Donkere wants met korte lichtbruine rand

Gestart door gardensafari, november 06, 2018, 17:09:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164337152
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2005-04-15 Harfsen
Foto's:




bij voorbaat dank Hans Arentsen
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#1
Lijkt me een donkere Drymus ryeii.

gardensafari

Goede optie, al ken ik die beestjes inderdaad niet zo donker.
Ik hernoem hem en kijk wat Berend ervan vindt.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#4
 :blink:


thijsdegraaf

#5
Ik keek even op je site Hans om te zien of hij er al op stond. Daar zag ik dat je  Sparrenkegelwants - Gastrodes abietum   nog als sparrennaaldboomwants hebt staan. Wijziging 6-3-2017 https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309945.0  Bedacht door Arp.

Als er een wijziging was, heb ik het daar bovenin steeds aangegeven en vaak nog een mailtje gestuurd als ik ze ergens verkeerd op een site zag staan. Niet bij jou gekeken.  :-\  Topic staat inmiddels op bladzijde 30 is dus niet zo makkelijk meer te vinden.
Misschien toch handig om door te nemen. Berend heeft bij het uitgeven van de wantsengids ook namen veranderd. Staat  ook aangegeven. Broedwants was bijvoorbeeld door Berend in kielwants veranderd. Spitsbuikschildwants heeft Berend veranderd in buikspitsschildwants. Prachtbronsschildwants is toen door hem veranderd in Andoornschildwants. Wijziging 6-6-2016
Knotswants heeft Berend in glasvleugelwants veranderd.   (wijziging 3-1-2017. )

gardensafari

Dank je, Thijs.
Ik heb het op mijn fiks uitdijende to do-lijst gezet.
Wil eerst alle oude waarnemingen inbrengen.
En is ook de moeite waard: al meer dan 44 nieuwe soorten!
De kennis was destijds beperkt en met name vliegen, schietmotten en bijen werden nauwelijks (goed) gedetermineerd, om over de sluipwespen en de "Arp"-soorten maar te zwijgen.
Helaas kost al dat inbrengen nogal wat tijd.
Overigens staat deze al jarenlang onbenoemd op mijn site en wel als een mogelijke Drymus ryeii.
Ik kom 'm nog wel tegen, maar als hij het is, gooi ik hem met deze op de lijst nieuwe soorten en gooi Drymus spec eruit.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#7
Eigenlijk vind ik die donkere van je duidelijker. Vooral omdat het halsschild hier zo bruin is. Maar misschien wat vertekend door de weerschijn van de ondergrond. Drymus sylvaticus kan voor verwarring zorgen, maar die zie ik er ook niet echt in. Heb je een hele zwarte en een hele bruine.  :blink:

We hebben het maar druk. ik heb mijn website geschikt gemaakt voor telefoon. En dat met het stokoude frontpage. Wist niet dat het mogelijk was.  Heb alle 138 pagina's aangepast. 't is niet super, maar ze moeten het er maar mee doen. :P

gardensafari

Ach, weet je, ik laat het voorlopig zo.
Deze komt vanzelf boven drijven en dan wacht ik gewoon Berends reactie af.

En ja, met een website kun je heel druk zijn.
Ik heb hem redelijk uniform gemaakt.
Maar ja, HTML5 is er, dus zou ik ooit moeten overstappen...
En nu maar fluks te bed, het is alweer laat geworden.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Om de naamsverwarring op internet tot een minimum te beperken heb ik toch alle namen van wantsen gecontroleerd en waar nodig aangepast.
Mijn site loopt dus nu in de pas met waarneming.nl.
Is wel het minste wat ik kon doen na al het werk dat jij daarin gestopt hebt.

Citaat van: thijsdegraaf op november 06, 2018, 22:56:20 PM
Ik keek even op je site Hans om te zien of hij er al op stond. Daar zag ik dat je  Sparrenkegelwants - Gastrodes abietum   nog als sparrennaaldboomwants hebt staan. Wijziging 6-3-2017 https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309945.0  Bedacht door Arp.

Als er een wijziging was, heb ik het daar bovenin steeds aangegeven en vaak nog een mailtje gestuurd als ik ze ergens verkeerd op een site zag staan. Niet bij jou gekeken.  :-\  Topic staat inmiddels op bladzijde 30 is dus niet zo makkelijk meer te vinden.
Misschien toch handig om door te nemen. Berend heeft bij het uitgeven van de wantsengids ook namen veranderd. Staat  ook aangegeven. Broedwants was bijvoorbeeld door Berend in kielwants veranderd. Spitsbuikschildwants heeft Berend veranderd in buikspitsschildwants. Prachtbronsschildwants is toen door hem veranderd in Andoornschildwants. Wijziging 6-6-2016
Knotswants heeft Berend in glasvleugelwants veranderd.   (wijziging 3-1-2017. )
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

CiteerIs wel het minste wat ik kon doen na al het werk dat jij daarin gestopt hebt.

:duim: Dank je. Als Berend een loop- of blindwantsengids uitgeeft, vrees ik dat er weer wat namen gaan sneuvelen. 't was handiger / tijdsbesparend geweest als dat tegelijkertijd was gebeurd. Aan de andere kant ben ik blij dat de namen nu breed gedragen worden. Was destijds beslist geen zekerheidje.