Amarant met 'Panne' ..langs Pannerdens Kanaal

Gestart door Rien Ondersteijn, november 15, 2018, 13:07:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164566178
Afrikaanse amarant - Amaranthus graecizans gezien op 2018-11-15 Pannerdens Kanaal
Foto's:

Toelichting:
Tussen Rotsblokken-atypiche plant-stengelblad niet uitgerand-plant fors en stijf.Erg roze van kleur. Weinig bloemdekbladen-vrucht afgeplat.Bladeren zeer dun. Gaat naar Forum.Evt. naar Leni.
bij voorbaat dank Rien Ondersteijn
Ik haal er geen Blitum uit[of Blitum subsp Blitum?].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Voor mij is het gewoon Amaranthus blitum, niets anders.

Rien Ondersteijn

Ik heb nooit Blitum in deze hoedanigheid gezien; met zulke lange V-vormige zijtakken bijv?
En zo fors/stevig? En zo rechtopgaand?[ware t niet dat ie gemaaid was].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 15, 2018, 18:22:30 PM
Ik heb nooit Blitum in deze hoedanigheid gezien; met zulke lange V-vormige zijtakken bijv?
Oké, maar de bladtop is uitgerand en daarmee valt Amaranthus graecizans al af.

gertjanvannoord

ik moet aan witte amarant denken, maar misschien komt dat omdat ik mijn eerste witte amarant daar vlak in de buurt heb gevonden
Gertjan van Noord

Rien Ondersteijn

Citaat van: Sipke Gonggrijp op november 15, 2018, 18:40:23 PM
Citaat van: Rien Ondersteyn op november 15, 2018, 18:22:30 PM
Oké, maar de bladtop is uitgerand en daarmee valt Amaranthus graecizans al af.

Dat heb ik ook altijd gedacht, tot ik ging  eens 'snuffelen' en meerdere malen Graecizans tegenkwam met uitgerand blad.[Ook Viridis wordt er soms mee afgebeeld].http://ketenewplymouth.peoplesnetworknz.info/en/friends_of_te_henui/images/show/21539-amaranthus-graecizans-mat-amaranth?view_size=large
bijvoorbeeld, maar er zijn er meer.
Maar toch : Als t Blitum is, dan is t een 'afvallige'.
We gaan er Blitum subsp.Blitum van maken.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citeer
Dat heb ik ook altijd gedacht, tot ik ging  eens 'snuffelen' en meerdere malen Graecizans tegenkwam met uitgerand blad.[Ook Viridis wordt er soms mee afgebeeld].http://ketenewplymouth.peoplesnetworknz.info/en/friends_of_te_henui/images/show/21539-amaranthus-graecizans-mat-amaranth?view_size=large

Er staan wel meer fout benoemde afbeeldingen op het internet.

nielseimers

Ik sluit mij hier bij Sipke aan, Amaranthus blitum  B) Geen twijfel

dirder

Citaat van: Sipke Gonggrijp op november 16, 2018, 05:32:44 AM
Citeer

Er staan wel meer fout benoemde afbeeldingen op het internet.

Onder andere op waarneming.nl.... Hoe doe je ook alweer een knipoog?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Ik had het specifiek over Afrikaanse amarant, voor alle duidelijkheid.
Groeten, Dirk Derdeyn.

e.kneepkens

Heukels 23e, p.299:middelste bloemkluwens in de bladoksel/de bovenste meestal in een onbebladerde schijnaar, Foto 2 geeft dat duidelijk weer >>> A.blitum/A.deflexus. De laatste is behaard, valt dus af.
Heukels 23e, p.299:alle bloemkluwens in bladoksels>>>A.albus/A.graezicans.Vallen dus ook af.
Jammer dat op foto 5 niet te zien is of de vrucht dwars of overdwars openspringt. Dat zou een extra reden kunnen zijn om tot de goede soort te komen. Ook jammer dat het aantal bloemdekbladeren moeilijk te tellen is.
[/b]De opmerkingen over al of niet uitgerand: A.graezicans kan wel degelijk zwak uitgerand zijn. Maar op één kenmerk af gaand een plantennaam accepteren dan wel verwerpen is onzin. Wat ik soms mis is de stelligheid waarmee een plantennaam wordt genoemd zonder verdere onderbouwing. Daar heeft de vragende waarnemer niet zo veel aan.

met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Merci Emanuel voor de uitgebreide toelichting zoals jij die vaak geeft.    :duim:
Daarmee wil ik anderen absoluut niet te kort doen, want ik kan me levendig voorstellen als men vele waarnemingen voor de neus krijgt men dan gauwer geneigd is er kort op in te gaan en helaas niet de tijd de kans geeft om er dieper op in te gaan.
Emanuel : jij had t over de bloemdekbladen.Dat waren er vaak maar twee en de vruchten springen absoluut niet dwars open.
Ik heb t nog niet kunnen zien waar wél, maar ik vermoed van boven; ook zijn ze plat van vorm.
Maar daarmee sluiten we Blitum absoluut niet uit volgens mij.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Heb mijn reactie van november 17, 2018, 11:54:46 am » aangepast. Ik bedoelde te zeggen dat op grond van de duidelijk zichtbare kenmerken, ik ook voor A.blitum opteer. Als duidelijk zou zijn hoeveel bloemdekbladeren er waren en hoe de vruchten openspringen dan zouden we wat meer zekerheid hebben.
Nu zeg je A. vaak maar twee bloemdekbladeren, prima dat moet ook voor A.blitum maar je zegt ook B. dat de vruchten absoluut NIET dwars openspringen en helaas klopt dat dan weer NIET met de eigenschappen van A.blitum.
Ik zag op foto 5 dat je nog een losliggend zaadje hebt gefotografeerd. het heeft wellicht zin om dat zaadje te vergelijken met de afbeeldingen in de zadenatlas  http://dzn.eldoc.ub.rug.nl/?genus=Amaranthus&page=search&submit.x=3&submit.y=6

Ik heb begrepen dat je de plant nog in huis hebt (?), misschien komen er meer zaden vrij, meten en dan definitief A.blitum....

Rob Koelman

Citaat van: e.kneepkens op november 18, 2018, 10:59:35 AMIk heb begrepen dat je de plant nog in huis hebt (?), misschien komen er meer zaden vrij, meten en dan definitief A.blitum

Of zaaien en dan volgend jaar kijken wat er opkomt...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Emanuel : waar staat dat Blitum dwars open springende vruchten moet hebben?
Ik heb een [erg verschrompeld] stuk v/d plant nog en gezien dat de vruchten van boven open springen.
Is gewoon Blitum dus.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

A.albus en A.graezicans: vrucht regelmatig overdwars openspringend.
A.blitum                      : vrucht onregelmatig dwars openspringend.
Dat staat in de Heukels 23e dr.p.299 zie vooral fig.59.1 (overdwars) en fig.59.2 (dwars)
Als jij zegt: de vruchten springen van boven open = waarschijnlijk hetzelfde als dwars

Rien Ondersteijn

Ja-stom van mij. Ik had zo vaak Heukels bekeken dat ik was vergeten dat ie ermee begon.
Trouwens de ouwe Heuvels gebruikt steeds 'overdwars'.
En ook hier kom ik met de vrucht uit op Lividus[oude naam voor Blitum]
-foto van vrucht toegevoegd op waarneming.

Alles'ter leringhe ende vermaeck'
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 18, 2018, 19:22:40 PM
-foto van vrucht toegevoegd op waarneming.
Heb je laatste foto bekeken. Vrucht lijkt idd. op de juiste --dwars of overdwars-- manier open te springen. A.blitum

Sipke Gonggrijp

Voor mij is het gewoon Amaranthus blitum, niets anders. Tja, wat zo´n opmerking toch weer in werk kan zetten.  ;D Het zet mensen bijvoorbeeld aan om de ´Heukels` erbij te pakken. Maar het levert ook een levendige discussie op etc...terwijl de uitkomst hetzelfde is gebleven. :angel: Gezien de kostbare tijd blijft deze jongen gewoon korte antwoorden geven, dat geeft toch het hoogste rendement!  :wacko: