Ruikt ie naar kamille of naar iets anders.
met vriendelijke groet,
René

Stef van Walsum

Citaat van: René Bult op december 04, 2018, 17:07:55 PM
Citaat van: Stef van Walsum op november 18, 2018, 20:29:41 PM
Bladvorm komt niet overeen, daarnaast geurt deze zeer sterk
Ruikt ie naar kamille of naar iets anders.

Niet zozeer naar Echte-/Schijfkamille. Ik kan niet beschrijven waar het wel naar ruikt.

Stef van Walsum

Wat zijn de meningen over Artemisia abrotanum (var. Maritima)? M.i. zijn de bladslippen te smal en langwerpig.

Rien Ondersteijn

Ik beloofde niks meer te zeggen...    :police:




Sorry : ..........
-maar de geur van Citroenkruid is toch niet te missen ?![voor de meeste mensen..]
ga anders naar een kweker,hang een tijd boven die plant en ga vergelijken... :blink:
[is trouwens winterhard]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Stef van Walsum

Citaat van: Rien Ondersteyn op december 04, 2018, 20:35:20 PM
Ik beloofde niks meer te zeggen...    :police:




Sorry : ..........
-maar de geur van Citroenkruid is toch niet te missen ?![voor de meeste mensen..]
ga anders naar een kweker,hang een tijd boven die plant en ga vergelijken... :blink:
[is trouwens winterhard]

Tja, nog nooit eerder aan geroken dus geen idee ;)

Optie Citroenkruid voornamelijk gebaseerd op een afbeelding van de onderstaande link.
http://www.pflanzen-traum.de/product_info.php?products_id=620&osCsid=9366aea80ea3cf558edbe1ecdbd45681



dirder

Het is geen Citroenkruid, maar wild Citroenkruid heeft kennelijk niet noodzakelijk een citroengeur.
Groeten, Dirk Derdeyn.