?Andoorn uit Pyreneeen

Gestart door corzonneveld, november 10, 2018, 10:43:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/164435026
Andoorn spec. - Stachys spec. gezien op 2018-10-26 Spain - Alto Valle del Cinca
Foto's:




bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Zijn vindplaats doet anders vermoeden : Italica ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Dan zou het Sideritis italica moeten zijn - ik wist inderdaad niet zeker of Stachys wel goed was. Maar Flora Iberica noemt S. italica niet, hetgeen niet hoopgevend is...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

#3
Tabel in FL.IB volgend kom ik uit op Sideritis hyssopifolia. Ik mis een beetje de tanden aan de bladrand die deze plant normaal gesproken zou moeten hebben. Sommige bladeren hebben laten wel wat tanding zien. De detailfoto en 3 bloeiwijzen van de overzichtsfoto laten NIET de typische gelaagde bloeiwijze van S. zien maar gelukkig helemaal links wel een 'normale' bloeiwijze.
Ik zeg niet dat het S.hyssop. is, indien niet dan moeten we  wellicht bij  een heel ander genus zoeken.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Als ik plaatjes op google kijk dan vind ik veel dat wel aardig lijkt (bijv. http://www.freenatureimages.eu/plants/Flora%20S-Z/Sideritis%20hyssopifolia/index.html#Sideritis%20hyssopifolia%204%2C%20Saxifraga-Jan%20van%20der%20Straaten.jpg). Maar die tanding aan de blaadjes is bij mijn plant niet te zien, ik heb op de originele goed ingezoomd en ik vind dat nergens.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Overzichtsfoto: klein bloemhoofdje midden foto/ 1e blaadje re daarvan/schaduw op de tegel, ook het blad li van datzelfde bloemhoofdje vertoont iets van tanding en het blad meteen daarboven maar dan aan de andere kant van de stengel.

Ik heb verder (nog) geen idee waar verder te zoeken, wat mij betreft hou je het op onzekere S.hyssopifolia
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik ben nog niet helemaal happy...sorry.
Ik stuur nu een link [Thomas Meyer] waar bijv de blad-tanden duidelijk te zien zijn, veel meer dan op de vondst van Cor http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Lippenbluetler/sideritis.htm#Ysopblättriges%20Gliedkraut
Ook meen ik duidelijk getande schutbladen te zien, die ik óok niet kan vinden bij Cor[.. bij zijn plant tuurlijk..].
Het viel me al eerder op [en ook uit herinnering] dat Sideritis smallere bovenste kroonlip heeft,een beetje typisch als iemand wiens haren overeind staan...
De volgende link brengt me nog meer aan t twijfelen[door de schutbladen]
http://www.guenther-blaich.de/pflseite.php?par=Sideritis+hyssopifolia&fm=pflfamla&abs=pflla&lan=E

Zonder direct een alternatief aan te willen dragen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Ik ben er ook niet echt gelukkig mee met de 'oplossing' S.hysopp., vooral ook vanwege die tanden. De tandjes, die ik meen te zien, stellen natuurlijk niets voor.
Ik zie nu ook dat ik bij mijn laatste commentaar het woordje ..voorlopig... ben vergeten/ dus hou het voorlopig op een onzekere S.hysopp./ tot er iets beters voorbij komt.
Ik loop de verschillende geslachten langs voor een alternatief.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

#8
Op de originele foto is geen spoor van tanding te zien. Hierbij een hogere resolutie, maar ik kan niet boven de 400K uploaden. Desgewenst stuur ik een hogere resolutie naar een ander adres.

Maar de tweede link van Rien laat foto's zien die griezelig lijkt op mijn plant (Fig. 3), terwijl de eerste link dit zegt over de bladrand: Untere Blätter lanzettlich, ganzrandig bis grob kerbsägig. Zou de bladrand niet een erg variabel kenmerk kunnen zijn, waarbij mijn exemplaar een beetje aan het randje zit (no pun intended)?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

De bladeren waar ik iets in zag wat op tanding leek, lijken me nu eerder beschadigd. Dus  alle tandjes kunnen we vergeten. Heb nogmaals de FL.IB. bekeken en over de tandjes zegt de flora: over het algemeen met tandjes, dus het hoeft niet.
Andere geslachten die ik bekeken heb leveren (nog) geen alternatief.
Veel foto's van Günther's site lijken veel op die van jou. Fig.4 van die site is vlak bij jouw vindplaats genomen. Schutbladen lijken me ook in orde. Eens zien of iedereen het eens is..?
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik heb geen alternatief en kan er goed mee instemmen.
Dat Emanuel dat schutblad van Cor goed kunt zien...[ik niet of nauwelijks]

P.S.alleen dit: we weten allemaal wat Hyssopifolia betekent-
Snap ik niet, want Hyssop heeft puntgave bladeren.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Hier nog iemand die het eens is met S. hyssopifolia  :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

vanmiddelkoop

Goede discussies!!Hier leer je van!!

Vr gr Betty