Witkopstaartmees toch? - Edit: Witkopstaartmees klopt

Gestart door Lucie Kooistra, november 08, 2018, 14:34:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lucie Kooistra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164377545
onzeker Witkopstaartmees - Aegithalos caudatus caudatus gezien op 2018-11-08 Groningen - Selwerderhof
Foto's:










Toelichting:
Matige foto's want was op een donker stuk. Had niet de tijd mijn camera juist in te stellen enorm veel tegenlicht. Vogel was ook maar kort tp. De laatste twee foto's overdreven opgelicht misschien maakt dat de determinatie gemakkelijker
bij voorbaat dank Lucie Kooistra
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

lukasverboom

Zie ik niet iets van grijs achter het oog?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Lucie Kooistra

#2
Dat is het lastige van matige foto's en tegenlicht :( Ik zag geen grijs op de kop in het echt iig. Maar het ging zo snel dat ik het zekere voor het onzekere heb genomen en de waarneming op onzeker heb gezet. Bovendien had ik last van tegenlicht, camera niet juist in kunnen stellen helaas. Daar kreeg ik de tijd niet voor. Ik bewerkt de foto's nog even. Moment ... lijkt mij een prima kandidaat witkop als ik de laatste drie foto's zie. Al is het al door de scherpe afscheiding zwart wit in de nek voor zover dat te zien is tenminste
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

frankneijts

Wat mij betreft kan-ie op zeker Lucie, de motivatie heb je zelf al genoemd ..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lucie Kooistra

#4
Hoi Frank,

Leuk, dank je!
Vond alleen de onderkant bij de staart (heet dat ook stuit?) wat te roze maar dat mag dus?
Keek in de Collins' bird app en daar is die spierwit. Alleen de flanken zijn een beetje roze.

Met vriendelijke groet,
Lucie
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

frankneijts

Citaat van: Lucie Kooistra op november 08, 2018, 16:17:07 PM
Hoi Frank,

Leuk, dank je!
Vond alleen de onderkant bij de staart (heet dat ook stuit?) wat te roze maar dat mag dus?
Keek in de Collins' bird app en daar is die spierwit. Alleen de flanken zijn een beetje roze.

Met vriendelijke groet,
Lucie

Het enige kenmerk dat telt is de witte kop met scherpe afsnijding van de donkere rug: de rest is variabel, ook de anaalstreek (de stuit zit bovenop) en de flanken ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lucie Kooistra

Och ja anaalstreek, kon er even niet opkomen. ;D

Helemaal helder nu bedankt voor de duidelijke uitleg!
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

Lucie Kooistra

It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lucie Kooistra

It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain