heb nog wat foto's toegevoegd en met de tabellen die mij door Arp zijn toegestuurd kom ik nu uit op thalassina of marginata ? Geen Plateumaris, Beest is 8mm, gouden beharing aan de onderkant, duidelijk spitse stekel op de femur, poten geheel metallisch groen, antennen zwart, halsschild geheel grof gepuncteerd zonder plooien of lijntjes (dus geen marginata), dekschilden met geheel groen metallische glans zonder rode zweem en eerste tussenruimte tussen sutuur en eerste puntenrij met dwarsplooitjes (dus geen impressa), voorrand van het halsschild is lastig te beoordelen, ik twijfel tussen recht en licht concaaf, maar is zeker niet convex. Als ik voor zwak concaaf kies zou ik uitkomen op bicolora, maar die heeft een kleine dijtand. Daarom denk ik dat ik voor een rechte voorrand moet kiezen en dan kan thalassina niet meer missen. maar misschien moet ik toch voor een kleine dijtand kiezen en dan zijn brevicornis/marginata ook weer een optie. De epipleuren t.h.v. het derde achterlijf zijn smaller dan de eerste tussenruimte (dus marginata ?).
Met de tabel van van Ee & van Nunen loop ik helemaal vast in vraag 13.
13. Halsschild op het middendeel (schijf) minder duidelijk tot zwak gepuncteerd. Klauwleedjes
korter, het derde gespleten lid van de achtertarsen is langer dan het halve klauwlid (figuur 9
rechterklauwlid).
. 14
- Halsschild op het middendeel (schijf) met duidelijke punctering, die vaak ruw en grover is.
Klauwleedjes langer, het derde gespleten lid van de achtertarsen komt maximaal tot de helft
van de lengte van het klauwlid (figuur 9 linkerklauwlid)
.
.18
Mijn beest heft duidelijk groffe puncturing maar ze hebben een lang gespleten derde lid.