Kruisdistel Pyreneeen

Gestart door corzonneveld, november 10, 2018, 10:13:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/164434508
Kruisdistel spec. - Eryngium spec. gezien op 2018-10-26 Spain - Alto Valle del Cinca
Foto's:






Was verbaast ze nog in oktober in bloei aan te treffen, wat mij de gedachte gaf dat het wellicht niet 'onze' kruisdistel is. Flora Iberica noemt echter veel soorten Eryngium in Spanje, en ik kom er niet direct uit. Kan iemand hier iets mee?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Ans Gorter

#1
Er zijn maar weinig blauwe Eryngiums in de Pyreneeën en ik denk dat het E. bourgatii is: weinig vertakt, witte band om de centrale nerven, enzovoorts. Het is wel verrassend dat de plant zo laat nog bloeit; normaal zou zijn juli/augustus maar zelf zag ik hem dit jaar nog op 18 september.

corzonneveld

Dank je Ans! Eerlijk gezegd verbaasde meerdere planten me, zoals bloeiende Ramonda myconi (https://observation.org/waarneming/view/164043609), die toch niet als een herfstbloeier bekend staat...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Daar kwam ik ook op uit (Foto 2 en 3) maar de grondbladeren (van Foto 1)kan ik moeilijker plaatsen.
http://www.floraiberica.es/floraiberica/texto/pdfs/10_129_05%20Eryngium.pdf     op p.52 fig.4e  de grondbladeren zijn daar niet zo gevormd als op  foto 1
met vriendelijke groet, Emanuel

Ans Gorter

Het is waar dat op de tekening van de Flora Iberica de grondbladen ook langs de bladstengel al 'bebladerd' zijn, of op zijn minst gestekeld. Maar in een noot onder de beschrijving van deze soort staat dat er 2 varianten zijn, en dat de Pyrense variant bredere bladdelen heeft, en minder stekels op de bladeren. Daarvan is geen tekening voorhanden. De enige ander optie die ik zie is een hybride tussen E. bourgatii en E. campestre   (E.x chevalieri) waarvan in de laatste alinea van de Flora Iberica over Eryngiums sprake is maar daarover heb ik geen info. gevonden.
Vraag aan Cor: weet je zeker dat de foto van de grondbladeren van dezelfde soort is?

e.kneepkens

#5
Ik wilde net hetzelfde opvoeren wat betreft de kruising tussen bourg. en camp. én dezelfde vraag stellen want we hebben met minstens 2 planten=exemplaren te maken.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Nee, ik heb daar geen zekerheid over. Het zijn verschillende exemplaren, paar honderd meter of zo uit elkaar.

Dan zou het bloeiende ex. bourgatii zijn en het grondrozet mogelijk een kruising?

Die bloeiende waren overigens behoorlijk klein, daar verbaasde ik me over.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Ans Gorter

Voor mij is het bloeiende exemplaar inderdaad E. bourgatii, waarvan de hoogte vanaf 20 cm kan optreden. Ik heb de eerste foto naar het forum van tela-botanica gestuurd en hoop dat iemand hem herkent.

Ans Gorter

#8
Na plaatsing van foto 1 op het forum van tela-botanica was het antwoord van Mathieu Menand, een gerenommeerd botanicus: 'sans doute E. bourgatii'. ….. :rolleye:

corzonneveld

Dank Ans! Fijn te zien dat ze bij elkaar horen...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Fijn, mooi afgerond zonder moeilijk te hoeven doen met kruisingen/bastaarden e.d.
met vriendelijke groet, Emanuel