(Fijne ?) Waterranonkel

Gestart door Loes van Gorp, november 10, 2018, 16:24:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Loes van Gorp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162286806
onzeker Fijne waterranonkel - Ranunculus aquatilis gezien op 2018-09-08 Tilburg - Kaaistoep Oost
Foto's:




Toelichting: Poel 7 Kaaistoep
De plantje kwamen wel boven de grond uit, maar de foto's tonen waarschijnlijk de onderwaterbladeren in een drooggevallen poel. Meer opnames maken is 2 maanden later helaas niet meer mogelijk.
Er werden geen drijvende bladeren of bloemen gezien. Hoewel Witte Waterranonkel hier voorkomt hebben we geen afstaande beharing kunnen zien. Is het überhaupt mogelijk (ik kan er niks over vinden) om adhv de onderwaterbladeren een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten ?

Bij voorbaat dank voor welke reactie dan ook,
Met vriendelijke groet, Loes van Gorp

Rob Koelman

Citaat van: Loes van Gorp op november 10, 2018, 16:24:02 PM... de foto's tonen waarschijnlijk de onderwaterbladeren in een drooggevallen poel ... Is het überhaupt mogelijk (ik kan er niks over vinden) om adhv de onderwaterbladeren een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten ?

Als het een waterranonkel is dan moeten dit bladeren van de landvorm zijn...

Determinatie is in dit geval denk ik erg tricky (hooguit een gok van wat het zou kunnen zijn).
Met vriendelijke groet, Rob

Loes van Gorp

Ik denk dat het heel moeilijk is (zonder bloeiwijze) om hierop iets te zeggen.
De soort Waterranonkel werd me aangereikt.
Heeft iemand een idee wat het is als het een landplant ipv een waterplant betreft ?
Ik verneem het graag. Groetjes Loes.