Brassica sp. ? Koolzaad ?

Gestart door Arp, november 08, 2018, 02:39:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Beste Floristen,

Het is schandalig en reden voor enig schaamrood, maar ik snap echt helemaal niks van planten  :-X

Gisteren was ik met wat oude kiekjes van gallen bezig en kwam er eentje tegen die ik niet makkelijk (plaatjeskijkend  :rolleyes: ) kon vinden in de literatuur die ik heb. Okay, dan dus met de waardplant zoeken ... ach k*k - moet ik nou echt een plant op naam brengen? Helluuuup!

Tot dusver ben ik gestrand bij Brassicaceae en wellicht zelfs Brassica  (?)
Daarmee ben ik op het spoor gekomen van een Koolzaadhauwgalmug - Dasineura napi die op internet matig gedocumenteerd is (weinig foto's) en met precies 0 waarnemingen (nouja, nu dus even eentje :) ).

Iets zegt mij dan dat ik weer eens geweldig zit mis te kleunen en iets heel erg algemeens over het hoofd zal zien, maar laat ik dan maar eens beginnen met vragen wat jullie van de waardplant denken te kunnen maken ...

Het betreft deze waarneming:

Koolzaadhauwgalmug - Dasineura napi gezien op 2008-07-03 Hengelo (Ov) - Wilderinkshoek

(datum is geen tikfout - nogal "oude doos" dus zegmaar)

Foto's:





Toelichting:
Destijds braakliggend terrein. Heden bebouwd.
bij voorbaat dank Arp

P.S. Parallel alvast op het Gallenforum gevraagd wat men van de gallen denkt:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=442181.msg2281202#msg2281202
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rien Ondersteijn

#1
Gezien de lange snavels[laatste stuk van de vrucht-iets dunner dan de -behaarde-hauw] denk ik aan Herik.Jammer dat er geen compleet blad op staat:
dat kan een heel goed kenmerk zijn.

Correctie ;

Ik denk dat er hier twee planten door elkaar spelen-zie foto 2.Diegene waar de galmug op zat zou wel s heel goed Koolzaad kunnen zijn.
De erdoor geweven, niet aangetaste hauwen zijn w.s. van Herik.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Prachtig trouwens hoe de galmug deze mooie creaties heeft gecreëerd.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

#3
Koolzaad en raapzaad zijn een 'berucht duo'. Er is zelfs een speciaal forumtopic over:

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=384755

Citaat van: dirder op mei 11, 2018, 13:17:07 PM
Raapzaad & Koolzaad:
Raapzaad en Koolzaad vormen een berucht duo. Raapzaad blijkt aanzienlijk algemener te zijn dan Koolzaad, maar ze zijn niet altijd even gemakkelijk te onderscheiden.











KoolzaadRaapzaad
BloemenNiet boven knoppen uitstekendBovenste bloemen boven knoppen uitstekend
BladvoetOndiep stengelomvattend (nooit sluitend)Diep stengelomvattend (vaak sluitend)
BladkleurGehele plant blauwgroenAlleen bovenste deel blauwgroen, soms geheel groen
Snavel8-15 mm lang, 15% van totale vruchtlengte15-20 mm lang, 25% van totale vruchtlengte

Opmerkingen:

  • Uiteindelijk raakt ook Koolzaad uitgebloeid en van het kenmerk "Open bloemen niet boven de knoppen uitstekend" is dan uiteindelijk geen sprake meer.
  • Voorts kunnen bladeren in het midden van de plant bij Koolzaad wel degelijk een erg sterk stengelomvattende bladvoet hebben.
  • Vruchtkenmerken zijn pas bruikbaar wanneer deze volledig volgroeid zijn.

Referenties:
Tekst: Dirk Derdeyn (2018) met aanvullingen van Niels Eimers.
Met vriendelijke groet, Rob

Arp

Rien en Rob, hartelijk dank voor jullie opmerkingen!

@Rien: Dat het twee planten door elkaar zijn was mij natuurlijk niet opgevallen  :rolleyes: maar ik neem aan dat je dan de harige hauw links in de tweede foto bedoelt voor Herik (var. orientalis?):


Helaas heb ik geen platen waar gewone bladeren op staan  :-\

@Rob: Met de info uit jouw forumcitaat kom ik zelf dan eerder op Raapzaad?!?
Ik vind in de eerste foto de bloemen duidelijk boven de knoppen uitsteken (op een paar andere originele foto's ook, maar niet duidelijker dan hier):


Verder heb ik even gekeken of ik wat met die snavellengte kon en heb één (iets onscherpe) foto gevonden waarin een (jonge?) hauw redelijk vlak in beeld lag (zie bijlage). Misschien dat ik het begin van de "gehele vrucht" verkeerd heb en niet die "groeiknobbel" moet hebben maar de aanhechting aan de steel, maar dan nog zou ik meer richting Raapzaad uitkomen neem ik aan.

Enige wat roet in het eten gooit is dan:
CiteerVruchtkenmerken zijn pas bruikbaar wanneer deze volledig volgroeid zijn
Of deze hauw dus meetbaar/bruikbaar is kan ik totaal niet inschatten.

Wat denken jullie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rien Ondersteijn

die linker hauw past goed bij Herik ja.
Ik kan me goed vinden in Raapzaad:
de hauwen blijven netjes onder de bloemen.
Wat me verder opvalt : die galmuggen krijgen t zelfs voor mekaar om de hauw een kleur en uiterlijk te geven die erg doet denken aan KoolRAAP[een dankbare groente in mijn omgeving voorheen].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Arp

Bedankt Rien,

Voorlopig zet ik 'm dan weg met waardplant Raapzaad.

Ik zal een paar plaatjes van de plant ook nog even apart invoeren om te kijken wat de plantenadmins ermee doen :)

Mijn jongste theorie/these over de veroorzaker van gal en kleur heb ik bij de vraag op het gallenforum samengevat. Dat is beslist niet zeker, maar het lijkt me wel plausibel...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

M.V.S

Die beharing ....  witte mosterd?
Groetjes, Marc

Willemien Troelstra

Nee, witte mosterd krijgt een veel plattere/bredere snavel. Herik hauwen zijn vaak ook wat behaard (is mijn ervaring).
groet, Willemien Troelstra

Arp

Hallo Willemien, Marc en anderen,

In elk geval allen hartelijk dank voor het meekijken en alle suggesties. Ik vind het lastige materie. Op één foto zie ik een harige stengel met harige (jonge?) hauw doorvlochten met een gladde stengel met gladde hauwen (en de gallen erop). Ik kan niet inschatten of dit op twee planten duidt of op een jonge en oudere scheut van dezelfde plant. Willemien lijkt dat laatste te suggereren als ik het goed begrijp.

De door mij "uitgepixelde" hauw (als ik begin en einde van de vrucht correct heb) lijkt zelfs voor Raapzaad een lange snavel te hebben. Voor zover ik het op foto's na kan gaan lijken de snavels op Herik inderdaad langer, maar soms ook weer veel langer (bijna de helft van de vrucht??), maar ook hier kan ik de invloed van jong/oud/rijping zelf niet inschatten.

Op veel foto's van Herik lijken de ongeopenden bloemknopjes net boven de bloempjes te staan, maar dat kan misschien ook met het uitbloeien van het hele trosje bloemen samenhangen.

Anyway. Ik ben er zelf te onbenullig voor en zal dus blindvaren op het advies van de plantenadmin en ga de waardplant wijzigen in Herik.

Voor de gal maakt dat de situatie misschien weer anders, daar moet ik weer even rustig voor gaan zitten. Er is wel verrekte veel over deze familie gewassen en de schadelijke organismen daarop geschreven, hetgeen het eigenlijk alleen maar vreemder maakt dat ik nog geen andere op mijn gallen gelijkende foto's ben tegengekomen. Terug naar de tekentafel dus voor dat deel van de analyse :)

Iedereen hartelijk dank! 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)