Hoofdmenu

Verwarrend

Gestart door Ria en Sjaak, november 16, 2018, 11:13:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ria en Sjaak

Een tijdje terug zagen we een argusvlinder eitjes leggen. Foto's gemaakt.
Weer even later gingen we nog eens kijken en vonden de eitjes terug.
Tenminste dat dachten we.
Maar nu ik op http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Pararge_Aegeria ben gaan kijken vond ik de eitjes wel heel veel op die van het bont zandoogje lijken.
Vanwege het donkere kapje. Bij de argus is die meer gestippeld, niet egaal donker.
Nu denken we dat de argusvlinder idd eitjes heeft afgezet op die plek, maar dat een bont zandoogje daar eerder hetzelfde gedaan heeft.
Klopt dit?
Met vriendelijke groeten,
Sjaak


Foto's:

caliprobola

Ook bij bont zandoogje zijn verse eitjes bleek. Het donkere kapje is het donkere kopje van het rupsje dat klaarzit om uit het ei te komen. Bij bont zandoogje is het kopje van L1-rups volledig donker, bij argus met donkere stippen en dat verschil zou je moeten kunnen zien. Heb je eventueel nog een foto van bovenaf, of zonder de weerkaatsing bovenop? Ik meen enkele bleke vlekjes te zien in de kop en dat zou dan eerder op argus moeten wijzen? Zie bv deze foto (lukt deze link?), ik vermoed dat net voor uitkomst de tekening bij argus nog wel iets donkerder kan?

Rayan Majoor

#2
Argusvlindereitjes heb  ik zelf nog nooit gevonden, bont zandoogje wel. Dit is precies zoals een eitje van een bont zandoogje er vlak voor het uitkomen uitziet. Vergelijken met foto's op lepiforum.de (link naar ukbutterflies werkt ook, maar op lepiforum zie je ook echt vlak voor het uitkomen) zie je ook dat er dan, naast de andere koptekening, ook streepjes van de haartjes op het lijf van de rups te zien zijn bij de argusvlinder, terwijl bij het bont zandoogje typisch alleen stipjes te zien zijn (zoals ook hier op de foto)
In de bijlage nog even een paar eigen foto's van een bont zandoogje, allemaal gemaakt op 30 april 2017
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ria en Sjaak

Bedankt.
Ik had beter kopje dan kapje kunnen schrijven.
Het vermoeden dat het een bont zandoogje is lijkt me wel juist.
Opvallend vond ik dat dezelfde plek gebruikt wordt door zowel bont zandoogje als argusvlinder.
Dat wordt lastig met de rupsen, straks.
Ik zal er nog een foto bijdoen van het eitje van de argusvlinder.
Op dezelfde plek en zelfde tijd gevonden.
Met vriendelijke groeten,
Sjaak
Jammer dat we voor zulke foto's naar andere websites moeten. Die moeten toch eigenlijk ook op waarneming te vinden zijn.

caliprobola

Hoi Sjaak, het is niet de eerste keer dat ik verhalen hoor van ei-afzet van argusvlinder & bont zandoogje dicht bij elkaar. Dan wel bv argusvlinder aan de zonnekant van een paaltje en bont zandoogje aan de vochtigere schaduwkant.
Wat jouw laatste opmerking betreft, de database is natuurlijk afhankelijk van de input van de gebruikers. Jouw foto's kunnen dus zeker een meerwaarde bieden voor de site.

mvg